• Anonym (Olustig)

    hur få ett öppet förhållande att funka när den ene inte egentligen vill?

    Hej alla

    Finns det någon här inne som har några tips/tankar/idéer kring hur man får ett öppet förhållande att fungera när bara den ena parten vill ha det öppet? Går det överhuvudtaget?

    Jag vill ha ett öppet förhållande, men min partner säger sig känna sig otillräcklig och värdelös av tanken att inte "räcka till" för mig. Jag har försökt förklara att det inte handlar om det (vi har f.ö. fantastiskt sex) utan om att jag helt enkelt behöver olika människor för sex.

    Vi är överens om att det vi har är för bra för att bara kasta bort, så vi vill verkligen båda två få det här att funka - men hur? Jag vet tyvärr redan att jag inte kommer att kunna ändra på hur jag är - om vi skulle bestämma oss för ett monogamt förhållande för min partners skull, så skulle det istället bli att jag träffade andra i smyg - och det vill jag inte. Så om det öht ska funka är det min partner som får ändra på sig, och acceptera att jag träffar andra. Frågan är om det öht är möjligt? Jag vill ju att vi båda ska kunna må bra i det här, inte att min partner bara ska bita ihop och stå ut liksom.

    Finns det någon som har några erfarenheter, tankar, råd, eller tips att dela med sig av här hade jag varit jättetacksam...

  • Svar på tråden hur få ett öppet förhållande att funka när den ene inte egentligen vill?
  • Anonym (Olustig)
    Anonym (omvänt) skrev 2019-08-11 14:22:06 följande:
    Det spelar ingen roll om du säger att enda sättet han inte räcker till är för att han inte är flera olika personer. I den stunden du säger att du behöver ha sex med andra än honom så är det ett behov som du har som han inte kan tillgodose dig. Alltså räcker han inte till.
    Och jag inser ju absolut att det är så här det är. Själv kan jag inte förstå det - jag kan inte förstå hur man kan känna sig otillräcklig i nånting som faktiskt är fullständigt omöjligt för en att tillhandahålla; som man faktiskt inte kan hjälpa eller göra nåt åt - men jag inser ju att det ändå är så det känns, och jag respekterar känslan fullt ut. Av nyfikenhet bara: hade du haft lättare att hantera om din partner var bi, och även ville träffa kvinnor (men inga andra män), eller hade du känt dig lika otillräcklig i det; att du inte är kvinna på samma gång som du är man? (Hur jag än formulerar detta låter det nedlåtande och hånfullt; det är dock absolut inte så jag menar det, utan det är menat med all respekt i världen)

    Anonym (omvänt) skrev 2019-08-11 15:20:42 följande:
    Min partner går också och väntar på att jag ska ge klartecken för en öppen relation. Men jag är inte där riktigt än mentalt.
    Om det är så du känner - att "hon går och väntar på att jag ska ge klartecken" - tycker jag att du ska prata med henne om det. Det måste ju vara en enorm press på dig att hela tiden ha hennes förväntan hängande i luften. 
  • Anonym (Olustig)
    Anonym (Varit där) skrev 2019-08-11 15:02:31 följande:

    Alltså, krasst sett tror jag extremt få partners ?räcker till? på alla plan. Ingen kan vara allt för någon. Det finns alltid något som inte ?räcker till. Varese det handlar om sex, hjälpa till i hemmet eller annat. Men det är alltid mer känsligt pga det är sex. Hur många trådar här på familjeliv handlar inte om monogama partners som inte räcker till sexuellt?


    Precis. Precis så. Förmåga att prestera sexuellt har av nån anledning satts upp på nån slags piedestal, skyhögt ovanför alla andra förmågor. Jag undrar varför det är så? Nog för att sex är otroligt viktigt, men det finns en del andra saker också, som är rätt najs om ens partner har koll på... 

    Oerhörd skrev 2019-08-11 15:13:44 följande:
    Innerligt medhåll. I tillägg undrar jag också hur i hela fridens namn någon kan utsätta sig själv för den pressen, det är rätt skönt att inte behöva vara tillräcklig hela tiden.
    Exakt så. Men det verkar ju vara frågan om en övertygelse om att man faktiskt på något övermänskligt sätt BORDE vara tillräcklig i alla (sexuella) avseenden, och då är det så klart svårt att bara rycka på axlarna och välja att inte utsätta sig för den pressen... man måste nog komma underfund först med att det faktiskt ÄR övermänskliga krav, och att man inte BORDE NÅGONTING.
  • KlantSmurfen
    KlantSmurfen skrev 2019-08-08 15:59:16 följande: #85
    Anonym (Olustig) skrev 2019-08-08 10:11:35 följande: #25
    Ja, du känner ju mig, så du vet förstås. En fråga bara: kan du förstå hur en icke-monogam tänker och känner? Nu menar jag inte om du kan acceptera och respektera det - jag menar om du kan FÖRSTÅ det? Om du kan sätta dig in i hur det är så väl så att du vet precis hur det känns? Om du skulle kunna sätta dig in i det så väl att du hade vetat hur du skulle stötta en icke-monogam som försöker leva monogamt? Utifrån allt det du skriver så tror jag ärligt talat inte att du skulle kunna det. Och ändå skulle jag inte få för mig att säga att du saknar empati.
    Varför skulle det väcka starka känslor?

