Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Sveriges Radio SVT vänster vridna?

    Bjorkeled skrev 2020-05-28 20:38:02 följande:
    Jag tror man måste ha levt under en sten eller vara en del av problemet för att inte se problemen vi har med public service i Sverige.
    Vänstervridningen är alldeles uppenbar och detta är ett demokratiskt problem.

    Djupt tragiskt då jag i grunden anser att konceptet med public service gynnar medborgarna.
    Lyssna lite av det bl.a  Jens Ganman, Janne Josefsson och Joakim Lamotte berättar om sina erfarheter av att jobba med svensk public service.
    Så kan du beskriva vilka problemen är, vad som är vänstervridet och vilka demokratiska problem det medför?

    När dessa frågor ska besvaras brukar det kokas ned till att PS inte är politiserat... Men du har kanske en annan syn på det.

    Låt höra 
  • Padirac
    Bjorkeled skrev 2020-05-29 20:14:56 följande:
    Jag och väldigt många andra har en helt annan syn på det. Men jag ska utveckla det lite för dig.

    Nästan samtliga fall där SVT eller SR har fällts i granskningsnämden i politiska frågor, är det just på grund av att inslagen/rapporteringen har ansetts vara vänstervinklat.

    Det demokratiska problemet är att vi tvingas betala skatt för något som i grundtanken ska se till att medborgarna får en opartisk förmedlare av samhällsinformation, men som förvånansvärt ofta misslyckas med det.

    De andra problemen med vänstervridningen som du fågar efter ter sig ganska uppenbara om man inte har public service som sin enda informationskälla. Eller bara har gått utanför dörren de senaste åren.
    Det tydligaste exemplet, bortom hur man rapporterar/diskuterar kring brott, straff, jämställdhet, skatter osv, är hur man har hanterat frågorna invandring och integration.
    Det kan väl inte ha ungått någon, år 2020, med facit i hand att vinklingen i dessa två stora samhällsfrågor och varit med ett vänsternarrativ?
    Från rena lögner, till oförmågan att ställa invandring från u-länder mot välfärd och oviljan att undersöka/rapportera om hedersbrott, sexuella trakaserier, brottstatistik, ställa politker tills svars för kostnader osv osv.
    Konsekvenserna av detta, att vi inte har kunnat haft en debatt i.o.m åsiktskorridoren och att rätt information har tagit ibland årtal innan det rapporteras om, ser vi runt omkring oss i samhället idag. En skam.

    Det är oftast det man väljer att INTE rapportera som är det största problemet.
    Om du tar dig tid att lyssna på de herrar jag refererade till i förra inlägget, när de pratar om public service, så beskriver de väldigt tydligt problemen för dem som vill lyssa.

    Jag ska även ge dig två länkar. Båda har en "högerprofil", men faktan går inte att trolla bort.
    De har många träffsäkra poänger och exempel på problemen med svensk public service.
    nxt.kristianstadsbladet.se/ledare/carolin-dah.../
    timbro.se/smedjan/mats-olin-nog-lutar-public-.../

    Oavsett om du eller jag är höger eller vänster spelar ingen roll.
    Problemet är att vi inte får en objektiv förmedlare av information för våra skattepengar.
    Det borde oroa alla oavsett partitillhörighet.
    Ja, du säger 'vänstervinklat, men jag ser inte att du klargör särskilt väl vad du avser eller vad som är opartiskt.

    Du refererar till andra -men du anger inte vad du faktiskt menar - annat än att det skulle vara uppenbart för de som gått utanför dörren.  Jag antar att du anser att du gått utanför dörren och har bra koll på detta och utan större problem kan redogöra och beskriva för vad du faktiskt menar.. de ostensiva definitionerna som du ger är  ospecifika...

    Du hänvisar till rapportering/diskussion av brott, straff, skatter, jämställdhet och invandring/integration - men du klarar inte av att redogöra för vad i sig som utgör vänstervinklat, det som är kännetecknande för denna vinkling.

    I fråga om invandringen vill du ställa detta mot kostnader och brottslighet, att hålla politiker till svars... Är det en högervinkling, neutral frågeställning eller är det drivet av fördomar och rasism?

    Sen säger du att det egentliga problemet är det som inte rapporteras/diskuteras.. Är det månne frånvaron av politisering som åter igen lyser igenom?

    Så kan du redogöra för vad du menar vinklade åsikter åt vänster och höger  och vad som är en neutral ej vinklad hållning i frågorna du pekar på.

