• KlantSmurfen

    Vikigaste jämställdhetsfrågan

    pyssel skrev 2019-09-11 23:23:33 följande: #248
    KlantSmurfen skrev 2019-09-11 22:47:05 följande:

    "Jag kanske är "biased" som inte ser män fullt lika osynliggjorda som offer"

    jo, jag har lagt märke till din bias, du kanske är felinformerad?

    Det börjar oftast med att barn växer upp i dysfunktionella familjer så de är redan offer, några av dem blir medberoende i en relation, några andra blir förövare och några blir både och men enligt vänsterfeministisk genusideologi är det bara män som blir förövare och kvinnor är offer. I dagens samhälle är män osynliggjorda som offer och kvinnor är osynliggjorda som förövare vilket också har osynliggjort våld i samkönade relationer och manlig prostitution mm inom homosexuella kretsar.

    "Kanske inte storhetstid, men lättare att få ekonomiskt stöd och då även inbjudna i debatten som expertis"

    och idag är det personer som vänsterfeministen Svante Tidholm som blir inbjudna i debatten som expertis, jag vet inte vad han är expert på förutom att  snacka skit.

    "Det skadade de mansjourer som var seriösa och försenade utvecklingen mot en syn på män som potentiella offer för fysiskt våld i nära relationer, och osynliggjorde våld mot män i samkönade relationer."

    Har du någon källa på det? Jag tvivlar inte på att det funnits dåliga mansrörelser (de finns fortfarande), jag vet inte vilket inflytande mansrörelser haft men jag vet att kvinnorörelsen (vänsterfeminister) arbetat väldigt aktivt för att osynliggöra män som potentiella offer, samma sak gäller samkönade relationer. Det händer emellanåt att kommer ett och annat hatiskt inlägg från en lebb riktat mot vänsterfeminister p.g.a att de förnkar deras utsatthet.


    Jag menade att eventuell "bias" består i att alltid ha arbetat i sammanhang som INTE negligerar män som offer. (Vanligaste scenario: Män som offer för sexuella övergrepp och barnmisshandel utövad av både män och kvinnor, prostitution, våldtäkt i vuxen ålder, misshandel av samkönad partner). Jag är iofs ganska medveten om att den här medvetenheten om frekvens och "hur det ser ut" inte är allmän kunskap. Jag menar väl att för de som arbetar med män med psykisk ohälsa, beroenden och liknande är vidden och varianterna av olika utsatthet, som exemplen ovan, välkänd mark, vanliga ämnen att beröra och "självklara" att fråga om, närma sig och ge stöd i. Alltså inte negligerat, inte osynliggjort.

    Jag hittar inga bra internetkällor just nu, eller de tidningsartiklar som avslöjade en del frontfigurer. En del går nog inte att finna digitalt ens. Råkar jag den litteratur igen som tar upp detta ska jag försöka komma ihåg den här tråden. Erfarenheten är också personlig, från yrkeslivet och kontakt med mansjourer.

    Jag håller inte helt med om att hela vänsterfeminismen omfamnar ett synsätt där män inte kan vara offer. I socialt arbete med män som offer var nog de flesta kvinnor väldigt mkt åt vänster. Men det är min personliga erfarenhet inifrån yrkeslivet.
    För mej är "vänsterfeminism" ett samlingsnamn för radikalfeminism, intersektionalitetsfeminism och annan ideologisk styrd vänsterorienterad feminism med taskig verklighetsuppfattning och det brukar användas av andra i det sammanhanget.

    Vänsterfeminism är inte samma sak som vänster+feminist och jag har normalt inget problem med folk som är vänster, jag är fullt medveten om vad vänster/progressiv är, progressiva personer har en tendens att vara lite väl dåliga när det handlar om sin egen förmåga att förutspå konsekvenserna av sina nya idéer därför behövs det konservativa personer som bromsar dem lite men idag är det polariserat och fungerar dålig. Det uppstår en irritation från min sida när folk som utger sig för att vara vänster och så måna om de med sämre förutsättningar låtsasforskar med en ideologisk agenda och baserar en hel del på sina egna/andras fantasier och de som använder sig utav låtsas forskning.

    Du jobbar med LGBT och jag utgår ifrån att du gör det för att du bryr dej, hade jag varit du hade jag varit ännu mer irriterad eftersom det också drabbar de du jobbar med.

    "....Erfarenheten är också personlig, från yrkeslivet och kontakt med mansjourer."
    Själv har jag inte en blekaste aning.

    Alltså inte negligerat, inte osynliggjort
    ja hos de som jobbar med det och det finns en anledning till att det inte är inte är allmän kunskap, det är ganska negligerat och osynliggjort inom politiken (speciellt inom vänstern), mainstream media och genusforskning eftersom det är det vänsterfeministiska narrativet som gäller.
  • KlantSmurfen
    Liberals, conservatives, and personality traits | Bleader

    The best predictor of party preference wasn't any of the socio-demographic characteristics-it was the personality trait "openness," which in the big five model means curious, original, intellectual, creative, and open to new ideas. Openness was tightly linked with voting for the liberal party. The second-best predictor was the personality trait "conscientiousness"-organized, systematic, punctual, achievement-oriented, and dependable. Those high in conscientiousness were likely to vote for the conservative party.

    "Although voting represents the product of a number of social and cultural factors, such as membership in families, groups, and communities, one should not underestimate the role of basic personality dispositions," the authors wrote.

    www.chicagoreader.com/Bleader/archives/2011/08/18/4462041-liberals-conservatives-and-personality-traits
    Det finns en naturlig förklaring till varför konservativa personer sällan sysslar med forskning eller är entreprenörer.

