• Persbrandtkola

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Här är reklamen: 
    ">

Själv tycker jag den är fruktansvärd och det är vidrigt hur SAS har bemött kritiken... Att det skulle ha varit en nätattack till det utbredda missnöjet känns inte så troligt pga vad reklamen säger. Nej tack, SAS sjönk som en sten i mina ögon. Berätta gärna vad ni tycker?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-21 18:41
    soundcloud.com/nyhetsbubbla/sas-raderar-reklamfilm-pa%2Fsets%2Ftorsdag-13-februari-2020&fbclid=IwAR1jdxzn8GKjxTamRt1h6Cf5SZjpCd-dADm38DEoLmVYchx8-LZ6gzsXZKI

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?
  • Persbrandtkola
    nihka skrev 2020-02-18 01:02:42 följande:
    Det värkar lite rörigt för dig just nu så tänk inte mer på det...

Här kan du se reklamfilmen om du vill ta en snabb kik på den för det värkar inte som du har sätt den...

">

En kortare version till dig, ifall du inte sett den!  
    ">

• nihka
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 00:58:04 följande:
    Vill tillägga lite till min text. Självklart är inte X och Y urkällan till den nya traditionen. De har såklart inspirerats av någon annan som i sin tur inspirerats av någon och så vidare och så vidare. Vad som är grunden till allt går ju knappast att bevara. Allt du ser omkring dig har ju massor av människor i olika generationer och från olika kulturer bidragit till att skapa. Sen väljer man ut det man gillar och fortsätter utveckla och känner till sist så mycket för det att man kallar det ?sitt?. Det är ju helt naturligt.

En tradition kan ju gå hur långt tillbaka som helst: julafton tillexempel. En urgammal tradition som kan se väldigt olika ut mellan olika kulturer (länder, familjer, individer) och vara källa är så gammal att det är obetydligt var det startade och vilken civilisation som satte första stenen. Så många stenar har lagts på av så många andra efter det att det inte längre spelar någon roll.

Jag tolkar SAS film som att man vill belysa fördelarna med att låta sig inspireras av andras kultur. Utan andras kulturer och erfarenheter hade vi varit mycket mindre utvecklade. Sen spelar de ju lite (mycket) på folks fördomar och använder dem till att skapa en intresseväckare. Tycker det är rätt skickligt. Sen behöver ni inte hålla med om det, men jag tyckte i alla fall det var intressant att få lite överraskande fakta om mina traditioner. Hade ingen aning om att midsommarstången kommer från Tyskland tillexempel! Kul! Undrar vad tyskarna inspirerats av i sin tur.
    Ja, där väljer jag också att lägga fokus, men jag kan förstå att man reagerar negativt också och särskilt om man känner sig kulturellt otrygg eller till och med hotad.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Persbrandtkola
    nihka skrev 2020-02-18 01:20:14 följande:
    Ja, där väljer jag också att lägga fokus, men jag kan förstå att man reagerar negativt också och särskilt om man känner sig kulturellt otrygg eller till och med hotad.
    Ska du inte se den först? 
  • nihka
    Betteline skrev 2020-02-18 01:17:53 följande:
    Kan du byta ut alla gånger i filmen de säger "skandinavisk" till i tur och ordning arabisk, judisk, egyptisk, kinesiskt, grekiskt? 
    Jajamän, men är inte det i första hand för dem själva att säga?
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 01:23:12 följande:
    Ska du inte se den först? 
    Pratar du med mig?

Så symtomatiskt att du reagerade på just det inlägget som förresten var skrivet till någon annan. Hög igenkänningsfaktor kanske?
  • Betteline
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 01:13:28 följande:

Men det är här vi har uppfattat filmen olika. Jag tolkar det inte som att SAS påstår att vi kopierat allt, utan att vi inspirerats till allt.

Jag säger samma sak om alla kulturer. Sen ville jag med mitt pannkaksexempel belysa att en kultur inte nödvändigtvis hör till en befolkning. Det finns andra grupperingar också.

Men som sagt, min fasta övertygelse är att ingen kultur uppkommit från tomma intet utan ALLA kulturer är ett resultat av olika individer som bidragit med olika erfarenheter. Erfarenheter som kommer från hela världen och som gått i generationer och utvecklats och förfinats på olika håll.