    Ge exempel på vad som är vänster, höger och neutralt i fråga om rapportering av  nedanstående ämnen du själv tagit upp

    Brott
    Straff  
    Skatter
    Jämställdhet
    Invandring
    Integration
    Koppla invandring till kostnader 
    Koppla invandring till brottslighet
    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till kostnader
    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till brottslighet

    Jag tror att när vi borrat oss igenom dessa frågor återstår det som alltid varken mer eller mindre en anklagan om att vänstervinkligen är en frånvaro av politisering av PS
    Bjorkeled skrev 2020-05-29 20:14:56 följande:
    ....

    Det är oftast det man väljer att INTE rapportera som är det största problemet.
    Om du tar dig tid att lyssna på de herrar jag refererade till i förra inlägget, när de pratar om public service, så beskriver de väldigt tydligt problemen för dem som vill lyssa.
    ....

  • Padirac
    Dekanteor skrev 2020-05-30 08:06:35 följande:
    Alltså han/hon både säger det och skickar ju länkar till det...du verkar inte särskilt mottaglig. Läste du ens?
    Att försöka koppla invandring och kostnader med rasism är fördomar är bara pinsamt av dig och säger nog mer om dig än andra.

    I de flesta undersökningar har människor till höger om mitten lägre förtroende för public service i Sverige och media generellt. Vid någon europerisk undersökning i olika länder stack Sverige ut för att just folket tyckte mediarapporteringen överlag är vänstervinklat.
    Är detta bara en slump tror du? Alla dessa människor bara är tokiga?
    Ja, skribenten  säger det - men inte vad denne avser eller menar utgör grunden för sitt påstående.

    Så frågan står kvar - vad menar skribenten egentligen.

    Och denna undersökning du refererar till vore intressant att ta del av - inte bara att du säger att den är gjord.

    Ser du likheten i bristande argumentation både du och  skribenten tidigare gör er skyldiga till?
  • Padirac
    Dekanteor skrev 2020-05-30 15:18:03 följande:
    Vad yrar du om? Spelar du dum eller driver du med oss?
    Skribenten menar precis det som står.
    Han/hon skriver ju vad denna tycker och ger exempel och länkar på fler exempel.

    Ta till dig dem och analysera varför det är så innan du börjar slänga ur dig om dålig argumentation.

    Här är en undersökning med några europeriska länder:
    www.europaportalen.se/2016/02/yougov-svensk-m...

    Ok, yougov har ju inte utmärkt sig för att vara särskilt opartiska eller trovärdiga i sin mätningar  

    Nej, jag menar att skribenten inte ger ger några skäl för sin uppfattning - och jag har bett skibenten redogöra för vad denne menar istället för att länka till andra inte heller opartiska tyckare.

    Nu tror jag fortfarande, baserat på de länkar skribenten bifogade, att det handlar om att denna vill ha en politiserad PS snarare än en opartisk PS.

    Vilka fällningarna i granskningsnämmnden är som varit vänstervinklade undrar jag också.

    Att skribenten menar det den påstår tvivlar jag inte på, men det var inte dennes tyckande jag vill rota i, utan vilka grunder denna har för sitt tyckande. Den som tycker att månen är en ost ska räkna med att - om denne vill att detta tyckande ska uppfattas som att ha bärighet på verkligheten - kunna redogöra för mer än tyckande, oavsett detta är från yougov eller en själv.
  • Padirac
    Bjorkeled skrev 2020-05-30 20:51:26 följande:

    Nu tycker jag att du gör dig löjlig bara. Jag menar att public service inte är neutralt som de bör vara. Det förstår du säkert.

    I länkarna jag skickade finns exempel jag tycker är alldelles utmärkta för att beskriva det. Om du vill googla så finns det en uppsjö ytterliggare.

    Ett intressant twitterkonto du kan följa är Granskning av public service: twitter.com/avPublicService/

    Där kommer mycket matnyttigt ut.

    Att försöka koppla ihop kritik mot invandring och kostnaderna det medför för samhället med rasism eller fördomar är bara slappt och visar ganska väl din position. Internet finns, data finns ute. Kejsaren är naken så att säga. Bemöt fakta istället för försöka smutskasta folk, det fungerar inte längre tack och lov.