    (studien)
    (PDF) Personality correlates of party preference: The Big Five in five big European countries | Vassilis Pavlopoulos och Harald Schoen - Academia.edu
    www.academia.edu/2395057/Personality_correlates_of_party_preference_The_Big_Five_in_five_big_European_countries

    Äcklet styr ditt val - Modern Psykologi
    modernpsykologi.se/2014/12/04/acklet-styr-ditt-val/
  • KlantSmurfen
    Anonym (men) skrev 2019-09-12 22:36:40 följande: #257
    Verkligheten? Jag frågade efter en viss persons åsikt och inget annat. För resonemangets skull liksom.
    du fultolkar med flit för att ha något att jiddra om.
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-14 09:44:45 följande: #262
    KlantSmurfen skrev 2019-09-14 00:09:07 följande:

    du fultolkar med flit för att ha något att jiddra om.


    Det kanske har med inlägg 225 att göra?

    "Menar du att män, enligt den och andra studier, använder mindre psykologiskt våld i nära relationer?"(min fråga till dig)

    "Det skiljer sig i hur tjejer och killar mobbar också, tjejer står för den psykiska mobbningen medan killar är mer fysisk, du tror inte att det blir skillnad i relationer också? I 40 år har feminister målat upp kvinnor som oskyldiga offer och män som förövare, regeringen gör samma sak. Du tror inte att det på verkar hur våldet ser ut?" (ditt svar)
    nepp, det går inte att få till det så svartvitt om man inte fultolkar det med flit.
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-14 11:18:25 följande: #266
    KlantSmurfen skrev 2019-09-14 10:52:11 följande:

    nepp, det går inte att få till det så svartvitt om man inte fultolkar det med flit.


    Förklara gärna mer hur du menar eftersom du blev feltolkad/uppfattas otydlig (dvs inte svarade på min fråga heller utan kontrade med en retorisk fråga)
    i #225 skrev jag
    Du tror inte att det på verkar hur våldet ser ut?
    och under den meningen bifogade jag en länk:
    The Emotional Terrorist by Erin Pizzey
    www.ejfi.org/DV/dv-10.htm

    Du tror inte att det kan vara en bra ide att läsa en del av innehållet innan man gnäller på att jag varit otydlig?
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-15 05:49:05 följande: #285
    Jag undrar forfarande om du menar att kvinnor i större utsträckning än män använder den typen av våld och om du då fått det från någon annanstans än PAS, nedlagda mansjourer o dyl? Kan vara en bra idé att svara med antingen din egen åsikt, något som stöder den, eller både och.

    Pizzey vill nämligen belysa, utifrån eget arbete med kvinnor, att kvinnor OCKSÅ kan vara och är hustyranner/emotionella terrorister/psykiska misshandlare:

    ?In my experience both men and women are equally guilty of the above behavior, but on the whole, because it is men's dysfunctional behavior that is studied and reported upon, people do not realize that to the same extent women are equally guilty of this type of violent behavior. My working definition, then, of a "family terrorist" or an "emotional terrorist" is: a woman or a man (but for the purposes of this work, I refer only to women) who, pathologically motivated (by unresolved tendencies from a problematical childhood), and pathologically insensitive to the feelings of other family members, obsessionally seeks through unbounded action to achieve a destructive (and, therefore, pathological) goal with regard to other family members.?

    Hennes kritik är också att det inte är så beforskat som fysiskt relationsvåld från män, vilket är mkt möjligt. Som motvikt till hennes personliga vittnesmål från arbetet och att ?folk inte insett? - Nog är både ögonvittnesskildringarna och fiktion om modern som den emotionella terroristen otaliga.
    "Jag undrar forfarande om du menar att kvinnor i större utsträckning än män använder den typen av våld och om du då fått det från någon annanstans än PAS"
    Om du menar en aggressiv kvinna jämfört med en aggressiv man så blir svaret ja.
    Du som arbetar med elever bör vara fullt medveten om att du hittar samma skillnader i mobbning, vad är det som är så konstigt med att det är så i relationer också?

    "Hennes kritik är också att det inte är så beforskat som fysiskt relationsvåld från män, vilket är mkt möjligt"
    Det är ju så och den forskning som finns ignorerar man väldigt ofta.
    Tror det är vanligare att man hänvisar till konspirationsteoretikern Eva Lundgrens "forskning".
  • KlantSmurfen
    Pojkars mobbning mot fickor liknar sexuella trakasserier

    Nancy Guerra och hennes medarbetare har också undersökt mobbning och diskriminering. I artikeln Understanding Bullying and Victimization during Childhood and Adolescence redovisar de hur aggression och ålder samspelar med mobbning.13 De menar att när tonårspojkar utsätter tonårsfickor för kränkningar kan det få mer sexuella anstrykningar och liknar snarare sexuella trakasserier. En del ungdomar menade att mobbning var kul och underhållande och att mobbning kunde relateras till sexualitet. Enligt forskarna kunde både popularitet och sexualitet kopplas till mobbning, om än på olika sätt när det gäller kön. Pojkar uppfattades vara dominerande och sågs också uppgradera sin status som populära killar genom att de kunde demonstrera sina krafter mot andra killar. De förringade också fickors status genom att benämna dem slampor och informera om deras sexuella önskemål på toaletter, i telefoner och på internet. De fickor som var föremål för denna uppmärksamhet från pojkarnas sida var de fickor som de egentligen tyckte om.