Sen är det uppenbart att vissa blir kränkta över ett sådant påstående. Varför förstår jag inte, för den som blir kränkt är ju inte personligen upphovsman till en tradition. Men att folk blir kränkta å någon annans (eller snarare flera tusen personer i generationers) vägnar är tydligt. Verkar dumt, tycker jag, att bli kränkt för någon annans skull,

men okej.

Jag tror absolut att många araber skulle bli irriterade om de fick förklarat för sig att deras traditioner är inspirerade från olika håll i världen. Inte alla, men några individer skulle absolut bli irriterade. Mina fördomar säger att det inte är samhällets mest framgångsrika och kunniga människor som blir kränkta över ett sådan (ganska självklar) fakta. Men ni som känner så finns säkert i alla länder och kulturer (sedär - en till sak vi har gemensamt med andra kulturer!).

Oj, du har så extremt mycket fördomar så jag vet inte var jag ska börja. Jag börjar dock från slutet. Hur definierar du framgångsrik? Anser du att man är framgångsrik om man är president i en av världens största demokratier? Isåfall får du väl erkänna att Trump är ganska framgångsrik (är absolut inget fan av Trumpen, men tar det som ett exempel på dina fördomar). Om det är någon som verkar extremt lättkränkt så är det väl Trump? Skulle kunna satsa mycket på att han skulle bli extremt irriterad, för att uttrycka det milt, om någon gjorde en dylik film om USA. En till framgångsrik person, Zlatan. Jag tror inte att Zlatan direkt drar sig för att säga vad han tycker och jag tror att han skulle bli irriterad, milt sagt, om någon pratade så respektlöst som de gör i filmen om något han identifierade sig som.

I den allmänna debatten i Sverige är det många personer med långa universitetsutbildningar och mycket kunnande, som debatterar med varandra och ofta verkar rätt lättkränkta- från vänster till höger. Att bli irriterad på irritationsmoment är inte något förunnat pöbeln som du tycks tro.

Många framgångsrika personer, inte minst politiker i olika länder, reagerar kraftigt om någon hånar dem eller deras land. Så, att som du gör, försöka blåsa upp din självbild genom att insinuera att de som (med rätta) finner filmen osmaklig (och felaktig) skulle vara korkade- säger mer om dig än om de du vill förolämpa. Och jag tror inte det skulle röra sig om "några individer" utan snarare de allra flesta. Men som sagt, det bryr du dig kanske inte om? Att förolämpa folk av olika nationaliteter är ok för dig?
  • Anonym (Js)
    Betteline skrev 2020-02-18 01:17:53 följande:

Kan du byta ut alla gånger i filmen de säger "skandinavisk" till i tur och ordning arabisk, judisk, egyptisk, kinesiskt, grekiskt? Hur kändes det nu? Skulle du kunna stå för en sådan film, där man alltså hävdar att tex INGET är egyptisk, att allt är kopierat? Skulle du våga gå ut med en film där '"skandinaviskt" vore utbytt mot något av dessa, är jag ganska säker på att du skulle bli extremt hatad av dessa grupper. Men det bryr du sig kanske inte om?

Svarar igen då: Ja, det skulle jag. Jag tycker absolut att man ska kunna presentera fakta utan att behöva vara rädd. Jag tycker det är beklagligt att SAS inte kunde göra det utan att bli, som du utrycker det, ?extremt hatad av dessa grupper?. Sen är nog varken SAS eller jag så naiva att man inte tror det finns hatiska människor - i ALLA grupper (inte minst hos den svenska befolkningen, uppenbarligen). Men en arg, hatisk grupp som agerar på känslor är farlig och kan aldrig tillåtas ha makt. Det är livsfarligt, OAVSETT grupptillhörighet. En arg, hatisk svensk är precis lika illa som en arg, hatisk egyptier.

Att inte våga gå ut med en sådan sak är att ha blivit tystad. Ärligt talat - nej, jag skulle inte gå ut på NMR:s demonstrationer och informera om att maten de äter har sina rötter i turkisk och asiatisk tradition (eller liknandek), för jag hade varit rädd för den gruppen. Rädd för mitt liv, att min faktabaserade information skulle få dessa känslomässiga individer att skada mig fysiskt. Är inte det tragiskt? Men NÅGON måste ju informera. Vi har några tappra själar som presenterar saklig fakta med risk att reta upp olika grupper. Otroligt imponerande! Att ett börsnoterat storbolag gör det är jättebra! De har makt. De når ut. De har resurser. De sätter inte en individ i skottzonen utan är beredda att ta emot hatet från denna känslomässiga, djuriska grupp tillsammans. Bra!

