• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Anonym (Trevlig)
    Mortiscia80 skrev 2023-05-16 22:05:56 följande:
    Haha!! :D
    Anonym (Trevlig) skrev 2023-05-16 22:03:20 följande:
    Det verkar som att det är många denna tråd bor i Götaland 
    Samma här 👍 Norra Götaland.
    Jag är nog den enda som bor i Svealand i denna tråd😮
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2023-05-16 21:23:14 följande:
    Jag förstår! Inspiration kan man hitta överallt. Jag tyckte om det du skrev om sjögräs i en annan tråd. Det var insugande och omtumlande, precis som man vill att en läsupplevelse ska vara. Själv inspireras jag ofta av havet. Min dagbok heter Längtan till havet och är ett enda raster av metaforer.
    Tack för det, ja det ska ta tag i en, eller göra en intresserad, eller en kombination av det, kanske fascinerad också. Havet är fint, dels för att man kan se så långt och vila blicken i fjärran, dels för att det kan vara både lugnt och livligt. Någonstans ser det i blicken ut, om man ser riktigt långt, att himmel och hav går samman. Bor du vid havet? Överensstämmer titeln med dina önskningar? Man kan ju längta på flera sätt. Fin titel.
    Polyrytm skrev 2023-05-16 22:15:02 följande:
    Förlåt.

Du, jag hann aldrig lyssna på det du lade upp förut. Kan du inte skicka upp på nytt?
    Det gör inget. Här är en länk och det är såklart helt okej att kasta ruttna tomater på mig, virtuellt alltså, fast jag är helt nybörjare. 

vocaroo.com/16yVXbEuRI8z
  • Freddie K

If it hadn't been for Cotton-eye Joe, I've been married long time ago. *Ylar*.

Jäkla Cotton-eye Joe!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Polyrytm
    fultextad användarhandbok skrev 2023-05-16 22:56:04 följande:
    Det gör inget. Här är en länk och det är såklart helt okej att kasta ruttna tomater på mig, virtuellt alltså, fast jag är helt nybörjare. 

vocaroo.com/16yVXbEuRI8z
    Vilken vacker och vemodig melodi.

Funderar på om jag hört den förut, eller har du komponerat den?

Så vill jag kunna spela också, bra gjort!
  • Anonym (Nytt alias?)
    fultextad användarhandbok skrev 2023-05-16 22:56:04 följande:

vocaroo.com/16yVXbEuRI8z
    Jag tycker om musik och jag tyckte att det var fint. Blev lite gråtig. 
    Polyrytm skrev 2023-05-17 06:42:03 följande:
    Vilken vacker och vemodig melodi.

Funderar på om jag hört den förut, eller har du komponerat den?

Så vill jag kunna spela också, bra gjort!
    Den är fin, jag har absolut inte komponerat den själv. Den heter Estudio 5, i b-moll av en kompositör som heter Fernando Sor. Det kan du säkert alldeles snart spela om jag kan! Tack så väldigt mycket.
    Anonym (Nytt alias?) skrev 2023-05-17 06:43:33 följande:
    Jag tycker om musik och jag tyckte att det var fint. Blev lite gråtig. 
    Tack så mycket, ibland kan sorgens smycken även vara beröringens eller glädjens pärlor.
  • Anonym (Trevlig)

Ringde till hyresvärden på förmiddagen för det var bara 16 grader varmt inne på  men den här envisa hyresvärden säger att han bara är skyldig att ha värmen på till 15 maj så jag köpte en värmefläkt  så nu är det varmt och skönt  i vardagsrummet

• vasaflikkan
    Polyrytm skrev 2023-05-16 22:03:51 följande:
    Ja, vet du nån bra sida för att lära sig på eten hand eller bör jag köpa hem böcker?
    Du studerar musik om dagarna? I skola?
    Det finns en serie böcker som heter Gitarren och jag 1, 2,3 och 4. Det skulle jag säga är bra läroböcker. Börja med första boken och se hur det går och känns.

Annars kan du nog börja här, eller kombinera med första boken.
    www.thisisclassicalguitar.com/lessons/

Jag skulle också vilja lägga in den här länken för sittpositionens skull, den första visar med fotpall, den andra med gitarrstöd. Fotpall kan ge ryggproblem eftersom det blir en liten vridning i ryggen, så jag skulle rekommendera gitarrstöd, eller kombinera det med en lågt justerad fotpall. Hur du sedan väljer att sitta är förstås din sak, men det kan vara bra att känna till. Dock skulle jag inte placera anslagshanden, i ditt fall högerhanden antar jag, så långt ner på gitarren, utan snarare över ljudhålet. Sedan kan man ändra handposition beroende på vad för sorts ljud man vill ha. Vad gäller grepphanden är det viktigt att inte trycka med tummen på baksidan, utan låta den vara avslappnad och fungera som ett stöd för handen. De här positionerna gås igenom i ovanstående länk med.

Lycka till!
Svar på tråden Här är vi alla vänner.