• Anonym (ghostee)

    Om ghostning

    Om man läser om ghostning så sägs det ofta att det kan skada mer än vad den som ghostar själv förstår och att så länge den som ghostar kommer undan med det så kommer hen att fortsätta. 
    Skulle den som ghostar bry sig ifall den visste hur illa den gör? Skulle en ghostare undvika att ghosta någon igen ifall hen fick veta? Vad tror ni?

  • Svar på tråden Om ghostning
  • Anonym (ghostee)
    Neqbeth skrev 2020-04-14 15:56:47 följande:
    Jag tycker inte heller att det är det bästa sättet att göra det på att säga så, men håller du med mig om att det är bättre än att ghosta? För om man känner att man absolut inte klarar av att hantera ett "avslutssamtal", eller har starka misstankar om att motparten inte kommer att hantera det bra (det kan man ju ha skäl till, till exempel baserat på hur vederbörande tidigare bemött försök att avsluta), så tycker iaf jag att det är bättre att göra så än att välja den andra möjligheten man ser, som är att ghosta. Jag skulle föredra ett sådant meddelande framför att bli ghostad alla dagar i veckan.

    Det kan såklart kännas bättre att "ge den andra en chans att säga något" om detta något kommer att kännas bra, men väntar man sig hot, manipulation, förolämpningar etc, så tror jag inte alls att det känns bättre att få uppleva det eller helt enkelt inte lyckas genomföra dumpningen på grund av reaktionen man får, och bli kvar i en destruktiv relation.
    Saken är den att det du beskriver stämmer ändå inte på mig. Han har inte försökt att berätta något. Tvärtom föreslog han att träffas och till och med vad man kunde göra vid nästa träff. Jag vet inte om detta var ett sätt att "trösta" mig i förtid, invagga mig i god tro. Eller om det hände något från det att vi sågs till att han valde att inte svara när jag hörde av mig. Jag har ingen aning. 

    Jag vet inte heller om han hade tänkt att ha ett samtal med mig senaste gången vi träffades men att han backade ur. Så kan det ha varit, men inget som finns några bevis för. Inga bevis överhuvudtaget. Hade det varit så att han hade försökt att prata med mig men jag hade övertalat honom till något annat, då hade jag ju åtminstone vetat att han faktiskt hade dessa tankar. Men jag vet inte det. Jag vet faktiskt inte ens om han har fått mina meddelanden, om han är död, lever, har råkat ut för allvarlig olycka, råkat ut för stor familjekris, jag har ingen aning. Han har inte svarat på mina meddelanden. 

    Men jag håller med dig, det finns tillfällen när det går att förstå att man slutar svara. Jag hade själv inte haft några problem med att sluta svara någon som inte ger sig. Jag tror inte ens jag hade haft dåligt samvete, det beror på. När du säger "tack för den här tiden, var snäll och hör inte av dig till mig igen" så tänker jag på en person som man har försökt att förklara för om och om igen, då kan jag förstå det. Men den personen är inte jag. Han försökte inte förklara någonting. 
  • Anonym (ghostee)

    Med det sagt, det verkar som att du, Neqbeth, ändå känner ett visst samvete över att du har slutat svara dessa personer, trots att jag kan tycka att det finns ett skäl och att du kanske inte behöver ha dåligt samvete för det. Vad tror du, tror du att mitt spöke har dåligt samvete för att han slutade svara mig? 

  • Neqbeth
    Anonym (ghostee) skrev 2020-04-14 18:05:01 följande:
    Saken är den att det du beskriver stämmer ändå inte på mig. Han har inte försökt att berätta något. Tvärtom föreslog han att träffas och till och med vad man kunde göra vid nästa träff. Jag vet inte om detta var ett sätt att "trösta" mig i förtid, invagga mig i god tro. Eller om det hände något från det att vi sågs till att han valde att inte svara när jag hörde av mig. Jag har ingen aning. 

