• Anonym (Bolån)

    Svårare idag att få bolån — I hela landet! Vad tror ni om detta samhällsfenomen?

    Jag läste en intressant artikel häromdagen där man i stora drag beskrev det som jag länge har funderat på, nämligen att det är mycket svårare idag att få bolån. Inte bara för de som bor i storstäderna utan numera i hela landet. Ur artikeln:

    I rapporten från HSB jämförs vilka möjligheter yngre människor, 23?30 år, med genomsnittliga inkomster har att köpa sig en bostadsrätt i 20 svenska kommuner.

    En slutsats är att blivit mycket svårare sedan den förra undersökningen redovisades 2015.

    ? Det har tillkommit ytterligare ett amorteringskrav, och bankerna har skärpt sina kvar-att-leva-på-kalkyler. Det slår hårt mot unga och unga familjer, säger Anders Lago, förbundsordförande på HSB till SvD.

    ?Inte bara ett storstadsproblem?

    Rapporten visar det som många yngre fått uppleva: även med en genomsnittlig inkomst har man nästan ingen chans att få låna pengar till bostadstätt. Detta gäller i majoriteten av svenska städer. Det är inget storstadsproblem längre, påpekar HSB.

    www.expressen.se/dinapengar/bostad/tufft-lage-for-unga-att-kopa-bostad-i-hela-landet/

    Är det rimligt att vi ska ha det såhär?

    Tänk för bara några år sedan behövdes ingen insats men nu ska den vara hela 15% och nu har bankerna även snävare kalkyler som det står i artikeln. Det är väldigt svårt att spara ihop såpass mycket pengar som till insatsen och alla har inte släktingar som har hjälpa till med detta.

  • Svar på tråden Svårare idag att få bolån — I hela landet! Vad tror ni om detta samhällsfenomen?
  • Anonym (Bolån)
    Anonym (A) skrev 2019-12-03 10:38:21 följande:

    Nej, verkligen inte. Man kan alltid spara, jobba extra, flytta till billigare under en period, låna privat, ha tur att få ett arv, osv. Men visst, det kan ta lite tid. Men har man självmant försatt sig i en ekonomisk situation som gör att man inte kan spara till en BR, så får man leva med det.

    Det är liksom inte en rättighet att få köpa en bostad.


    Men du skriver ju precis det jag skriver med, att det tar (längre) tid, orimligt tid och orimliga krav i mitt tycke. Alla har inte släktingar som kan hjälpa eller får ett plötsligt arv liksom. Om banken sänkte sina krav så skulle det underlätta för väldigt många att förbättra sina liv. Det skulle varit som det var för enbart några år sedan, dvs inget krav på insats så kunde fler komma in.
  • Anonym (Bolån)
    Anonym (A) skrev 2019-12-03 10:46:43 följande:

    Ja? Bara för att det inte finns en brist för de som har bra lön så betyder inte det att det är kört för de som har lägre löner. De kan också spara, eventuellt lite längre och köpa något billigare.

    Varför anser du att alla, oavsett lön, ska ha samma rätt att köpa en likvärdig lägenhet/hus?


    Jag anser att banken ska droppa krav på insats därför att det är orimligt. Det var inte så för bara några år sedan.
  • Mandel

    Det knasiga i hela denna debatt är väl att det ibland skulle bli billigare för familjer att bo i eget hus, men pga att de inte har haft förmågan att spara pengar så får de inga bolån eller att låneinstituten anser att de har för lite kvar att leva på trots att de klarat sig på mindre i många år.

    Problemet idag är även att väldigt många ska ha nytt och exklusivt och det senaste redan ifrån början.
    Förr fick man tigga ihop begagnade möbler och saker av släktingar till sitt första boende och idag ska det vara nya smart-tvs och teknikprylar, full inredning med kuddar och ljus från dag 1 osv.

    När jag flyttade hemifrån var det begagnade sängar jag fått, föräldrarnas gamla köksbord och stolar, gammal ärvd tjock-tv utan fjärrkontroll och sedan fick jag önska mig saker i julklapp/födelsedagspresent för att sakta men säkert fylla upp hemmet med husållssaker osv. Lyckan var total när jag fick en mikro i present och slapp värma maten i en kastrull på spisen!

    Nu är jag 45+, ensamstående förälder och med ett hus för 2,8 milj jag köpt i somras kontant...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Bolån)

    Lönen ska fortfarande vara vägvisare i hur mycket man får låna, höginkomsttagare ska kunna låna betydligt mer osv, men SKIPPA insatsen. Ser ingen funktion med detta.

  • Anonym (Bolån)
    Mandel skrev 2019-12-03 10:49:08 följande:

    Det knasiga i hela denna debatt är väl att det ibland skulle bli billigare för familjer att bo i eget hus, men pga att de inte har haft förmågan att spara pengar så får de inga bolån eller att låneinstituten anser att de har för lite kvar att leva på trots att de klarat sig på mindre i många år.

    Problemet idag är även att väldigt många ska ha nytt och exklusivt och det senaste redan ifrån början.

    Förr fick man tigga ihop begagnade möbler och saker av släktingar till sitt första boende och idag ska det vara nya smart-tvs och teknikprylar, full inredning med kuddar och ljus från dag 1 osv.

    När jag flyttade hemifrån var det begagnade sängar jag fått, föräldrarnas gamla köksbord och stolar, gammal ärvd tjock-tv utan fjärrkontroll och sedan fick jag önska mig saker i julklapp/födelsedagspresent för att sakta men säkert fylla upp hemmet med husållssaker osv. Lyckan var total när jag fick en mikro i present och slapp värma maten i en kastrull på spisen!

