• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-14 09:26:14 följande:

Umgänget upphörde innan nr 2 var ett år gammal, det var turbulent fram tills dess.

Vi har bara ett drygt år mellan våra två äldsta.

Det låter ändå tufft att leva i det i två år eller mer. Jag är inne på tredje året och vet inte om jag orkar mer. Sätter mitt hopp till parterapi. Vill verkligen inte bryta upp min familj!
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-14 12:25:28 följande:
    Hon vill väl pinka sitt revir alternativt passa på och prioritera sin egen frihet lite. Det kan låta taskigt att anta det men jag tror att det är så i många fall.

Däremot så tror jag att det är fel taktik ur ett långsiktigt perspektiv. Den nyblivna mamman blir stressad av alla energier runtomkring, pappan blir hispig och struttar lite höger vänster o vet inte hur mycket glädje han vågar visa över nya bebisen för barnen plus dränks i dåligt samvete och i vårt fall så blev hans barn svartsjuka.

Jag tyckte att det blev för hysteriskt och efterspelet blev långdragna konflikter och förlossningsdepression.
    Ja, jag är inne på samma linje. Det är inte lite fräckt att gå in och ha åsikter om hur en familj som just fått en bebis ska göra. Gå in och ändra överenskommelser och visa vem som har makten att bestämma. Som att man inte är skör nog ändå. 

Det är absolut fel väg att gå. Jag önskar bara att jag hade insett långt tidigare att inte skydda deras barn från vad hon höll på med. Det var när jag insåg hur mycket mina egna barn fick stå tillbaka som jag slutade att skydda deras barn. Men deras barn vet nog inte än idag hur mycket som hände bakom kulisserna. 
  • Anonym (Karin)
    Hon vill väl pinka sitt revir alternativt passa på och prioritera sin egen frihet lite. Det kan låta taskigt att anta det men jag tror att det är så i många fall.

Däremot så tror jag att det är fel taktik ur ett långsiktigt perspektiv. Den nyblivna mamman blir stressad av alla energier runtomkring, pappan blir hispig och struttar lite höger vänster o vet inte hur mycket glädje han vågar visa över nya bebisen för barnen plus dränks i dåligt samvete och i vårt fall så blev hans barn svartsjuka.

Jag tyckte att det blev för hysteriskt och efterspelet blev långdragna konflikter och förlossningsdepression.
    Och hade man vetat att det spel hon höll på med var något som skulle sätta sina spår så mycket så hade man satt stopp för det tidigt. Jag var för osäker i början, idag kan jag på ett helt annat sätt se vilka gränser man måste sätta.

Det är så onödigt att en kvinna som hamnar i samma situation ska behöva uppfinna hjulet på nytt när det redan finns så många kvinnor som gått igenom samma sak.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-14 11:19:06 följande:
    Han har sagt förlåt för hur han betedde sig kring vårt barns födelse. Sagt att den tiden är som en enda dimma för honom, att han inte minns. Men jag har svårt att förlåta och vi upplever dessutom problem även i nuläget, alltså jag tycker att han särbehandlar äldsta barnen och är hård och ogin mot vår yngste.
    Vad praktiskt att få en ?blackout? samtidigt som man beter sig som ett rövhål. 
  • Miss Skywalker

Det är inte helt ovanligt att helsyskon blir svartsjuka på yngre. Förstår inte varför pappan hamnar i lojalitetskonflikt när det gäller halvsyskon.
  • Anonym (Karin)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-14 13:49:04 följande:
    Det är inte helt ovanligt att helsyskon blir svartsjuka på yngre. Förstår inte varför pappan hamnar i lojalitetskonflikt när det gäller halvsyskon.
    Nej, det borde inte vara så svårt men det är ju så klart mer komplext när de inte har samma mamma. Jag vet ju mammor som gått in och bearbetat pappan om att hans tidigare barn måste tas om hand extra mycket nu när det kommer en bebis. Satt hårda krav på att deras barn inte ska behöva bli lidande. 

För min egen del märkte jag hur mycket deras barn pratade med sin mamma om min graviditet, och hennes graviditet och förlossning och allt sånt där, och det var alltid en massa som jag måste göra, som deras barn talade om för mig. Jag var rätt trött på skiten till sist. 
  • Anonym (Sean)

Fast med helsyskon är både mamma och pappa flerbarnsföräldrar och delar ansvaret för svartsjuka äldre syskon. När mannen i förhållandet är den som har barn sedan tidigare blir det också hans ansvar att hantera de äldre syskonen, för dem har inte hans partner ansvar för. Inte konstigt då att han hamnar i en lojalitetskonflikt.
  • Ess
    Därför att de har möjligheten att välja bort honom, speciellt om de har stöd och pepp för detsamma av sin mamma.
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-14 15:22:31 följande:
    Fast med helsyskon är både mamma och pappa flerbarnsföräldrar och delar ansvaret för svartsjuka äldre syskon. När mannen i förhållandet är den som har barn sedan tidigare blir det också hans ansvar att hantera de äldre syskonen, för dem har inte hans partner ansvar för. Inte konstigt då att han hamnar i en lojalitetskonflikt.
    Jag tror att i grunden handlar det mest om att föräldrarna har ett uselt eller inget samarbete alls. Inte ovanligt att den ena föräldern då står och hejar på sitt barn att det ska välja bort den andra. Då hamnar den föräldern i ett läge där det är vidöppet för utpressning.
  • Anonym (V)
    Ess skrev 2020-03-14 15:39:07 följande:

Jag tror att i grunden handlar det mest om att föräldrarna har ett uselt eller inget samarbete alls. Inte ovanligt att den ena föräldern då står och hejar på sitt barn att det ska välja bort den andra. Då hamnar den föräldern i ett läge där det är vidöppet för utpressning.

I mitt fall så samarbetade han och exet snarare lite väl mycket. När jag säger det så skulle varenda strumpa ungarna hade på sig diskuteras från hennes håll och hon ville ringa honom varannan dag minst för att översätta en massa känslor som barnen kände, tänkte o tyckte.

Det var trams. Orsaken till att jag säger det var för att det var äldre tonåringar det handlade om som själva kunde sköta 95 procent av dialogerna själva som hon gjorde i deras ställe. Det här drev mig till vansinne!
Svar på tråden Styvmamma-upproret