• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Polly) skrev 2020-03-15 14:28:18 följande:

Visst är det så. Började tänka tillbaka på när jag flyttade ihop med sambon. Efter en hel veckas samboliv så fick jag veta att varannan helg skulle bli varannan vecka. Frågade då hur han hade tänkt lösa barnomsorgen på morgonen eftersom dagis/fritids inte öppna förrän 06.00 och han börja jobba klockan kvart i 6. Jo men se det hade han och hans ex tänkt att jag skulle se till att det fungerar. Att jag jobbar natt ibland och kom hem efter han börja jobba skulle lösas med att hans ex kom hit en timme till jag kom hem, sen skulle jag lämna på fritids innan jag gick och la mig. . När jag jobbar förmiddag så kunde exet minsann tänka sig att barnet mot betalning förstås fick vara hos henne. Tilläggas bör att hon inte jobbar utan lever på bidrag.

Vart inte nåt med det, han fick ändra sin arbetstid så han kunde lämna och hämta själv. Mamman anmälde oss till soc för jag inte tog hand om baaaaarnet.

Kämpade på i några år men både min särbo som han är nu och hans förbannade ex sabotera allt. Jag skulle ha mer ansvar både i vardagen och ekonomiskt än nån av dom biologiska föräldrarna så det var bara att slänga ut dom till slut.

Klassiker. Jag flyttade också in hos min sambo som hade sina barn varannan helg. Direkt ändrade han och exet till varannan vecka istället. För nu hade de ju en kvinna som kom in och hjälpte till med hushållet och baaaarnen :)
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-15 15:11:28 följande:

Klassiker. Jag flyttade också in hos min sambo som hade sina barn varannan helg. Direkt ändrade han och exet till varannan vecka istället. För nu hade de ju en kvinna som kom in och hjälpte till med hushållet och baaaarnen :)

Helt otroligt. Nu var jag helt fel kvinna att göra så med då jag totalt vägrade att gå med på deras "superba" idé. Är evigt tacksam att vi tidigt bestämt att inte skaffa gemensamma barn.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Polly) skrev 2020-03-15 15:16:38 följande:

Helt otroligt. Nu var jag helt fel kvinna att göra så med då jag totalt vägrade att gå med på deras "superba" idé. Är evigt tacksam att vi tidigt bestämt att inte skaffa gemensamma barn.

Det var smart tänkt av dig. Jag gick in i rollen som Den perfekta Bonusmamman till 100 % i början. Skulle hjälpa till för sambons skull och förtjäna min plats i nya familjen. Brände ut mig med nyfödd bebis, mitt första barn.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-15 13:59:56 följande:
    Det betyder att du och jag förmodligen inte skulle bilda familj eller bo tillsammans om vi hade varit ett par. 

I övrigt är jag klar. Den här typen av trådar är som ett svart hål som suger livsglädjen ur en. 
    Så ni som vill fortsätta svärta ner er själ får göra det. Jag har en god bok och en kopp kaffe som väntar.

Skön söndag! 
    Den suger väl livsglädjen ur dig därför att den inte rör dig. Synd annars, du kunde ha lärt dig ett och annat inför det att du själv står inför att ta in en ny partner. Det är nämligen ofta föräldrarnas naiva syn på hur deras partners borde göra, vara och känna som ställer till det. 
  • Anonym (förstår)
    Anonym (123) skrev 2020-03-15 10:27:51 följande:
    Fast det har jag, och jag och många andra kom fram till att ett upprop för denne sak var ett underligt val.
    Du påstod att ts inte har egna barn vilket inte stämmer.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-15 15:28:30 följande:

Vi har ett gemensamt barn.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-15 15:28:30 följande:

Och jag har inga barn sedan tidigare.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-15 14:57:29 följande:
    Alltså, jag tror att du vill missförstå mig medvetet, för annars fattar jag inte hur du läste inlägget. Hur menar du att jag försvarar pappan när jag säger att han har ansvaret?

Vem skall annars ta hand om de äldre barnen när de är hos sin pappa om inte han gör det? Skall de tex till en hockeyträning och behöver skjuts så kan ju inte pappan lägga över det ansvaret vare sig på sin partner eller sitt ex, så vem har ansvaret om inte det åligger pappan? Han får ju då kompensera sin partner genom att ta mer ansvar för deras lilla de veckor de äldre är hos sin mamma, så att ansvarsbördan för deras gemensamma fördelas jämt på så sätt, men han måste ju se till att det funkar kring sina äldsta barn när han har dem hos sig.

Nu är det ju snarare du som vill missförstå för det var ju inte riktigt att skjutsa barnen till hockey vi pratade om.
    Inlägget jag svarade på handlade om en pappor som blev hispiga och inte ens vågar visa glädje över sitt yngsta barn av lojalitetskonflikt.

Dina svar på mina inlägg om det var att det inte är något konstigt att han har det och ?så vad ska han göra då?? Som att det inte fanns några alternativ.

• Anonym (förstår)
    Anonym (Polly) skrev 2020-03-15 14:28:18 följande:
    Visst är det så. Började tänka tillbaka på när jag flyttade ihop med sambon. Efter en hel veckas samboliv så fick jag veta att varannan helg skulle bli varannan vecka. Frågade då hur han hade tänkt lösa barnomsorgen på morgonen eftersom dagis/fritids inte öppna förrän 06.00 och han börja jobba klockan kvart i 6. Jo men se det hade han och hans ex tänkt att jag skulle se till att det fungerar. Att jag jobbar natt ibland och kom hem efter han börja jobba skulle lösas med att hans ex kom hit en timme till jag kom hem, sen skulle jag lämna på fritids innan jag gick och la mig. . När jag jobbar förmiddag så kunde exet minsann tänka sig att barnet mot betalning förstås fick vara hos henne. Tilläggas bör att hon inte jobbar utan lever på bidrag.

Vart inte nåt med det, han fick ändra sin arbetstid så han kunde lämna och hämta själv. Mamman anmälde oss till soc för jag inte tog hand om baaaaarnet.

Kämpade på i några år men både min särbo som han är nu och hans förbannade ex sabotera allt. Jag skulle ha mer ansvar både i vardagen och ekonomiskt än nån av dom biologiska föräldrarna så det var bara att slänga ut dom till slut.
    Märkligt att det är bonusföräldern som får skit i såna situationer och inte föräldrarna som smiter från sitt ansvar.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-15 15:24:08 följande:

Det var smart tänkt av dig. Jag gick in i rollen som Den perfekta Bonusmamman till 100 % i början. Skulle hjälpa till för sambons skull och förtjäna min plats i nya familjen. Brände ut mig med nyfödd bebis, mitt första barn.

Jag hade väl en fördel mad att ha 3 halvvuxna barn med mig en bodde hos mig på heltid, en hos sin pappa och en flytta till eget. Så jag var helt på det klara med att återigen börja med hämta / lämna på fritids och allt sånt var helt uteslutet. Och jag är ganska principfast av mig eller envis kanske är ett bättre ord.
Svar på tråden Styvmamma-upproret