    Flickors mobbning stärker deras sexuella attraktion

    Enligt forskarna var däremot mobbning och kränkningar ett sätt för fickor att stärka sin egen sexuella och fysiska attraktion genom att begränsa motståndarnas möjligheter. Det skedde genom ryktesspridning, skvaller och uteslutande på offentliga platser, via telefoner och internet. Så förutom att fickor var mer vana vid att kränka mer indirekt och socialt hade dessa handlingar ytterligare ett syfte. Det primära syftet var att stärka fickornas sexuella status och därigenom också tillgången till de mest attraktiva pojkarna. Att vinna social status genom att stärka sin position som sexualobjekt stämmer också överens med vedertagna genusteorier. Ofta är målen för dessa handlingar desamma för pojkar och fickor, även om medlen för att nå målen kan variera. Studien beskriver däremot inte om detta är ett heterosexuellt spel enbart bland heterosexuella eller om det är så att alla fickor och pojkar "tvingas" ingå i ett heterosexuellt spel för att vinna status i klassen

    www.skolverket.se/download/18.1d7693d81684bec9282e6d/1548919325566/Flickor-pojkar-krankningar.pdf
    (PDF) Boys, Bullying, and Gender Roles: How Hegemonic Masculinity Shapes Bullying Behavior

    Bullying inSchools
    [...]
    Involvement in bullying is not uniform, particularly comparing girls and boys. Overwhelmingly, males are perceived as being more aggressive than females [27], and therefore are more often the targets and perpetrators of bullying [24, 56]. Boys are also more likely to use direct (physical) bullying [29, 56], which includes hitting, kicking, choking, spitting, or hair pulling [70]. Indirect bullying, including name calling, starting rumors and other forms of psychological bullying, while used by boys, is more often used by girls [24, 27, 29, 57, 70]. In addition to girls and boys using di?erent types of bullying, their gender in?u- ences why they are victimized.
    www.researchgate.net/publication/328390783_Boys_Bullying_and_Gender_Roles_How_Hegemonic_Masculinity_Shapes_Bullying_Behavior

    (PDF) Gender, Bullying Victimization, and Education

    Bullying Victimization
    Typically, bullying victimization is defined as a systematic and reoccurring type of aggres- sion by more powerful peers toward a weaker individual (Espelage & Swearer, 2010; Hong & Espelage, 2012; Olweus, 1993). The research emphasizes two broad categories of bullying victimization: direct and indirect. Direct bullying victimization is physical aggression and harassment, such as hitting, pushing, kicking, and the destruction of property (Espelage & Swearer, 2010; Hong & Espelage, 2012; Olweus, 1993).

    Indirect bullying victimization is described as verbal aggression, gossiping, manipulation, and social  isolation of the victim, which is intended to damage the victim?s social status and self-esteem (Dukes et al., 2010; Klein, 2012; Swearer, 2008). Studies also reveal that gender plays a significant role in the type of bullying victimization a student experi- ences. Girls are more likely to experience indirect forms, whereas boys are more likely to experience direct forms of bullying victimization (Dukes et al., 2010; Finkelhor, 2008; Popp & Peguero, 2011); on the other hand, there are findings indicating that girls are  increasingly getting into physical forms of bullying (Espelage & Swearer, 2003; Klein, 2012; Swearer, 2008)

    The consequences of bullying victimization tend to be serious, negative, and long- lasting regardless of type of bullying. Bullying victimizations have commonly been associ- ated with psychological and behavioral problems (Espelage & Swearer, 2010; Finkelhor, 2008). In addition, research also finds that girls experience greater psychological distress than boys as a result of experiencing indirect bullying, which may be caused by the height- ened importance girls place on the social group (Faris & Felmlee, 2011; Klein, 2012; Young, Boye, & Nelson, 2006).

    www.researchgate.net/publication/266742972_Gender_Bullying_Victimization_and_Education

    (PDF) The Involvement of Girls and Boys with Bullying: An Analysis of Gender Differences
    [...]
    The scientific literature provides results in this direction, emphasizing issues of gender in analyses of school bullying. Research on bullying suggests that boys are more prone to be both bullies and victims of bullying, especially in its physical expression, since girls are more likely to engage in situations of indirect bullying, such as teasing or gossip about peers
    [...]
    In a recent study using a representative sample of 1,500 Spanish students enrolled in compulsory secondary school during the 2007?2008 academic year, it was revealed that concerning bullies, boys are involved in all kinds of bullying incidents to a significantly higher degree than are girls, except in cases of indirect manifestation of the phenomenon (such as speaking ill of someone, for example) in which girls are significantly more associated with than are boys. For victims, too, the boys experience direct experiences of bullying, such as physical aggression, and girls are more involved in situations of indirect violence, such as malicious gossip

    www.researchgate.net/publication/259247829_The_Involvement_of_Girls_and_Boys_with_Bullying_An_Analysis_of_Gender_Differences

    (PDF) GENDER DIFFERENCES IN BULLYING AND VICTIMIZATION AMONG EARLY ADOLESCENTS IN JORDAN

    In a study by Pateraki and Houndoumadi (2001), who examined differences in prevalence rates of bullying among Greek children of ages between 8 and 12 years, they found that 14.7% of the participants were victims, 6.3% were bullies, prevalence of bullying was among males higher than  females,  physical bullying  was more  prevalent among  males, and  indirect bullying  was more  prevalent  among females.

    www.researchgate.net/publication/321779392_GENDER_DIFFERENCES_IN_BULLYING_AND_VICTIMIZATION_AMONG_EARLY_ADOLESCENTS_IN_JORDAN
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-15 10:12:17 följande: #303

    [quote=79902409][quote-nick]KlantSmurfen skrev 2019-09-15 09:55:37 följande:[/quote-nick][/quote]

    På vilket sätt stärker det ditt påstående att män som slår i förhållanden utövar mindre psykologiskt våld mot offret än kvinnor som utsätter partnern för psykisk misshandel men inte fysisk?