    Jag ger dig två länkar på det temat. Hade vi haft en fungerande PS menar jag att detta skulle redas ut betydligt mera, då kostnaderna och konsekvenserna för samhället är enorma.

    www.expressen.se/ledare/ruists-tystnad-bor-vara-en-vackarklocka-for-svt/

    www.expressen.se/ledare/sverige-behover-en-plan-for-alla-som-inte-kan-forsorja-sig/

    Det jag menar med att det största problemet är det man inte väljar att rapportera/diskutera är väl ganska självklart?

    Brottstatistik bland folk med utlänsk bakrund har ju funnits länge, men har förens först på senare tid börjar rapporteras lite mer om.

    Det har inte med fördomar att göra, utan vet man inte om och problematiserar de bakomliggande faktorerna till exempelvis de flesta gruppvåldtäkterna eller den stora ökningen av sexuella trakasserier mot kvinnor/flickor, då kommer man ju aldrig att kunna lösa de problemen.

    Här menar jag igen, PS har inte i egenskap av skattefinansierad informationsspridare till befolkningen tagit sitt ansvar. Det var inte "politiskt korrekt" att nämnda detta. Vi som skattebetalare och medborgare förlorar, men de största förlorarna är brottsoffren.

    Mer aktuellt exempel är väl kvoteringarna till melodifestivalen. Mycket vänstermarinad där.

    Några artiklar jag tycker har bra poänger, framförallt den sista.

    nxt.blt.se/ledare/svt-hoppar-i-galen-kvoteringstunna

    nxt.smp.se/ledare/mello-kollo-i-fullt-uppror

    www.expressen.se/debatt/pinsamt-svt-er-godhet-har-urartat/

    Jag kan verkligen rekommendera att lyssna lite på herrarna jag nämnde tidigare när de pratar om public servic, det borde intressera alla som betalar skatt. Jag ska skicka en länk där Jens Ganman, Årets svensk 2019, pratar om bl.a detta. Annars kan jag rekommandera att köpa någon av hans böcker.

    play.acast.com/s/godton/43-jens-ganman-public-service-aktivist

    Om man sammanställer allt detta:

    Den ganska omfattande kritik som finns mot PS.

    Folks sjunkande förtroende för PS och den polarisering som finns.

    De röster som har jobbat på PS och är oroliga över situiationen.

    Otaliga expempel på "snedsteg åt vänster".

    Och det viktigaste: vad du ser/får beskrivet för dig inte stämmer överens med verkligheten.

    Du kan väl inte mena att vi inte har problem med svensk public service?


    See att en av debattörerna du länkar till svänger dig med begreppet "kulturmarxism"..

    Troligen vet debattören inte vad denne pratar om, (trovärdighet enligt Åkesson ) ... Men vad denne säger är alltså att SVT deltar i en judisk konspiration... Vad har hänt med MUF... *Idioti* är det närmaste jag tänker på... Undrar om debattören har vett nog att pudla och be om ursäkt ..

    "Kulturmarxism, av engelskans Cultural Marxism, är en pejorativ politisk term och bygger på en konspirationsteori baserad på föreställningar om att judar och personer runt Frankfurtskolan försöker krossa den västerländska kulturen och kristendomen genom kulturkrig, bland annat genom att etablera politisk korrekthet och multikulturalism som norm. Denna teori framförs och används framförallt av tänkare och opinionsbildare inom den radikala högern[förtydliga] och extremhögern i USA och Europa.

    Forskare har spårat och kopplat konspirationsteorin om kulturmarxism till samma idégrund och tradition som det nazistiska uttrycket kulturbolsjevism, som gick ut på att vissa modernistiska konstformer dominerades av judar, och teorin om existensen av en judisk-marxistisk konspiration kallad judebolsjevism, som går ut på att bolsjevismen i Ryssland var en av judar kontrollerad rörelse."
  • Padirac
    Dekanteor skrev 2020-05-31 08:09:10 följande:

    Alltså du verkar inte särskilt intresserad av att diskutera ämnet eller ta till dig informationen... att moderater skulle stå för dessa åsikter bara för de använt ett visst begrepp är inte klokt.

    Istället för att försöka anklaga människor för rasism som du gjorde tidigare mot skribenten eller haka upp dig på ord när det finns mycket annat som talar mot vad du försöker få fram, så kan du försöka argumentera för din sak...

    Det du har gjort hittills är att inte bemött något som skrivits och försökt smutskasta människor...


    Smutskasta! Nä jag drar inte till med att kalla PS kulturmarxister, det är en någon annan som står för detta hat mot såväl judar som de som inte är på yttersta högerflanken..

