• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Filly
    Sussna85 skrev 2020-12-01 08:58:46 följande:

Inatt for vi till Finland,och halleluja det blåste inte så inget panikköp av flygbiljetter blev det denna gång,haha.

Har just avslutat mötet här med läkaren i Åbo. Nu är allt pratat och genomgått,nu är det bara att vänta på en donator,de kommer att börja "trilla in" i början på nästa år,jan-feb. Min sambo har oxå fått gjort DNA fragmentering på sina simmare,får se vad de resultatet blir.

Jag har hunnit tänka mycket denna natt...jag insåg att alla mina farhågor har hittills besannas,jag ber till högre makter att det inte är ett dåligt tecken.

När vi började vår ivf då i maj detta år så tänkte jag,tusan om vi inte lyckas på 3 försök,nähäpp de gjorde vi inte. Sen var nästa tanke,tänk om vi fortfarande håller på med detta när December kommer,och ja här står vi nu. Och min sista tanke var,tänk om vi nu måste ta till en donation,och vad hände lixom...så alla mina farhågor har nu blivit sanna. Nu är ju nästa...tänk om vi inte lyckas med detta heller. Försöker febrilt att slå bort den tanken,vill vara positiv,men just nu är det svårt. Att det nu blir en donerade äggcell har jag inget problem med i sig,det kommer ändå vara mitt älskade barn fullt ut,bara vi lyckas.

Jajja nu har jag fått svamla av mig lite <3

Kramar till alla kämpar härinne! <3 <3

Detta gör mig så rörd. Du/ni är sån/såna kämpe! Det är oerhört många tankar som for igenom huvudet, men jag beundrar ert mod. Kram på dig
  • Filly
    AndraSladdis skrev 2020-12-02 15:00:41 följande:

Håller tummarna för att det fäster! Är det sista landstingsfinansierade försöket för er?

Tack snälla. Ja precis, sista via landsting. Hade vi haft fler i frysen så kanske det skulle blivit fler insättning. Nu hoppas vi på att sista ägget är DET ägg.

Har ingen aning om vad som händer nu i kroppen med återföring av ett 5dagars blastocyst. Är tanken att det ska fästa nu i dagarna eller vad sker liksom. Kanske lika bra att inte fundera allt för mycket
  • Onemore2018

Nästa vecka är det graviditets test igen för att kliniken bad om det sen får vi se vad som händer i o med corona. Allt känns tungt

• AndraSladdis
    Filly skrev 2020-12-02 17:50:50 följande:

Tack snälla. Ja precis, sista via landsting. Hade vi haft fler i frysen så kanske det skulle blivit fler insättning. Nu hoppas vi på att sista ägget är DET ägg.

Har ingen aning om vad som händer nu i kroppen med återföring av ett 5dagars blastocyst. Är tanken att det ska fästa nu i dagarna eller vad sker liksom. Kanske lika bra att inte fundera allt för mycket

Bäst att fundera så lite du klarar av! :) Men ja, en 5-dagars försöker fästa ganska direkt, bara ett par dagar efter. Det är dock för tidigt att se det på testen då.
  • Sussna85
    Filly skrev 2020-12-02 14:47:09 följande:

Dåså, sista och enda frysta ägget (6dagars) fick vi insatt idag. Känns vemodigt att lämna reproduktionensmottagningen efter att varit där i 1år, nu var det sista gången..

Jag kan undra när ägget fäster sig. Hoppas och ber till allt och allting att detta måtte vara våran tur.

Åh<3 Håller tummar och tår hårt för er! Att de lilla ägget boar in sig ordentligt där nu <3 Men är det privat ni måste gå vidare sen isf?
    Filly skrev 2020-12-02 17:46:11 följande:

Detta gör mig så rörd. Du/ni är sån/såna kämpe! Det är oerhört många tankar som for igenom huvudet, men jag beundrar ert mod. Kram på dig

Tack fina du <3 Vi kämpar alla så hårt på olika vis härinne. Beundrar alla<3

Ja. Många tankar snurrar dagligen,känns konstigt att inte ha en behandling på kommande faktiskt. Jag har ju vant mig med att varannan månad ta dessa sprutor och fara på alla ultraljud etc,nästa farhåga är igen denna coronan som ökar stadigt i Finland.. hoppas de inte kommer att stänga ner kliniken pga av det in på nya året.
  • MiaP83

