• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Clemmentina
    Ölandstoka skrev 2020-10-30 15:16:35 följande:

Vad härligt :) Förstår att det känns sådär med färre ägg än sist men icsi kommer säkert att fixa så att alla blir befruktade :) Kommer de och ringa imorgon och berätta hur det gick? Skönt att det är klart.

Jag hoppas det med! :) De ringer imorgon om 5 eller fler blir befruktade. Annars får vi veta mer på söndag när återföringen är. Så skönt! Nu blir det en helg fylld med vila och god mat (som sambon får laga...hehe).
  • Dhalia
    Always choklad skrev 2020-10-29 22:53:24 följande:

Hej

Måste bara skriva av mig lite. Sitter inne på toaletten och gråter. Har just missat att kunna göra en frysåterföring pga att jag fått urinvägsinfektion natten innan. Nu fick jag veta ikväll att min lilla syster med 7 år skall ha barn i vår, de tänkte bara, tja vi provar lite om.vi kan få ett barn nu i coronatid då de passar bra då man ändå är hemma så mycket. Vi har försökt i flera år och nu ivf behandlingar sen i feb.

Jag känner mig just nu bitter och misslyckad. Kan inte glädjas fullt ut med dem. Jag ler jag kramas men samtidigt hugger en bitter avundsjuka i bröstet och jag känner mig som askungens elaka missunsamma systrar eller något. Är det normalt frågat jag mig, knappast men jag tror de flesta i detta forum kan relatera presis till hur jag känner just nu..

Helt normalt att känna så.. man går igenom så mycket och höra andra lyckas i ens omgiving på något sätt så skär det i hjärtat på en.

Kan berätta veckan innan, då ovetandes att jag var gravid, innan testdagen fick reda på en kollega på jobbet är gravid, och ganska långt i gravditeten va hon också. Jag blev helt förstörd för jag hade testat tidigt och det var då negativt och få reda på något sånt tog verkligen hårt på mig ja grät på kontoret och kunde inte hålla tårarna borta. Tyvärr slutade det hela efter ett pluss på testdagen, ett MA vid ultraljudet. Inte nog med de så en vecka efter cytotec kuren så får jag reda på att en till kollega är gravid... blev en del tårar där med kan ja säga..
  • Dhalia
    Grustradgarden skrev 2020-10-30 10:24:45 följande:

Ja, det känns skönt. Idag ska vi berätta för mina föräldrar om graviditeten och det känns pinsamt! Fattar inte hur jag kan tycka det men jag vill egentligen hålla det för mig själv ända fram till bf.. konstig känsla! :S

Ja, vi gjorde ett i 8+2 på Sahlgrenska och då var fostret 16 mm långt och hjärtat slog, alldeles normalt. Har varit på två möten hos bm, men där konstaterar de inte att graviditeten fortskrider normalt tyvärr. Nästa ul blir i 14+0, alltså 2,5 vecka kvar. Hoppas att det ser bra ut även då.

Hur går det för dig? :)

Vad går inte normalt? Något med fostervattenmängden eller?

Hoppas allt är bra!!
  • Sussna85
    Clemmentina skrev 2020-10-30 14:40:07 följande:
    Intressant! Det där känner jag inte till alls. Jag fick inte ta Ovitrelle sist eftersom det blev totalfrys. Men tråkigt att du inte fick testa en annan om resultatet kan bli olika. Jag fick ut 6 ägg den här gången. Något färre än sist men betydligt fler än vid första plocket. Nu hoppas
    Clemmentina skrev 2020-10-30 14:40:07 följande:
    Intressant! Det där känner jag inte till alls. Jag fick inte ta Ovitrelle sist eftersom det blev totalfrys. Men tråkigt att du inte fick testa en annan om resultatet kan bli olika. Jag fick ut 6 ägg den här gången. Något färre än sist men betydligt fler än vid första plocket. Nu hoppas jag att icsi gör susen och att vi får hög andel befruktade. :) Ta k fjär att du alltid är så peppande! Har din menar kommit igång ännu? <3

jag att icsi gör susen och att vi får hög andel befruktade. :) Ta k fjär att du alltid är så peppande! Har din menar kommit igång ännu? <3
    Ser att jag har skrivit fel,sprutan heter ju Pregnyl och inte Pevaryl,det är nått helt annat de...haha.

Ja enligt läkaren så kan det hjälpa att byta ägglossningsspruta om t.ex många ägg är omogna vid plock. Så vi får se hur det blir denna gång då.
    Om nu min mens behagar komma, inget mer blod än det som kom för några dagar sen,känns som det ska sätta igång närsomhelst,men icke,jäkligt segt detta väntande. Måste t.om ta ett gravtest imorse,totalt blankt givetvis.

