• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)

Jag hade själv en hel del fördomar om styvmammor före jag själv blev en. Den största fördomen var nog att det var relativt enkelt att vara styvmamma. Jag föreställde mig att den nya styvmamman gled in i familjen sömlöst och kunde plocka godbitarna ur sina bonusrelationer. Det lättsamma och roliga. Det var vad jag såg hos styvmammor runt mig. Det var också det jag själv upplevde så länge jag bara var pappas nya barnlösa flickvän. På den tiden så såg jag hos styvmammor i min omgivning att relationen till styvbarnen var lättsam och kravfri. Nu när jag själv är styvmamma har jag förstått att man snarare kunde se relationerna som ytliga. Även efter att ha levt ihop i tio-femton år så kan man vara på en sorts artighetsnivå med sina styvbarn. Och idag ser jag inget fel med det heller, så länge alla kommer överens. Men jag hade som sagt ingen om att detta var vanligt mellan styvbarn och styvförälder före jag själv blev en. Låter det konstigt eller kanske naivt?

• Miss Skywalker
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-15 13:53:34 följande:
    Så vad skall han göra när barnen är hos honom och kräver uppmärksamhet? Han kan inte begära att hans partner skall ta hand om de barnen, det blir hans ansvar att lösa.

Om vi förutsätter att de bor vv betyder det att hans yngsta barn har pappa på heltid men behöver dela på hans uppmärksamhet de veckor de äldre är hos sin pappa. Kan de vuxna i särkullsfamiljen kommunicera kan de tex komma överens om att han har mer ansvar för minstingen när de äldre är hos sin mamma och att pappan får möjlighet att lägga mer tid med de äldre då de är där. Det mesta går ju att lösa om kommunikationen fungerar. Gör den inte det är det mellan de vuxna och kan inte skyllas på vare sig barn eller ex.
    Komiskt att du försvarar pappan när du tjatar dig hes om att man inte ska skuldbelägga barnen och exet utan lägga ansvaret på pappan i varenda inlägg..
  • Anonym (Polly)
    Ess skrev 2020-03-15 11:59:20 följande:

Vissa blir extremt provocerade över att man kan dela bostad med deras barn utan att man bryr sig om dem, utan att man direkt gillar dem.

Man har valt föräldern och ungarna kom på köpet, föräldern har fortfarande sitt ansvar att ta hand om sina barn både ekonomiskt och rent praktiskt. Men många fattar inte det utan anser att en kvinna har ett naturligt ansvar att ta hand om barnen. 

Visst är det så. Började tänka tillbaka på när jag flyttade ihop med sambon. Efter en hel veckas samboliv så fick jag veta att varannan helg skulle bli varannan vecka. Frågade då hur han hade tänkt lösa barnomsorgen på morgonen eftersom dagis/fritids inte öppna förrän 06.00 och han börja jobba klockan kvart i 6. Jo men se det hade han och hans ex tänkt att jag skulle se till att det fungerar. Att jag jobbar natt ibland och kom hem efter han börja jobba skulle lösas med att hans ex kom hit en timme till jag kom hem, sen skulle jag lämna på fritids innan jag gick och la mig. . När jag jobbar förmiddag så kunde exet minsann tänka sig att barnet mot betalning förstås fick vara hos henne. Tilläggas bör att hon inte jobbar utan lever på bidrag.

Vart inte nåt med det, han fick ändra sin arbetstid så han kunde lämna och hämta själv. Mamman anmälde oss till soc för jag inte tog hand om baaaaarnet.

Kämpade på i några år men både min särbo som han är nu och hans förbannade ex sabotera allt. Jag skulle ha mer ansvar både i vardagen och ekonomiskt än nån av dom biologiska föräldrarna så det var bara att slänga ut dom till slut.
  • Ess
    Anonym (V) skrev 2020-03-15 11:20:44 följande:
    Fast uppenbarligen så funkade det ju inte med första barnens mamma heller så att begära att varje ny kvinna ska sitta med spåkulor och förutse varenda sak som kommer ske är helt befängt. Pappor, barn och ex är också individer med egna personligheter som kan förändras med tiden och det är inget som varje styvmamma kan förutspå.

Ömsesidig respekt ska man alltid eftersträva men då ska den som sagt vara från alla inblandade individer och inte förväntas vara något som enbart styvföräldern ska visa.

Sen det här med att resa allihop är inte bara nåt som en bonusförälder kanske inte vill. Jag är också skilsmässobarn och uppväxt i bonusfamiljer, jag hade aldrig i livet velat åkt iväg med mamma, pappa o deras partners på resa ihop. Inse att det där passade er familj men det är bara att inse att det inte behöver vara en mall för ett lyckat koncept för alla.

Barnen och föräldrarna själva kanske aldrig i livet skulle vilja göra en sån sak. Du och några till är lite maniska med att skylla allt på pappas kvinna.
    Jag hade aldrig ens i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig hur det skulle bli, hade jag haft den minsta aning så hade jag vänt direkt.
  • Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-15 14:30:16 följande:

Jag hade aldrig ens i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig hur det skulle bli, hade jag haft den minsta aning så hade jag vänt direkt.

