• Anonym (Yg)

Du inser att gräset var inte grönare...

Det finns många som, när förhållandet hemma inte alls varit bra, har sökt sig till nån annan för sex, bekräftelse m.m. Det vet vi, sen kan man döma och tycka det är förkastligt eller vad som...så är det tyvärr.

Ibland uppstår också känslor mellan dom parterna.

Man klickar mentalt och sexuellt på ett sätt man inte gjort med sin partner på väldigt väldigt länge och plötsligt så känner man det där ruset som varit borta så länge.

En del beslutar sig t.o.m för att lämna sin partner för sin nya "kärlek."

Finns det någon som varit i den situationen och sen, efter separationen, insåg att dom begått ett misstag?

Ruset har lagt sig, man får lite av en vardag och plötsligt inser man att man inte passade så bra ihop...Det mentala klickade inte så bra som du först trodde/kände och det sexuella var nog mest bra för att du just då var inne i en "kris" med din partner.

Du undrar vad fan du gjort, önskar att du kunde gå tillbaka i tiden...

Någon som varit där?

• Svar på tråden Du inser att gräset var inte grönare...
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-02-03 12:08:20 följande:

Jaha, så din lösning när två personer vill olika saker är att skita i att prata, göra som man vill i smyg och räkna med att inte bli påkommen?

Resonerar du så i alla sammanhang eller gäller det bara förhållanden?

Visste inte att det var mitt liv vi diskuterar, men nej, det har aldrig varit min lösning. Däremot ser jag ju att det är så det fungerar omkring mig.

Är det bekvämt att leva med huvudet bestämt nedkört i sanden?
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-02-03 12:26:48 följande:

Jo egoism är absolut begripligt, de finns en logik i det mesta svinigt beteende. Jag menar... varför jobba när man kan sno andras pengar? logiskt... Varför vara kåt när man kan våldta.... logiskt. Varför vara ärlig och riskera att inte få som man vill när man kan ljuga och få som man vill?... logiskt.

Men sen har vi ju det där med moral och empati, visst är man moraliskt handikappad och saknar empati så är det säkert jättelogiskt, är man inte det så fattar man ju snabbt det sjuka i ett sånt resonemang.

Nu jämför du en omoralisk handling med en radda så omoraliska handlingar att vi gemensamt på samhällsnivå avgjort att de ska ha ett straffvärde. I mina ögon ett fnask sjukt resonemang.
  • Oerhörd
    molly50 skrev 2020-02-03 12:44:19 följande:

Det är du som inte förstår vad jag menar.

Om man har problem så pratar man om det och försöker hitta en lösning.

Vill man enbart ligga med andra så tycker jag man ska vara ärlig om det också.

Är man polygam så kan man inte tvinga andra att leva så mot sin vilja.

Men är man polygam så är det en sak jag tycker man ska vara ärlig om redan från början så att ens partner får ta ställning till om h*n är ok med det eller inte.

Det är inte bara den som vill ligga med andra som har rätt att bestämma hur man ska leva eller hur förhållandet ska se ut.

Jag vet att du menar det, men frågan handlade om risk, och du kränger undan från konstateradet att det är lägre risk att bli påkommen med otrohet, än att skada relationen med att prata om problemet att en vill ligga med fler.

Resten får du naturligtvis tycka som du vill om, men det är synd att du inte ens försöker förstå att ditt tyckande är ett svårt sätt att leva på, och att väldigt många just därför väljer bort det, trots att de naturligtvis vet att du och många andra tycker och tänker ikapp på familjeliv om hur fel de gör. I just deras relation är det inte fel förrän de blir påkomna, vilket ju ganska sällan händer.
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2020-02-03 13:03:27 följande:
    Visste inte att det var mitt liv vi diskuterar, men nej, det har aldrig varit min lösning. Däremot ser jag ju att det är så det fungerar omkring mig.

Är det bekvämt att leva med huvudet bestämt nedkört i sanden?
    Varför argumenterar du för det då om det inte är så du resonerar?

Det är väl snarare så att de som förespråkar att avslöja en otrohet vill undvika att den som blir bedragen får leva med huvudet nerkörd i sanden? 
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2020-02-03 13:06:21 följande:
    Nu jämför du en omoralisk handling med en radda så omoraliska handlingar att vi gemensamt på samhällsnivå avgjort att de ska ha ett straffvärde. I mina ögon ett fnask sjukt resonemang.
    Att svika och ljuga för människor som litar på dig ÄR en omoralisk handling.
    Att undanhålla en otrohet så man själv ska kunna fortsätta med det och ha kvar sin partner är inget annat än manipulation och är även det omoraliskt.

Att utgå ifrån vad som är straffbart vad gäller mänskliga relationen är ju bara löjligt. Allt går inte att lagstifta, man räknar med att människor ska ha iaf en basal  känsla för rätt och fel. Att rättfärdiga svek, lögner och manipulation genom att hänvisa till lagen är ju extremt patetiskt. För om man nu gör så rätt som man påstår, varför gör man det i smyg? Gör man rätt borde man väl vara stolt över det inför sin partner?
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2020-02-03 13:00:45 följande:
    Jag kan inte påstå att vi valde ett monogamt förhållande, det blev som det blev på grund av allmänna förväntningar. Det tog väldigt lång tid att inse att att ingen av oss trivdes med det förväntade. Jag tror att de flesta liksom vi inte reflekterar över vad de är, de bara vet att de känner fel, och det är ingen fantastiskt rolig känsla.