Men 6 ägg helt ok ändå, men jag vet hur det är,man jämför ju såklart med vartenda extra ägg man fick på andra äggplock.
    Men icsi kommer nog att fixa fin fin befruktningsgrad ska du se!Hjärta
    Det kommer vi att pröva nu denna gång oxå hoppas jag påGlad
  • Sussna85
    Grustradgarden skrev 2020-10-30 10:24:45 följande:
    Ja, det känns skönt. Idag ska vi berätta för mina föräldrar om graviditeten och det känns pinsamt! Fattar inte hur jag kan tycka det men jag vill egentligen hålla det för mig själv ända fram till bf.. konstig känsla! :S

Ja, vi gjorde ett i 8+2 på Sahlgrenska och då var fostret 16 mm långt och hjärtat slog, alldeles normalt. Har varit på två möten hos bm, men där konstaterar de inte att graviditeten fortskrider normalt tyvärr. Nästa ul blir i 14+0, alltså 2,5 vecka kvar. Hoppas att det ser bra ut även då.

Hur går det för dig? :)
    Hoppas det gick bra för dig att släppa den roliga nyheten för dina föräldrar!Hjärta

Åh, det är så härligt att få se det lilla hjärtat därinne, och sen få höra det snabba trummandet.

Väntar och väntar på mensen ska behaga komma så jag får börja spruta med ett helt ny behandlingsplan,lite spännande att få pröva lite nya preparatGlad
  • Thessan81

Hej! Nu väntar vi bara på att få börja om från början med sprutor och äggplock. Så nu hoppas jag mensen kommer igång snart :) Önskar er alla lycka till och jag är glad att denna grupp finns så man kan stötta och få stöttning från så många.

• Grustradgarden
    Clemmentina skrev 2020-10-30 14:36:54 följande:

Det låter ändå vettigt! Ni ska göra så som känns bäst för er. Är nästa ultraljud rutinultraljudet?

Plocket gick bra, 6 ägg blev det idag. Tycker det kändes lite mindre än sist men vi får se hur det känns när all medicin går ur kroppen. De kommer köra icsi så nu hoppas jag på att det blir flera befruktade ägg. Återföringen är planerad till på söndag om allt går bra! Och blir det fem eller fler befruktade så blir det på onsdag.

Så skönt! Hoppas att det förblev så! :)

Jag tror absolut att du får hög befruktningsgrad med icsi! Så spännande! Då får du uppdatera oss. Önskar dig all lycka till! :)
  • Grustradgarden
    Dhalia skrev 2020-10-30 18:57:21 följande:

Vad går inte normalt? Något med fostervattenmängden eller?

Hoppas allt är bra!!

Jag uttryckte mig nog lite klantigt! De kontrollerar inte graviditet alls med varken ul eller blodprover. man får helt enkelt lita på att allt är bra så länge man inte har ont eller blöder. känns som att så många andra får tex lyssna till hjärtljud för att stilla sin oro... jag får veta först 17/11 hur det ser ut. Har inte särskilt många symptom längre, bortsett från att jag kan klämma ut mjölk(?) ur brösten.
  • Grustradgarden
    Sussna85 skrev 2020-10-30 20:01:54 följande:

Hoppas det gick bra för dig att släppa den roliga nyheten för dina föräldrar!

Åh, det är så härligt att få se det lilla hjärtat därinne, och sen få höra det snabba trummandet.

Väntar och väntar på mensen ska behaga komma så jag får börja spruta med ett helt ny behandlingsplan,lite spännande att få pröva lite nya preparat

Tack! man blir ju nästan religiös när man förstår att det fungerat.

det gick superbra! Mamma fyllde år och det var såklart den bästa presenten. :)

Ååh, så spännande! Hoppas att detta funkar fint. Har du mått dåligt av tidigare mediciner?
  • Clemmentina
    Sussna85 skrev 2020-10-30 19:55:48 följande:

Ser att jag har skrivit fel,sprutan heter ju Pregnyl och inte Pevaryl,det är nått helt annat de...haha.

Ja enligt läkaren så kan det hjälpa att byta ägglossningsspruta om t.ex många ägg är omogna vid plock. Så vi får se hur det blir denna gång då.

Om nu min mens behagar komma, inget mer blod än det som kom för några dagar sen,känns som det ska sätta igång närsomhelst,men icke,jäkligt segt detta väntande. Måste t.om ta ett gravtest imorse,totalt blankt givetvis.

Men 6 ägg helt ok ändå, men jag vet hur det är,man jämför ju såklart med vartenda extra ägg man fick på andra äggplock.

Men icsi kommer nog att fixa fin fin befruktningsgrad ska du se!

Det kommer vi att pröva nu denna gång oxå hoppas jag på

Tack för informationen! Det ska jag ha med mig om det visar sig att många var omogna denna gång. Konstigt att inte mensen kommer igång. Förstår att du tog ett gravtest. Det kan såklart ha varit för tidigt och du tror att det var en nidblödning. Men om det inte var så hoppas jag mensen kommer snart! :)

Ja vi får hoppas icsi gör susen för oss båda!
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020