    Du frågar om jag kan förstå hur en icke monogam person tänker och känner och vill att jag ska försöka ha ett öppet sinne medan du själv inte har tillräckligt öppet sinne för att förstå hur din pojkvän tänker och känner trotts att han förklarat det, du tycker inte att det verkar lite smurfigt? ASD?

    Människor rationaliserar och tänjer på sanningen men när det är svart på vitt att någon motsäger sig själv flera gånger, beskriver ett ultimatum men förnekar att h*n ställt ultimatum blir det som en wtf? känsla, ljuger h*n så hårt för sig själv  eller är det bara en fredagstråd?
    Anonym (Olustig) skrev 2019-08-09 10:07:44 följande: #175
    Haha - ja, en komplex sak Glad Åh, det där med att ha svårt att bli KÄR; att verkligen ÄLSKA nån... det känner jag igen sååå väl...Jag blir passionerat förälskad - kan till och med bli snudd på besatt - men att verkligen ÄLSKA nån är jag inte så bra på... det var också därför jag hade bestämt mig för att aldrig mer ha nån seriös relation. Intressant också, det du skriver om att du har lätt för att få nära vänskapsrelationer med män, men att du verkligen inte blir kär i (eller ligger med) alla... Jag har också lätt för att få nära vänskapsrelationer med män, men jag tror inte att jag har en enda manlig vän som jag inte varit förälskad i under iaf nån period haha. Oftast helt utan att sex öht varit inblandat. (Eller jo förresten - jag har faktiskt en manlig vän som jag inte är/har varit kär eller förälskad i, men det är enbart för att han är 20+ år yngre än mig (vilket absolut inte behöver vara ett problem, men vilket inte är nåt som intresserar mig)). Jag förstår absolut vad du menar beträffande att inte dejta nån som förbjuder dig att ha manliga vänner pga svartsjuka, men jag kan också förstå de män som tycker att det är jobbigt att deras kvinna har manliga nära vänner.
    Jag tror inte att det ett öppet förhållande skulle vara något större problem för någon som är seriemonogam så länge relationen är bara ytlig, då finns det ju bara fördelar med ett öppet förhållande. Saknar man förmågan att kunna få djupa känslor för någon så partnern blir mer som en kompis eller vän man har sex med och samtidigt är lite översexuell eller har ett starkt bekräftelsebehov så kan det nog kännas som att man inte kan ha ett monogamt förhållande.

    "En fråga bara: kan du förstå hur en icke-monogam tänker och känner?"
    Det är ju bara att plocka bort några saker ur ekvationen, kan du lägga till något och förstå hur din pojkvän tänker och känner?

    "men jag tror inte att jag har en enda manlig vän som jag inte varit förälskad i under iaf nån period haha"
    är du säker på att det handlar om förälskelse?

    men att verkligen ÄLSKA nån är jag inte så bra på
    vet din pojkvän om det eller är det något du "glömt" att berätta?

  • KlantSmurfen
    Fjäril kär skrev 2019-08-09 07:34:12 följande: #164
    Anonym (Olustig) skrev 2019-08-09 01:17:56 följande:

    Ah ja, då fattar jag vad du menar. Makes total sense med tanke på att du i det skedet var monogam.Låter väldigt klokt och genomtänkt.Ja, det är det ju faktiskt, även om känslor inte alltid går att styra. Skönt att du kan skaka bort de tankarna i alla fall.Fast där är jag väldigt tveksam. Som jag skrev i ett annat inlägg ovan:Jag skulle alltså vilja säga att risken ökar i takt med ju fler MÄNNISKOR man har i sitt liv - inte i takt med ökat antal SEXPARTNERS. Men det kanske bara är jag som funkar så? Som blir kär i folk på andra grunder än sex menar jag.