    Hinner inte söka och läsa djuoare nu än det du citerat, men ter det sig inte lite underligt om pojkars fysiska mobbning i skolan skulle ske under total tystnad och utan glåpord? Man blir lite nyfiken på hur frågorna ställts/inte ställts och hur mkt konfirmeringsbias som kan ha byggts in i utformningen av dessa - Som med all forskning som bygger på självskattning och rapporter från lekmän på området (t ex lärare) som underlag.


    Står det verkligen så i citaten?
  • KlantSmurfen
    Utvandraren skrev 2019-09-15 08:05:53 följande: #295
    Nej jag vet. Men lyckades inte hitta så mycket kring kvinnors våld mot män från mer seriösa källor. Kan inte logga in på Gunda för tillfället heller. Vet du om jag kan länka till material från Gunda?
    Två som jag länkat innan
    Beröra utan att uppröra - Män slagna av kvinnor (2015)
    socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/download/1330/1117
    SLAGEN MAN - fyra former av mansmisshandel (2001)
    docplayer.se/74664-Slagen-man-fyra-former-av-mansmisshandel-camilla-palmberg-heidi-wasen-stockholms-universitet-sociologiska-institutionen.html

    www.oneinthree.com.au/
    www.bettinaarndt.com.au/domestic-violence/
    domesticviolenceresearch.org/17-full-pask-manuscripts-and-tables-of-summarized-studies/

  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-15 11:51:25 följande: #307
    Nej det står om fysisk mobbning, som om det sker utan samtidig psykisk, eftersom den fysiska mobbningen är mer frekvent hos pojkar. Jag undrar hur det är möjligt om förövarna inte är tysta (?)
    KlantSmurfen skrev 2019-09-15 08:21:06 följande:

    "Jag undrar forfarande om du menar att kvinnor i större utsträckning än män använder den typen av våld och om du då fått det från någon annanstans än PAS"

    Om du menar en aggressiv kvinna jämfört med en aggressiv man så blir svaret ja.

    Du som arbetar med elever bör vara fullt medveten om att du hittar samma skillnader i mobbning, vad är det som är så konstigt med att det är så i relationer också?


    Var hittar du stöd för att män som slår partner och/eller barn utövar mindre psykisk misshandel. Och om du inte hittar det, varför tror du personligen att fysiskt våld mot närstående skulle ske utan samtidig psykisk misshandel?
    Misstolkar du också med flit eller har du så stark konfirmeringsbias att du inte är kapabel att tolka vad som står?
    KlantSmurfen skrev 2019-09-15 09:55:37 följande: #302
    (PDF) Boys, Bullying, and Gender Roles: How Hegemonic Masculinity Shapes Bullying Behavior

    Bullying inSchools
    [...]
    Involvement in bullying is not uniform, particularly comparing girls and boys. Overwhelmingly, males are perceived as being more aggressive than females [27], and therefore are more often the targets and perpetrators of bullying [24, 56]. Boys are also more likely to use direct (physical) bullying [29, 56], which includes hitting, kicking, choking, spitting, or hair pulling [70]. Indirect bullying, including name calling, starting rumors and other forms of psychological bullying, while used by boys, is more often used by girls [24, 27, 29, 57, 70]. In addition to girls and boys using di?erent types of bullying, their gender in?u- ences why they are victimized.
    www.researchgate.net/publication/328390783_Boys_Bullying_and_Gender_Roles_How_Hegemonic_Masculinity_Shapes_Bullying_Behavior

    (PDF) Gender, Bullying Victimization, and Education

    Bullying Victimization
    Typically, bullying victimization is defined as a systematic and reoccurring type of aggres- sion by more powerful peers toward a weaker individual (Espelage & Swearer, 2010; Hong & Espelage, 2012; Olweus, 1993). The research emphasizes two broad categories of bullying victimization: direct and indirect. Direct bullying victimization is physical aggression and harassment, such as hitting, pushing, kicking, and the destruction of property (Espelage & Swearer, 2010; Hong & Espelage, 2012; Olweus, 1993).

    Indirect bullying victimization is described as verbal aggression, gossiping, manipulation, and social  isolation of the victim, which is intended to damage the victim?s social status and self-esteem (Dukes et al., 2010; Klein, 2012; Swearer, 2008). Studies also reveal that gender plays a significant role in the type of bullying victimization a student experi- ences. Girls are more likely to experience indirect forms, whereas boys are more likely to experience direct forms of bullying victimization (Dukes et al., 2010; Finkelhor, 2008; Popp & Peguero, 2011); on the other hand, there are findings indicating that girls are  increasingly getting into physical forms of bullying (Espelage & Swearer, 2003; Klein, 2012; Swearer, 2008)

    The consequences of bullying victimization tend to be serious, negative, and long- lasting regardless of type of bullying. Bullying victimizations have commonly been associ- ated with psychological and behavioral problems (Espelage & Swearer, 2010; Finkelhor, 2008). In addition, research also finds that girls experience greater psychological distress than boys as a result of experiencing indirect bullying, which may be caused by the height- ened importance girls place on the social group (Faris & Felmlee, 2011; Klein, 2012; Young, Boye, & Nelson, 2006).

    www.researchgate.net/publication/266742972_Gender_Bullying_Victimization_and_Education

    (PDF) The Involvement of Girls and Boys with Bullying: An Analysis of Gender Differences
    [...]
    The scientific literature provides results in this direction, emphasizing issues of gender in analyses of school bullying. Research on bullying suggests that boys are more prone to be both bullies and victims of bullying, especially in its physical expression, since girls are more likely to engage in situations of indirect bullying, such as teasing or gossip about peers
    [...]
    In a recent study using a representative sample of 1,500 Spanish students enrolled in compulsory secondary school during the 2007?2008 academic year, it was revealed that concerning bullies, boys are involved in all kinds of bullying incidents to a significantly higher degree than are girls, except in cases of indirect manifestation of the phenomenon (such as speaking ill of someone, for example) in which girls are significantly more associated with than are boys. For victims, too, the boys experience direct experiences of bullying, such as physical aggression, and girls are more involved in situations of indirect violence, such as malicious gossip

    www.researchgate.net/publication/259247829_The_Involvement_of_Girls_and_Boys_with_Bullying_An_Analysis_of_Gender_Differences

