• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Cissi2801
    Ivf2020 skrev 2021-01-30 17:52:23 följande:

Välkommen. Allt kommer gå jättebra :)

Tackar.. det ska bli så skönt att komma igång.. vi startar i mars.. har du/ni kommit igång ännu?
  • Lewaize
    Annna84 skrev 2021-01-30 17:38:28 följande:

Tack :) detsamma!! Då är vi på exakt samma dag, jag satte också in en blastocyst igår fredag. Heja heja!!

Ang akupunkturen så hör jag så mycket olika metoder, en akupunktör som jag gått hos sa att det är viktigt att göra en behandling så nära inpå insättning och ingen behandling efter insättning (först ca 2 veckor senare) Nu gick jag till en annan kinesisk akupunktör och där rekommenderade hon att ta 7 behandlingar på raken från cykeldag 7-13. Har du hört att det är bra att göra behandling efter insättning?

Det är min mamma som utför den på mig och hon gjorde det även när vi satte in vårt barn (3dagars embryo) i stimulerad cykel!

Hon utför kinesisk medicin akupunktur så det kanske är stor skillnad mot västerländsk? Men den gången så körde vi igång några dagar innan återföringen och sedan varje dag i 1 vecka för att sedan köra på varannan dag under andra veckan tills testdagen.

Det är liknande nu men har inte gjort någonting innan vi återförde i fredags och nu gör vi varje dag i 1 vecka för att sedan köra på varannan dag under andra veckan tills testdagen :)
    Mamma till 1 med ICSI 2019
  • Ivf2020
    Cissi2801 skrev 2021-01-30 20:31:21 följande:

Tackar.. det ska bli så skönt att komma igång.. vi startar i mars.. har du/ni kommit igång ännu?

Ja, vi är igång sedan i somras. Har gjort 3 återföringar via frys då jag blev väldigt överstimulerad. 3e försöket tog sig men slutade med ma förra veckan. Så nu hoppas jag på mens och ny omgång med letrozol för ett 4e försök. Har 7 st kvar i frysen, så hoppas något är guldägget :)
  • Ivf2020
    Clemmentina skrev 2021-01-30 19:05:32 följande:

Du är inte ensam. Jag kände precis likadant efter mitt senaste missfall, både ledsen, rädd, orkeslös och väldigt bestämd om att jag inget heller ville att testa igen. För mig tog det några veckor men sen kände jag mig lite mer på banan igen även om jag såklart fortfarande kan känna allt det där stundtals. I början grät jag varje dag, och jag tror man måste tillåta sig att gråta och vara ledsen. Det är en del i processen att gå vidare. Snart blir önskan om att någon gång få barn starkare än oron. Det är den önskan som gör att vi orkar fortsätta. Styrkekramar till dig!

Det jag tycker är jobbigt är ovissheten.. Jag vill träna men orkar inte. Jag vill h sex men får inte pga blödningen. Jag blir så arg på att inte fungera. Varje gång jag är på Sahlgrenska står jag och ler mot väggen där alla bäbisar hänger.. Låter kanske dumt men hade verkligen velat ha lite blastisar kvar i frysen ifall vi önskar ett syskon.. Men just nu känns det lngt bort med ett barn.
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2021-01-30 08:09:57 följande:

Så är det ju säkert! Hört att mensen ofta påverkas av missfall. Nu verkar det värsta vara över här i alla fall! När vi gjorde utredningen var det ingen som sa något om pcos men nu säger de visst det. Med Letrozole fick jag ägglossning varje månad men inte hjälpte det. ;) Vet flera som fått testa utan att ha pcos. Precis, ibland tänker man att två hade varit bättre. Ni har inte testat att sätta tillbaka två embryon vid ivf?