    Jag skulle nog säga att det är den monogama som löper större risk att bli kär i tredje part eftersom det oftast handlar om att välja kk med nån som skulle kunna vara en potentiell partner. Det är där skillnaden kommer spela in mellan dig och din kille. Han väljer nog inte ut en trevlig lekkamrat utan han utgår ifrån sitt monogama tänkande.
    "Han väljer nog inte ut en trevlig lekkamrat utan han utgår ifrån sitt monogama tänkande."
    ja, om han är demisexuell och bara blir sexuellt attraherad av någon han utvecklat känslor för eller något åt det hållet. Män är generellt bättre på att vilja ligga med någon som "bara" är en trevlig lekkamrat, som man glömt nästa dag.
  • Anonym (går inte)
    Anonym (E) skrev 2019-08-08 09:22:17 följande:

    Det mest respektfulla du kan göra är att avsluta relationen. Att ställa honom inför att antingen ha ett öppet förhållande mot hans vilja eller ha ett monogamt förhållande där du kommer vara otrogen är ett ultimatum som är extremt egoistiskt utav dig. För det betyder ju i realiteten att det blir så som du vill oavsett vad han känner och vill. När du nu vet hur han känner inför det så borde du ju lyssna på honom.


    Kan inte annat än hålla med. Jag har själv varit tillsammans med en kille som ställde ett sånt ultimatum till mig och det slutade med att jag mådde urdåligt och lämnade honom.
  • Anonym (Olustig)
    KlantSmurfen skrev 2019-08-12 02:57:52 följande:
    Anonym (Olustig) skrev 2019-08-09 10:07:44 följande: #175
    Haha - ja, en komplex sak Glad Åh, det där med att ha svårt att bli KÄR; att verkligen ÄLSKA nån... det känner jag igen sååå väl...Jag blir passionerat förälskad - kan till och med bli snudd på besatt - men att verkligen ÄLSKA nån är jag inte så bra på... det var också därför jag hade bestämt mig för att aldrig mer ha nån seriös relation. Intressant också, det du skriver om att du har lätt för att få nära vänskapsrelationer med män, men att du verkligen inte blir kär i (eller ligger med) alla... Jag har också lätt för att få nära vänskapsrelationer med män, men jag tror inte att jag har en enda manlig vän som jag inte varit förälskad i under iaf nån period haha. Oftast helt utan att sex öht varit inblandat. (Eller jo förresten - jag har faktiskt en manlig vän som jag inte är/har varit kär eller förälskad i, men det är enbart för att han är 20+ år yngre än mig (vilket absolut inte behöver vara ett problem, men vilket inte är nåt som intresserar mig)). Jag förstår absolut vad du menar beträffande att inte dejta nån som förbjuder dig att ha manliga vänner pga svartsjuka, men jag kan också förstå de män som tycker att det är jobbigt att deras kvinna har manliga nära vänner.
    Jag tror inte att det ett öppet förhållande skulle vara något större problem för någon som är seriemonogam så länge relationen är bara ytlig, då finns det ju bara fördelar med ett öppet förhållande. Saknar man förmågan att kunna få djupa känslor för någon så partnern blir mer som en kompis eller vän man har sex med och samtidigt är lite översexuell eller har ett starkt bekräftelsebehov så kan det nog kännas som att man inte kan ha ett monogamt förhållande.
    Med reservation för att jag missuppfattat vad du menar med detta så tror jag att vi är helt överens här - med ett undantag: jag saknar inte förmågan att få djupa känslor för nån; jag saknar förmågan att få en specifik sorts djup känsla som folk skulle klassa som (romantisk) kärlek. Mer om det nedan. 
    KlantSmurfen skrev 2019-08-12 02:57:52 följande:
    "En fråga bara: kan du förstå hur en icke-monogam tänker och känner?"
    Det är ju bara att plocka bort några saker ur ekvationen, kan du lägga till något och förstå hur din pojkvän tänker och känner?
    Hur menar du då? Om något så är det väl tvärtom? Att det, när det gäller att förstå hur en icke-monogam tänker och känner, är en fråga om att lägga till snarare än plocka bort (nämligen lägga till fler partners), och tvärtom? Eller hur menar du? Vad är det som plockas bort i det ena fallet, och läggs till i det andra?