    (PDF) GENDER DIFFERENCES IN BULLYING AND VICTIMIZATION AMONG EARLY ADOLESCENTS IN JORDAN

    In a study by Pateraki and Houndoumadi (2001), who examined differences in prevalence rates of bullying among Greek children of ages between 8 and 12 years, they found that 14.7% of the participants were victims, 6.3% were bullies, prevalence of bullying was among males higher than  females,  physical bullying  was more  prevalent among  males, and  indirect bullying  was more  prevalent  among females.

    www.researchgate.net/publication/321779392_GENDER_DIFFERENCES_IN_BULLYING_AND_VICTIMIZATION_AMONG_EARLY_ADOLESCENTS_IN_JORDAN
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-15 14:10:59 följande: #309
    KlantSmurfen skrev 2019-09-15 12:49:18 följande:

    Misstolkar du också med flit eller har du så stark konfirmeringsbias att du inte är kapabel att tolka vad som står?


    Jag ser att det återkommande står om "direct bullying" för pojkar men att det på sina ställen exemplifieras med "such as physical aggression", men på andra ställen "both". Det första förstärker bilden av "en smäll" istället för "psykning".

    Du ser ju själv vilken tes du förde fram, även om du nu citerar källor som visar på en större variation hos både pojkar och flickor. Är du inte kapabel att antingen hålla fast vid din tes eller ändra den?
    Orkar inte diskutera med personer som inte är kapabla att läsa en text utan att läsa in egna tolkningar i den, vissa blandar gärna äpplen och päron när det stödjer deras agenda. Jag har pusslat ihop diskussionen någorlunda om någon vill läsa den.
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 15:27:16 följande: #225
    pyssel skrev 2019-09-10 13:21:38 följande: #222
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 12:08:58 följande: #219

    Dödligt våld mot kvinnor är en minoritet av allt våld i relationer men "dödligt våld" verkar vara vänsterfeministernas slogan, kvinnor använder sällan dödligt våld de verkar föredra psykisk terror.

    Några studier som aldrig diskuteras:Two psychologists followed 1000 New Zealanders for decades. Here?s what they found about how childhood shapes later life | Science | AAAS

    www.sciencemag.org/news/2018/02/two-psychologists-followed-1000-new-zealanders-decades-here-s-what-they-found-about-how

    T.E. Moffitt's research works | Duke University, North Carolina (DU) and other places

    www.researchgate.net/scientific-contributions/2002100870_TE_Moffitt

    Childhood family income, adolescent violent criminality and substance misuse: quasi-experimental total population study (Sweden 2014)

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4180846/


    Det är en vanlig slogan att påstå att kvinnor använder mer psykologiskt våld än män.

    Jag använder Dunedin study i flera sammanhang. Den är ju väldigt omfattande. Menar du att män, enligt den och andra studier, använder mindre psykologiskt våld i nära relationer? Tror du (baserat på vad?) att män som fysiskt misshandlar barn/partner inte utövar psykisk misshandel samtidigt?
    "Det är en vanlig slogan att påstå att kvinnor använder mer psykologiskt våld än män."
    Det är också en vanlig slogan att psykiskt våld kan påverkar minst lika mycket som fysiskt.

    "Menar du att män, enligt den och andra studier, använder mindre psykologiskt våld i nära relationer?"
    Det skiljer sig i hur tjejer och killar mobbar också, tjejer står för den psykiska mobbningen medan killar är mer fysisk, du tror inte att det blir skillnad i relationer också? I 40 år har feminister målat upp kvinnor som oskyldiga offer och män som förövare, regeringen gör samma sak. Du tror inte att det på verkar hur våldet ser ut?

    The Emotional Terrorist by Erin Pizzey
    www.ejfi.org/DV/dv-10.htm
    pyssel skrev 2019-09-10 16:09:13 följande: #230
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 15:27:16 följande:

    "Det är en vanlig slogan att påstå att kvinnor använder mer psykologiskt våld än män."

    Det är också en vanlig slogan att psykiskt våld kan påverkar minst lika mycket som fysiskt.

    "Menar du att män, enligt den och andra studier, använder mindre psykologiskt våld i nära relationer?"

    Det skiljer sig i hur tjejer och killar mobbar också, tjejer står för den psykiska mobbningen medan killar är mer fysisk, du tror inte att det blir skillnad i relationer också? I 40 år har feminister målat upp kvinnor som oskyldiga offer och män som förövare, regeringen gör samma sak. Du tror inte att det på verkar hur våldet ser ut?

    The Emotional Terrorist by Erin Pizzey

    www.ejfi.org/DV/dv-10.htm


    Att bli nedslagen av en okänd föregås oftast inte av psykologiskt våld. Att bli slagen hemma gör det. Det är mkt vanligt att fysiskt våld mot närstående blandas med tillmälen, fysisk (t.ex inlåsning) eller psykisk kontroll eller förbud, gaslighting och/eller våld mot offrets saker, inredningen eller husdjur. Jag har faktiskt aldrig läst någon rapport, arbetat med någon utsatt för fysiskt våld i relation eller upplevt själv att det förekommer utan något psykologiskt våld (du får gärna hänvisa mig till något som säger motsatsen). I en nära relation finns det dessutom en ytterligare dimension som går under psykiskt förtryck eller våld - Du saknar kontroll över när det smäller eller varför/hur du ska förhindra det - Det resulterar i en psykiskt förtryckande miljö. Det "går" liksom inte att vara fri från psykologiskt våld från den närstående som slår dig. Så, nej, jag tror inte att kvinnor misshandlar psykiskt mer än män. Det är inte min erfarenhet från arbete med våldsutsatta och våldsutövande män och kvinnor heller.

