• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • AndraSladdis
    Filly skrev 2020-12-04 11:35:30 följande:

Ja det är nog så som du säger:)

Känner inte direkt typiska symptomer mer än att det sticker och är uppsvälld i ?lillmagen?. Kanske för tidigt att ens veta eller testa. Tar ju Lutinus också så det kan likväl vara symptom från dem.

Vad innebär testet?

Det ska nog allt finnas ett guldägg bland dem. Håller tummarna!

Tackar! Testet innebär att man tar ut en liten mängd celler från den del av embryot som blir moderkakan senare. Sen analyserar man cellernas kromosomer och kollar att det är rätt antal av varje. Alla kvinnor har ägg med fel antal kromosomer, som ung kanske 25% av äggen, i min ålder kan det vara 90% av äggen. Oftast fäster inte sådana ägg eller blir tidiga missfall. Så man kan göra testet för att minska antal insättningar och missfall. Men vi gör testet för att vi haft ett foster med en allvarlig kromosomavvikelse i v17. Vi har inte någon förhöjd risk, det var bara otur, men känns psykologiskt lättare att vara säker.
  • MiaP83
    AndraSladdis skrev 2020-12-05 14:57:16 följande:

Grattis!!!

Tack så mycket:)
  • GlitterLina
    MiaP83 skrev 2020-12-05 12:27:46 följande:

Fick ett plus idag med på min testdag. Ringa kliniken på måndag och boka in ett VUL

Grattis grattis:)
  • Filly
    MiaP83 skrev 2020-12-05 12:27:46 följande:

Fick ett plus idag med på min testdag. Ringa kliniken på måndag och boka in ett VUL

Vad roligt! Stort grattis till pluset!:D

En fråga, det här med nidblödning... är det vanligt ens, hur var det för dig? Du som har varit gravid tidigare
  • Filly
    AndraSladdis skrev 2020-12-05 15:06:06 följande:

Tackar! Testet innebär att man tar ut en liten mängd celler från den del av embryot som blir moderkakan senare. Sen analyserar man cellernas kromosomer och kollar att det är rätt antal av varje. Alla kvinnor har ägg med fel antal kromosomer, som ung kanske 25% av äggen, i min ålder kan det vara 90% av äggen. Oftast fäster inte sådana ägg eller blir tidiga missfall. Så man kan göra testet för att minska antal insättningar och missfall. Men vi gör testet för att vi haft ett foster med en allvarlig kromosomavvikelse i v17. Vi har inte någon förhöjd risk, det var bara otur, men känns psykologiskt lättare att vara säker.

Ah okej. Vad.. häftigt egentligen att det finns någonting sådant. Att man kan plocka ut någonting som är så mikroskopiskt litet och kan analysera detta. Jag hoppas för eran skull att det ser fint ut!:)
  • Lunaymar

[quote=80806608][quote-nick]MiaP83 skrev 2020-12-05 12:27:46 följande:[/quote-nick]Fick ett plus idag med på min testdag. Ringa kliniken på måndag och boka in ett VUL[/quote

Grattis! :)

• Lunaymar

Hej!

En fråga ang mens och ruvning till er alla.

Vid misslyckad graviditet, när fick ni era mens vid ET och FET?

Vid ET fick jag mens redan på RD10 men nu , efter FET (med blastocyst), är jag på RD 8 och ingen mens än. Jag kör bara på progesteron denna gång. Så nu undrar jag om det är lutinus som skjuter upp min mens eller om det kanske kam finnas ngn liten chans att jag är gravid.. men varför kan den kontrollera mensen nu och inte vid ET. Så många frågor, blir galen.

Har TD fredag nästa vecka och typ inga konstiga symptom (molvärk och trötthet som båda kan vara pga lutinus).

Tusen tack för era svar :)

• MiaP83
    Lunaymar skrev 2020-12-05 20:44:36 följande:

[quote=80806608][quote-nick]MiaP83 skrev 2020-12-05 12:27:46 följande:[/quote-nick]Fick ett plus idag med på min testdag. Ringa kliniken på måndag och boka in ett VUL[/quote

Grattis! :)

Tack så mycket.

Hade lutinus förra gången och fick ingen mens förrän jag slutade med lutinus efter gravtestet ett par dagar. Stod inte ut med Lutinus så denna gången bad jag om crinone istället så mycket bättre för mig.
  • Lunaymar
    MiaP83 skrev 2020-12-05 22:18:25 följande:

Tack så mycket.

Hade lutinus förra gången och fick ingen mens förrän jag slutade med lutinus efter gravtestet ett par dagar. Stod inte ut med Lutinus så denna gången bad jag om crinone istället så mycket bättre för mig.

Aha, gjorde du FET då också?
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020