• Anonym (H)

Pojkvän helt besatt av sin kompis!!

Min pojkvän( 30 år) är helt besatt av sina kompisar, speciellt en känns det som. Vi ses var på helger då vi bor en bit ifrån varandra. Ändå prioriterar han inte mig. En gång när vi var ute på dejt på alla hjärtans dag satt hans vänner o drack ihop hemma hos en. Då drar han med mig dit för han bara MÅSTE dit o säga hej. Jag hade aldrig träffat dom tidigare. För någon vecka sedan hade vi bestämt att vi skulle ses, hans kompisar ska då ut på krogen o dricka. Jag frågar om han vill träffa de varav han säger nej, jag ska ju träffa dig! Jag fattar att han inte har mage att säga nej till mig så vi ses o går ut o äter men så säger han: vi kanske kan gå ut o ta en drink sedan? Det tyckte jag lät jätte trevligt innan jag fattade att han syftade på att vi skulle möta upp hans kompisar. Det är trevligt att umgås o jg hade kul, men vi hade inte setts på 3 veckor så jag hade ändå uppskattat lite egen tid. Så där satt jag på krogen med 10 främmande killar.

Sen finns det då en speciell kille som han så gott som umgås dagligen med. Han kan åka ifrån mig trots halva helgen är kvar enbart för att återigen träffa honom. De äter frukost ihop, kollar film o gör exakt allt! Så igår åkte han ifrån mig efter en natt för att enbart träffa honom, så de äter sedan mat o kollar film ihop.

Han föreslog även i helgen att denna kille kan följa med till min familjs sommarhus någon helg! Asså jag visste inte va jag skulle säga. Jag har träffat honom 2 gånger o han är väldigt trevlig, men varför ska han med till min familj? Eller är det jag som är dum?

Kan någon förklara detta eller är det normalt? Idag skrev han att de hade köpt godis o skulle kolla film ihop, då skrev jag lite skojsamt tillbaka att han dejtar ju honom mer än sin flickvän. Fick inget svar så vet inte om det var känsligt. Jag skulle nästan kunna tro de är kära !!

Jag vill inte vara krävande heller. Jag finns ofta tillgänglig när han vill ses men funderar allvarligt på att npgongpng säga något liknande när han vill ses, att jag ska umgås med tex min syrra som även jag träffar extremt ofta! O hoppas han fattar eller något.

Jag har märkt att han enbart vill ses högst 2 nätter, dvs ca 1,5 dag trots att hela söndagen återstår. Jag har alltid trott att han kanske tycker jag är tråkig eller något men det är ju denna kille han sedan umgås med. Jag förstår man vill umgås med vänner, men de ses liksom säkert 3/5 dagar på vardagarna så varför måste man ses på helgen..

• Svar på tråden Pojkvän helt besatt av sin kompis!!
  • Anonym (B)
    Anonym (H) skrev 2020-06-21 23:50:47 följande:
    Min pojkvän har svårt att ta kritik, det har jag alltid tyckt. Han får alltid över det att vara mitt fel så att ta upp sådana här saker fattade jag skulle bli svårt. Han går till försvar direkt. Iaf sa jag typ jag tycker det känns lite tråkigt att jag alltid blir bortprioriterad o att jag alltid kommer efter hans kompisar. Direkt började han: va snackar du om?? Jag sa att i ett seriöst förhållande bör man kunn singla längre än ett dygn o så sa jag att det inte känns så kul att han väljer kompisen som inte ska behöva sitta själv en kväll trots att de umgåtts varje dag men att han o jag enbart kan ses på helgerna. Han sa iaf att han inte fattade hur detta ens kunde vara ett problem o att jag alltid får saker till att han är problemet. Han tyckte allt var väldigt underligt.. jag vet allvarligt inte vd jag ska säga.. är han inte medveten alls eller är han det men kunde inte ta emot kritiken?

Så vad ska jag göra nu.. erkänna att han gjort fel kommer han absolut inte göra. Jag tänker att jag själv ska backa o prioritera mina vänner mer o se om han bättrar sig... annars vettefan.
    Du slösar din tid. Han kommer inte att ändra sig för att du spenderar mer tid med dina vänner. Han kommer väl tvärtom att tyckte att det är toppen.
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2020-06-21 22:19:54 följande:

Jag sa precis vad jag kände men han sparka bakut direlt o sa att han inte vet vad jag pratade om....