    Jag vet inte heller om han hade tänkt att ha ett samtal med mig senaste gången vi träffades men att han backade ur. Så kan det ha varit, men inget som finns några bevis för. Inga bevis överhuvudtaget. Hade det varit så att han hade försökt att prata med mig men jag hade övertalat honom till något annat, då hade jag ju åtminstone vetat att han faktiskt hade dessa tankar. Men jag vet inte det. Jag vet faktiskt inte ens om han har fått mina meddelanden, om han är död, lever, har råkat ut för allvarlig olycka, råkat ut för stor familjekris, jag har ingen aning. Han har inte svarat på mina meddelanden. 

    Men jag håller med dig, det finns tillfällen när det går att förstå att man slutar svara. Jag hade själv inte haft några problem med att sluta svara någon som inte ger sig. Jag tror inte ens jag hade haft dåligt samvete, det beror på. När du säger "tack för den här tiden, var snäll och hör inte av dig till mig igen" så tänker jag på en person som man har försökt att förklara för om och om igen, då kan jag förstå det. Men den personen är inte jag. Han försökte inte förklara någonting. 
    Mitt svar i tråden var inte riktat specifikt till din situation utan var en allmän reflektion utifrån det du skriver i trådstarten, varför folk ghostar etc.

    Jag tror ju att det beror på att man är rädd för "samtalet" om att göra slut. Antingen av begripliga skäl (för att man har skäl att frukta reaktionen eller har dåliga erfarenheter av sådana reaktioner) eller för att man själv är överdrivet konflikträdd eller rädd att man inte kommer klara att stå fast vid sitt beslut vid minsta ledsna min från den dumpade. Kan förstås också handla om att man vet att man gjort något dumt, till exempel varit otrogen, och då tycker det känns bättre att helt undvika samtalet än att vare sig ljuga eller erkänna detta vid en direkt fråga. 

    Kan väl dock handla om att man på något sätt tror att det är snällare mot personen att inte säga ngt alls, och där är jag ju med dig om att det verkligen inte funkar så. Min poäng var att om man känner en så stark ångest inför att ha ett sådant samtal att man inte klarar av att genomföra det, så är det bättre att på något sätt kommunicera att det är slut (i envägsform) än att inte säga något alls. Att det INTE är snällare att ghosta än att skicka ett meddelande i stil med "det är slut, hör inte av dig" om det är dom två alternativen man ser som möjliga. För jag tror nog att en del ghostare tror att det är snällare att ghosta än att säga att det är slut.
  • Neqbeth
    Anonym (ghostee) skrev 2020-04-14 18:09:15 följande:

    Med det sagt, det verkar som att du, Neqbeth, ändå känner ett visst samvete över att du har slutat svara dessa personer, trots att jag kan tycka att det finns ett skäl och att du kanske inte behöver ha dåligt samvete för det. Vad tror du, tror du att mitt spöke har dåligt samvete för att han slutade svara mig? 


    Jag har aldrig ghostat någon (annat än random män som hört av sig till mig på nätet utan att jag varit singel eller visat mig tillgänglig på något sätt).

    Men jag har fått en jävla massa skit för att jag HAR avslutat ytliga kontakter på ett rakt sätt. Så pass mycket skit att jag kan förstå den som inte klarar att ta mer av den varan. Själv tror jag inte jag vill dejta mer då jag inte orkar med allt detta hemska som kommer med det. 

    Jag vet ju inte vem han är så ingen aning.
  • Anonym (ghostee)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-04-14 12:40:15 följande:
    Vi träffades en helkväll med museum och puben strax före pandemin. Jag har nog inga problem att fråga men känner starkt att han inte vill. Många människor har svårt med egen skam och efteranalys. Det är väl därför så många bland hatarna på FL oftast ger rådet att ge upp relationer/dumpa istället för att snacka ut och och lösa problem. Vad tror du?
    Det är kanske inte du som ska ta initiativ heller, det kanske måste vara upp till honom. Men jag vet inte. Det kan kanske vara en befrielse att få frågan. 

    Men visst är det svårt att hantera sin egen skam och efteranalys. Svårt men bra mycket mer intressant än att bara släppa och döma. 