Hejsan. Vi har gjort IVF via Rmc Malmö och fick en underbar son som snart är 3. Använde vårt sista frusna ägg på rmc men det lyckades inte så nu fick vi göra det privat. Har gjort äggplock och satt in 1 ägg visade positivt idag på gravtest egentliga testdagen är på lördag :):):)

• Filly
    AndraSladdis skrev 2020-12-03 09:03:12 följande:
    Bäst att fundera så lite du klarar av! :) Men ja, en 5-dagars försöker fästa ganska direkt, bara ett par dagar efter. Det är dock för tidigt att se det på testen då.
    Jag hoppas det är ett bra ägg. Jag tänker att skulle ägget upplevas med mycket eller visar lite fragmentering så skulle de väl meddelat. Är lite besviken nu i efterhand att jag inte ställde frågan till läkaren som utförde detta om varför han inte gjorde ultraljudet efter återföringen.
    Hur går det för dig?
  • Filly
    MiaP83 skrev 2020-12-03 10:22:53 följande:

Hejsan. Vi har gjort IVF via Rmc Malmö och fick en underbar son som snart är 3. Använde vårt sista frusna ägg på rmc men det lyckades inte så nu fick vi göra det privat. Har gjort äggplock och satt in 1 ägg visade positivt idag på gravtest egentliga testdagen är på lördag :):):)

GRATTIS!:D Vad roligt att höra!:):)
    Hur gammal var ägget ni satte in? Vi går också på rmc i malmö, eller ja gjorde sista återföring igår på en 5-dagars från frysen igår. Var det så att de gjorde ultraljud på dig efter återföringen?
    Min läkare gjorde ju inte det... har alltid varit van vid att de alltid visar på skärmen när läkaren mäter slemhinnan och visar ägget efter återföringen i livmodern.
  • Filly
    Sussna85 skrev 2020-12-03 10:15:45 följande:
    Åh<3 Håller tummar och tår hårt för er! Att de lilla ägget boar in sig ordentligt där nu <3 Men är det privat ni måste gå vidare sen isf?
    Filly skrev 2020-12-02 17:46:11 följande:

Tack fina du <3 Vi kämpar alla så hårt på olika vis härinne. Beundrar alla<3

Ja. Många tankar snurrar dagligen,känns konstigt att inte ha en behandling på kommande faktiskt. Jag har ju vant mig med att varannan månad ta dessa sprutor och fara på alla ultraljud etc,nästa farhåga är igen denna coronan som ökar stadigt i Finland.. hoppas de inte kommer att stänga ner kliniken pga av det in på nya året.

Jag hoppas det med, jag hoppas lilla ägget kommer ur sitt skal och borrar in sig ordentligt (gärna i 9månader). Men jag är så rädd denna gång, jag har tidigare inte funderat så mycket de andra gångerna och bara tagit det med ro. Kanske är det för att det är sista gången. Så började jag bli helt orolig över att doktorn inte gjorde ultraljud efter återföringen. Jag fick inte se mätningen av slemhinnan innan återföringen.. Ja men du vet, såna rutiner som man har varit van vid de andra gångerna.
    Ja precis, det blir privat sen i så fall. Vi har tagit kontakt med de privata och förberett oss för ett första möte.

Förståeligt att det känns konstigt när ens "rutiner" går lite på paus. Det kanske är bra tillfälle för dig att bara låta kroppen vara, njuta och återhämta dig lite av nästkommande tiden med julen och ledighet. Bara få vara<3
    Det är alltid osäker med viruset, men sedan tror jag att de vill fortfarande att verksamheten ska vara igång. Fundera inte så mycket på det, det är någonting som du egentligen inte kan påverka. Så hoppas jag verkligen från det innersta att ni snart får goda besked om ÄD<3

• MiaP83
    Filly skrev 2020-12-03 10:46:52 följande:

GRATTIS!:D Vad roligt att höra!:):)

Hur gammal var ägget ni satte in? Vi går också på rmc i malmö, eller ja gjorde sista återföring igår på en 5-dagars från frysen igår. Var det så att de gjorde ultraljud på dig efter återföringen?

Min läkare gjorde ju inte det... har alltid varit van vid att de alltid visar på skärmen när läkaren mäter slemhinnan och visar ägget efter återföringen i livmodern.

Det var ett 3 dagars. Vi går på livio i Malmö nu eftersom det är syskonförsök. Nej det gjorde han inte vi gjorde 2 insättningar som ej lyckades och sen 3 dje lyckades och det var den gången som det lyckades när han ej tittade med vår son nu. Så nu får vi se med Livio än så länge bara gott att säga om dem
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020