    Det är inte klokt att en person i den ställningen inte har bättre värderingar eller förstånd att ta reda på vad den själv påstår...

    Informationen som presenterats hittills är att du påstår att en skribent _tycker_ att PS är vänstervinklat.

    Vad denne menar kan du säkerligen inte veta, men om du delar skribentens _tyckande_ kanske du vill och kan diskutera ämnet vidare genom att redogöra för vad i sak som är vänstervinklat.

    Hur ser dessa frågor ut i vänster, höger och neutralt perspektiv och hur presenterar PS dessa

    Ge exempel på vad som är vänster, höger och neutralt i fråga om rapportering av nedanstående ämnen skribenten själv tagit upp

    Brott

    Straff

    Skatter

    Jämställdhet

    Invandring

    Integration

    Koppla invandring till kostnader

    Koppla invandring till brottslighet

    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till kostnader

    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till brottslighet

    Jag tror att när vi borrat oss igenom dessa frågor återstår det som alltid varken mer eller mindre en anklagan om att vänstervinkligen är en frånvaro av politisering av PS

    Vill du diskutera?
  • Padirac
    Bjorkeled skrev 2020-05-31 21:18:31 följande:
    Jag tror inte att vi kommer så mycket längre med varandra snart.
    Du har fått länkar på exempel och jag har beskrivit vad jag tycker ett flertal gånger.
    Om du ändå inte vill läsa eller diskutera sakfrågan spelar det ju ingen roll.
    Istället för att haka upp dig på detlajer, lyft blicken och se helheten.
    Jag har lagt fram en hel del som borde få dig att fundera på hur det kommer sig att folk tycker att public service i Sverige har en slagsida åt vänster.

    Men jag ser vart du kommer ifrån.

    Tyvärr så tycker jag föraktet för högerväljare i allmänt och sverigedemokrater i synnerhet genomsyrar din och "KillBill"s framtoning här.

    Ni tillämpar den klassiska vänsterretoriken; blunda, förneka och smutskasta. Denna metod som har varit så skadlig för vårt debattklimat och yttrandefrihet i Sverige.

    Det spelar ingen roll vad som läggs framför er, harmoniserar det inte med er ideologi blir det kortslutning.
    Maskineriet går igång och åsiktskorrdidoren måste försvaras. Alltid redo att sparka nedåt på era landsmän.

    I Sverige kan vänstersidan lägga årtal på att diskutera om problemen verkligen ens existerar. Och när man har kommit underfund med att de existerar, ja då ska man diskutera ytterliggare en tid på hur man ska benämna problemen. Sen går allt åt skogen och då står man där plötsligt och har varit "naiv". 
    Helt omvänt vill man nu ta del av alla de förslag och kunskap som har tagits fram av dem som igår kallades för "rasister", "högerspöken", "borgarsvin", "konservativa", "husblattar" osv. Om och om igen. Oavsett fråga.

    Otroligt tröttsamt.

    Det som man kan glädjas åt är att ni är en minoritet idag ute bland folk. Dock ständigt överrepresenterde i media, myndigheter, statligt finansierade organsisationer osv. Men de döda fiskarna blir mindre til antalet i strömmen så att säga.
    Det har vi internet med sociala medier, bloggar, wikipedia, tillgång till statliga arkiv, visselblåsare och brytet informationsmonopol från bl.a public service att tacka för.

    Folk är inte dumma i huvudet för att de tycker annorlunda. Det är svårt för er att accpetera har jag lärt mig, men en univerisal sanning likväl.

    Ta till er av den oro och bristande tillit, inte bara till public service, utan även till media överlag, myndigheter, trygghet för familjen och samhällskontraktet många av era systrar och bröder känner.

    Det gör man inte genom att stoppa huvudet i sanden eller väljer att titta bort för att de som framför kritiken inte tar samma valsedlar i handen som ni.

    Återigen; det finns mängder med information, fakta, otaliga exempel och folk (även gamla medarbetare) som uppenbarligen tycker att svensk public service är vänstervinklad.

    Tycker ni verkligen inte att det finns några problem med opartiskheten inom svensk public service?
    Ja, om du inte vill fortsätta diskussionen och redogöra för vad du menar så är du inte tvingad.

    Vad du _tycker_ har du redogjort för - varför du tycker det vill du med all uppenbar tydlighet inte diskutera.

