• Anonym (X)

    Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?

    Är på g att flytta ihop med min pojkvän. Han har tre barn sedan tidigare (6,8,9), och jag har ett (5).Jag kommer att plugga heltid på distans i höst. Vi har diskuterat lite kring detta med barnen. Han tycks ha antagit att alla hans barn ska komma hem vid 13 varje dag eftersom att jag är hemma. Och med mitt eget barn vet jag inte hur jag ska göra eftersom det är 9km till närmaste förskola och jag inte har bil/körkort för att kunna skjutsa henne. I worst case scenario kommer jag alltså ha min egen hemma på heltid + hans tre från kl13, samtidigt som jag ska plugga heltid. Det känns helt övermäktigt.

    Fick prova på för ett tag sen hur det skulle kunna vara, då jag var hemma hos honom och jobbade därifrån. Då hade jag två hemma hela dagen och alla fyra från kl13. Jag blev helt slut, fick avbryta mitt arbete titt som tätt, var tvungen att jobba över pga avbrotten, och var allmänt trött och utmattad resten av dagen. Orkade inte ens umgås med honom när han väl kom hem. Och då jobbade jag ändå bara halvtid. Har därför blivit lite avskräckt och rädd för hur det skulle kunna bli. Jag har väldigt svårt att säga nej, och lider istället i det tysta. Jag tycker också väldigt mycket om hans barn!! så jag vill ju inte behöva bli trött på dem eller känna dem som en börda som lämpat på mig. Jag vill inte att relationen till dem ska bli förstörd av det.

    Min pojkvän hävdar att hans barn klarar sig själva, och med de två äldre stämmer det nog, tror inte det blir så mycket problem om de kommer hem 13, men hans yngre behöver fortfarande aktiv passning, särskilt i kombo med mitt eget barn. Och det går ju inte riktigt ihop med mina studier.

    Det bästa scenariot känner jag är ifall hans yngsta gick på fritids, och att han kunde hjälpa mig med skjutsen till förskolan för mitt barn (vi har pratat om det men inte kommit fram till nåt där heller än) . Då har jag bara två barn som kommer hem kl13, och borde hinna/orka med mina studier, och också orka umgås efter att alla kommit hem.

    Flytten ska ske ganska snart så jag känner mig lite stressad att vi inte kommit fram till någonting än. Och som sagt har jag också svårt att säga till och säga ifrån. Är så rädd bara att jag ska hamna i en övermäktig situation och tröttna på allt. Eller att jag säger ifrån och då blir "elaka styvmodern som hatar sina bonusar" liksom. Vet inte riktigt hur mycket som är rimligt att ta ansvar för bonusbarn heller. Det verkar vara så olika. Och min pojkvän som sagt verkar ha antagit bara att jag ska ta hand om hans barn när de kommer hem eftersom jag ändå är hemma. Kanske är det något jag "borde" orka bara. Jag vet inte.

    Tips/råd/tankar tack

  • Svar på tråden Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?
  • Anonym (eee)
    Anonym (X) skrev 2020-07-01 11:57:10 följande:
    Jag trivs bra där! Jag älskar att vara där och min dotter också. Vi har haft väldigt sköna veckor där när det varit bara vi om dagarna. Jag älskar att vara på landet och inte behöva träffa så mycket folk. Det funkar ju inte för alla, men för mig passar det alldeles utmärkt.

    Tanken med hela flytten var att jag ska få en fin, skön miljö, lugn och ro, plugga hemifrån och inte behöva stressa iväg nånstans, få ägna mig åt mina intressen (baka, pyssla i trädgården, fixa med hemmet etc), få mer tid med min pojkvän och slippa farandet fram och tillbaka för båda oss, samt återhämta mig från min sjukdom. Dottern trivs också där och med friheten att kunna springa in och ut som hon vill. Drömsituation liksom.

    Nu i och med hans skeva förväntningar så skulle det istället kunna bli en mardrömssituation där jag är som obetald barnflicka utan tid och ro till ens mina studier. Trött och utmattad, irriterad på hans barn som jag från början hade en bra relation till, och med 0 tid till fritid och återhämtning och en återigen försämrad sjukdom i och med stressen.