    Det är enligt mig en förenkling av våld att hävda att psykiskt våld ofta är värre än det fysiska - Det fysiska förekommer nämligen inte helt skilt från psykningarna och inte ensamt i en nära relation, det psykiska kan däremot göra det. När båda förekommer är de starkt knutna till varandra och inte självklara att skilja åt även om man kan säga att "orden satte sig djupare än slagen". Slag har både fysiska och psykiska konsekvenser, både på stan och inte minst när en närstående gör det. För att inte tala om var det sexuella våldet hamnar i "allvarsgrad" fördelat på sexuellt, fysiskt och psykiskt.
    pyssel skrev 2019-09-15 09:02:26 följande: #301
    KlantSmurfen skrev 2019-09-15 08:21:06 följande:

    "Jag undrar forfarande om du menar att kvinnor i större utsträckning än män använder den typen av våld och om du då fått det från någon annanstans än PAS"

    Om du menar en aggressiv kvinna jämfört med en aggressiv man så blir svaret ja.

    Du som arbetar med elever bör vara fullt medveten om att du hittar samma skillnader i mobbning, vad är det som är så konstigt med att det är så i relationer också?

    "Hennes kritik är också att det inte är så beforskat som fysiskt relationsvåld från män, vilket är mkt möjligt"

    Det är ju så och den forskning som finns ignorerar man väldigt ofta.

    Tror det är vanligare att man hänvisar till konspirationsteoretikern Eva Lundgrens "forskning".


    Nej, det är inte min erfarenhet från elevarbete. Det psykologiska våldet är lika utbrett med möjligen mera blickar och viskningar, "bitchblickar" och "kalla skuldror" bland kvinnliga elever och mera konkreta verbala kränkningar, pinsamma pranks och hot om våld bland manliga elever. Ryktesspridning, nätmobbning, gömma/förstöra föremål, mobbning för kropp, beteende och "IQ" verkar ha ganska jämn spridning. Pojkar kanske punkterar fler däck och flickor klipper sönder fler kläder, om jag får spekulera, men det är fortfarande den psykologiska mobbningen och skadegörelsen vi rör oss i då.

    Menar du att en aggressiv man i relation använder mindre psykologiskt våld än en kvinna som är aggressiv mot sina närstående men inte fysiskt aggressiv? Jag har inte den erfarenheten från arbete med VINR och inte heller läst mig till att det skulle förhålla sig så. Den som är fysiskt aggressiv mot närstående kränker också med hån och skrämsel, t ex hotfulla gester och mobbning och nedvärderande ord. Hos många förekommer i tillägg kontroll, överdriven styrning och förbud, samt våld mot saker och husdjur.
    KlantSmurfen skrev 2019-09-15 09:55:37 följande: #302
    Pojkars mobbning mot fickor liknar sexuella trakasserier

    Nancy Guerra och hennes medarbetare har också undersökt mobbning och diskriminering. I artikeln Understanding Bullying and Victimization during Childhood and Adolescence redovisar de hur aggression och ålder samspelar med mobbning.13 De menar att när tonårspojkar utsätter tonårsfickor för kränkningar kan det få mer sexuella anstrykningar och liknar snarare sexuella trakasserier. En del ungdomar menade att mobbning var kul och underhållande och att mobbning kunde relateras till sexualitet. Enligt forskarna kunde både popularitet och sexualitet kopplas till mobbning, om än på olika sätt när det gäller kön. Pojkar uppfattades vara dominerande och sågs också uppgradera sin status som populära killar genom att de kunde demonstrera sina krafter mot andra killar. De förringade också fickors status genom att benämna dem slampor och informera om deras sexuella önskemål på toaletter, i telefoner och på internet. De fickor som var föremål för denna uppmärksamhet från pojkarnas sida var de fickor som de egentligen tyckte om.

    Flickors mobbning stärker deras sexuella attraktion

    Enligt forskarna var däremot mobbning och kränkningar ett sätt för fickor att stärka sin egen sexuella och fysiska attraktion genom att begränsa motståndarnas möjligheter. Det skedde genom ryktesspridning, skvaller och uteslutande på offentliga platser, via telefoner och internet. Så förutom att fickor var mer vana vid att kränka mer indirekt och socialt hade dessa handlingar ytterligare ett syfte. Det primära syftet var att stärka fickornas sexuella status och därigenom också tillgången till de mest attraktiva pojkarna. Att vinna social status genom att stärka sin position som sexualobjekt stämmer också överens med vedertagna genusteorier. Ofta är målen för dessa handlingar desamma för pojkar och fickor, även om medlen för att nå målen kan variera. Studien beskriver däremot inte om detta är ett heterosexuellt spel enbart bland heterosexuella eller om det är så att alla fickor och pojkar "tvingas" ingå i ett heterosexuellt spel för att vinna status i klassen

    www.skolverket.se/download/18.1d7693d81684bec9282e6d/1548919325566/Flickor-pojkar-krankningar.pdf
    (PDF) Boys, Bullying, and Gender Roles: How Hegemonic Masculinity Shapes Bullying Behavior

