• Anonym (Yg)

Du inser att gräset var inte grönare...

Det finns många som, när förhållandet hemma inte alls varit bra, har sökt sig till nån annan för sex, bekräftelse m.m. Det vet vi, sen kan man döma och tycka det är förkastligt eller vad som...så är det tyvärr.

Ibland uppstår också känslor mellan dom parterna.

Man klickar mentalt och sexuellt på ett sätt man inte gjort med sin partner på väldigt väldigt länge och plötsligt så känner man det där ruset som varit borta så länge.

En del beslutar sig t.o.m för att lämna sin partner för sin nya "kärlek."

Finns det någon som varit i den situationen och sen, efter separationen, insåg att dom begått ett misstag?

Ruset har lagt sig, man får lite av en vardag och plötsligt inser man att man inte passade så bra ihop...Det mentala klickade inte så bra som du först trodde/kände och det sexuella var nog mest bra för att du just då var inne i en "kris" med din partner.

Du undrar vad fan du gjort, önskar att du kunde gå tillbaka i tiden...

Någon som varit där?

• Svar på tråden Du inser att gräset var inte grönare...
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2020-02-03 15:45:18 följande:
    Därför att jag blir irriterad på trångsynta dömande människor som bestämmer åt alla andra vad som är sant och rätt och riktigt.
    Dömer gör alla, det är så vi skiljer på rätt och fel. Den som påstår sig inte döma ljuger. Och om fler dömde sig själva INNAN de gjorde idiotiska saker så skulle världen vara lite bättre och andra skulle slippa döma dem i efterhand.

Fast vad gäller otrohet så är det ju ganska solklart att det ÄR fel, du säger ju själv att det är fegt och ruttet. Då har ju även du dömt? Varför blir du irriterad på att andra säger att otrohet är fel när du själv tycker så?

Personligen blir jag irriterad på personer som påstår sig inte döma men är väldigt dömande kring andras dömandeFlört
  • Anonym (Fegisar alltså)
    Anonym (Ormen) skrev 2020-01-26 01:06:10 följande:

Jag gör ingen illa, det är det som är det fina. 

Fast det gör du ju visst genom att du berövar din livspartner sanningen. Du skrev något om att livet är kort och att det gäller att passa på (minns ej ordagrant) - det gäller ju inte enbart dig själv utan även din fru. Det handlar inte enbart om att sålänge hon inte vet något far hon inte illa av det utan att hon har rätt att veta sanningen så att hon får välja om hon vill investera sitt värdefulla liv i en relation där partnern inte är trogen. Hon skulle sannolikt inte tycka om det, du skriver att du älskar henne men ändå tycker du det är ok att låta henne leva i en livslögn. Vad är det som gör att ditt korta värdefulla liv är mer värt än hennes? Antagligen har hon ingått i äktenskapet under premisserna att ni skall vara trogna, åtminstone ärliga mot varandra, och hon har antagligen fattat beslut, avstått frestelser osv utifrån det. Därför är det etiskt förkastligt oavsett om sanningen kommer fram eller inte, eftersom hon begränsar sitt liv och gör uppoffringar för äktenskapet (skriver generellt eftersom jag ju inte känner henne) medan du kör med helt andra spelregler som du inte vågar erkänna. Du leker med hennes värdefulla liv. Så äckligt med såna fega kräk.
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2020-02-03 15:58:42 följande:
    Naturligtvis är det omoraliskt att ljuga/undanhålla viss information, men det är långt ifrån så hemskt som ni vill få det att framstå som jämför med mord och våldtäkt.
    Ingen har ju påstått att det är samma sak, mord och våldtäkt dör upp som exempel på att man kan förstå saker utan att för den delen acceptera det.

Vad är din poäng egentligen? Du säger att otrohet är fegt och ruttet men sen verkar du ta det i försvar och mena på att det inte är så farligt ändå?

Så vart vill du komma? Är det fel eller är det inte fel?
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-02-03 15:17:17 följande:

Vadå allmänna förväntningar? Var det någon annan som valde partner åt er och vilket slags förhållande ni skulle ha?

Nä precis, det var inga allmänna förväntningar det var ni själva som valde ett monogamt förhållande och SEN ångrade er. Om ni gjorde ett val som ni sen ångrade kan du knappast skylla på monogamin. Det är lika befängt som att säga att det är butikens fel att du valde fel färg på brallorna.

Det är är en lösning för den som är otrogen, för den som blir bedragen är det ingen lösning för personen har inte valt det själv. Och eftersom ett förhållande består av två och inte en, där bådas viljor borde räknas så är att köra över den andras vilja inte en lösning det är ett bedrägeri. Att lura människor för egen vinning kan aldrig kallas för en lösning. De enda som resonerar så är narcissister och psykopater eftersom de inte kan se något annat än sig själva och sina egna behov.

Jasså, och du ser inte själv det motsägelsefulla i att säga att otrohet är fegt och ruttet men att människor som begår såna handlingar inte är fega och ruttna? Enligt ditt sätt att se på det så kan ju ingen vara feg och rutten för det spelar ju ingen roll om man agerar fegt och ruttet så är man ju snäll ändå.

Jag förstår oxå varför folk är otrogna precis som jag förstår varför folk stjäl, misshandlar och våldtar men det betyder inte att jag tycker det är acceptabelt. Jag tycker snarare det är jävligt fegt och ruttet och människor som ägnar sig åt sånt är jävligt fega och ruttna eftersom det som definierar vem man är är just hur man agerar.

Har du aldrig haft fula kläder som du för tillfället tyckte vad så heta för att det var mode just då? De flesta har det, för det är så vi fungerar. Även gällande sociala konventioner.

