Betteline skrev 2020-02-18 01:17:53 följande:
Kan du byta ut alla gånger i filmen de säger "skandinavisk" till i tur och ordning arabisk, judisk, egyptisk, kinesiskt, grekiskt? Hur kändes det nu? Skulle du kunna stå för en sådan film, där man alltså hävdar att tex INGET är egyptisk, att allt är kopierat? Skulle du våga gå ut med en film där '"skandinaviskt" vore utbytt mot något av dessa, är jag ganska säker på att du skulle bli extremt hatad av dessa grupper. Men det bryr du sig kanske inte om?
Svarar igen då: Ja, det skulle jag. Jag tycker absolut att man ska kunna presentera fakta utan att behöva vara rädd. Jag tycker det är beklagligt att SAS inte kunde göra det utan att bli, som du utrycker det, ?extremt hatad av dessa grupper?. Sen är nog varken SAS eller jag så naiva att man inte tror det finns hatiska människor - i ALLA grupper (inte minst hos den svenska befolkningen, uppenbarligen). Men en arg, hatisk grupp som agerar på känslor är farlig och kan aldrig tillåtas ha makt. Det är livsfarligt, OAVSETT grupptillhörighet. En arg, hatisk svensk är precis lika illa som en arg, hatisk egyptier.
Att inte våga gå ut med en sådan sak är att ha blivit tystad. Ärligt talat - nej, jag skulle inte gå ut på NMR:s demonstrationer och informera om att maten de äter har sina rötter i turkisk och asiatisk tradition (eller liknandek), för jag hade varit rädd för den gruppen. Rädd för mitt liv, att min faktabaserade information skulle få dessa känslomässiga individer att skada mig fysiskt. Är inte det tragiskt? Men NÅGON måste ju informera. Vi har några tappra själar som presenterar saklig fakta med risk att reta upp olika grupper. Otroligt imponerande! Att ett börsnoterat storbolag gör det är jättebra! De har makt. De når ut. De har resurser. De sätter inte en individ i skottzonen utan är beredda att ta emot hatet från denna känslomässiga, djuriska grupp tillsammans. Bra!
Men jag svarar igen på din fråga - så du inte missar att du får ett svar. JA! Det vore underbart att de American Airlines eller Emirates göra detsamma. Vilken grej det vore! Upplys ALLA om hur traditioner uppkommer och hur kulturer blandas varje dag. Varenda kines och varenda australiensare kan få veta fördelarna med att byta erfarenheter! Det skulle gynna ALLA! Sen får de inskränkta, stolta faktamotståndarna fortsätta leva i sin villfarelse och sin bitterhet om de vill. Men ju fler som blir upplysta, desto färre oupplysta. Så fortsätt sprida ljuset, säger jag! Bra gjort, SAS!