    Bullying inSchools
    [...]
    Involvement in bullying is not uniform, particularly comparing girls and boys. Overwhelmingly, males are perceived as being more aggressive than females [27], and therefore are more often the targets and perpetrators of bullying [24, 56]. Boys are also more likely to use direct (physical) bullying [29, 56], which includes hitting, kicking, choking, spitting, or hair pulling [70]. Indirect bullying, including name calling, starting rumors and other forms of psychological bullying, while used by boys, is more often used by girls [24, 27, 29, 57, 70]. In addition to girls and boys using di?erent types of bullying, their gender in?u- ences why they are victimized.
    www.researchgate.net/publication/328390783_Boys_Bullying_and_Gender_Roles_How_Hegemonic_Masculinity_Shapes_Bullying_Behavior

    (PDF) Gender, Bullying Victimization, and Education

    Bullying Victimization
    Typically, bullying victimization is defined as a systematic and reoccurring type of aggres- sion by more powerful peers toward a weaker individual (Espelage & Swearer, 2010; Hong & Espelage, 2012; Olweus, 1993). The research emphasizes two broad categories of bullying victimization: direct and indirect. Direct bullying victimization is physical aggression and harassment, such as hitting, pushing, kicking, and the destruction of property (Espelage & Swearer, 2010; Hong & Espelage, 2012; Olweus, 1993).

    Indirect bullying victimization is described as verbal aggression, gossiping, manipulation, and social  isolation of the victim, which is intended to damage the victim?s social status and self-esteem (Dukes et al., 2010; Klein, 2012; Swearer, 2008). Studies also reveal that gender plays a significant role in the type of bullying victimization a student experi- ences. Girls are more likely to experience indirect forms, whereas boys are more likely to experience direct forms of bullying victimization (Dukes et al., 2010; Finkelhor, 2008; Popp & Peguero, 2011); on the other hand, there are findings indicating that girls are  increasingly getting into physical forms of bullying (Espelage & Swearer, 2003; Klein, 2012; Swearer, 2008)

    The consequences of bullying victimization tend to be serious, negative, and long- lasting regardless of type of bullying. Bullying victimizations have commonly been associ- ated with psychological and behavioral problems (Espelage & Swearer, 2010; Finkelhor, 2008). In addition, research also finds that girls experience greater psychological distress than boys as a result of experiencing indirect bullying, which may be caused by the height- ened importance girls place on the social group (Faris & Felmlee, 2011; Klein, 2012; Young, Boye, & Nelson, 2006).

    www.researchgate.net/publication/266742972_Gender_Bullying_Victimization_and_Education

    (PDF) The Involvement of Girls and Boys with Bullying: An Analysis of Gender The scientific literature provides results in this direction, emphasizing issues of gender in analyses of school bullying. Research on bullying suggests that boys are more prone to be both bullies and victims of bullying, especially in its physical expression, since girls are more likely to engage in situations of indirect bullying, such as teasing or gossip about peers
    [...]
    In a recent study using a representative sample of 1,500 Spanish students enrolled in compulsory secondary school during the 2007?2008 academic year, it was revealed that concerning bullies, boys are involved in all kinds of bullying incidents to a significantly higher degree than are girls, except in cases of indirect manifestation of the phenomenon (such as speaking ill of someone, for example) in which girls are significantly more associated with than are boys. For victims, too, the boys experience direct experiences of bullying, such as physical aggression, and girls are more involved in situations of indirect violence, such as malicious gossip

    www.researchgate.net/publication/259247829_The_Involvement_of_Girls_and_Boys_with_Bullying_An_Analysis_of_Gender_Differences

    (PDF) GENDER DIFFERENCES IN BULLYING AND VICTIMIZATION AMONG EARLY ADOLESCENTS IN JORDAN

    In a study by Pateraki and Houndoumadi (2001), who examined differences in prevalence rates of bullying among Greek children of ages between 8 and 12 years, they found that 14.7% of the participants were victims, 6.3% were bullies, prevalence of bullying was among males higher than  females,  physical bullying  was more  prevalent among  males, and  indirect bullying  was more  prevalent  among females.

    www.researchgate.net/publication/321779392_GENDER_DIFFERENCES_IN_BULLYING_AND_VICTIMIZATION_AMONG_EARLY_ADOLESCENTS_IN_JORDAN
    KlantSmurfen skrev 2019-09-15 10:30:55 följande: #304
    pyssel skrev 2019-09-15 10:12:17 följande: #303

    [quote=79902409][quote-nick]KlantSmurfen skrev 2019-09-15 09:55:37 följande:[/quote-nick][/quote]

    På vilket sätt stärker det ditt påstående att män som slår i förhållanden utövar mindre psykologiskt våld mot offret än kvinnor som utsätter partnern för psykisk misshandel men inte fysisk?

    Hinner inte söka och läsa djuoare nu än det du citerat, men ter det sig inte lite underligt om pojkars fysiska mobbning i skolan skulle ske under total tystnad och utan glåpord? Man blir lite nyfiken på hur frågorna ställts/inte ställts och hur mkt konfirmeringsbias som kan ha byggts in i utformningen av dessa - Som med all forskning som bygger på självskattning och rapporter från lekmän på området (t ex lärare) som underlag.


    Står det verkligen så i citaten?
    pyssel skrev 2019-09-15 11:51:25 följande: #307
    KlantSmurfen skrev 2019-09-15 10:30:55 följande:

    Står det verkligen så i citaten?


    Nej det står om fysisk mobbning, som om det sker utan samtidig psykisk, eftersom den fysiska mobbningen är mer frekvent hos pojkar. Jag undrar hur det är möjligt om förövarna inte är tysta (?)
    KlantSmurfen skrev 2019-09-15 08:21:06 följande:

    "Jag undrar forfarande om du menar att kvinnor i större utsträckning än män använder den typen av våld och om du då fått det från någon annanstans än PAS"

    Om du menar en aggressiv kvinna jämfört med en aggressiv man så blir svaret ja.