    Nu är jag 45+, ensamstående förälder och med ett hus för 2,8 milj jag köpt i somras kontant...


    Mycket, mycket klokt och bra inlägg. Håller med dig i allt och imponerande hur du lyckats! Snyggt!
  • Anonym (A)
    Anonym (Bolån) skrev 2019-12-03 10:47:48 följande:
    Men du skriver ju precis det jag skriver med, att det tar (längre) tid, orimligt tid och orimliga krav i mitt tycke. Alla har inte släktingar som kan hjälpa eller får ett plötsligt arv liksom. Om banken sänkte sina krav så skulle det underlätta för väldigt många att förbättra sina liv. Det skulle varit som det var för enbart några år sedan, dvs inget krav på insats så kunde fler komma in.
    Varför ska banken sitta med hela risken, tycker du?

    Jag tycker inte att det är orättvist att det tar längre tid för vissa att köpa ett boende. Vill man köpa sitt boende så får man planera för det. Som sagt, det finns billiga lägenheter att köpa om man vill komma in på marknaden. Men då får man faktiskt prioritera att spara också, inte sätta sig i en dyr hyreslägenhet och skaffa 2-3 ungar. Hur tänker man då? (Svar. man tänker inte, sedan gnäller man på att det är orättvist.)


  • Anonym (Bolån)
    Anonym (A) skrev 2019-12-03 10:53:16 följande:

    Varför ska banken sitta med hela risken, tycker du?

    Jag tycker inte att det är orättvist att det tar längre tid för vissa att köpa ett boende. Vill man köpa sitt boende så får man planera för det. Som sagt, det finns billiga lägenheter att köpa om man vill komma in på marknaden. Men då får man faktiskt prioritera att spara också, inte sätta sig i en dyr hyreslägenhet och skaffa 2-3 ungar. Hur tänker man då? (Svar. man tänker inte, sedan gnäller man på att det är orättvist.)


    Banken satt med hela risken förr, så varför inte nu? Alla ni som redan är inne, som redan köpt ert hus eller lägenhet, kanske till och med gjort bostadskarriär och som kanske haft arv eller föräldrar som hjälpt till... Det är lätt att sitta säkert med pekpinnar på hur andra borde göra. Någonstans måste man ju bo. Kanske finns det enbart dyra hyreslägenheter att tillgå för en barnfamilj? Om man inte vill bo i ett jäkla ghetto då. Pest eller kolera? Visst! Alltid klokare att skaffa barnen sedan när man redan har allt, men livet går aldrig att planera så i detalj. När man utbildat sig i flers år, skaffat ett jobb, hunnit spara flera hundratusen osv kan det vara biologiskt för sent, eller väldigt svårt, att få barn.
  • Anonym (A)
    Anonym (Bolån) skrev 2019-12-03 11:02:02 följande:
    Banken satt med hela risken förr, så varför inte nu? Alla ni som redan är inne, som redan köpt ert hus eller lägenhet, kanske till och med gjort bostadskarriär och som kanske haft arv eller föräldrar som hjälpt till... Det är lätt att sitta säkert med pekpinnar på hur andra borde göra. Någonstans måste man ju bo. Kanske finns det enbart dyra hyreslägenheter att tillgå för en barnfamilj? Om man inte vill bo i ett jäkla ghetto då. Pest eller kolera? Visst! Alltid klokare att skaffa barnen sedan när man redan har allt, men livet går aldrig att planera så i detalj. När man utbildat sig i flers år, skaffat ett jobb, hunnit spara flera hundratusen osv kan det vara biologiskt för sent, eller väldigt svårt, att få barn.
    Tycker du att det är en rättighet att kunna köpa sitt boende, oavsett vilka val man gör här i livet?


  • Anonym (Procenten)
    Anonym (Bolån) skrev 2019-12-03 10:50:16 följande:

    Lönen ska fortfarande vara vägvisare i hur mycket man får låna, höginkomsttagare ska kunna låna betydligt mer osv, men SKIPPA insatsen. Ser ingen funktion med detta.


    Du ser ingen funktion. Banken ser en funktion. Dessutom var det en ny lag som bestämde kravet på insats och amortering och det fanns skäl till det.

    15% i insats är inte för mycket. Ett prisfall kan bli större. Då sitter du med ett boende värt mindre än lånen. Dessutom var svenskarna inne i en hysterisk lånekarusell som drev fram dessa krav. Det har inte ett skit med att göra att Sverige inte vill ha undersköterskor. Hur kom det in i bilden? Sikta in er på ett boende som är rimligt för er.

    Att vissa kan låna av familjemedlemmar och får arv är som det är. Det finns ingen absolut rättvisa och många som köper dyra boenden har skapat förutsättningarna själva.
  • Anonym (Bolån)
    Anonym (A) skrev 2019-12-03 11:05:33 följande:

    Tycker du att det är en rättighet att kunna köpa sitt boende, oavsett vilka val man gör här i livet?


    Nej men är man två personer i ett hushåll som båda har fasta jobb med normala löner för normala arbeten (runt 25 000 efter skatt) som inte har några betalningsanmärkningar eller annat, dvs att man är skötsam och kan betala övrigt som lagfart, pantbrev osv. Det tycker jag borde räcka för att då beviljat ett lån upp till en miljon ungefär.
Svar på tråden Svårare idag att få bolån — I hela landet! Vad tror ni om detta samhällsfenomen?