Du har helt rätt, jag kategoriserar inte människor utifrån en endaste information om dem. Den jag känner till just nu som är otrogen är en fantastisk förälder, en kärleksfull och mycket omtänksam partner och en varmt uppskattad medmänniska. Att hen bland många andra saker också är otrogen är ruttet, men hen är inte en rutten person.
  • Anonym (man)
    Anonym (Stst) skrev 2020-02-03 16:04:21 följande:

Hela tråden blev om otrohet? Finns det ingen som faktiskt kan svara på om gräset är grönare på andra sidan?.. kanske efter man gjort slut i tron på att det finns en bättre partner men insett att de var bättre med den man lämnade?

Just för att de som är otrogna tycker uppenbarligen att de gör rätt o de som är emot otrohet tycker det är fel. Om man nu är otrogen så är det deras samvete...

Deras samvete OCH den bedragnes förlust.
    Gör man det inte lite väl lätt för sig genom att rycka på axlarna och säga att det är upp till var och ens samvete? För det man egentligen säger är att man fullkomligen skiter i den som drabbas. 
  • Oerhörd
    molly50 skrev 2020-02-03 15:51:36 följande:

Vi får väl helt enkelt vara överens om att vara oense.

Du tycker att ditt sätt fungerar bra för dig.

Jag (och min man) tycker att vårt sätt fungerar bra.

Det är väl bara att inse att vi alla är olika och fungerar på olika sätt.

Så är det, och så sa du antagligen i din förra relation också tills det kom fram att han var just otrogen. Menar det absolut inte som en elakhet, men rent krasst är det precis så det ser ut. Vi vet aldrig vilka individer som med framgång bedrar sin partner, och innan vi får veta så är vi faktiskt rätt nöjda ändå.
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2020-02-03 16:15:30 följande:
    Har du aldrig haft fula kläder som du för tillfället tyckte vad så heta för att det var mode just då? De flesta har det, för det är så vi fungerar. Även gällande sociala konventioner.

Du har helt rätt, jag kategoriserar inte människor utifrån en endaste information om dem. Den jag känner till just nu som är otrogen är en fantastisk förälder, en kärleksfull och mycket omtänksam partner och en varmt uppskattad medmänniska. Att hen bland många andra saker också är otrogen är ruttet, men hen är inte en rutten person.
    Jag har säker haft fula kläder som jag själv valt, men jag skulle aldrig komma på tanken att skylla mina egna val på andra. Det var JAG som valde dem och därmed är det 100% mitt eget fel och ingen annans.

En varmt uppskattad medmänniska så länge ingen känner till hens rätta jag och vad personen pysslar med för då lär hen inte vara så uppskattad längre.

Så det du säger är att det är ok att vara otrogen bara man är en bra förälder? Jag håller inte med, jag tycker snarare att man i så fall är en bra förälder men ett jävla rövhål till partner som saknar ryggrad att stå för det man gör och det vill inför sin partner.

Men visst du en poäng i att en otrohet inte behöver definiera hela personen, man kan vara ett otroget rövhål och en bra förälder. Men det där funkar åt båda hållen. Man kan heller inte kalla sig för en bra människa bara för att man är en bra förälder samtidigt som man bedrar sin partner.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-02-03 16:22:35 följande:
    Så är det, och så sa du antagligen i din förra relation också tills det kom fram att han var just otrogen. Menar det absolut inte som en elakhet, men rent krasst är det precis så det ser ut. Vi vet aldrig vilka individer som med framgång bedrar sin partner, och innan vi får veta så är vi faktiskt rätt nöjda ändå.
    Jag var inte nöjd. Jag hade misstankar om att något pågick bakom min rygg men fick aldrig ett vettigt svar på mina frågor.
    När jag sen fick veta sanningen på annat håll så valde jag att lämna.

Han hade kunnat göra det lättare både för honom själv och för mig genom att vara ärlig från första början.
    Han hade trots alt ett kärleksförhållande bakom min rygg.
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2020-02-03 16:12:14 följande:

Ingen har ju påstått att det är samma sak, mord och våldtäkt dör upp som exempel på att man kan förstå saker utan att för den delen acceptera det.

Vad är din poäng egentligen? Du säger att otrohet är fegt och ruttet men sen verkar du ta det i försvar och mena på att det inte är så farligt ändå?

Så vart vill du komma? Är det fel eller är det inte fel?

Jaha. Nä, jag förstår faktiskt inte mord och våldtäkt.

Jag vill komma till att människor borde vara snällare mot varandra (yes, jag ser paradoxen, men inget resonemang annat än vissa matematiska är fulländat?) för ingen av oss kommer någonsin bli perfekt, och leva lyckliga i nuet. Jag är inte mindre lycklig idag om det framkommer imorgon att jag inte hade all information. Då är jag ledsen imorgon, men det förändrar ingenting idag.
  • Oerhörd
    Anonym (Stst) skrev 2020-02-03 16:04:21 följande:

Hela tråden blev om otrohet? Finns det ingen som faktiskt kan svara på om gräset är grönare på andra sidan?.. kanske efter man gjort slut i tron på att det finns en bättre partner men insett att de var bättre med den man lämnade?

Just för att de som är otrogna tycker uppenbarligen att de gör rätt o de som är emot otrohet tycker det är fel. Om man nu är otrogen så är det deras samvete...

Nä, jag tror inte att gräset är grönare, men har aldrig gjort slut med min man heller så vad vet jag.
Svar på tråden Du inser att gräset var inte grönare...