    Jag tror att många hellre lever efter hur man ska och bör leva och inte riktigt vågar se att vi alla är människor som kan göra fel ibland. Det är lättare att döma andra människor än att försöka förstå varför det blev på ett visst sätt, för då måste man kanske se att man själv kan vara den där personen någon gång, antingen den som gör fel, eller den som någon annan gör fel emot. 
  • Anonym (ghostee)
    Neqbeth skrev 2020-04-14 18:12:54 följande:
    Jag har aldrig ghostat någon (annat än random män som hört av sig till mig på nätet utan att jag varit singel eller visat mig tillgänglig på något sätt).

    Men jag har fått en jävla massa skit för att jag HAR avslutat ytliga kontakter på ett rakt sätt. Så pass mycket skit att jag kan förstå den som inte klarar att ta mer av den varan. Själv tror jag inte jag vill dejta mer då jag inte orkar med allt detta hemska som kommer med det.
    Det är ändå intressant att du väljer ordet ghosta, för om det hör av sig en random man som du inte känner eller har någon relation till så finns det ju ingen anledning att du ska svara, om du inte vill. Det är inte att ghosta. 

    Hur ytliga kontakter har det rört sig om? Ibland kanske en kontakt tjänar bäst på att rinna ut i sanden. Man behöver ju inte sluta svara helt men ge antydningar om att det inte längre känns intressant. Eller tänker jag fel? 
  • Neqbeth
    Anonym (ghostee) skrev 2020-04-14 18:46:23 följande:
    Det är ändå intressant att du väljer ordet ghosta, för om det hör av sig en random man som du inte känner eller har någon relation till så finns det ju ingen anledning att du ska svara, om du inte vill. Det är inte att ghosta. 

    Hur ytliga kontakter har det rört sig om? Ibland kanske en kontakt tjänar bäst på att rinna ut i sanden. Man behöver ju inte sluta svara helt men ge antydningar om att det inte längre känns intressant. Eller tänker jag fel? 
    Menar du dem där jag inte svarat eller där jag gett ett avslut?

    Dem jag slutat svara har väl varit en 3-4 meddelanden fram och tillbaka där mannen haft någon förevändning "fråga" för att söka kontakt som jag tyckt mig besvarat och då inte velat prata mer sen. 

    Dem där jag gjorde avslut var på en dejtingsida efter kanske 3-10 meddelanden fram och tillbaka med olika män. Oftast var det väl för att de frågade varför jag svarade långsamt eller med korta svar. Svarade man då att man inte tyckte kontakten/samtalet var så intressant och kommer leta vidare så var det ju allt spännande som hora, någon borde våldta dig, du är ändå så jävla ful, det är inte som att du är intressant själv om du tror det, ingen aning kommer ändå vilja ha dig och så vidare helt enkelt. 
  • Neqbeth
    Anonym (ghostee) skrev 2020-04-14 18:46:23 följande:
    Det är ändå intressant att du väljer ordet ghosta, för om det hör av sig en random man som du inte känner eller har någon relation till så finns det ju ingen anledning att du ska svara, om du inte vill. Det är inte att ghosta. 

    Hur ytliga kontakter har det rört sig om? Ibland kanske en kontakt tjänar bäst på att rinna ut i sanden. Man behöver ju inte sluta svara helt men ge antydningar om att det inte längre känns intressant. Eller tänker jag fel? 
    Menar du dem där jag inte svarat eller där jag gett ett avslut?

    Dem jag slutat svara har väl varit en 3-4 meddelanden fram och tillbaka där mannen haft någon förevändning "fråga" för att söka kontakt som jag tyckt mig besvarat och då inte velat prata mer sen. 

    Dem där jag gjorde avslut var på en dejtingsida efter kanske 3-10 meddelanden fram och tillbaka med olika män. Oftast var det väl för att de frågade varför jag svarade långsamt eller med korta svar. Svarade man då att man inte tyckte kontakten/samtalet var så intressant och kommer leta vidare så var det ju allt spännande som hora, någon borde våldta dig, du är ändå så jävla ful, det är inte som att du är intressant själv om du tror det, ingen aning kommer ändå vilja ha dig och så vidare helt enkelt. 
  • Anonym (ghostee)
    Neqbeth skrev 2020-04-14 18:11:07 följande:
    Mitt svar i tråden var inte riktat specifikt till din situation utan var en allmän reflektion utifrån det du skriver i trådstarten, varför folk ghostar etc.