    Politiken SD driver och deras retorik föraktar jag precis som du förstått - den är en stöpt i eurofascismens kulturrasism och SDs ledning varken har gjort eller vill göra upp med den - tvärtom stoltserar de med att deras nuvarande principprogram är det som mest återger tankar och ideer i det principprogram som BSS, nazister och fascister och vitmakt tog fram då partiet grundades.

    SDs bruna politik förnekar och idiotförklarar vanligt folk och det är annars vurmarnas strategi tillsammans med SDs uttalat och erkända bruna retorik (du vet att SDs MK själv sagt det) 

    Du skriver det själv, folk är inte dumma i huvudet för att de inte tycker som du... Förtroendet för PS är grundmurat högt förutom bland yttergrupperna och att i huvudsak dessa _tycker_ att PS är vänstervinklat säger inte så mycket om hur det faktiskt förhåller sig. 

    Om du vill diskutera vad du menar med vänstervinkling, på vilka grunder du anser det ena eller andra vara vänstervinklat så diskuterar jag det gärna - men som sagt - det brukar koka ned till att det handlar om att PS inte är politiserat.

    Åter igen..

     Hur ser dessa frågor ut i vänster, höger och neutralt perspektiv och hur presenterar PS dessa:

    Ge exempel på vad som är vänster, höger och neutralt i fråga om rapportering av nedanstående ämnen skribenten själv tagit upp

    Brott
    Straff
    Skatter
    Jämställdhet
    Invandring
    Integration
    Koppla invandring till kostnader
    Koppla invandring till brottslighet
    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till kostnader
    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till brottslighet

    Jag tror att när vi borrat oss igenom dessa frågor återstår det som alltid varken mer eller mindre en anklagan om att vänstervinkligen är en frånvaro av politisering av PS

    Vill du diskutera?

     
  • Padirac
    ds3 skrev 2020-05-31 22:11:35 följande:
    Ingen av punkterna går att dela in så svartvitt så meningen med dom är?
    Kan ju alltid gå till klassikern med äpplen och päron. Jag skriver 10 artiklar varje vecka om dessa frukter och håller det jämnt fördelat på 5/5, men så fort jag hittar något negativt om päron så blir det en artikel om det. Hittar jag negativa saker om äpplen så skriver jag oftast inte om det utan tar en positiv artikel istället. För att inte verka favorisera äpplen för mycket så blir det dock en negativ artikel då och då.
    Är jag päronvriden eller äppelvriden?
    Omöjlig bevisbörda då alla artiklar jag skriver har en sanning bakom sej och ingen vet att jag hoppar över negativ info om äpplen med flit.
    Punkterna är de som skribenten tog upp som denne ansåg inte presenterades/diskuterades opartiskt utan istället vänstervinklat av PS.

    Då skribenten tog upp just dessa punkter undrade jag vad denne avsåg. Någonting måste ju skribenten ha menat med det denne skrev - men det är inte många svar p åvad denne menade annat än att denne _tycker_ att det är så..

    Vill du påstå att media i allmänhet och PS i synnerhet hoppar över info på samma sätt som du skriver att du hoppar över negativ info om äpplen med flit?
  • Padirac
    ds3 skrev 2020-05-31 22:33:30 följande:
    Antar det inte var punkterna uppdelat utan om hur man skriver om dom.
    Ja jag anser att PS gör det.
    Ja, du _anser_ det och skribenten _tycker_ det

    Kan du drista dig till att redogöra för vilka skäl du har till att du _anser_ det

    Ge exempel på vad som är vänster, höger och neutralt i fråga om rapportering av  nedanstående ämnen 

    Brott
    Straff  
    Skatter
    Jämställdhet
    Invandring
    Integration
    Koppla invandring till kostnader 
    Koppla invandring till brottslighet
    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till kostnader
    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till brottslighet

    Jag tror att när vi borrat oss igenom dessa frågor återstår det som alltid varken mer eller mindre en anklagan om att vänstervinkligen är en frånvaro av politisering av PS
  • Padirac
    ds3 skrev 2020-05-31 23:19:32 följande:
    Kan ju börja med att kolla på dom fall som blivit domar. Nästan samtliga här en tydlig vinkel åt GAL, inget fall är tydligt vinklat åt TAN (vet att GAL/TAN inte är helt synonymt med höger/vänster men säger en del).
    Varför du upprepar din kära lista vet jag inte då jag redan svarat på det.
    Saknar du vinkling mot TAN?  Har du länkar? 

    Hur som helst var det sakerna i listan som skribenten tog upp, så vad denne menade är av intresse. 
Svar på tråden Sveriges Radio SVT vänster vridna?