Men jag svarar igen på din fråga - så du inte missar att du får ett svar. JA! Det vore underbart att de American Airlines eller Emirates göra detsamma. Vilken grej det vore! Upplys ALLA om hur traditioner uppkommer och hur kulturer blandas varje dag. Varenda kines och varenda australiensare kan få veta fördelarna med att byta erfarenheter! Det skulle gynna ALLA! Sen får de inskränkta, stolta faktamotståndarna fortsätta leva i sin villfarelse och sin bitterhet om de vill. Men ju fler som blir upplysta, desto färre oupplysta. Så fortsätt sprida ljuset, säger jag! Bra gjort, SAS!
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 01:12:23 följande:
    Varför skickar du samma meddelanden två gånger? Vad är snabb kik på den? Menar du verkar och sett? Nu blev det lite väl mycket för dig tror jag... Andas... Ha inte sönder något nu...
    Jag tror det handlar om en bugg som gör att meddelanden ibland skickas flera gånger. Det finns inget kränkande att utläsa av det så du kan nog slappna av.

Jag har tyvärr inte möjlighet att assistera dig i dina språkliga funderingar. Du får vända dig till dina lärare. De kanske också kan förklara perspektiv och paradigm - två användbara termer som man kan tillämpa vid filmanalys. Lycka till! Solig
  • Persbrandtkola
    nihka skrev 2020-02-18 01:28:11 följande:
    Pratar du med mig?

Så symtomatiskt att du reagerade på just det inlägget som förresten var skrivet till någon annan. Hög igenkänningsfaktor kanske?
    Pratade till den lilla pojken inom dig... Ja, jag kände igen dig och ditt sätt att skriva på... Har du sett reklamen än? Vad tyckte du?  
  • Anonym (Js)
    Betteline skrev 2020-02-18 01:35:44 följande:

Oj, du har så extremt mycket fördomar så jag vet inte var jag ska börja. Jag börjar dock från slutet. Hur definierar du framgångsrik? Anser du att man är framgångsrik om man är president i en av världens största demokratier? Isåfall får du väl erkänna att Trump är ganska framgångsrik (är absolut inget fan av Trumpen, men tar det som ett exempel på dina fördomar). Om det är någon som verkar extremt lättkränkt så är det väl Trump? Skulle kunna satsa mycket på att han skulle bli extremt irriterad, för att uttrycka det milt, om någon gjorde en dylik film om USA. En till framgångsrik person, Zlatan. Jag tror inte att Zlatan direkt drar sig för att säga vad han tycker och jag tror att han skulle bli irriterad, milt sagt, om någon pratade så respektlöst som de gör i filmen om något han identifierade sig som.

I den allmänna debatten i Sverige är det många personer med långa universitetsutbildningar och mycket kunnande, som debatterar med varandra och ofta verkar rätt lättkränkta- från vänster till höger. Att bli irriterad på irritationsmoment är inte något förunnat pöbeln som du tycks tro.

Många framgångsrika personer, inte minst politiker i olika länder, reagerar kraftigt om någon hånar dem eller deras land. Så, att som du gör, försöka blåsa upp din självbild genom att insinuera att de som (med rätta) finner filmen osmaklig (och felaktig) skulle vara korkade- säger mer om dig än om de du vill förolämpa. Och jag tror inte det skulle röra sig om "några individer" utan snarare de allra flesta. Men som sagt, det bryr du dig kanske inte om? Att förolämpa folk av olika nationaliteter är ok för dig?

Nja, inte korkade men svårt att acceptera fakta kanske. I alla fall viss typ av fakta. Exempel: om Arne gått hela sitt liv och trott att 2+2=5 och så kommer en kille som, med en suck informerar Arne om att det han tror inte stämmer: 2+2=4. Arne kan då reagera på en rad olika sätt, men aggression är ett av dem. Ett rätt märkligt sätt, tycker jag. Att Arne sedan känner sig förolämpad av faktan att 2+2=4 är ju faktiskt hans problem. Det är för mig ofattbart att man blir förolämpad. Gissningsvis handlar det snarare om att han känner sig dum och lite skamsen som levt i villfarelse hela livet och kanske gått runt på jobbet och stolt pratat om hur bra det är att 2+2=5.

Och ja, jag sätter mina pengar på att Arne inte tillhör vetenskapens elit direkt. Men med karisma och pengar kan han säkert bli en framgångsrik politiker!
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?