• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Ingenpsykolog
    Mortiscia80 skrev 2022-09-27 17:28:41 följande:
    Ja nu blir jag lite nördig då hehe :) Ordet röv kommer från det urnordiska ordet raubo, vidare via det fornsvenska ordet röv till riuva (bryta sönder, riva hål i). Det handlar alltså om ett hål som uppstår genom att man bryter igenom något eller river isär det. I fornvästnordiska skrifter från vikingatiden hittar man orden revne och rift (snarlikt engelskans "rift", på svenska reva) som betyder röv.

Så. När vi då ser platser med namn som Röven och Djuparöven kan man tänka sig att just där har det funnits någon stor spricka i naturen som blivit ett riktmärke för de som bor i trakten och att man då kallat det för vad det var. Sjön i sin tur man kan tänka sig att den måste ha räknats som väldigt djup för att få sitt namn.

Så nu vet ni det! :D

www.fulaordboken.se/Ordboken%C3%B6v
    Väldigt intressant!
    Eftersom jag är den jag är ser jag nu framför mig hur Gud skapade en mans- och en kvinnofigur, båda två med ett intakt bakstycke. Adam log nöjt. Eva däremot frågade hur det de åt skulle komma ut ur kroppen. Gud kliade sig i huvudet och slet sedan itu bakdelarna på båda två... 🥶
  • Mortiscia80
    Ingenpsykolog skrev 2022-10-02 16:11:51 följande:
    Väldigt intressant!
    Eftersom jag är den jag är ser jag nu framför mig hur Gud skapade en mans- och en kvinnofigur, båda två med ett intakt bakstycke. Adam log nöjt. Eva däremot frågade hur det de åt skulle komma ut ur kroppen. Gud kliade sig i huvudet och slet sedan itu bakdelarna på båda två... 🥶
    Haha jaa så kan det ju ha varit :D Intressant bildbeskrivning av rövens tillkomst iaf!
  • Ingenpsykolog
    Antigone skrev 2022-09-28 14:46:56 följande:
    Naw! Men här i tråden är vi glada att du hänger med i ur och skur i alla fall 😊☔️
    Ja det är vi verkligen! Kram på dig fina Freddie! Och alla ni andra också, kram på allihopa! 🤗🤗🤗🤗🥰🥰🥰
  • Mortiscia80
    Ingenpsykolog skrev 2022-10-02 16:18:31 följande:
    Ja det är vi verkligen! Kram på dig fina Freddie! Och alla ni andra också, kram på allihopa! 🤗🤗🤗🤗🥰🥰🥰
    Kram =)
  • Ingenpsykolog
    Freddie K skrev 2022-09-28 14:48:06 följande:

På tal om rövar. Det finns en busshållplats i Västra Götaland som heter Arslätt. Jag vet inte var den ligger, men jag har inte heller tänkt att åka dit.  // Tungan ute

Jag är uppvuxen i Ekerö kommun utanför Stockholm 
    Kommunen består av ett antal öar. Jag själv är uppvuxen på Färingsö. Mina morföräldrar hade sitt landställe på Munsö. Längst norrut på Munsö ligger platsen Slut, och även Sluts brygga.

sv.wikipedia.org/wiki/Slut,_Muns%C3%B6

Inför eller under de flesta somrar brukar vägskyltar fotas och läggas upp i diverse medier, med funderingar kring vad utländska, engelskspråkiga, turister tänker när de ser vägskyltarna. Och varje gång undrar jag hur många utländska turister som ens besöker norra Munsö. Det ligger 4,5 mil från centrala Stockholm, och 3,5 mil längre ut från stan än Drottningholms slott  som känns som en mycket mer sannolik plats att besöka som turist. Rutten på bilden är från Stockholms central till Sluts brygga, med bil. Bussarna går ytterst sällan.

Jag har bott på Färingsö under hela min uppväxt och tillbringat mycket tid på Munsö. Jag har varit vid Sluts brygga högst 5 gånger...

