Ess skrev 2020-03-15 19:19:11 följande:
Även i kärnfamiljer får större barn stå tillbaks när det kommer små. Likadant får de stå tillbaks om ett barn har tex medicinska problem.
Jag ser inga problem med att de större får ta ett eget ansvar eller stå tillbaks om det inte funkar. Sen kan det va så att ofta funkar det, men ibland inte, och då får de låta bli träningen när det inte funkar.
Tycker den andra föräldern att det är viktigt att de tränar varje gång så får den föräldern köra.
Jag skiter totalt i vad andra kallar mig, för alla får stå tillbaks och kompromissa även särkullar.
Så du tycker alltså att (eftersom exemplet hela tiden handlat om pappor med flera barnkullar) mamman skall kliva in för att pappan inte tar ansvar?!
Hur kommer det sig att män hela tiden skall få frikort istället för att de faktiskt får börja ta lika stort ansvar för alla sina barn som barnens mammor?
Det är väl lika illa om han lägger över ansvaret för bebisen på sin partner (dvs utan att ha kommit överens om att de delar upp det så att han tar mer ansvar under ensamveckorna) som om han skiter i sina barn sedan tidigare och avkräver deras mamma att ta ansvar för, säg, en sexårings skjuts till aktiviteter.
Vad är det förresten som säger att det bara är mamman som tycker att aktiviteten är viktig? De flesta normalfuntade föräldrar brukar låta barnen gå på aktiviteter som barnen själva gillar och det är de som själva driver på att få komma iväg på sin träning.
Det du i princip säger genom detta är att de äldre barnens mammor gör rätt i att tjata och gapa om sina barns rättigheter och driva på att mannen skall strunta i sin baby, eftersom du anser att hans nya skall kräva att han gör som hon vill för deras gemensamma barns räkning på bekostnad av de andra.
I så fall fattar jag inte grejen. Då ses mannen som en mes som bara styrs av den starkaste kvinnorösten, och så illa hoppas jag verkligen inte att det är med era partners. Själv skulle jag aldrig välja att leva med en partner som inte tog ansvar för alla sina barn.