    Jag tror ju att det beror på att man är rädd för "samtalet" om att göra slut. Antingen av begripliga skäl (för att man har skäl att frukta reaktionen eller har dåliga erfarenheter av sådana reaktioner) eller för att man själv är överdrivet konflikträdd eller rädd att man inte kommer klara att stå fast vid sitt beslut vid minsta ledsna min från den dumpade. Kan förstås också handla om att man vet att man gjort något dumt, till exempel varit otrogen, och då tycker det känns bättre att helt undvika samtalet än att vare sig ljuga eller erkänna detta vid en direkt fråga. 

    Kan väl dock handla om att man på något sätt tror att det är snällare mot personen att inte säga ngt alls, och där är jag ju med dig om att det verkligen inte funkar så. Min poäng var att om man känner en så stark ångest inför att ha ett sådant samtal att man inte klarar av att genomföra det, så är det bättre att på något sätt kommunicera att det är slut (i envägsform) än att inte säga något alls. Att det INTE är snällare att ghosta än att skicka ett meddelande i stil med "det är slut, hör inte av dig" om det är dom två alternativen man ser som möjliga. För jag tror nog att en del ghostare tror att det är snällare att ghosta än att säga att det är slut.
    Det här tycker jag är bra reflektioner. Just detta att tro att det är snällare, det stör mig verkligen om han skulle tro att det fungerar så. Jag vet ju inte ens om han verkligen inte vill se mig igen, eftersom jag fortfarande kan tänka att det handlar om att det har hänt något annat. Jag kan inte bara landa i att han inte vill träffa mig för där finns fortfarande ett litet hopp om att allt bara är ett missförstånd, och det är verkligen inte snällt att låta mig vara där i stället för att låta mig gå vidare. 

    Men jag håller ändå inte med om att det är snällt att sätta stopp på det sättet och jag tycker inte att man behöver ställa två dåliga alternativ emot varandra. Jag måste ändå utgå ifrån min egen situation och där har jag inte varit en person som förtjänar att bara få en dörr slängd i ansiktet på mig. Jag hade vetat att han inte vill träffa mig igen men jag hade undrat vad jag hade gjort som fått honom att bete sig så där. Jag hade gått väldigt länge och funderat på hur vi gick från en mysig kväll till att jag aldrig får höra av mig till honom igen.

    Men jag tycker som sagt att du har bra reflektioner här och det är värt att tänka på vad det är för stark ångest man kan känna inför beskedet, eller vad det är man tjänar på att inte svara, och att en del säkert tror att det är snällare att ghosta. 
  • Anonym (ghostee)
    Neqbeth skrev 2020-04-14 18:52:38 följande:

    Menar du dem där jag inte svarat eller där jag gett ett avslut?

    Dem jag slutat svara har väl varit en 3-4 meddelanden fram och tillbaka där mannen haft någon förevändning "fråga" för att söka kontakt som jag tyckt mig besvarat och då inte velat prata mer sen. 

    Dem där jag gjorde avslut var på en dejtingsida efter kanske 3-10 meddelanden fram och tillbaka med olika män. Oftast var det väl för att de frågade varför jag svarade långsamt eller med korta svar. Svarade man då att man inte tyckte kontakten/samtalet var så intressant och kommer leta vidare så var det ju allt spännande som hora, någon borde våldta dig, du är ändå så jävla ful, det är inte som att du är intressant själv om du tror det, ingen aning kommer ändå vilja ha dig och så vidare helt enkelt. 


    Men fy. Jag har också nätdejtat, det var ett tag sen nu men aldrig upplevt det där. Några knepiga personer, till exempel en där jag kände det som att han nog var trött på att aldrig komma vidare med en tjej. Slutade bara svara sen när han visade de tendenserna. Där tog jag inte illa upp om nån slutade svara mig heller, även om vi hade haft längre kontakt, blev lite ledsen så klart men man hade ju inte ens setts irl. Även de jag såg irl på nån enstaka dejt kunde få rinna ut i sanden, brydde mig inte om jag inte fick svar då heller. Lite ledsen men inte så att jag funderade jättemycket på det.
  • Anonym (Spöket)

    Jag ghostade just en man från en känd dejtingsida.