• Mortiscia80
    Ingenpsykolog skrev 2022-10-02 16:50:40 följande:
    Jag är uppvuxen i Ekerö kommun utanför Stockholm 
    Kommunen består av ett antal öar. Jag själv är uppvuxen på Färingsö. Mina morföräldrar hade sitt landställe på Munsö. Längst norrut på Munsö ligger platsen Slut, och även Sluts brygga.

sv.wikipedia.org/wiki/Slut,_Muns%C3%B6

Inför eller under de flesta somrar brukar vägskyltar fotas och läggas upp i diverse medier, med funderingar kring vad utländska, engelskspråkiga, turister tänker när de ser vägskyltarna. Och varje gång undrar jag hur många utländska turister som ens besöker norra Munsö. Det ligger 4,5 mil från centrala Stockholm, och 3,5 mil längre ut från stan än Drottningholms slott  som känns som en mycket mer sannolik plats att besöka som turist. Rutten på bilden är från Stockholms central till Sluts brygga, med bil. Bussarna går ytterst sällan.

Jag har bott på Färingsö under hela min uppväxt och tillbringat mycket tid på Munsö. Jag har varit vid Sluts brygga högst 5 gånger...
    Ja du har nog rätt i att fundera på hur många utlänningar som någonsin ser de där skyltarna. Men det lär nog vara vackert där ute :)
  • Ingenpsykolog
    Freddie K skrev 2022-09-28 21:32:36 följande:
    Nej, vem vill åka till Arslätt liksom? Men det är säkert varmt om än trångt där. :-P.
    Om jag tvingades välja mellan att åka till en plats som hette Arslätt eller en som hette Arssvårt skulle jag välja Arslätt. Jag gissar att det kanske från början hette Ars slätt, men att det med tidens gång dragits ihop?
  • Ingenpsykolog
    Freddie K skrev 2022-09-29 05:45:05 följande:

God morgon, allihopa!

Jag ska skicka in min novell "Guldgrävare jack", till ett annat förlag och hoppas på att de nappar. Så håll alla tummar och tår för mig nu!

Jag håller både 👍👍🦶
  • Ingenpsykolog
    Freddie K skrev 2022-09-30 05:49:16 följande:

*Markerar min närvaro!*

*Markerar olovlig frånvaro och mycket sen ankomst.*

*Sätter mig själv "i skamvrån" vid fikabordet och tuggar på en ölkorv* 😁🥳
  • Ingenpsykolog
    Antigone skrev 2022-10-01 17:21:51 följande:

Sjuk dag! Jag fick punka på cykeln, min kompis tappade plånboken, en främmande man satte sig med oss och fikade och vägrade att gå därifrån, på vägen hem cyklade jag på punkacykeln och då trasslade slangen in sig så illa att jag blev tvungen att bära bakdelen av cykeln hem. Då började det spöregna. När min kompis kom hem hade någon lagt plånboken i hennes brevlåda, men stulit ett av korten. Vilken tjuv gör så? 😵?💫 Nu håller jag mig hemma resten av dagen!

Verkligen märkligt beteende med plånboken. Har hon kollat igenom att det försvunna kortet inte bara ligger i fel fack? Med tanke på att personen la det i hennes brevlåda måste hen ju ha rotat igenom plånboken efter id-kort eller liknande för att få fram adressen. Så kortet kanske hamnade på fel ställe när hen la tillbaka grejorna? Inte för att jag förvånas över människor som beter sig knäppt, men man vill ju tro gott om någon som gör sig besväret att lämna en tappad plånka i ägarens brevlåda. Men jag antar att hon har kollat igenom den ordentligt och att kortet faktiskt är borta. Å andra sidan kan det ju vara så att din kompis först tappade den. Sedan kommer en person  får syn på den på marken. Rotar igenom den, snor ett kort och slänger den på marken igen. Sedan kommer en god medmänniska, plockar upp plånboken, Letar efter uppgifter för att kunna lämna tillbaka den, och gör det utan att ta något ur den.

Det låter riktigt jobbigt med cykeln. Vilken pärs. 
Svar på tråden Här är vi alla vänner.