    Så lite kan göra så mycket liksom. Förstår inte riktigt problemet med att ha barn på fritids. Så förskräckligt kan det väl inte vara där kan jag tycka.
    Fast nu måste jag reagera lite ändå. Du visar här hur naivt du själv har tänkt (dvs inte bara han som gjort det, fast om andra saker).  Ok att det är skönt på landet, men att du skulle få lugn och ro, inte stressa, ägna dig åt dina intressen SAMTIDIGT som du ska plugga heltid + har ett mindre barn att hand hand om (förutom att han + 3 barn till finns där) - det rimmar lite illa i mina öron. Jag VET hur körigt det kan vara att plugga heltid på distans, även om man bara har sig själv + ett barn att ha hand om. Du skulle även, om du var ensam, behöva hämta/lämna ditt eget barn så helt utan stress kan tillvaron inte bli hur man än gör, tror jag. 

    Så lite där får du nog inse att oavsett var du bor, ensam eller ihop, så har man vissa saker som inte försvinner. 
  • Anonym (eee)
    Anonym (X) skrev 2020-07-01 12:14:37 följande:
    Ja jag har redan bestämt att vi inte ens kommer att vara där barnveckorna nu under sommaren när han jobbar, så får han lösa det bäst han vill. Jag hade tänkt vara där från början eftersom det är där jag helst vill vara. Men nu när han sa så där så vill jag inte längre. Jag behöver semester, inte ta hand om hans barn mot min vilja, plocka, städa, laga mat till hela kullen, bli utmattad av ljudvolymen etc. Hade det inte varit nån förväntning och att barnen var där heldag nån gång hade det varit en annan sak, då hade det kunnat bli nåt mysigt av det, att jag tar med alla barn på utflykt t.ex. Hans antaganden och förväntningar tar ju sönder allt.
    Ok vad bra! Sen är det väl också bra för dig att barnen inte bor heltid hos er utan även är hos sin mamma. Det bör ju innebära att det finns mer utrymme för pluggtid när de inte är hemma? 

    Jag tänker ändå att ni har en del att prata vidare om, hur det ska fungera när dina studier startar. Körkortet som någon skrev, är ju en intensivkurs kanske det allra bästa. Ju mer beroende du blir av honom desto sämre läge kommer du känna att du är i och ett körkort är verkligen frihet när man bor på landet. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Fundera över hans sommarupplägg) skrev 2020-07-01 13:32:05 följande:

    Du svarade att du planerat om och inte kommer bo hos honom medan han jobbar. Bra där! Nu måste han lösa problemet med vem som ansvarar för barnen när de har sommarlov och han jobbar. Då får du ju också en fingervisning om hur saken kan lösas i höst.

    Du skrev något om att han tidigare jobbat hemifrån och låtit barnen härja fritt medan han låst in sig i arbetsrummet. Har han bytt jobb nu eller skulle han kunna fortsätta jobba hemifrån. Då löser det ju frågan om vem som ansvar för hans barn. Men din dotter borde ju fortsätta på förskolan för annars ska hon vara ensam på fm och försöka klara kaoset på em. Hur ska det lösas?

    Kan sambon skjutsa henne två gånger om dan mot att du plockar undan efter frukosten och den lagar middag,

    Under alla omständigheter tycker jag du ska satsa på Körkortsintensivkursen.


    Han jobbade hemifrån med barn för många år sen och tyckte att det fungerade, och tycker väl att det automatiskt ska fungera för mig också. Men han är bättre på att stänga av, vilket märks när han varit ledig och hemma. Då har han som jag skrev kunnat vara ute medan barnen härjar inne, eller stängt in sig på kontoret och ignorerat allt. Jag vet inte ens om han är medveten om saker som barnen gör när han inte ser, att hans yngsta gärna klättrar i fönstren när de är öppna t.ex.

    Han jobbar inte hemifrån nu hursomhelst, och kommer hem vid 17.

    Ja jag kan ju erbjuda något i gengäld mot att han skjutsar min dotter till/från förskolan, men det vill jag inte ska innebära att ha ensamt ansvar för hans tre hela eftermiddagen. Om jag är hemma och barnfri skulle ju förmodligen kunna hinna med lite städ/plock/disk/tvätt i pluggpauserna samt ev börja förbereda middag. Det blir ju en avlastning för honom och inte övermäktigt för mig.
  • tvåbarnsfar
    Anonym (X) skrev 2020-07-01 11:34:28 följande:
    Ja jag tycker också att de egna barnen främst är ens eget ansvar. Sen om den andra vill hjälpa till så är det ok. Men det måste vara helt frivilligt. Man kan också fråga om hjälp i enskilda situationer. Men den här förväntan att det här är något jag ska göra varje dag får mig att slå bakut.

