• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Sussna85
    Always choklad skrev 2020-10-29 22:53:24 följande:

Hej

Måste bara skriva av mig lite. Sitter inne på toaletten och gråter. Har just missat att kunna göra en frysåterföring pga att jag fått urinvägsinfektion natten innan. Nu fick jag veta ikväll att min lilla syster med 7 år skall ha barn i vår, de tänkte bara, tja vi provar lite om.vi kan få ett barn nu i coronatid då de passar bra då man ändå är hemma så mycket. Vi har försökt i flera år och nu ivf behandlingar sen i feb.

Jag känner mig just nu bitter och misslyckad. Kan inte glädjas fullt ut med dem. Jag ler jag kramas men samtidigt hugger en bitter avundsjuka i bröstet och jag känner mig som askungens elaka missunsamma systrar eller något. Är det normalt frågat jag mig, knappast men jag tror de flesta i detta forum kan relatera presis till hur jag känner just nu..

Det är så tufft att få höra från nära och kära deras gravidbesked medan man själv kämpar så,och känslan du har är helt normal och ok att känna!

Min bästa vän på 46 år blev gravid på ett one night stand för ett tag sen,messade mig ojdå det hände en grej lixom...hon valde att göra abort,vill inte ha barn.
    Och det sved i hjärtat,hon hade all rätt att välja det givetvis. Men ironin i det hela.

Krya på dig,nästa månad blir din turHjärta
  • Ölandstoka
    Clemmentina skrev 2020-10-29 18:26:55 följande:

Det låter bra, skönt att ha annat att tänka på. Hoppas det inte är för stressigt för dig. Hur tänker du kring träning mm nu under ruvartiden?

Jag är taggad men lite nervös också. Tycker magen börjar kännas rätt mycket. Lite orolig att det inte ska finnas så många ägg. På vår första behandling (enda gången jag tagit Ovitrelle) fick vi bara ett enda ägg. Läkarna trodde det berodde på för låg dos av sprutorna. Jag hoppas inte det hade med Ovitrelle att göra. Förra gången tog jag en annan spruta inför totalfrys och då fick vi ju ut 7 ägg.

Kul att du frågar om träning, det är en sån där sak som jag googlar vid varje återföring. Nu frågade jag även vid fet och som jag förstår det kan man leva precis som vanligt när man ruvar (ingen alkohol eller tobak så klart!). Men så länge man inte tävlar eller kör extremt intensiv träning så kan man träna på som vanligt och jag kör på det den här gången. Har varit ute och sprungit några gånger med gott samvete :)

Hur mår du? Jag bara antar att plock alltid är på förmiddagen så jag frågar hur det gick istället för att fråga om du är nervös :) Gick det bra? Hoppas! :)
  • Ölandstoka

Hej

Måste bara skriva av mig lite. Sitter inne på toaletten och gråter. Har just missat att kunna göra en frysåterföring pga att jag fått urinvägsinfektion natten innan. Nu fick jag veta ikväll att min lilla syster med 7 år skall ha barn i vår, de tänkte bara, tja vi provar lite om.vi kan få ett barn nu i coronatid då de passar bra då man ändå är hemma så mycket. Vi har försökt i flera år och nu ivf behandlingar sen i feb.

Jag känner mig just nu bitter och misslyckad. Kan inte glädjas fullt ut med dem. Jag ler jag kramas men samtidigt hugger en bitter avundsjuka i bröstet och jag känner mig som askungens elaka missunsamma systrar eller något. Är det normalt frågat jag mig, knappast men jag tror de flesta i detta forum kan relatera presis till hur jag känner just nu..

Det är ingen lätt situation vi sitter i, tror att alla kan relatera. Men tänk å andra sidan vad härligt om ni lyckas med nästa återföring så att barnen blir jämngamla kusiner :)
  • Grustradgarden
    Clemmentina skrev 2020-10-29 18:39:54 följande:

Åh redan vecka 12! Tiden går fort. Skönt att du mår bra men jag förstår din oro. <3 Kommer ni göra kub?

Jag mår bra men börjar känna av magen rejält nu. Är också orolig för att inte få ut så många ägg.

Vi kommer endast göra de 2 ul som västra götalandsregionen erbjuder. Jag är under 35 och får därför inte göra kub. Vi har valt att inte göra någon annan diagnostik alls, varför vet jag inte... Det känns bara som att jag skulle bli ännu mer orolig om vi hade fått dåliga siffror, tyvärr. Vi får hoppas att vi inte ångrar oss, haha. Vill heller inte veta kön. :)

Förstår det! Det kommer säkert gå jättebra! :) jag fick också nästan som sträckningar i äggstockarna och det satt i ganska länge sista gången. Kommer ni köra vanlig ivf? :)
  • Grustradgarden
    Sussna85 skrev 2020-10-29 19:32:35 följande:

Åh snart förbi den mer kritiska perioden,så skönt,men som du säger oron går inte hem för det....har du gjort nått UL hittills säkert?