    Nu var ju återigen min poäng här inte att peka finger och påstå att du inte fattar saker eller nåt sånt. Min enda poäng var att vi kan inte FÖRSTÅ - i betydelsen att på ett känslomässigt plan KÄNNA LIKADANT SOM - alla människor, men att det inte innebär att man inte RESPEKTERAR alla. Och återigen: nej, jag kan, som jag redan sagt, inte förstå min partner i ovan nämnda betydelse, men jag förstår att han har det jobbigt, och jag har all respekt i världen för att han känner och tänker som han gör. Omvänt kan han inte förstå mig (återigen i ovan nämnda betydelse av ordet "förstå"), men han respekterar ändå hur jag är. I sista änden tror jag att det här bara handlar om hårklyverier; om olika tolkningar av ordet "förstå".
    KlantSmurfen skrev 2019-08-12 02:57:52 följande:
    "men jag tror inte att jag har en enda manlig vän som jag inte varit förälskad i under iaf nån period haha"
    är du säker på att det handlar om förälskelse?
    Hur menar du då? 
    KlantSmurfen skrev 2019-08-12 02:57:52 följande:
    men att verkligen ÄLSKA nån är jag inte så bra på
    vet din pojkvän om det eller är det något du "glömt" att berätta?
    Ja, det här är nåt vi har pratat MYCKET om. Nu menar jag inte att jag inte kan ha DJUPA KÄNSLOR för nån - definitivt inte. Jag är allt eller inget, och dem jag bryr mig om bryr jag mig väldigt, väldigt mycket om. Det jag menade var att jag inte kan filtrera ut en specifik känsla som är reserverad för min partner, som är annorlunda i jämförelse med hur jag känner för andra människor som står mig nära. Är du med? I en annan, bredare betydelse av ordet "älska", som omfattar alla former av väldigt djupa känslor för någon, inte bara den form av känslor som monogama människor anser att de har specifikt för sin partner - i den betydelsen är jag väldigt bra på att älska. 

    Slutligen: jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att försöka förstå (på ett intellektuellt - inte känslomässigt - plan Flört) hur jag menar. Vi är uppenbart väldigt, väldigt olika människor, med väldigt, väldigt olika syn på i alla fall de här sakerna, vilket lätt kan göra att man missuppfattar varandra, och kanske tänker att den andre verkar trögfattad eller motsägelsefull, så, som sagt: jag uppskattar att du inte bara avfärdar mig :) Dessutom: jag är en ganska förvirrande person överlag - inte minst för mig själv :)



  • Anonym (Olustig)
    KlantSmurfen skrev 2019-08-12 02:58:12 följande:
    "Han väljer nog inte ut en trevlig lekkamrat utan han utgår ifrån sitt monogama tänkande."
    ja, om han är demisexuell och bara blir sexuellt attraherad av någon han utvecklat känslor för eller något åt det hållet. Män är generellt bättre på att vilja ligga med någon som "bara" är en trevlig lekkamrat, som man glömt nästa dag.
    Åh, ja: jag önskar att min partner hade varit som män generellt när det gäller det :) Sen måste jag säga att jag tror att hela den där bilden - att kvinnor generellt sett är demi-sexuella och män generellt sett inte är det - är totalt och fullständigt heltokig. Jag känner nog fler män som är demi-sexuella än kvinnor, om jag ska vara ärlig (även om detta är en uppskattning nu i stunden; inte nåt jag verkligen satt mig ned och gått igenom).
  • Anonym (Olustig)
    Anonym (går inte) skrev 2019-08-12 07:43:17 följande:
    Kan inte annat än hålla med. Jag har själv varit tillsammans med en kille som ställde ett sånt ultimatum till mig och det slutade med att jag mådde urdåligt och lämnade honom.

    [ts tillägg: detta var svar på följande, men jag vet inte hur man får med både den tidigare citerade texten och den aktuella texten i samma citat haha:  Anonym (E) skrev 2019-08-08 09:22:17 följande:
    Det mest respektfulla du kan göra är att avsluta relationen. Att ställa honom inför att antingen ha ett öppet förhållande mot hans vilja eller ha ett monogamt förhållande där du kommer vara otrogen är ett ultimatum som är extremt egoistiskt utav dig. För det betyder ju i realiteten att det blir så som du vill oavsett vad han känner och vill. När du nu vet hur han känner inför det så borde du ju lyssna på honom.]
    Återigen: jag har inte ställt honom inför ett sånt ultimatum. Det hade aldrig fallit mig in att ställa ett sånt ultimatum. Jag har förklarat för honom hur jag fungerar, och gett honom chansen att välja mellan att göra slut och att ha ett öppet förhållande. Jag skulle så klart kunna avsluta förhållandet också, men jag tycker att det är ganska rimligt att det är HAN som får avgöra om HAN vill prova ett öppet förhållande eller göra slut.
  • Oerhörd
    Anonym (Olustig) skrev 2019-08-12 02:06:41 följande:

    Exakt så. Men det verkar ju vara frågan om en övertygelse om att man faktiskt på något övermänskligt sätt BORDE vara tillräcklig i alla (sexuella) avseenden, och då är det så klart svårt att bara rycka på axlarna och välja att inte utsätta sig för den pressen... man måste nog komma underfund först med att det faktiskt ÄR övermänskliga krav, och att man inte BORDE NÅGONTING.