Nej det är han inte. Har bara träffat han 2 gånger men han var jätte välkomnande emot mig o hade sagt jag var otroligt trevlig.
  • Anonym (Lotta)

Min pojkvän har svårt att ta kritik, det har jag alltid tyckt. Han får alltid över det att vara mitt fel så att ta upp sådana här saker fattade jag skulle bli svårt. Han går till försvar direkt. Iaf sa jag typ jag tycker det känns lite tråkigt att jag alltid blir bortprioriterad o att jag alltid kommer efter hans kompisar. Direkt började han: va snackar du om?? Jag sa att i ett seriöst förhållande bör man kunn singla längre än ett dygn o så sa jag att det inte känns så kul att han väljer kompisen som inte ska behöva sitta själv en kväll trots att de umgåtts varje dag men att han o jag enbart kan ses på helgerna. Han sa iaf att han inte fattade hur detta ens kunde vara ett problem o att jag alltid får saker till att han är problemet. Han tyckte allt var väldigt underligt.. jag vet allvarligt inte vd jag ska säga.. är han inte medveten alls eller är han det men kunde inte ta emot kritiken?

Så vad ska jag göra nu.. erkänna att han gjort fel kommer han absolut inte göra. Jag tänker att jag själv ska backa o prioritera mina vänner mer o se om han bättrar sig... annars vettefan.

Usch vad jobbigt! Förstår att det känns ledsamt. Han kanske inte tycker det är ett problem, utan såhär vill han ha det eller så går han i försvar. Svårt att veta. Men oavsett så vill han inte ha någon förändring. Så frågan är? Är detta okej för dig? Det tror jag inte eftersom du frågar. Det du har är det han verkar vara villig att ge dig just nu. Det kan vara bra för dig att umgås mer med kompisar eftersom det ger dig ett eget liv men det kommer inte ändra hans beteende. Finns det annat som är bra i ett förhållande och hos honom, vad får dig att stanna? Hur tänker du din framtid de närmsta åren, är det fest och kompisar eller familj och barn?

Det kan faktisk vara så att han bara är sjukt omogen, min man var jätteomogen när han var 30 och vi skaffade barn, skulle inte önska någon annan det om du inte känner att du absolut inte kan leva utan denna man. Men man får vara beredd på att ta mycket ansvar om man ska leva med ngn som är omogen.
  • Anonym (ooo)

Då kommer du ingenstans med att prata mer om det, tydligen. Och då kommer nästa fråga: vill du vara i en relation där man inte kan kommunicera utan att den andra ska bli arg och irriterad? 

Du kan absolut vara mindre tillmötesgående, se om han saknar dig. Men jag tror faktiskt som någon skrivit att han inte är lika intresserad av dig som han skulle behöva vara för att satsa mer. Finns ju ingen som säger att han inte ska få träffa sina vänner, men det måste finnas lite balans om man ska bygga en relation. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Lotta) skrev 2020-06-22 08:47:20 följande:

Usch vad jobbigt! Förstår att det känns ledsamt. Han kanske inte tycker det är ett problem, utan såhär vill han ha det eller så går han i försvar. Svårt att veta. Men oavsett så vill han inte ha någon förändring. Så frågan är? Är detta okej för dig? Det tror jag inte eftersom du frågar. Det du har är det han verkar vara villig att ge dig just nu. Det kan vara bra för dig att umgås mer med kompisar eftersom det ger dig ett eget liv men det kommer inte ändra hans beteende. Finns det annat som är bra i ett förhållande och hos honom, vad får dig att stanna? Hur tänker du din framtid de närmsta åren, är det fest och kompisar eller familj och barn?

Det kan faktisk vara så att han bara är sjukt omogen, min man var jätteomogen när han var 30 och vi skaffade barn, skulle inte önska någon annan det om du inte känner att du absolut inte kan leva utan denna man. Men man får vara beredd på att ta mycket ansvar om man ska leva med ngn som är omogen.

Jag tror det är en väldig blandning där. Dels skulle han inte kunna ta kritik. Skulle han tex säga en sådan sak till mig hade jag inte gått till försvar utan svarat i form av: men förlåt, jag har själv inte vart medveten av det, inte börjat anklaga så därför tror jag han går till försvar. Sen har han själv sagt att han är nöjd med att ha det såhär, att han vart bekväm o själv kunnat känna han tagit mig förgivet.

