Oerhörd skrev 2020-02-03 13:00:45 följande:
Jag kan inte påstå att vi valde ett monogamt förhållande, det blev som det blev på grund av allmänna förväntningar. Det tog väldigt lång tid att inse att att ingen av oss trivdes med det förväntade. Jag tror att de flesta liksom vi inte reflekterar över vad de är, de bara vet att de känner fel, och det är ingen fantastiskt rolig känsla.
Alla de otroheter som aldrig blivit påkomna är per definition lösningar. Att du inte tycker att det är moraliskt riktiga lösningar är en helt annan fråga som inte alls påverkar det faktum att otrohet kan lösa relationsproblem.
Naturligtvis handlar mitt liv om mig och vad jag vill. Att jag förstår varför folk väljer att vara otrogna, och ser att det är en lågrisklösning, betyder inte att jag är eller någonsin har varit otrogen, eller att jag applåderar otrohet heller för den delen, (jag råkar tycka att det är fegt och ruttet), men jag förstår varför folk väljer att vara otrogna, och jag dömer inte ut dem som ruttna personer.
Vadå allmänna förväntningar? Var det någon annan som valde partner åt er och vilket slags förhållande ni skulle ha?
Nä precis, det var inga allmänna förväntningar det var ni själva som valde ett monogamt förhållande och SEN ångrade er. Om ni gjorde ett val som ni sen ångrade kan du knappast skylla på monogamin. Det är lika befängt som att säga att det är butikens fel att du valde fel färg på brallorna.
Det är är en lösning för den som är otrogen, för den som blir bedragen är det ingen lösning för personen har inte valt det själv. Och eftersom ett förhållande består av två och inte en, där bådas viljor borde räknas så är att köra över den andras vilja inte en lösning det är ett bedrägeri. Att lura människor för egen vinning kan aldrig kallas för en lösning. De enda som resonerar så är narcissister och psykopater eftersom de inte kan se något annat än sig själva och sina egna behov.
Jasså, och du ser inte själv det motsägelsefulla i att säga att otrohet är fegt och ruttet men att människor som begår såna handlingar inte är fega och ruttna? Enligt ditt sätt att se på det så kan ju ingen vara feg och rutten för det spelar ju ingen roll om man agerar fegt och ruttet så är man ju snäll ändå.
Jag förstår oxå varför folk är otrogna precis som jag förstår varför folk stjäl, misshandlar och våldtar men det betyder inte att jag tycker det är acceptabelt. Jag tycker snarare det är jävligt fegt och ruttet och människor som ägnar sig åt sånt är jävligt fega och ruttna eftersom det som definierar vem man är är just hur man agerar.