Alla de otroheter som aldrig blivit påkomna är per definition lösningar. Att du inte tycker att det är moraliskt riktiga lösningar är en helt annan fråga som inte alls påverkar det faktum att otrohet kan lösa relationsproblem.

Naturligtvis handlar mitt liv om mig och vad jag vill. Att jag förstår varför folk väljer att vara otrogna, och ser att det är en lågrisklösning, betyder inte att jag är eller någonsin har varit otrogen, eller att jag applåderar otrohet heller för den delen, (jag råkar tycka att det är fegt och ruttet), men jag förstår varför folk väljer att vara otrogna, och jag dömer inte ut dem som ruttna personer.
    Vadå allmänna förväntningar? Var det någon annan som valde partner åt er och vilket slags förhållande ni skulle ha?

Nä precis, det var inga allmänna förväntningar det var ni själva som valde ett monogamt förhållande och SEN ångrade er. Om ni gjorde ett val som ni sen ångrade kan du knappast skylla på monogamin. Det är lika befängt som att säga att det är butikens fel att du valde fel färg på brallorna.

Det är är en lösning för den som är otrogen, för den som blir bedragen är det ingen lösning för personen har inte valt det själv. Och eftersom ett förhållande består av två och inte en, där bådas viljor borde räknas så är att köra över den andras vilja inte en lösning det är ett bedrägeri. Att lura människor för egen vinning kan aldrig kallas för en lösning. De enda som resonerar så är narcissister och psykopater eftersom de inte kan se något annat än sig själva och sina egna behov.

Jasså, och du ser inte själv det motsägelsefulla i att säga att otrohet är fegt och ruttet men att människor som begår såna handlingar inte är fega och ruttna? Enligt ditt sätt att se på det så kan ju ingen vara feg och rutten för det spelar ju ingen roll om man agerar fegt och ruttet så är man ju snäll ändå.

Jag förstår oxå varför folk är otrogna precis som jag förstår varför folk stjäl, misshandlar och våldtar men det betyder inte att jag tycker det är acceptabelt. Jag tycker snarare det är jävligt fegt och ruttet och människor som ägnar sig åt sånt är jävligt fega och ruttna eftersom det som definierar vem man är är just hur man agerar.
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-02-03 14:39:51 följande:

Varför argumenterar du för det då om det inte är så du resonerar?

Det är väl snarare så att de som förespråkar att avslöja en otrohet vill undvika att den som blir bedragen får leva med huvudet nerkörd i sanden? 

Därför att jag blir irriterad på trångsynta dömande människor som bestämmer åt alla andra vad som är sant och rätt och riktigt.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-02-03 13:14:41 följande:
    Jag vet att du menar det, men frågan handlade om risk, och du kränger undan från konstateradet att det är lägre risk att bli påkommen med otrohet, än att skada relationen med att prata om problemet att en vill ligga med fler.

Resten får du naturligtvis tycka som du vill om, men det är synd att du inte ens försöker förstå att ditt tyckande är ett svårt sätt att leva på, och att väldigt många just därför väljer bort det, trots att de naturligtvis vet att du och många andra tycker och tänker ikapp på familjeliv om hur fel de gör. I just deras relation är det inte fel förrän de blir påkomna, vilket ju ganska sällan händer.
    Vi får väl helt enkelt vara överens om att vara oense.
    Du tycker att ditt sätt fungerar bra för dig.
    Jag (och min man) tycker att vårt sätt fungerar bra.
    Det är väl bara att inse att vi alla är olika och fungerar på olika sätt.
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-02-03 14:49:34 följande:

Att svika och ljuga för människor som litar på dig ÄR en omoralisk handling.

Att undanhålla en otrohet så man själv ska kunna fortsätta med det och ha kvar sin partner är inget annat än manipulation och är även det omoraliskt.

Att utgå ifrån vad som är straffbart vad gäller mänskliga relationen är ju bara löjligt. Allt går inte att lagstifta, man räknar med att människor ska ha iaf en basal  känsla för rätt och fel. Att rättfärdiga svek, lögner och manipulation genom att hänvisa till lagen är ju extremt patetiskt. För om man nu gör så rätt som man påstår, varför gör man det i smyg? Gör man rätt borde man väl vara stolt över det inför sin partner?

Naturligtvis är det omoraliskt att ljuga/undanhålla viss information, men det är långt ifrån så hemskt som ni vill få det att framstå som jämför med mord och våldtäkt.
  • Anonym (Stst)

Hela tråden blev om otrohet? Finns det ingen som faktiskt kan svara på om gräset är grönare på andra sidan?.. kanske efter man gjort slut i tron på att det finns en bättre partner men insett att de var bättre med den man lämnade?

Just för att de som är otrogna tycker uppenbarligen att de gör rätt o de som är emot otrohet tycker det är fel. Om man nu är otrogen så är det deras samvete...

Svar på tråden Du inser att gräset var inte grönare...