• Anonym (Yg)

Du inser att gräset var inte grönare...

Det finns många som, när förhållandet hemma inte alls varit bra, har sökt sig till nån annan för sex, bekräftelse m.m. Det vet vi, sen kan man döma och tycka det är förkastligt eller vad som...så är det tyvärr.

Ibland uppstår också känslor mellan dom parterna.

Man klickar mentalt och sexuellt på ett sätt man inte gjort med sin partner på väldigt väldigt länge och plötsligt så känner man det där ruset som varit borta så länge.

En del beslutar sig t.o.m för att lämna sin partner för sin nya "kärlek."

Finns det någon som varit i den situationen och sen, efter separationen, insåg att dom begått ett misstag?

Ruset har lagt sig, man får lite av en vardag och plötsligt inser man att man inte passade så bra ihop...Det mentala klickade inte så bra som du först trodde/kände och det sexuella var nog mest bra för att du just då var inne i en "kris" med din partner.

Du undrar vad fan du gjort, önskar att du kunde gå tillbaka i tiden...

Någon som varit där?

• Svar på tråden Du inser att gräset var inte grönare...
  • Anonym (man)
    Anonym (Eh) skrev 2020-01-19 17:23:50 följande:
    Därför har man det roliga mkt diskret och kortvarigt
    Mmm problemet är ju bara att alla inbillar sig själva att de är "diskreta" och så blir de påkomna ändå (ingen åker ju dit med flit)  och tyvärr får ju HELA familjen vara med och dela på bajsmackan vare sig de vill det eller ej. Så den verkliga frågan är snarare hur i helvete man är funtad i skallen om man medvetet att ta såna risker med sin familj och varför någon skulle vilja dela sitt liv en en sådan egoistisk och hänsynslös person?
  • Anonym (man)
    Anonym (Yg) skrev 2020-01-20 14:52:13 följande:
    Varför tar du för givet att jag är kvinna? och jag berättade själv för min partner vad jag hade gjort. Men så klart är det ett svek, det säger nog inte många emot, och jag tror inte heller det är många som är särskilt stolta över sig själv efteråt.

Men p.g.a att jag begick äktenskapsbrott så har jag i princip inte längre rätt att kalla mig mänsklig? Är det så du menar?
    Det blir ju lite svårt att tro att de inte är så stolta över sig själva när de sitter och tar sitt agerande i försvar med alla möjliga löjliga ursäkter. Att få en otrogen person att ta ansvar för sin otrohet fullt ut UTAN att skylla ifrån sig på annat och andra är ju rätt sällsynt.
  • Anonym (man)
    Anonym (Yg) skrev 2020-01-20 14:52:13 följande:
    Men p.g.a att jag begick äktenskapsbrott så har jag i princip inte längre rätt att kalla mig mänsklig? Är det så du menar?
    Du har absolut rätt att kalla dig mänsklig, bara du låter bli att använda "mänsklighet" som en ursäkt för ditt agerande. Människor kan agera på många sätt, både bra och dåligt, så att säga att man är mänsklig säger ingenting. 

Pedofiler, mördare och våldtäktsmän är oxå människor, men det betyder väl inte att deras agerande är ok för det, eller hur?
  • Anonym (Yg)
    Anonym (man) skrev 2020-01-21 15:13:05 följande:

Du har absolut rätt att kalla dig mänsklig, bara du låter bli att använda "mänsklighet" som en ursäkt för ditt agerande. Människor kan agera på många sätt, både bra och dåligt, så att säga att man är mänsklig säger ingenting. 

Pedofiler, mördare och våldtäktsmän är oxå människor, men det betyder väl inte att deras agerande är ok för det, eller hur?

Lite drastiskt att jämföra otrohet med pedofili, mord och våldtäkt va? Och jag har aldrig beskyllt min otrohet på någon annan. Däremot måste man ju kunna tala om orsaken bakom sitt agerande utan att det ska kallas för ursäkter.

Men jag förstår, har man aldrig varit där så är det ju svårt att se det, speciellt om man varit den bedragna, då kan det nog t.o.m finnas en ovilja i att ens försöka förstå.

Min erfarenhet är att så fort det kommer fram att den ena varit otrogen så är den bedragna väldigt snabb med att förneka att det skulle ha varit lite struligt i förhållandet från början och kan då lättare kalla ens förklaringar som ursäkter.
  • Anonym (man)
    Anonym (Yg) skrev 2020-01-21 17:40:57 följande:
    Lite drastiskt att jämföra otrohet med pedofili, mord och våldtäkt va? Och jag har aldrig beskyllt min otrohet på någon annan. Däremot måste man ju kunna tala om orsaken bakom sitt agerande utan att det ska kallas för ursäkter.

Men jag förstår, har man aldrig varit där så är det ju svårt att se det, speciellt om man varit den bedragna, då kan det nog t.o.m finnas en ovilja i att ens försöka förstå.

Min erfarenhet är att så fort det kommer fram att den ena varit otrogen så är den bedragna väldigt snabb med att förneka att det skulle ha varit lite struligt i förhållandet från början och kan då lättare kalla ens förklaringar som ursäkter.
    Fast jag har inte jämför dem med otrohet, jag använder dem som exempel på att vara mänsklig inte är en ursäkt för skitbeteende och därmed inget argument.