Ja, det känns skönt. Idag ska vi berätta för mina föräldrar om graviditeten och det känns pinsamt! Fattar inte hur jag kan tycka det men jag vill egentligen hålla det för mig själv ända fram till bf.. konstig känsla! :S

Ja, vi gjorde ett i 8+2 på Sahlgrenska och då var fostret 16 mm långt och hjärtat slog, alldeles normalt. Har varit på två möten hos bm, men där konstaterar de inte att graviditeten fortskrider normalt tyvärr. Nästa ul blir i 14+0, alltså 2,5 vecka kvar. Hoppas att det ser bra ut även då.

Hur går det för dig? :)
  • Clemmentina
    Ölandstoka skrev 2020-10-30 09:17:47 följande:

Kul att du frågar om träning, det är en sån där sak som jag googlar vid varje återföring. Nu frågade jag även vid fet och som jag förstår det kan man leva precis som vanligt när man ruvar (ingen alkohol eller tobak så klart!). Men så länge man inte tävlar eller kör extremt intensiv träning så kan man träna på som vanligt och jag kör på det den här gången. Har varit ute och sprungit några gånger med gott samvete :)

Hur mår du? Jag bara antar att plock alltid är på förmiddagen så jag frågar hur det gick istället för att fråga om du är nervös :) Gick det bra? Hoppas! :)

Nu är plocket gjort! Hade sista tiden tror jag. 6 ägg blev det idag. Tycker det kändes lite mindre än sist men vi får se hur det känns när all medicin går ur kroppen. De kommer köra icsi så nu hoppas jag på att det blir flera befruktade ägg. Återföringen är planerad till på söndag om allt går bra! Och blir det fem eller fler befruktade så blir det på onsdag.

Låter vettigt med träningen! Jag kommer nog köra på promenader och yoga efter återföring den här gången. Det är mest för att jag legat lågt med träning inför ivf:en och det känns dumt att dra igång nu. Duktig du är som springer. Heja!
  • Clemmentina
    Grustradgarden skrev 2020-10-30 10:20:30 följande:

Vi kommer endast göra de 2 ul som västra götalandsregionen erbjuder. Jag är under 35 och får därför inte göra kub. Vi har valt att inte göra någon annan diagnostik alls, varför vet jag inte... Det känns bara som att jag skulle bli ännu mer orolig om vi hade fått dåliga siffror, tyvärr. Vi får hoppas att vi inte ångrar oss, haha. Vill heller inte veta kön. :)

Förstår det! Det kommer säkert gå jättebra! :) jag fick också nästan som sträckningar i äggstockarna och det satt i ganska länge sista gången. Kommer ni köra vanlig ivf? :)

Det låter ändå vettigt! Ni ska göra så som känns bäst för er. Är nästa ultraljud rutinultraljudet?

Plocket gick bra, 6 ägg blev det idag. Tycker det kändes lite mindre än sist men vi får se hur det känns när all medicin går ur kroppen. De kommer köra icsi så nu hoppas jag på att det blir flera befruktade ägg. Återföringen är planerad till på söndag om allt går bra! Och blir det fem eller fler befruktade så blir det på onsdag.
  • Clemmentina
    Sussna85 skrev 2020-10-29 19:22:55 följande:

Det där har jag förstått nu först när nya kliniken gav mig  ägglossningssprutan Pevaryl ist för Ovitrelle, att det oxå kan ha skillnad på hur många ägg det kan bli i slutändan vid ÄP, oxå resultatet på äggmognaden.

Ännu en grej jag är lite ledsen på tidigare kliniken över, att de inte pröva en annan äggmognadsspruta  för att se om vi skulle få bättre resultat...jajja, ingen ide at gräma sig över sånt som redan har varit men....

Men än en gång, lycka till imorgon! Håller tummarna att ni får ut många fina ägg

Intressant! Det där känner jag inte till alls. Jag fick inte ta Ovitrelle sist eftersom det blev totalfrys. Men tråkigt att du inte fick testa en annan om resultatet kan bli olika. Jag fick ut 6 ägg den här gången. Något färre än sist men betydligt fler än vid första plocket. Nu hoppas jag att icsi gör susen och att vi får hög andel befruktade. :) Ta k fjär att du alltid är så peppande! Har din menar kommit igång ännu? <3
  • Clemmentina

Hej

Vill bara säga att du inte är ensam. Här är det många som känner igen sig. Det är så tufft när gravidbeskeden kommer! Håller tummarna för att det snart är din tur. Kram
  • Ölandstoka
    Clemmentina skrev 2020-10-30 14:34:29 följande:

Nu är plocket gjort! Hade sista tiden tror jag. 6 ägg blev det idag. Tycker det kändes lite mindre än sist men vi får se hur det känns när all medicin går ur kroppen. De kommer köra icsi så nu hoppas jag på att det blir flera befruktade ägg. Återföringen är planerad till på söndag om allt går bra! Och blir det fem eller fler befruktade så blir det på onsdag.

Låter vettigt med träningen! Jag kommer nog köra på promenader och yoga efter återföring den här gången. Det är mest för att jag legat lågt med träning inför ivf:en och det känns dumt att dra igång nu. Duktig du är som springer. Heja!

Vad härligt :) Förstår att det känns sådär med färre ägg än sist men icsi kommer säkert att fixa så att alla blir befruktade :) Kommer de och ringa imorgon och berätta hur det gick? Skönt att det är klart.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020