    Jag tror att han tror att de klarar sig själva för att han även när han är hemma låter dem klara sig själva mycket. Han är ute och håller på i trädgården medan de gapar, skriker och härjar inomhus, eller stänger dörren till kontoret och bara ignorerar alla ljud. Det kan inte jag. Jag blir stressad av det och måste säga till. Den yngsta dock lämnar han aldrig själv med de andra om han åker iväg nånstans, så där verkar han ju förstå att det inte skulle funka. Undrar bara hur han tänker att det ska förändras på en månad till att hon plötsligt klarar sig själv.

    Jag har försökt fråga om det här flera gånger eftersom jag vill ha det löst innan. Vad jag vet måste man ansöka om fritids och det tar ett tag innan man får svar. Min dotter har iallafall en plats reserverad på förskolan så om han vill skjutsa henne är det löst iallafall (jag ska vara mycket noga med att det är på hans fria vilja, att han får säga nej när som helst etc och att jag då får lösa det på annat sätt, för det är så JAG tycker att det ska vara. Pådyvla på nån ansvar eller bara anta saker som i hans fall gör inget gott överhuvudtaget).

    Blev lite orolig och tog upp det här igen häromdagen när han verkade ha antagit att jag skulle ta hand om hans sommarlovslediga barn när han jobbar. Men han sa bara att han inte vet än, inget bestämt, får fundera etc. Nu vet jag inte hur jag ska ta upp det igen så att jag får ett svar och vet hur jag ska förhålla mig.
    Det låter som att du och din kille har väldigt olika definitioner på vad som menas med att barnen "klarar sig själva". Du verkar vara en ansvarstagande vuxen medan jag tyvärr inte kan säga detsamma om honom.

    Jag har själv väldigt svårt för föräldrar som låter sina barn härja/skrika/busa utan att göra något åt det. Att i ett sådant läge behöva vara den som själv griper in flera timmar om dagen trots att man själv har ett arbete att sköta är inte hållbart i längden.

    Du har börjat ställa dig själv rätt frågor, det märks i ditt resonemang och dina tankar. Tyvärr verkar du ju inte få mycket till svar. Svar som "han inte vet än, inget bestämt, får fundera etc" duger absolut inte. Det är, som en annan redan nämnt, bara en taktik för att förhala jobba frågor tills att det blir ett faktum.

    Förstår att det inte är lätt att ta upp frågan igen, men du måste göra det för din egen och för barnens skull. Föreslår att du gör det på ett sätt så att han inte kommer undan utan att ge ett konkret svar. Skulle råda dig att skriva ner alla viktiga frågeställningar på ett papper och sedan säga att ni måste sätta er ner och lösa ut dessa innan ni flyttar ihop. Det är frågor som:

    - Vem förväntas ta hand om hans barn om de blir sjuka? Kommer han att VAB:a (oavsett hut viktigt möte det är på jobbet den dagen etc) eller förväntas du göra det eftersom barnet "klarar sig själv" hemma?

    - Hur ska ditt barn kunna ta sig till fritids om detta blir aktuellt? Kommer din kille att lämna/hämta varje dag? Vilka tider i så fall?

    - Varför kan inte hans barn gå på fritids? Där träffar de massa kompisar så det är ingen uppoffring för dem, utan tvärtom.

    - Om barnen ska vara hemma, vad ska de sysselsätta sig med mellan kl 13 och att han kommer hem från jobbet? Ska de "bara springa omkring" utan tillsyn eller förväntas du hålla reda på dem? Om han inte har ett svar på denna mycket enkla men viktiga fråga måste du verkligen dra öronen åt dig.

    - Vad ska hans barn göra i sommar de veckor som du inte är där? Det kommer att ge en bra fingervisning om hur han planerar sitt liv. Om han inte har något bra svar på detta, och det bara är ett fåtal veckor kvar, då har han en enorm brist på planeringsförmåga vilket kommer att drabba dig på många sätt framöver.

