• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2020-03-13 17:41:31 följande:
    Hon skulle aldrig ge mer umgänge än det som stod på pappret, snarare tvärtom. Hon räknade väl med att han inte skulle orka bråka och började boka in resor med barnen under hans lovumgänge.
    De fick naturligtvis åka med på resorna, man kan ju inte direkt säga till dem att ni får inte åka på den roliga resan, utan ni ska sitta här och glo istället.
    Sånt där är så svårt. När exet tar kommando och bestämmer sig för nåt och så får man själv bara stå där och acceptera för att inte sätta barnet i en konstig situation. Exet har varit bra på att bearbeta deras barn kan jag säga. 
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 18:01:30 följande:
    Miss Skywalker skrev 2020-03-13 14:13:52 följande:

Nyfiken på vilka rikspuckon som gör en tumme ner på något så självklart att man delar på ansvaret för sina barn. Som sagt det är viktigare att curla sönder halvvuxna barn än att styvmamman ska få avlastning för de gemensamma..

Finns visst fler rikspuckon, eftersom mina förslag om hur pappan skall ta ansvar för sina barn också fick en tumme ner -eller så är det samma person som inte gillar någotdera.
    Eller så var det inte dina förslag de ogillade utan din nedlåtande inledning.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-13 18:04:48 följande:

Sånt där är så svårt. När exet tar kommando och bestämmer sig för nåt och så får man själv bara stå där och acceptera för att inte sätta barnet i en konstig situation. Exet har varit bra på att bearbeta deras barn kan jag säga. 

Fast, det är ju inte exets som bär ansvaret i er familj. Det handlar ju i så fall om att partnern inte vågar vara obekväm, sätter ner foten och säger nej.

Efter att ha förlorat pengarna för en betald resa på fel vecka lär nog exet bli bättre på att kommunicera.
  • Anonym (Sean)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-13 18:14:44 följande:

Eller så var det inte dina förslag de ogillade utan din nedlåtande inledning.

I så fall förvånar det mig att det inte finns fler nedåttummar i tråden, eftersom tonen i väldigt många inlägg är sådana, och att en svarar som en blir bemött.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-13 17:37:12 följande:
    Definitivt inte och det var nog inte hans tanke heller från början. Han hade dåligt samvete för min skull men han hade som sagt inga bollar att säga ifrån. Han var själv utbränd, jobbade hela dagarna och fick samtal från hans tonåringar - när kommer du hem o vad ska vi äta idag? Vad ska vi göra i helgen? Jag ska åka till kompisen ikväll så skjutsa mig vid 18 o hämta mig vid 21. Så här hölls det på dagligen under lång tid.

Tror att de max åkte hem till sin morsa varannan eller var tredje helg det året om ens det. De få gånger vi var själva så låg han o sov av utmattning alternativt självmedicinerade sig själv med alkohol.

Jag tyckte synd om honom då men herregud vilken mes!
    Det där är ju inte lätt. Vad hade hon för ursäkt att inte ha sina egna barn hos sig själv? Du behöver inte berätta men sånt där förbluffar mig.

Men det är ju fullt förståeligt att man ser hur det påverkar honom, hur han sliter, tills man kommer fram till att man själv tar lika mycket av den smällen och att det bara är han som har makten att göra någon förändring. Jag antar att du satte honom att jobba sen när du kom på det? 
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 18:16:38 följande:
    Fast, det är ju inte exets som bär ansvaret i er familj. Det handlar ju i så fall om att partnern inte vågar vara obekväm, sätter ner foten och säger nej.

Efter att ha förlorat pengarna för en betald resa på fel vecka lär nog exet bli bättre på att kommunicera.

Känner du inte dig lite tjatig nu? 

Hur ska pappan förhindra exet att hjärntvätta barnen att hata pappas nya som är ett vanligt problem för styvmammor? Får man kalla henne häxex då..?

• Anonym (Sean)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-13 18:22:39 följande:

Hur ska pappan förhindra exet att hjärntvätta barnen att hata pappas nya som är ett vanligt problem för styvmammor? Får man kalla henne häxex då..?

Här har vi tex ett inlägg som någon skulle kunna tumma nedåt, men så länge det är du som får hacka går det säkert bra, eller hur?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 18:16:38 följande:

Ja, det är ju ett alternativ som låter bra på pappret men sen är det inte alltid lätt att genomföra i verkligheten. Men visst, jag håller med, så borde man göra. Men säg att mamman bokat en resa till Miami, Orlando, Disneyland. Skulle du sätta ned foten då? Om dina barn verkligen har längtat efter att åka dit? 
  • Anonym (Karin)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-13 18:22:39 följande:

Haha, nej, man får inte säga exhäxa, bara styvhäxa. 
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 18:24:35 följande:
    Här har vi tex ett inlägg som någon skulle kunna tumma nedåt, men så länge det är du som får hacka går det säkert bra, eller hur?
    Ja har redan fått nedtummar. Kan du inte svara på frågorna istället?
Svar på tråden Styvmamma-upproret