• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-14 23:47:55 följande:
    Det låter mer som om männen går vidare och träffar er som skriver i tråden. Vet inte om det är bättre. Ni är några i tråden inte gör reklam för bonusmammor.
    Vad menar du med "göra reklam för"? Tycker du att syftet med tråden borde vara att "göra reklam för" något? 
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-15 08:22:22 följande:

Du ser ju också att det lockar till sig exakt samma ilskna människor också. Den här nya som dök upp på slutet är ju inte heller nåt nytt under solen. Ändå är det så fascinerande att de återuppstår, samma gamla föreställningar som dyker upp, om och om och om och om och om igen. De här människorna finns överallt, de är dina kollegor, jobbar inom vården, eller vart du minst anar, finns de. Som tror att de vet och vill diktera hur andra ska och bör göra, och som inte för allt i världen tror att det finns något att lära sig. Vilken kategori du själv är i vet jag inte. Du skriver i alla fall inte långa inlägg om hur du minsann har växt upp och vilken familj du minsann har idag, eller om vilka ämnen man minsann borde skriva om. Du verkar inte ha någon ambition att tysta ned någon. 

Det är ett tabu-belagt ämne. Det är svårt för de som befinner sig i det att prata om det. Och de blir tystade.

Att det startas liknande trådar om och om igen beror helt enkelt på att kvinnor råkar illa ut, år efter år, kvinna efter kvinna, som så småningom inser att de inte varit så ensamma om det som de från början trodde. 

Har du något förslag på vad man ska göra i stället? Eller har du bara åsikten att det är ett meningslöst ämne att prata om? 

Ja, det är ett känsligt ämne. Och den som skrev TS var nog väl medveten om det. Antingen har man ett ärligt syfte med sin TS eller så vet man och förväntar sig att tråden ska provocera och skapa en möjlighet att få kasta skit på varann under obestämd tid.

Jag kunde förstå TS till viss del då det fanns liknande trådar sen tidigare och jag har själv bonusföräldrar i min närhet.

Men som ts är skriven så anade jag också att man förmodligen är ute efter att provocera. Se på tråden nu, istället för sympatier och konstruktiv debatt så kastas det skit fram och tillbaks. Folk är otrevliga.

Tråden lever vidare enbart pga av att folk provoceras av varann.

Några av er som verkligen har genuina intentioner att föra en saklig debatt måste känna att klimatet i tråden knappast gynnar er sak.

Jag blir själv provocerad av vilken ton man använder mot varann. Och det är inte bara den här tråden, det finns flera exempel.

Folk är inte så här otrevliga egentligen, bara bakom tangentbordet.
  • Anonym (Hepp)
    Tappadstekspade skrev 2020-03-15 04:43:06 följande:

Det var inte svaret på min fråga. Du skrev att jag inte gjorde bra reklam för bonusmammor. Berätta nu vad du grundar det på. Det ska vara specifika saker jag skrivit i tråden, annars skulle man ju kunna tro att du ljuger, bittra människa. Nå? Fram med exempel på varför du beter dig så jävla otrevligt.

Och vad fan har du med att göra vad fan folk skriver i tråden och hur lång tråden är? Stick härifrån om det inte passar.

Jag svarar på vad jag vill. Det kan du också välja att göra.

Du känner dig träffad av att jag skrev "av er som skriver i tråden" men jag tänker inte peka ut någon särskild.

Och jag tänker inte tjafsa med dig. Det är svaret du får nöja dig med.
  • Anonym (123)
    Anonym (V) skrev 2020-03-15 07:58:29 följande:

Oj vad arg du var då. Det kan lätt bli så om man som i ditt fall har suttit uppe hela natten och tutat lite för mycket vino tinto.

Väldigt intressant att du ska bestämma vad folk får och inte får skriva om. Och det ena utesluter inte det andra, vissa skriver lite här och kan gå i parterapi samtidigt. Om du själv har lite svårt för att ha många bollar i luften samtidigt så får det stå för dig.

Sen så säger det en hel del om dig än om oss att du sitter o skriver en massa dynga i en tråd om ett ämne som du tydligen inte är intresserad av. Det är ju faktiskt lite sorgligt och destruktivt.

Så korka igen flaskan nu (du sover nog vid detta lag förhoppningsvis) och gå in och engagera dig i nån tråd som tilltalar dig mer. Du hittar väl nåt i sex o samlevnad eller nån coronatråd istället.

Jag är uppe och ammar och hade en hand ledig... Så nej dricker inte vino tinto.

VART skriver jag vad en får och inte får skriva?

Bara för att jag tycker att någons åsikt är dum betyder inte det att den ej få finnas...