    Om han inte kan ge tillfredställande svar på samtliga frågor måste du själv fundera på konsekvenserna av att ni flyttar ihop. Kommer det att vara värt det, för din egen och för ditt barns skull?

    OM du beslutar dig för att flytta ihop med honom, har du möjlighet att behålla din bostad ett tag till? Det skulle underlätta om du har den kvar om du flyttar in hos honom. Då kan du testa ett par månader och se hur det går. Om dina farhågor besannas så kan du enkelt komma tillbaks till ditt eget boende igen.
    Har du väl flyttat in "för gott" så blir detta mycket jobbigare, då du mitt i allt kaos med heltidsstudier och ansvar för 4 barn ska leta ny bostad. De pengarna du förlorar i extra boendekostnad dessa månader är en väldigt billig försäkring!


  • Anonym (eee)
    tvåbarnsfar skrev 2020-07-01 15:04:31 följande:
    Det låter som att du och din kille har väldigt olika definitioner på vad som menas med att barnen "klarar sig själva". Du verkar vara en ansvarstagande vuxen medan jag tyvärr inte kan säga detsamma om honom.

    Jag har själv väldigt svårt för föräldrar som låter sina barn härja/skrika/busa utan att göra något åt det. Att i ett sådant läge behöva vara den som själv griper in flera timmar om dagen trots att man själv har ett arbete att sköta är inte hållbart i längden.

    Du har börjat ställa dig själv rätt frågor, det märks i ditt resonemang och dina tankar. Tyvärr verkar du ju inte få mycket till svar. Svar som "han inte vet än, inget bestämt, får fundera etc" duger absolut inte. Det är, som en annan redan nämnt, bara en taktik för att förhala jobba frågor tills att det blir ett faktum.

    Förstår att det inte är lätt att ta upp frågan igen, men du måste göra det för din egen och för barnens skull. Föreslår att du gör det på ett sätt så att han inte kommer undan utan att ge ett konkret svar. Skulle råda dig att skriva ner alla viktiga frågeställningar på ett papper och sedan säga att ni måste sätta er ner och lösa ut dessa innan ni flyttar ihop. Det är frågor som:

    - Vem förväntas ta hand om hans barn om de blir sjuka? Kommer han att VAB:a (oavsett hut viktigt möte det är på jobbet den dagen etc) eller förväntas du göra det eftersom barnet "klarar sig själv" hemma?

    - Hur ska ditt barn kunna ta sig till fritids om detta blir aktuellt? Kommer din kille att lämna/hämta varje dag? Vilka tider i så fall?

    - Varför kan inte hans barn gå på fritids? Där träffar de massa kompisar så det är ingen uppoffring för dem, utan tvärtom.

    - Om barnen ska vara hemma, vad ska de sysselsätta sig med mellan kl 13 och att han kommer hem från jobbet? Ska de "bara springa omkring" utan tillsyn eller förväntas du hålla reda på dem? Om han inte har ett svar på denna mycket enkla men viktiga fråga måste du verkligen dra öronen åt dig.

    - Vad ska hans barn göra i sommar de veckor som du inte är där? Det kommer att ge en bra fingervisning om hur han planerar sitt liv. Om han inte har något bra svar på detta, och det bara är ett fåtal veckor kvar, då har han en enorm brist på planeringsförmåga vilket kommer att drabba dig på många sätt framöver.

    Om han inte kan ge tillfredställande svar på samtliga frågor måste du själv fundera på konsekvenserna av att ni flyttar ihop. Kommer det att vara värt det, för din egen och för ditt barns skull?