    Vi skrev lite fram och tillbaka och så småningom bytte vi telefonnummer.

    När vi talades vid första gången var han otroligt självcentrerad och avbröt mig flera gånger efter att jag försökt flika in i hans monolog.

    Blev irriterad men tänkte att han kanske var nervös.

    Några dagar senare ringde jag upp honom igen, ville ge honom en sista chans.

    Exakt samma sak igen, han pratade bara om sig själv och avbröt mig flera gånger. Han ifrågasatte också saker som tillhör mina yrkeskunskaper och killgissade om saker som inte alls stämmer med vetenskapligt belagd information. När jag sade detta gäspade han ljudligt i telefonen.

    Då fick jag nog och avslutade samtalet, tänkte att han måste ha märkt hur arg jag blev.

    Men nej, nästa dag messade han och frågade om vi skulle träffas, följt av en massa hjärt- och blink-emojis?!?

    Fick nog där och då, svarade inte på sms:et utan blockade honom överallt. Är man så jävla ego och dryg kommer han inte lyssna på mig när jag nobbar honom heller.

    Det var fan härligt att ghosta den lille jäveln.

  • Anonym (ghostee)
    Anonym (Spöket) skrev 2020-04-14 22:01:57 följande:

    Jag ghostade just en man från en känd dejtingsida.

    Vi skrev lite fram och tillbaka och så småningom bytte vi telefonnummer.

    När vi talades vid första gången var han otroligt självcentrerad och avbröt mig flera gånger efter att jag försökt flika in i hans monolog.

    Blev irriterad men tänkte att han kanske var nervös.

    Några dagar senare ringde jag upp honom igen, ville ge honom en sista chans.

    Exakt samma sak igen, han pratade bara om sig själv och avbröt mig flera gånger. Han ifrågasatte också saker som tillhör mina yrkeskunskaper och killgissade om saker som inte alls stämmer med vetenskapligt belagd information. När jag sade detta gäspade han ljudligt i telefonen.

    Då fick jag nog och avslutade samtalet, tänkte att han måste ha märkt hur arg jag blev.

    Men nej, nästa dag messade han och frågade om vi skulle träffas, följt av en massa hjärt- och blink-emojis?!?

    Fick nog där och då, svarade inte på sms:et utan blockade honom överallt. Är man så jävla ego och dryg kommer han inte lyssna på mig när jag nobbar honom heller.

    Det var fan härligt att ghosta den lille jäveln.


    Tror du han brydde sig? Lät inte som en djupare relation men jag förstår irritationen. Man träffar på många olika typer genom nätdejting, ibland skär det sig rejält.

    Blockade du honom på telefonen? Smsen finns i telefonen ändå, fast på ett annat ställe, du skulle kunna gå in där i efterhand och se om han nånsin skrev nåt mer, nu när det gått en tid.
  • Anonym (Spöket)
    Anonym (ghostee) skrev 2020-04-15 07:41:18 följande:

    Tror du han brydde sig? Lät inte som en djupare relation men jag förstår irritationen. Man träffar på många olika typer genom nätdejting, ibland skär det sig rejält.

    Blockade du honom på telefonen? Smsen finns i telefonen ändå, fast på ett annat ställe, du skulle kunna gå in där i efterhand och se om han nånsin skrev nåt mer, nu när det gått en tid.


    Nej det hann ju aldrig bli något djupare, på grund av hans trista attityd. Det som förvånade mig var att han var så trevlig i skriven text, sen kom dessa telefonsamtal som en kalldusch.

    Tror inte han bryr sig, han ser väldigt bra ut så det finns nog många kvinnor som kan tänka sig att stå ut med hans besserwisserattityd men jag är inte en av dem

    Kommer inte heller kolla om han skrivit något mer till mig, har jag dissat så är det över för min del.
Svar på tråden Om ghostning