Ja jätte destruktivt att skriva i en tråd på familjeliv. Läs inte in för mycket i ett inlägg nu rara du.

Men varför får jag inte engagera mig i den här tråden bara för jag misstycker med ett upprop för styvmammor? Fattar inte riktigt logiken.
  • Miss Skywalker
    Anonym (123) skrev 2020-03-15 09:53:36 följande:

Bara för att jag tycker att någons åsikt är dum betyder inte det att den ej få finnas...

Ja jätte destruktivt att skriva i en tråd på familjeliv. Läs inte in för mycket i ett inlägg nu rara du.

Men varför får jag inte engagera mig i den här tråden bara för jag misstycker med ett upprop för styvmammor? Fattar inte riktigt logiken.
    Varför orkar man svara i en tråd där man inte ens orkat läsa ts? Förstår verkligen inte.
  • Anonym (V)
    Anonym (123) skrev 2020-03-15 09:53:36 följande:

Jaha, det lät lite misstänksamt med tanke på hur arg du verkar vara. Finns en tråd som heter amning och rökning, kanske passar dig bättre? Ja jag bemöter dig nu på ett lika otrevligt sätt som du har gjort mot användare i denna tråd.

Sen får du väl engagera dig här bäst du vill men du får nog räkna med att bli bemött på det sätt som du själv bemöter folk. Du lade ribban lågt!

Sen om du har viss erfarenhet av bonusfamilj eftersom du som barn reste med pappa, mamma och deras respektive allihop tillsammans är ju trevligt. Du lär iallafall inte ha någon aning om ifall alla verkligen trivdes med det upplägget alternativt hade alla lite trevliga partnerbyten när ni ungar sov. Hehe!
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-14 15:22:31 följande:
    Fast med helsyskon är både mamma och pappa flerbarnsföräldrar och delar ansvaret för svartsjuka äldre syskon. När mannen i förhållandet är den som har barn sedan tidigare blir det också hans ansvar att hantera de äldre syskonen, för dem har inte hans partner ansvar för. Inte konstigt då att han hamnar i en lojalitetskonflikt.
    Fast alla barnen är ju fortfarande lika mycket hans. Jag tycker att det är konstigt hur man kan hamna i lojalitetskonflikt och särbehandla sina egna barn.
  • Anonym (123)
    Anonym (V) skrev 2020-03-15 10:10:54 följande:

Jaha, det lät lite misstänksamt med tanke på hur arg du verkar vara. Finns en tråd som heter amning och rökning, kanske passar dig bättre? Ja jag bemöter dig nu på ett lika otrevligt sätt som du har gjort mot användare i denna tråd.

Sen får du väl engagera dig här bäst du vill men du får nog räkna med att bli bemött på det sätt som du själv bemöter folk. Du lade ribban lågt!

Sen om du har viss erfarenhet av bonusfamilj eftersom du som barn reste med pappa, mamma och deras respektive allihop tillsammans är ju trevligt. Du lär iallafall inte ha någon aning om ifall alla verkligen trivdes med det upplägget alternativt hade alla lite trevliga partnerbyten när ni ungar sov. Hehe!

Nej röker inte heller. Mycket hitte på från dig idag.

Men jag har aldrig sagt att någon måste skriva eller bemöta mig på ett visst sätt.

Om det inte passar mig, vet du vad man kan göra då? Stänga ner sidan? Lägga ner telefonen. Tar en sekund. Men jag blir inte lika upprörd tror jag som du blir, du väljer själv i vilken ton du läser mina inlägg med i huvudet. Kanske inte alls är så ilskt som du vill få det att verka som.

Ja alltså nu har vi ju gjort det hela mitt liv, även i vuxen ålder och varför skulle mina föräldrar göra något de inte tyckte va så himla trevligt. Man kan ha en öppen och fin dialog och det har vi alltid haft. Klart att alla inte alltid har varit psykotiskt lyckliga hela tiden men vem är det.

Vi har alla en god relation även till de nya människorna i mina föräldrars liv.

Ingen av dem har känt ett behov för ett upprop.

Och Ne mina föräldrar är inte swingens... jätte konstig humor.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-14 23:47:55 följande:
    Det låter mer som om männen går vidare och träffar er som skriver i tråden. Vet inte om det är bättre. Ni är några i tråden inte gör reklam för bonusmammor.
    Där har du helt rätt. Jag skulle aldrig för mitt liv rekommendera någon stackars kvinna att bli bonusmamma..
  • Anonym (123)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-15 10:03:11 följande:

Varför orkar man svara i en tråd där man inte ens orkat läsa ts? Förstår verkligen inte.

Fast det har jag, och jag och många andra kom fram till att ett upprop för denne sak var ett underligt val.
Svar på tråden Styvmamma-upproret