Jag med.
  • Anonym (Sean)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-15 14:19:43 följande:

Komiskt att du försvarar pappan när du tjatar dig hes om att man inte ska skuldbelägga barnen och exet utan lägga ansvaret på pappan i varenda inlägg..

Alltså, jag tror att du vill missförstå mig medvetet, för annars fattar jag inte hur du läste inlägget. Hur menar du att jag försvarar pappan när jag säger att han har ansvaret?

Vem skall annars ta hand om de äldre barnen när de är hos sin pappa om inte han gör det? Skall de tex till en hockeyträning och behöver skjuts så kan ju inte pappan lägga över det ansvaret vare sig på sin partner eller sitt ex, så vem har ansvaret om inte det åligger pappan? Han får ju då kompensera sin partner genom att ta mer ansvar för deras lilla de veckor de äldre är hos sin mamma, så att ansvarsbördan för deras gemensamma fördelas jämt på så sätt, men han måste ju se till att det funkar kring sina äldsta barn när han har dem hos sig.
  • Anonym (Inga)

Det här med att styvmammor blir syndabockar i sina styvfamiljer är det som behöver ruckas på. Dvs myten om den Elaka styvmodern. Så klart finns det såna också, elaka styvpappor också. Men enligt mig så hör dom till undantagen. Själv så upptäckte jag att jag blev projektionsyta för medlemmarna i styvfamiljens olika obalanserade känsloliv - exets ilska och oro över kontrollförlust, styvbarnets oro och ovilja, mannens dåliga samvete och rädsla för att förlora sitt barn. Detta hände alltså först när jag blev gravid. Jag gav mig in i ett getingbo utan att fatta det själv.

• Ess
    Anonym (Polly) skrev 2020-03-15 14:28:18 följande:
    Visst är det så. Började tänka tillbaka på när jag flyttade ihop med sambon. Efter en hel veckas samboliv så fick jag veta att varannan helg skulle bli varannan vecka. Frågade då hur han hade tänkt lösa barnomsorgen på morgonen eftersom dagis/fritids inte öppna förrän 06.00 och han börja jobba klockan kvart i 6. Jo men se det hade han och hans ex tänkt att jag skulle se till att det fungerar. Att jag jobbar natt ibland och kom hem efter han börja jobba skulle lösas med att hans ex kom hit en timme till jag kom hem, sen skulle jag lämna på fritids innan jag gick och la mig. . När jag jobbar förmiddag så kunde exet minsann tänka sig att barnet mot betalning förstås fick vara hos henne. Tilläggas bör att hon inte jobbar utan lever på bidrag.

Vart inte nåt med det, han fick ändra sin arbetstid så han kunde lämna och hämta själv. Mamman anmälde oss till soc för jag inte tog hand om baaaaarnet.

Kämpade på i några år men både min särbo som han är nu och hans förbannade ex sabotera allt. Jag skulle ha mer ansvar både i vardagen och ekonomiskt än nån av dom biologiska föräldrarna så det var bara att slänga ut dom till slut.
    Vilka idioter det finns. Hur kan båda föräldrarna tro att de ska kunna dra sig tillbaks och dumpa ansvaret på en ny sambo. 
  • Anonym (Polly)
    Ess skrev 2020-03-15 15:02:59 följande:

Vilka idioter det finns. Hur kan båda föräldrarna tro att de ska kunna dra sig tillbaks och dumpa ansvaret på en ny sambo. 

Jadu bra fråga. Som nån skrev man vet aldrig hur det blir i en "bonus" familj. Hur en styvförälder än gör är det fel. Säger man att ungen är jobbig, så hatar man den. Vill man inte ha ansvar för ungen är man styvhäxa och hatar ungen. Tycker man att ens sambo är en slapp förälder så hatar man ungen...
  • Ess
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-15 14:57:29 följande:
    Alltså, jag tror att du vill missförstå mig medvetet, för annars fattar jag inte hur du läste inlägget. Hur menar du att jag försvarar pappan när jag säger att han har ansvaret?

Vem skall annars ta hand om de äldre barnen när de är hos sin pappa om inte han gör det? Skall de tex till en hockeyträning och behöver skjuts så kan ju inte pappan lägga över det ansvaret vare sig på sin partner eller sitt ex, så vem har ansvaret om inte det åligger pappan? Han får ju då kompensera sin partner genom att ta mer ansvar för deras lilla de veckor de äldre är hos sin mamma, så att ansvarsbördan för deras gemensamma fördelas jämt på så sätt, men han måste ju se till att det funkar kring sina äldsta barn när han har dem hos sig.
    Det kanske är så att det helt enkelt inte fungerar att köra runt de stora när arbetsbördan i hemmet ökar. Då får de avstå, samåka med andra eller ta sig dit för egen maskin.
Svar på tråden Styvmamma-upproret