• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (V)
    Anonym (123) skrev 2020-03-15 10:25:16 följande:

Nej röker inte heller. Mycket hitte på från dig idag.

Men jag har aldrig sagt att någon måste skriva eller bemöta mig på ett visst sätt.

Om det inte passar mig, vet du vad man kan göra då? Stänga ner sidan? Lägga ner telefonen. Tar en sekund. Men jag blir inte lika upprörd tror jag som du blir, du väljer själv i vilken ton du läser mina inlägg med i huvudet. Kanske inte alls är så ilskt som du vill få det att verka som.

Ja alltså nu har vi ju gjort det hela mitt liv, även i vuxen ålder och varför skulle mina föräldrar göra något de inte tyckte va så himla trevligt. Man kan ha en öppen och fin dialog och det har vi alltid haft. Klart att alla inte alltid har varit psykotiskt lyckliga hela tiden men vem är det.

Vi har alla en god relation även till de nya människorna i mina föräldrars liv.

Ingen av dem har känt ett behov för ett upprop.

Och Ne mina föräldrar är inte swingens... jätte konstig humor.

Det är jättekul med såna upplägg om det fungerar för alla fyra vuxna individer. Däremot så tror jag att du har lagt ribban för en totalt lyckad bonusfamilj där och det blir lite verklighetsfrånvänt. Inte för att låta dryg men det där är inte något som alla ska behöva eftersträva.

Sen har du ingen aning om vad som händer i dina föräldrars sovrum. Det hoppas jag verkligen inte att du har iallafall för det är inte vidare sunt.
  • Anonym (V)

Men jag har aldrig sagt att någon måste skriva eller bemöta mig på ett visst sätt.

Om det inte passar mig, vet du vad man kan göra då? Stänga ner sidan? Lägga ner telefonen. Tar en sekund. Men jag blir inte lika upprörd tror jag som du blir, du väljer själv i vilken ton du läser mina inlägg med i huvudet. Kanske inte alls är så ilskt som du vill få det att verka som.

Ja alltså nu har vi ju gjort det hela mitt liv, även i vuxen ålder och varför skulle mina föräldrar göra något de inte tyckte va så himla trevligt. Man kan ha en öppen och fin dialog och det har vi alltid haft. Klart att alla inte alltid har varit psykotiskt lyckliga hela tiden men vem är det.

Syftade då på att alla parter reste ihop.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-15 09:34:17 följande:
    Ja, det är ett känsligt ämne. Och den som skrev TS var nog väl medveten om det. Antingen har man ett ärligt syfte med sin TS eller så vet man och förväntar sig att tråden ska provocera och skapa en möjlighet att få kasta skit på varann under obestämd tid.

Jag kunde förstå TS till viss del då det fanns liknande trådar sen tidigare och jag har själv bonusföräldrar i min närhet.

Men som ts är skriven så anade jag också att man förmodligen är ute efter att provocera. Se på tråden nu, istället för sympatier och konstruktiv debatt så kastas det skit fram och tillbaks. Folk är otrevliga.

Tråden lever vidare enbart pga av att folk provoceras av varann.

Några av er som verkligen har genuina intentioner att föra en saklig debatt måste känna att klimatet i tråden knappast gynnar er sak.

Jag blir själv provocerad av vilken ton man använder mot varann. Och det är inte bara den här tråden, det finns flera exempel.

Folk är inte så här otrevliga egentligen, bara bakom tangentbordet.
    Jag tror faktiskt att folk är så här otrevliga på riktigt. I alla fall okunniga. Det här med att man ska vilja kalla sig för bonusförälder till exempel. Jag är inte ute efter att provocera när jag säger att jag varken vill se mig själv som en bonus eller som en mamma till någon annans barn. Men det väcker ont blod i många människor, för de tycker att man ska vilja vara en bonus, och  att man ska vara som en mamma till någon annans barn. Jag tycker att sådan förväntningar är onödiga och att det skapar onödig skada att ha sådana förväntningar. 

När jag säger att jag varken vill vara bonus eller mamma till någon annans barn så är en del väldigt snabba med att tolka detta till att man hatar sin partners barn. Detta är väldigt fascinerande. Ingen fråga om vad man menar, det går direkt till att man avskyr barn. Detta innebär att dessa människor redan bär på sin föreställning om att man hatar sin partners barn. 

Jag tycker att det är bra att det kommer fram vad dessa människor är beredda att påstå och hur de uttrycker sig mot en grupp som de har sina föreställningar om.

Du säger att trådstarten är provocerande skriven. Det skulle inte kunna vara så att den är skriven ur en känsla av vanmakt? 
  • Miss Skywalker
    Anonym (123) skrev 2020-03-14 17:40:15 följande:

Uppenbarligen har du inga egna barn.

Skaffa det och sen fortsätt med ditt upprop. Man kan inte skapa upprop för allt som är lite jobbigt. Välj en man utan barn eller anpassa dig.

Anonym (123) skrev 2020-03-15 10:27:51 följande:
    Fast det har jag, och jag och många andra kom fram till att ett upprop för denne sak var ett underligt val.