Det finns inga orsaker för otrohet, den enda orsaken som existerar är för att man själv ville det. Hur var och en väljer att agera på olika situationer kan ju aldrig skyllas på situationen eller andra för andra i samma situation har valt att agera annorlunda så bevisligen går det att låta bli att vara otrogen om man vill.

Ja det är väl ganska självklar att den som blivit bedragen inte har något att göra med hur den som var otrogen valde. Personen kanske varit delaktig i att göra förhållandet dålig men hur den andra sen valde att hantera situation bär han/hon HELA ansvaret för själv för det valde personen alldeles själv. Så jo att påstå att ens partner varit delaktig i att man själv valde otrohet istället för andra alternativ ÄR en väldigt dålig ursäkt.
  • Anonym (Yg)
    Anonym (man) skrev 2020-01-21 18:03:18 följande:

Fast jag har inte jämför dem med otrohet, jag använder dem som exempel på att vara mänsklig inte är en ursäkt för skitbeteende och därmed inget argument.

Det finns inga orsaker för otrohet, den enda orsaken som existerar är för att man själv ville det. Hur var och en väljer att agera på olika situationer kan ju aldrig skyllas på situationen eller andra för andra i samma situation har valt att agera annorlunda så bevisligen går det att låta bli att vara otrogen om man vill.

Ja det är väl ganska självklar att den som blivit bedragen inte har något att göra med hur den som var otrogen valde. Personen kanske varit delaktig i att göra förhållandet dålig men hur den andra sen valde att hantera situation bär han/hon HELA ansvaret för själv för det valde personen alldeles själv. Så jo att påstå att ens partner varit delaktig i att man själv valde otrohet istället för andra alternativ ÄR en väldigt dålig ursäkt.

Jag påstår inte att mitt ex var delaktig i mitt val att vara otrogen, det är som du säger att det var mitt idiotiska sätt att hantera situationen. Det jag menar är att det visst finns orsaker som gjorde att jag tog mitt beslut.

Inte skulle jag varit otrogen om vi hade det bra mellan oss, det är ingen ursäkt men det är en förklaring. Stor skillnad där.

Att säga att det aldrig finns en orsak till att nån är otrogen är ju bara dumt.

Mitt ex kunde erkänna att vi behövde jobba på vårat förhållande ända fram till det kom fram att jag varit otrogen, då plötsligt hade vi inte haft några problem mellan oss. Jag förstår att man är förbannad, ledsen och t.o.m hämndlysten men att påstå, bara för att kasta hela hundhuvudet på den andra, att personen aldrig ens haft något att klaga på...men det är väl DERAS sätt att hantera situationen.

En nyfiken fråga bara, tycker du att det är lika illa att vara otrogen för att man mår dåligt i relationen som att vara det "for sports", så att säga, för att man tycker det ger en liten extra krydda till sexlivet?
  • Anonym (G)

Jag var i ett förhållande där vi de senaste fyra åren levde som syskon. Började dejta en kvinna i smyg men det svalnade ganska fort. Gräset blev inte grönare men det stärkte mitt självförtroende och jag var då övertygad om att jag skulle separera från mitt ex.

• Anonym (FYI)
    Anonym (Yg) skrev 2020-01-22 10:01:22 följande:
    Jag påstår inte att mitt ex var delaktig i mitt val att vara otrogen, det är som du säger att det var mitt idiotiska sätt att hantera situationen. Det jag menar är att det visst finns orsaker som gjorde att jag tog mitt beslut.

Inte skulle jag varit otrogen om vi hade det bra mellan oss, det är ingen ursäkt men det är en förklaring. Stor skillnad där.

Att säga att det aldrig finns en orsak till att nån är otrogen är ju bara dumt.

Mitt ex kunde erkänna att vi behövde jobba på vårat förhållande ända fram till det kom fram att jag varit otrogen, då plötsligt hade vi inte haft några problem mellan oss. Jag förstår att man är förbannad, ledsen och t.o.m hämndlysten men att påstå, bara för att kasta hela hundhuvudet på den andra, att personen aldrig ens haft något att klaga på...men det är väl DERAS sätt att hantera situationen.

En nyfiken fråga bara, tycker du att det är lika illa att vara otrogen för att man mår dåligt i relationen som att vara det "for sports", så att säga, för att man tycker det ger en liten extra krydda till sexlivet?
    Nu var inte frågan ställd till mig men...
    Ja, oberoende varför...Finns det någon som helst anledning att vara i en relation om man inte kan visa den respekten att vara trogen, eller tala om hur man vill ha det i relationen?
    Nyckelordet är respekt.
  • Oerhörd
    Anonym (FYI) skrev 2020-01-22 10:58:42 följande:

Nu var inte frågan ställd till mig men...

Ja, oberoende varför...Finns det någon som helst anledning att vara i en relation om man inte kan visa den respekten att vara trogen, eller tala om hur man vill ha det i relationen?

Nyckelordet är respekt.

Det finns hur många anledningar som helst till att vara i en relation trots att den inte är perfekt.
  • Anonym (FYI)
    Oerhörd skrev 2020-01-22 11:17:48 följande:
    Det finns hur många anledningar som helst till att vara i en relation trots att den inte är perfekt.
    Som??
Svar på tråden Du inser att gräset var inte grönare...