    Sant och klokt. Jag formulerar mig inte alltid så bra, det är klart att det handlar om annat än att bara välja att känna sig otillräcklig. Vi har alla så mycket som ligger bakom våra känslor. Jag blir så frustrerad ibland bara över att så många faktiskt känner sig otillräckliga, när var och en är alldeles perfekt på sitt sätt i ett stort och härligt pussel där många människor kompletterar varandra. (INTE bara sexuellt.)
  • Tintin i Amerika
    Anonym (Olustig) skrev 2019-08-12 01:33:34 följande:
    Anonym (Olustig) skrev 2019-08-11 00:53:19 följande:
    Var skriver jag det?
    Ska jag vara ärlig så vet jag inte om du driver med mig här... men med tanke på att jag uppenbarligen tolkade dig fel när jag trodde att dina första inlägg inte var seriöst menade så ska jag inte göra om misstaget - ÄR det så att du driver med mig får jag väl bjuda på det :)

    Okej. Så här:

    (i) Du frågade mig om jag hade använt den exakta formuleringen "Så om det öht ska funka är det min partner som får ändra på sig, och acceptera att jag träffar andra"

    (ii) Jag svarade då "Nej, naturligtvis inte. Trådstarten var till för er här inne, för att förklara situationen"

    Du ställde alltså en fråga angående formulering, och det var också formulering mitt svar syftade på.

    (iii) Du tolkar mitt svar angående FORMULERING som om det vore ett svar angående INNEHÅLL, och påstår att jag har sagt att jag inte pratar med min partner om vissa saker som jag pratar med er om. Förlåt, men hur gick den tankekullerbyttan till?

    För att verkligen förtydliga:

    Jag har FORMULERAT mig på olika vis i trådstarten och i samtal med min partner - ja. Det är självklart. När man formulerar något anpassar man det man säger på olika sätt. Två viktiga faktorer här är å ena sidan mottagaren, och å andra sidan syftet med texten. Det sätt jag formulerar mig på i trådstarten är anpassat till mottagaren "läsare på FL", samt till syftet "ge en så tydlig beskrivning som möjligt för att läsare på FL ska förstå premisserna för min fråga". Det sätt jag formulerade mig på när jag tog upp frågan med min partner, å andra sidan, var anpassat till mottagaren "min partner", samt till syftet "break the news på ett så barmhärtigt och hänsynsfullt sätt som möjligt". .

    När det gäller INNEHÅLL, å andra sidan - alltså VAD jag pratar om med er här inne, respektive med min partner - är där däremot naturligtvis ingen skillnad. Det finns ingenting som jag sagt här inne som jag inte också pratat (och pratar) om med honom.

    Jag hoppas att jag varit tydlig nog nu, men om du på allvar kommer fram till några fler absurda slutsatser så för all del: låt mig veta, så att jag kan bemöta dem också.
    förlåt men de du håller på med är efferhandskonsrukion och de gör man pga sk självbedrägeri för att förverkliga sina egocentriska behov.
    Det håller aldrig! Detta är en klassisk företeelse.

    Jag var väldigt tydligt med min fråga men omedvetet tror jag du vänder på det till din fördel. 
    Jag kopierar igen :

    Detta har du skrivit om dig och din partner i din egen trådstart! (Det måsste du väl inse? ) :

    "Jag vet tyvärr redan att jag inte kommer att kunna ändra på hur jag är Så om det öht ska funka är det min partner som får ändra på sig, och acceptera att jag träffar andra"

    Sedan frågade jag om du sagt så till din partner och då svarar du så här i #188:
    Nej ,Naturligtvis inte.Trådstarten var till för er här inne. 
    Du svarade: Nej naturligtvis inte!

    för att påminna dig så får du en kopia på ditt eget inläågg #188
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-09 12:00:05 följande:

    så skrev du :
    Så om det öht ska funka är det min partner som får ändra på sig, och acceptera att jag träffar andra.

    Har du sagt exakt så till honom? har du det?



    Nej, naturligtvis inte. Trådstarten var till för er här inne, för att förklara situationen. Tänkte inte riktigt på finkänsligheten där, utan mer på att vara tydlig med hur landet ligger, för att ni här inne skulle förstå. Men ok, jag förstår din poäng, och hur det kan misstolkas. 

Svar på tråden hur få ett öppet förhållande att funka när den ene inte egentligen vill?