    OM du beslutar dig för att flytta ihop med honom, har du möjlighet att behålla din bostad ett tag till? Det skulle underlätta om du har den kvar om du flyttar in hos honom. Då kan du testa ett par månader och se hur det går. Om dina farhågor besannas så kan du enkelt komma tillbaks till ditt eget boende igen.
    Har du väl flyttat in "för gott" så blir detta mycket jobbigare, då du mitt i allt kaos med heltidsstudier och ansvar för 4 barn ska leta ny bostad. De pengarna du förlorar i extra boendekostnad dessa månader är en väldigt billig försäkring!
    Tycker du har väldigt många bra tankar till TS. Bara det sista där, som visar att du inte läst allting. Ett tips i all välmening är att klicka på "visa endast" under TS namn så får man allt som TS skrivit. Då ser du att hon har kvar sin lägenhet.
  • Anonym (fu)
    Anonym (X) skrev 2020-07-01 12:14:37 följande:
    Ja jag har redan bestämt att vi inte ens kommer att vara där barnveckorna nu under sommaren när han jobbar, så får han lösa det bäst han vill. Jag hade tänkt vara där från början eftersom det är där jag helst vill vara. Men nu när han sa så där så vill jag inte längre. Jag behöver semester, inte ta hand om hans barn mot min vilja, plocka, städa, laga mat till hela kullen, bli utmattad av ljudvolymen etc. Hade det inte varit nån förväntning och att barnen var där heldag nån gång hade det varit en annan sak, då hade det kunnat bli nåt mysigt av det, att jag tar med alla barn på utflykt t.ex. Hans antaganden och förväntningar tar ju sönder allt.
    Jättebra ts.
    Har han inte löst barnomsorgen för sina barn ska du inte vara där och lösa hans problem. Han får ta konsekvenserna av sina beslut.
  • Anonym (.)

    Du trivs fint i hans hus på landet och ser för dig hur du går där och pysslar och laddar batterierna. Den drömbilden rimmar dock dåligt med din tanke att du ska ha femåringen hemma samtidigt med heltidsstudier och ännu mer med din pojkväns  förväntningar på att du ska ta hand om hans barn på heltid. Hade du varit den äldre sortens förälder (lite som din pojkvän) som  låter/tvingar barnen sköta sig själva kanske det kunde fungerat, men du beskriver själv att du inte fungerar så. 
    Att sätta dig i beroendeställning till pojkvännen med att bosätta dig där du inte ens kan ta barnet till förskolan själv är ingen god start. Hur ska du kunna hävda din rätt och neka att ta hand om hans barn  om du är beroende av honom för sådana grundläggande saker? Körkort, EPA-traktor, whatever, men du behöver kunna klara den biten själv. Er kommunikation verkar inte bra heller. Du undrar hur du ska våga ta upp sommarens och höstens planer igen när det tvärtom borde vara sådant ni talar klartext om. Helt krasst är det väl sådant det beror på om du alls väljer att flytta dit? För du är väl inte så dum att du gör det ändå och tror att sådant löser sig? (det gör det inte, kan ni inte tala klarspråk och ta beslut nu lär ni inte kunna göra det när du sitter "livegen" på landet). 

  • Anonym (X)
    Anonym (fu) skrev 2020-07-01 16:23:19 följande:

    Jättebra ts.

    Har han inte löst barnomsorgen för sina barn ska du inte vara där och lösa hans problem. Han får ta konsekvenserna av sina beslut.


    Ja jag förstår inte riktigt resonemanget "du har semester och kommer ev att vara där så då kan du ta hand om mina tre barn hela dagarna medan jag jobbar isåfall". Inte ens en fråga liksom. Så avtändande.
  • Anonym (X)
    tvåbarnsfar skrev 2020-07-01 15:04:31 följande:

    Det låter som att du och din kille har väldigt olika definitioner på vad som menas med att barnen "klarar sig själva". Du verkar vara en ansvarstagande vuxen medan jag tyvärr inte kan säga detsamma om honom.

    Jag har själv väldigt svårt för föräldrar som låter sina barn härja/skrika/busa utan att göra något åt det. Att i ett sådant läge behöva vara den som själv griper in flera timmar om dagen trots att man själv har ett arbete att sköta är inte hållbart i längden.

    Du har börjat ställa dig själv rätt frågor, det märks i ditt resonemang och dina tankar. Tyvärr verkar du ju inte få mycket till svar. Svar som "han inte vet än, inget bestämt, får fundera etc" duger absolut inte. Det är, som en annan redan nämnt, bara en taktik för att förhala jobba frågor tills att det blir ett faktum.

