• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (V)
    Ess skrev 2020-03-13 11:53:50 följande:

Jag dumpade också över ansvaret på honom, hälften.

Det gjorde att han tvingades börja säga nej till de stora. Det var omskakande för dem, det var ett ord de aldrig hört innan.

Helt rätt faktiskt! Men jag måste fråga? Var du så tuff från början eller var det turbulent för dig också i början med en nyfödd?

Jag var nämligen inte så stark i början utan det kom sen.
  • Genna4
    Ess skrev 2020-03-12 11:49:48 följande:

De var tonåringar, och nej de hade inte träffats oftare.

Det gjorde att han tvingades börja säga nej till de stora. Det var omskakande för dem, det var ett ord de aldrig hört innan.

Här säger du emot dig själv. Först skriver du att de inte hade träffats oftare ändå, utan dig i bilden, men sedan skriver du att han visst började säga nej till de stora eftersom du dumpade ansvar på honom. Hur ska du ha det?
  • Anonym (Karin)
    Genna4 skrev 2020-03-13 12:37:04 följande:

Här säger du emot dig själv. Först skriver du att de inte hade träffats oftare ändå, utan dig i bilden, men sedan skriver du att han visst började säga nej till de stora eftersom du dumpade ansvar på honom. Hur ska du ha det?
    Jag kan inte se att hon säger emot sig själv. Han sa ju inte nej till att de fick komma på umgänge. 
  • Anonym (V)

Han började SÄGA nej, det innebär kanske inte att de portades. Han kanske sa nej till att skjutsa för att han skulle natta sin lilla osv.
  • Miss Skywalker

Nyfiken på vilka rikspuckon som gör en tumme ner på något så självklart att man delar på ansvaret för sina barn. Som sagt det är viktigare att curla sönder halvvuxna barn än att styvmamman ska få avlastning för de gemensamma..
  • Anonym (V)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-13 14:13:52 följande:

Nyfiken på vilka rikspuckon som gör en tumme ner på något så självklart att man delar på ansvaret för sina barn. Som sagt det är viktigare att curla sönder halvvuxna barn än att styvmamman ska få avlastning för de gemensamma..

Jag håller faktiskt med i det här. Det Ess talar om är som jag förstår det stora tonåringar som snart är vuxna där deras pappa agerat som vandrande taxi och roomservice-företag. Det är knappast något konstigt att en trött småbarnsmamma blir less på det där och börjar ställa lite motkrav för det gemensamma barnet.
  • Anonym (Karin)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-13 14:13:52 följande:
    Jag tycker det är lite lustigt att se den där tummen ned som finns genomgående i tråden, inte beroende på vad som sägs utan på vem som säger det

Jag tror inte det handlar om rikspuckon utan om rikspucko. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-13 14:18:55 följande:
    Jag håller faktiskt med i det här. Det Ess talar om är som jag förstår det stora tonåringar som snart är vuxna där deras pappa agerat som vandrande taxi och roomservice-företag. Det är knappast något konstigt att en trött småbarnsmamma blir less på det där och börjar ställa lite motkrav för det gemensamma barnet.
    Nej, verkligen inte konstigt at ställa krav. Det går inte att fortsätta som förut när det kommer ett till barn. Tyvärr kommer det inte naturligt för alla pappor att fördela sina resurser på ett rimligt sätt. 
  • Ess

Nu hänger jag inte riktigt med.

Första är ett svar att han inte hade träffat sina stora barn oftare utan mig.

Andra är att han började säga nej till de stora när de bara kallt räknade med att han tex skulle skjutsa dem. Det var Under den tiden de kom på umgänge. Nu får de klara sig själva.

Så nej, jag säger inte emot mig själv.
  • Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-13 15:03:26 följande:

Nej, verkligen inte konstigt at ställa krav. Det går inte att fortsätta som förut när det kommer ett till barn. Tyvärr kommer det inte naturligt för alla pappor att fördela sina resurser på ett rimligt sätt. 

Nej det är också som så att i vissa fall så trissar de upp aktiviteterna när nya bebisen kommer t o m och det är inte rimligt någonstans.

Tramsigt är rätta ordet för det!
Svar på tråden Styvmamma-upproret