Jag själv gillar att ha egen tid, skulle inte vilja en en pojkvän som kräver att vi ska ses hela tiden som jag haft förut. Men detta är liksom överdrivet åt andra hållet. Som sagt vi ses ibland en dag var tredje vecka o öndå åker han till sin kompis. Vi kommer aldrig kunna märka om vi är redo att gå framåt. När vi började dejta så var jag otroligt orolig att det skulle vara tvärtom då han sa att han kommer vilja ses ofta vilket han ville, men sen tror jag han kom in i en fas där han tror att han inte behöver anstränga sig utan jag är kvar ändå.

Jag vill ha barn o familj inom närmaste tiden, o det tror jag han med vill ha men innerst inne är han inte alls redo att släppa fest o kompisar. Omogen vet jag att han är, han spelar nätterna igenom, städar knappt o går upp på eftermiddagen. Så att han är en omogen 30 åring tvekar jag inte alls på. Som sagt, tror inte han är redo att släppa att kompisarna går ut på krogen o han sitter hemma med en bebis..

Nu tänker jag: är det kanske inte ett problem när jag själv är i behov av att själv ha kvar mitt gamla liv? Men Att han liksom väljer kompisen trots att de kan ses när som helst när vi inte har den möjligheten.. det känns som jag prioriterar honom väldigt högt, för jag själv har känt att jag vill ha ett seriöst förhållande o då kräver det att man kanske ger upp endel saker. Men då kanske jag ska börja leva på mitt vanliga liv o se hur han tycker att det är..

Angående min födelsedag tänker jag inte nämna ett ord mer om det utan jag tänler bjuda in andra o fira med...
  • Anonym (H)
    Anonym (ooo) skrev 2020-06-22 09:18:32 följande:

Då kommer du ingenstans med att prata mer om det, tydligen. Och då kommer nästa fråga: vill du vara i en relation där man inte kan kommunicera utan att den andra ska bli arg och irriterad? 

Du kan absolut vara mindre tillmötesgående, se om han saknar dig. Men jag tror faktiskt som någon skrivit att han inte är lika intresserad av dig som han skulle behöva vara för att satsa mer. Finns ju ingen som säger att han inte ska få träffa sina vänner, men det måste finnas lite balans om man ska bygga en relation. 

Man märker tydligt på honom när man backar, då hör han av sig som aldrig förr. Jag tror jag ska prova att prioritera honom mindre o leva mer som mitt gamla liv o se om han tycker det är så kul...
  • Anonym (ooo)
    Anonym (H) skrev 2020-06-22 09:25:40 följande:
    Man märker tydligt på honom när man backar, då hör han av sig som aldrig förr. Jag tror jag ska prova att prioritera honom mindre o leva mer som mitt gamla liv o se om han tycker det är så kul...
    Låter rimligt. Du kan ju inte grubbla 24/7 på det där. Ha kul på annat sätt. Du kommer troligen möta någon annan så småningom, där du märker att det klickar på ett helt annat sätt. 
  • Anonym (H)
    Anonym (ooo) skrev 2020-06-22 09:28:26 följande:

Låter rimligt. Du kan ju inte grubbla 24/7 på det där. Ha kul på annat sätt. Du kommer troligen möta någon annan så småningom, där du märker att det klickar på ett helt annat sätt. 

Nä precis.. för visst är det så att man måste göra uppoffringar när man träffar någon vilket jag gjort men han inte alls. Jag kommer iaf int behöva ha dåligt samvete när jag säger nj till honom.

Han har upprepade gånger sagt att man inte behöver prata o höras varje dag i ett förhållande vilket har gjort att jag backat där o inte hört av mig till honom då det tydligen onte är så viktigt för honom. Men ÄNDÅ är det han som flertalet gånger hör av sig till mig om dagen..
  • Anonym (Lotta)

Tycker du verkar vara inne på något bra. Prioritera dig och ditt liv, se vad som händer. Nöj dig inte utan här krävs en förändring och vilja från hans sida för att du ska satsa mer. Det är hans förlust, helt klart.

• Anonym (Alice)

Det finns ju flera problem här, inte bara att han prioriterar kompisen.

Jag tycker att han vägrar eller inte kan se saken från din synvinkel är ännu värre. Att ni inte ska kunna prata om känslor utan att han genast slår ifrån sig och inte förstår vad du pratar om.

Visst kanske han ?bara? är omogen, men det känns snarare mer som personlighet. Han kommer inte ändra sig. Om du umgås mer med vänner för att visa honom kommer han ändå inte se det.

Hade jag varit du hade jag gjort slut. Och inte enbart pga prioritera kompisen, utan mest för hans svar när du försökte prata om det.

Svar på tråden Pojkvän helt besatt av sin kompis!!