    Förstår att det inte är lätt att ta upp frågan igen, men du måste göra det för din egen och för barnens skull. Föreslår att du gör det på ett sätt så att han inte kommer undan utan att ge ett konkret svar. Skulle råda dig att skriva ner alla viktiga frågeställningar på ett papper och sedan säga att ni måste sätta er ner och lösa ut dessa innan ni flyttar ihop. Det är frågor som:

    - Vem förväntas ta hand om hans barn om de blir sjuka? Kommer han att VAB:a (oavsett hut viktigt möte det är på jobbet den dagen etc) eller förväntas du göra det eftersom barnet "klarar sig själv" hemma?

    - Hur ska ditt barn kunna ta sig till fritids om detta blir aktuellt? Kommer din kille att lämna/hämta varje dag? Vilka tider i så fall?

    - Varför kan inte hans barn gå på fritids? Där träffar de massa kompisar så det är ingen uppoffring för dem, utan tvärtom.

    - Om barnen ska vara hemma, vad ska de sysselsätta sig med mellan kl 13 och att han kommer hem från jobbet? Ska de "bara springa omkring" utan tillsyn eller förväntas du hålla reda på dem? Om han inte har ett svar på denna mycket enkla men viktiga fråga måste du verkligen dra öronen åt dig.

    - Vad ska hans barn göra i sommar de veckor som du inte är där? Det kommer att ge en bra fingervisning om hur han planerar sitt liv. Om han inte har något bra svar på detta, och det bara är ett fåtal veckor kvar, då har han en enorm brist på planeringsförmåga vilket kommer att drabba dig på många sätt framöver.

    Om han inte kan ge tillfredställande svar på samtliga frågor måste du själv fundera på konsekvenserna av att ni flyttar ihop. Kommer det att vara värt det, för din egen och för ditt barns skull?

    OM du beslutar dig för att flytta ihop med honom, har du möjlighet att behålla din bostad ett tag till? Det skulle underlätta om du har den kvar om du flyttar in hos honom. Då kan du testa ett par månader och se hur det går. Om dina farhågor besannas så kan du enkelt komma tillbaks till ditt eget boende igen.

    Har du väl flyttat in "för gott" så blir detta mycket jobbigare, då du mitt i allt kaos med heltidsstudier och ansvar för 4 barn ska leta ny bostad. De pengarna du förlorar i extra boendekostnad dessa månader är en väldigt billig försäkring!


    Tack för dina kloka inlägg. Ja jag måste verkligen få svar på de här frågorna. Det blev tydligt i och med samtalet vi hade häromdagen om att han inte hade omsorgen för sina barn ordnad när de har sommarlov och han jobbar. Han verkar tro att det löser sig bara, med nån annans hjälp. Jag har under de 5år jag varit 100% ensamstående med mitt barn ALDRIG förlitat mig på att någon annan ska hjälpa mig lösa saker. Jag har fått anpassa allt efter henne, jobb etc, på egen hand. Skulle aldrig kommit på tanken att jag skulle jobba de veckorna som förskolan är stängd liksom och sen tänkt att nån annan säkert kan ta hand om henne då. Man kan aldrig bara anta att nån annan kan ta hand om omsorgen för ens barn(partner, ex eller vem det må vara) . Man kan fråga, eller de kan erbjuda sig, som han erbjudit sig att skjutsa mitt barn till och från förskolan. Men att utgå ifrån det är ju bara dumt, det skulle jag aldrig göra.
  • Anonym (X)
    Anonym (Stella) skrev 2020-07-01 13:31:40 följande:

    Men hur har du själv tänk lösa det här med förskolan för ditt barn? Eller tycker du inte förskola är viktigt för femåringar?


    Hon har varit hemma med mig ganska mycket när jag jobbat hemifrån i och med corona och det har funkat bra. Hon kan leka för sig själv långa stunder. Och ett tag utan förskola tills jag fixat körkortet/skaffat elcykel eller annat att köra henne med gör ju inte så mycket. Så jag kände ingen panik med förskoledelen, tills frågan om hans barn kom upp, att tanken var att de alla tre ska komma hem 13. Jobba/plugga med ett barn kan funka. 4 barn, nej. Nej nej nej. Nu har han ju erbjudit sig att skjutsa till förskolan men jag är rädd att det ska vara i utbyte mot omsorgen om hans tre barn. Jag kan ge annat i utbyte, städ/tvätt/disk/matlagning etc, men inte det.
Svar på tråden Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?