De stämmer här iaf. Samma här var värst 1 dag. Har också läst de tänker vi har ju så dålig chans redan så och det kostar väl inte så mycket jämfört med ivf så man kunde ju kört på de lite emellanåt. Vi skulle faktiskt få två embryon på dag 2 insatta av Sahlgrenska men eftersom det nu gick lite bättre med Menopur hos Livio så tog dem bort de. Fan. Men ja skulle få göra ett ultraljud innan sprutstart också. Vet inte om dem täänker justera dosen i det sista beroende på hur många äggblåsor dem ser. Ja ska fråga igen ifall vi kan få två på dag 2 insatta ifall vi får färre än 5 befruktade.
  • Dhalia
    Annna84 skrev 2021-01-30 08:50:55 följande:

Tjejer, mäter ni kroppstemperaturen varje morgon? Jag har gjort det i perioder, men samtidigt är det lite av ett stressmoment och när man ser att temperaturen är på väg ner och mensen förmodligen kommer så är det så jobbigt.

Jag har aldrig lyckats få så snygga kurvor och har en två decimals termometer. Sen så frös jag sist när jag plussa och kände mig inte alls varm som min allra första graviditet så kan ju vara olika också. Stressa inte över de bara fast de svårt :)
  • Dhalia
    Cissi2801 skrev 2021-01-30 09:36:32 följande:

Det är första ivf:n för oss, då ska vi kör gonal-f och fyremadel.. vi är på Sahlgrenska i Göteborg.. ni då?

Lycka till när ni startar.. håller tummarna

Blir vårt 4:e ivf nu och kör vårt sista via landstinget på Sahlgrenska också :)

Lycka till du också sen segt med väntan bara :)
  • Dhalia
    Ivf2020 skrev 2021-01-30 18:31:39 följande:

Nu har det gått drygt en vecka sen jag tog cytotec för ma. Jag känner mig så vilsen.. Känner mig ofräch inför sambon, känner mig orkeslös och rädd men ändå motiverad till att komma igång igen.. Tar ju letrozol för att få äl, då jag som 30åring fick reda på att jag hade pcos. :/ så räd, så vilsen, så målmedveten.. Hur tar man hand om alla känslor?

Förstår dig precis. Kände mig också så och så tom på något sätt. Som clemmentina sa låt dig känna dig ledsen och allt, för att sedan kommer den där kämparglödan att komma fram igen. Har man väl fått gråta ut så kommer du sedan förbi den känslan och känna dig färdig med att sörja. Första gången jag fick MA så grät jag i en hel vecka i sträck flera ggr om dagen tårarna kunde bara rinna medan jag stod och lagade mat, var helt förstörd. Men sakta men säkert så börjar man blicka framåt igen :)
  • Always choklad
    Ivf2020 skrev 2021-01-30 18:31:39 följande:

Nu har det gått drygt en vecka sen jag tog cytotec för ma. Jag känner mig så vilsen.. Känner mig ofräch inför sambon, känner mig orkeslös och rädd men ändå motiverad till att komma igång igen.. Tar ju letrozol för att få äl, då jag som 30åring fick reda på att jag hade pcos. :/ så räd, så vilsen, så målmedveten.. Hur tar man hand om alla känslor?

Hej tror alla kan knyta an till det du säger i detta forum. För en del tar det nog lång tid innan/om man vill försöka igen. För andra tar det kortare tid. Är helt individuellt och man får prova sig fram vad som fungerar bäst för en. Kan vara olika från gång till gång, för mig har de varit så i alla fall.

En del vill lägga det på sidan, andra vill skriva om det eller tala med kompisar eller partner..
  • Ivf2020
    Dhalia skrev 2021-01-31 09:26:46 följande:

Förstår dig precis. Kände mig också så och så tom på något sätt. Som clemmentina sa låt dig känna dig ledsen och allt, för att sedan kommer den där kämparglödan att komma fram igen. Har man väl fått gråta ut så kommer du sedan förbi den känslan och känna dig färdig med att sörja. Första gången jag fick MA så grät jag i en hel vecka i sträck flera ggr om dagen tårarna kunde bara rinna medan jag stod och lagade mat, var helt förstörd. Men sakta men säkert så börjar man blicka framåt igen :)

Ja, på något sätt känner jag mig redo för att gå framåt, men på något sätt är de en tomhet man inte visste om. Jag kommer gå FRA åt, vägen dit är lång just nu. Men ni stöttar så oerhört vackert här! Tack!
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020