Uppenbarligen inte.
  • Anonym (Hepp)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-15 10:26:39 följande:
    Där har du helt rätt. Jag skulle aldrig för mitt liv rekommendera någon stackars kvinna att bli bonusmamma..
    Nu representerar ju inte familjeliv verkligheten. De som skriver här är ju oftast de som upplever problem och i den här tråden är det väl 5-6 stycken i alla fall. Kanske nån mer. 
    Men visst, med familjeliv som referens så håller jag med. 

Jag har bonusfamiljer i min omgivning, både nära och mer avlägset, som inte återspeglar det som beskrivs här. Det betyder ju ingenting egentligen, alla förstår ju att det finns bonusfamiljer som fungerar. 
  • Anonym (123)

[quote=80282991][quote-nick]Anonym (V) skrev 2020-03-15 10:34:52 följande:[/quote-nick]

Det är jättekul med såna upplägg om det fungerar för alla fyra vuxna individer. Däremot så tror jag att du har lagt ribban för en totalt lyckad bonusfamilj där och det blir lite verklighetsfrånvänt. Inte för att låta dryg men det där är inte något som alla ska behöva eftersträva.

Sen har du ingen aning om vad som händer i dina föräldrars sovrum. Det hoppas jag verkligen inte att du har iallafall för det är inte vidare sunt.

Men om man har respekt för sitt ex och framförallt sina barn så är det inte alls verklighetsfrånvänt. Ingen behöver göra något.

Men varför skulle man inte vilja eftersträva respekt mellan de människor som är viktigare i dina nya bonusbarns liv? Men jag tror att anledningen till att så många styvmammor verkar så jävla missnöjda kanske också till stor del ligger på dem. Allt är väl relativt. Det blir vad man gör det till, och om man inte hoppa in i ett förhållande och blev på smällen innan man kommit fram till att den nya mannen behandlar sina barn på ett sätt som man är missnöjd över och att man inte kommer överens med hans ex så får man väl skylla sig själv. Ett upprop? Nej...

Välj en man som har samma värderingar ang uppfostran och partnerskap som du själv har.

• Anonym (Karin)

Jag tror inte hon syftade på att du röker. Du borde lugna ned dig lite och ta dig tid att förstå vad som verkligen avses. Jag tror hon menar att du skulle kunna gå ihop och uppröras över amning och rökning, med tanke på att du just nu ingår i gruppen ammande kvinnor, det borde ligga dig närmare till hands att uppröras över något som faktiskt ligger närmare dig själv. Med tanke på att du själv lever i kärnfamilj och uppenbarligen inte har haft de problem som tråden avser. 

(V) får rätta mig om jag har tolkat henne fel.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-15 10:56:34 följande:
    Nu representerar ju inte familjeliv verkligheten. De som skriver här är ju oftast de som upplever problem och i den här tråden är det väl 5-6 stycken i alla fall. Kanske nån mer. 
    Men visst, med familjeliv som referens så håller jag med. 

Jag har bonusfamiljer i min omgivning, både nära och mer avlägset, som inte återspeglar det som beskrivs här. Det betyder ju ingenting egentligen, alla förstår ju att det finns bonusfamiljer som fungerar. 
    De som skriver, ja. Men som jag har sagt tidigare, om det leder till att en enda kvinna LÄSER det här och förstår att hon inte är ensam, då är jag nöjd. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-15 10:59:01 följande:

Jag tror inte hon syftade på att du röker. Du borde lugna ned dig lite och ta dig tid att förstå vad som verkligen avses. Jag tror hon menar att du skulle kunna gå ihop och uppröras över amning och rökning, med tanke på att du just nu ingår i gruppen ammande kvinnor, det borde ligga dig närmare till hands att uppröras över något som faktiskt ligger närmare dig själv. Med tanke på att du själv lever i kärnfamilj och uppenbarligen inte har haft de problem som tråden avser. 

(V) får rätta mig om jag har tolkat henne fel.

Jag har ingen aning om vad människan ifråga syftade på, inlägget innan dess så sa hen att jag skulle sluta dricka rödvin... så antog bara att hen fortsatte i samma spår.

Men kan absolut stämma att personen ifråga mena det du just skriver,

Men för att jag ammar så ska jag bara vara i amningstrådar?

Känns tråkigt att bara få kommentera på det du själv pysslar med eller är drabbad av för tillfället...

Nej men även om jag inte lever i den typen av förhållande så kan man väl ändå ha åsikter?

Man kan väl inte skriva ett inlägg här och förvänta sig att alla som svarar har exakt samma problem och tycker att TS är ett geni med 100% rätt i allt.

Andra kommer också kommentera och det är ok. Om man inte tycker det är ok, så får man börja skriva dagbok istället.
  • Anonym (123)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-15 10:46:04 följande:

Uppenbarligen inte.

Nej vet du va? Du har helt rätt. Har missat poängen helt och hållet och nu när jag läst alla 54 sidor så känner jag såhär!

Kör! Kör på ett upprop! Ställ er på torg och kräv eran rätt!

Det här kommer gå galant. Sätt ner foten!

Önskar er all lycka.
Svar på tråden Styvmamma-upproret