    Du som arbetar med elever bör vara fullt medveten om att du hittar samma skillnader i mobbning, vad är det som är så konstigt med att det är så i relationer också?


    Var hittar du stöd för att män som slår partner och/eller barn utövar mindre psykisk misshandel. Och om du inte hittar det, varför tror du personligen att fysiskt våld mot närstående skulle ske utan samtidig psykisk misshandel?
  • KlantSmurfen

    @pyssel

    Din tolkning av mina inlägg: "varför tror du personligen att fysiskt våld mot närstående skulle ske utan samtidig psykisk misshandel"

    Din tolkning av studierna jag länkade om könsskillnader i mobbning (det är nästan allmänbildning och det står väldigt tydligt vad de menar): "det står om fysisk mobbning, som om det sker utan samtidig psykisk"

    Lyckas du tolka studierna lika fel som mina inlägg är det knappast min inlägg som är svårtolkade det är det du läser in i dem som är problemet. Det är svart på vitt att du gör halmdockor. Jag börjar förstå varför det blivit missförstånd i tidigare diskussioner.

    I början av tråden ställde jag frågor för att jag var genuint intresserad av din åsikt och hur du jobbar med vissa saker men det gick över när du åter igen färgar diskussionen med din egna tolkningar av det jag skriver och därför vet jag inte heller hur mycket av svaren jag får som är färgat av din konfirmeringsbias. Jag får inte ut något av att diskutera med dig.

  • KlantSmurfen
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-16 02:54:43 följande: #320
    Ignoramus skrev 2019-09-16 01:33:38 följande:

    Det är verkligen inte lika tydligt eller extremt som i andra länder. Verkligen inte. Men det är inte jämställt och att det sker på ett mycket mer subtilt plan är också en del av problemet.

    Manliga egenskaper uppfattas som bättre än kvinnliga. Kvinnor objektifieras. Och det här sker redan i väldigt unga är, och cementeras sedan i vuxen ålder. Så det sker så undermedvetet att förtryckarna inte ens vet om det, och offren accepterar det som en del av världsordningen. Hade vi värderats lika högt/lika lågt oavsett kön hade det löst Många av de andra problemen.


    Det är så enkelt, alltså? Jag har alltid fått lära mig att sanningen är mer mångfacetterad än man tror, ser dessutom inte vad jag som man vinner på konstaterandet likt ditt ovan, mer än att bara snällt välkomna en mer jämställd utveckling (vilket är det du också gör, får man förmoda). Därför kallar jag mig inte feminist, inte i den aktiva, ofta polariserande och väl konfliktsökande, terminologi som är populär idag.

    Dock skall sägas att antifeminismen (i den mån den/det existerar som begrepp) är långt mer "ruttet" en enskilda feminister.
    Intersektionalitetsfeminism är en kult
    Rolig jämförelse 2:03


  • KlantSmurfen
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-17 00:25:23 följande: #326
    pyssel skrev 2019-09-16 07:55:52 följande:

    Medelålders. Så jämställd den kan bli ifråga om respekt, frihet, omsorger, beslut och vardaglig planering och fördelning. Sett till vissa andra mätbara faktorer så är förutsättningarna olika för oss två. Han har fått en mkt allvarlig sjukdom som påverkar bl a försörjning men även på hemmaplan. Dock har han inte ställt om mentalt till vad den tillåter utan att förvärra hans tillstånd. Skulle säga att han är mkt påverkad av normen att inte oja sig och att det ytterligare förstärkts av en mobbande och misshandlade far som är död sedan decennier. Det är mkt som pågår "från andra sidan graven" i människors liv.


    En får beklaga. Du har själv erfarenheter av dåliga föräldrar, om jag inte missminner mig?

    På vilket kan han inte "bara få vara" utifrån sina förutsättningar, och vad var det som fick dig intresserad för honom? (Ber om ursäkt för ev. off topic).
    Jag gissar på detta:
    More Questions About the Inner Critic | Psychology Today
    www.psychologytoday.com/us/blog/stop-caretaking-the-borderline-or-narcissist/201411/more-questions-about-the-inner-critic

  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-17 18:57:41 följande: #340
    Det första stämmer men inte den sista delen.
    vilket/vilka nummer är det som inte stämmer?
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-17 19:30:42 följande: #342
    Styckena helt på slutet som rör hur man ska hantera eller känna igen personer som göder ens dysfunktionella självbild. Det finns alltså inga toxiska eller triggande personer runt honom som ger näring till den inre rösten. Alltså den yttre faktorn som skulle kunna ge ytterligare svar på varför man inte "bara får vara" . ("Stop Caretaking the Borderline or Narcissist", som är ju det övergripande namnet på artikelserien).
     Jag tog första bästa länken som förklarade "inner critic" (istället för att länka klipp), att det där som gör att man inte "bara får vara" skapades under uppväxten och tog för givet att det är underförstått att det inte säger något om någons personlighet, livssituation eller hur de i personens omgivning är.

    Namnet på artikelserien är inte relevant men det är omöjligt att undvika ämnet om man ska ge exempel på hur den inre rösten blir skapad av en narcissistisk förälder.


  • KlantSmurfen

    Detta kan också påverka


    Avoidant Attachment: Understanding Insecure Avoidant Attachment

    Children identified as having an avoidant attachment with a parent tend to disconnect from their bodily needs. Some of these children learn to rely heavily on self-soothing, self-nurturing behaviors. They develop a pseudo-independent orientation to life and maintain the illusion that they can take complete care of themselves. As a result, they have little desire or motivation to seek out other people for help or support.

    www.psychalive.org/anxious-avoidant-attachment/
Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan