Anonym (Karin) skrev 2020-03-15 10:40:16 följande:
Jag tror faktiskt att folk är så här otrevliga på riktigt. I alla fall okunniga. Det här med att man ska vilja kalla sig för bonusförälder till exempel. Jag är inte ute efter att provocera när jag säger att jag varken vill se mig själv som en bonus eller som en mamma till någon annans barn. Men det väcker ont blod i många människor, för de tycker att man ska vilja vara en bonus, och att man ska vara som en mamma till någon annans barn. Jag tycker att sådan förväntningar är onödiga och att det skapar onödig skada att ha sådana förväntningar.
När jag säger att jag varken vill vara bonus eller mamma till någon annans barn så är en del väldigt snabba med att tolka detta till att man hatar sin partners barn. Detta är väldigt fascinerande. Ingen fråga om vad man menar, det går direkt till att man avskyr barn. Detta innebär att dessa människor redan bär på sin föreställning om att man hatar sin partners barn.
Jag tycker att det är bra att det kommer fram vad dessa människor är beredda att påstå och hur de uttrycker sig mot en grupp som de har sina föreställningar om.
Du säger att trådstarten är provocerande skriven. Det skulle inte kunna vara så att den är skriven ur en känsla av vanmakt?
Okunniga möjligen men den här otrevliga tonen upplever jag inte i samma utsträckning utanför internet.
Vad man ska kallas, bonusförälder eller styvförälder är väl ganska oväsentligt? Bonus är väl ganska nytt och låter kanske varmare än styvförälder.
Det är väl ett sätt för barnen att enkelt benämna sin nya familjemedlem.
Så länge du och pappan förstår varann (att han förstår att du inte vill vara bonus eller mamma) och fortfarande vill ha ett liv ihop så är väl det upp till er. Personligen hade jag aldrig flyttat ihop eller skapat familj med någon som inte velat vara en del av mina barns liv. Särbo hade förmodligen fungerat bra.
Innan den här tråden skapades fanns det ytterligare nån eller några trådar som handlade om samma sak i stort sett. Det var lika otrevligt och gräligt i de trådarna också. Attityden på familjeliv är generellt sett ganska dålig. Då ploppar den här tråden upp och förklarar att bonusar ska sätta stopp. Visst, jag blev nyfiken på hur man ska göra det och varför men tråden blev snarare som bensin på brasan. Enda anledningen till att den fortsätter är ju för att folk verkar njuta av att hacka på varann. TS inkluderad.