• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Always choklad
    Dhalia skrev 2021-01-27 17:50:14 följande:

Hej, härligt att komma igång igen. Får ni betala extra för embryoblot? Förslog dem det eller ni? :)

Hej

Just nu minns jag ej. Diskuterade nya lösningar med doktorn.

Jag tror de föreslog så. Jag nämnde teombyl jag hört om.

Skulle varit vid förra återföringen men då glömdes det bort.

Skall definitivt bli denna. Nämner det varje gång.
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-01-29 16:58:52 följande:

Söta söta du som kommer ihåg :) Idag har jag haft återföring av en blastocyst och det gick bra. Allt går ju så himla snabbt, egentligen vill jag ställa massa frågor. Den började ta sig ut ur sitt skal, jag hoppas att det är ett bra tecken. Jag tror att det var en 6-dagars. Nästa vecka ska vi vara lediga, vilket ska bli så skönt! Jag hoppas så att du får komma igång som planerat nu i slutet februari och att inget sätter käppar i hjulen. Hur ser planen ut för nästa försök? Kram

Annna84 skrev 2021-01-29 17:03:21 följande:

Vad jobbigt att det är fullbokat på kliniken, har det dragits ner pga av Corona? Hoppas hoppas att det klaffar för er båda! Det är så jobbigt när man måste vänta ytterligare månader pga av att det inte finns plats.

Härligt att höra! Tror det är jättebra att den börjat ta sig ur sitt skal. :) Nu får du ha en lugn och avkopplande helg med lagom aktivitet så håller vi tummarna för att den fäster inom kort. Lugna promenader och meditation kan jag rekommendera! Skönt med ledig vecka! Planen för nästa försök är att starta med Menopur i början av mars. Sen kommer det bli icsi som sist trots att sambons simmare är bra. Ja tyvärr har kliniken mindre verksamhet just nu på grund av Covid och när vi gjorde preliminär planering häromveckan var det nästan fullbokat med äggplock fram till påsk. Det är segt att vänta även om tiden faktiskt går ganska fort. När har du testdag? Kommer du att tjuvtesta?
  • Annna84
    Clemmentina skrev 2021-01-29 18:02:39 följande:

Härligt att höra! Tror det är jättebra att den börjat ta sig ur sitt skal. :) Nu får du ha en lugn och avkopplande helg med lagom aktivitet så håller vi tummarna för att den fäster inom kort. Lugna promenader och meditation kan jag rekommendera! Skönt med ledig vecka! Planen för nästa försök är att starta med Menopur i början av mars. Sen kommer det bli icsi som sist trots att sambons simmare är bra. Ja tyvärr har kliniken mindre verksamhet just nu på grund av Covid och när vi gjorde preliminär planering häromveckan var det nästan fullbokat med äggplock fram till påsk. Det är segt att vänta även om tiden faktiskt går ganska fort. När har du testdag? Kommer du att tjuvtesta?

Tack! Det låter bra att ni dels får menopur men även ICSI, det gjorde stor skillnad för oss.

Segt att coronan ställer till det, på kliniken där jag går har vi varit förskonade, jag har bara blivit nekad en gång för att det var fullt men då fick jag förtur månaden därpå. Och så julstängt och sommarstängt på det...långa ledtider som sagt. Hur lång tid sammanlagt har ni hållit på med IVFen? Vi är snart inne på 1år.

Jag har inte tittat på brevet där det står om testdag, men jag tror att hon sa 12e eller 14e februari. Jag har aldrig kommit till testdag, mensen har dykt upp över en vecka tidigare. Jag kommer definitivt tjuvtesta, jag har redan börjat testa för att se att ovitrellen försvinner ur kroppen :)
  • sussan
    minnie768 skrev 2021-01-29 10:36:03 följande:

Jag vet att detta egentligen är helt fel tråd, men är man inte ivf:are tror jag inte att man förstår mina tankar på riktigt.
    Jag har sedan rätt många år lidit av kronisk migrän = många anfall per månad vilket lättade när jag 2018 hittade rätt medicinering förebyggande, då ändrades min diagnos till svår migrän "bara". Men jag hade ett för mig så normalt liv som jag tror är möjligt med 1-2 anfall per månad så länge jag inte utsatte mig för stress, åt bra osv.
    Min ivf-resa är kanske jämförelsevis kort, vi började försöka 2018 och blev gravida nu i oktober på första försöket och första återföringen. Men ni vet ju oron, alla tankar, varför skulle det vara vår tur nu? Jag har fortfarande inte riktigt accepterat och insett trots växande mage att jag faktiskt är gravid i v19..

Men till mina tankar. När jag blev gravid var jag tvungen att avbryta min förebyggande medicinering då den inte var ok under graviditet/amning. Min migrän var under kontroll fram till runt v12 då den ökade. Nu har jag 4-5 dagar/vecka med någon form av huvudvärk och har blivit erbjuden ny förebyggande medicin. När jag frågade läkaren om den var ok att ta under graviditeten valde han att läsa ur bipacksedeln utan att rätt ut svara på min fråga: 

Metoprolol får endast användas under graviditet om det finns synnerliga skäl och efter noggrann risk-nyttabedömning av behandlande läkare. Det finns belägg för att metoprolol minskar blodflödet till moderkakan (placenta) och därför kan orsaka tillväxtstörningar hos fostret.

Nu vet jag inte hur jag ska tänka, vågar jag verkligen ta medicinen eller bör jag försöka få förlängd sjukskrivning med risk att behöva sluta jobba helt? Och skulle jag ens bli erbjuden en sån sjukskrivning när jag nekat medicinering? Har varit sjukskriven 50% i 2v och huvudvärken har lättat men fortfarande inte alls bra! Skulle något hända mini där inne skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv för att jag hade "lite ont i huvudet"... 
    Förlåt för långt inlägg men jag vet ingen mer förstående och stöttande tråd än denna <3  

Jag vet hur jobbigt det är med migrän. Jag är lite hormonkänslig och får migrän vid varje mens. Det är en huvudvärk som är svår att förstå om man aldrig haft migrän... Men trots det hade jag nog inte vågat ta den medicinen. Har du varit i kontakt med migränhjälpen? 
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2021-01-29 16:39:51 följande:

Haha, vad synkade vi är. Min är också kraftigare än vanligt och jösses vilken mensvärk jag har i ryggen. Vet inte hur regelbunden min mens är just nu. De senaste två åren har jag antingen ätit Letrozole, gjort ivf eller tagit Provera. Men innan jag åt p-piller var den hyfsat regelbunden. Hoppas så att det ska klaffa nu och att vi inte får vänta tills maj eller så. Skönt att det funkar för dig oavsett! :) Håller med dig! Det är vår tur nu. <3

Ja verkligen haha. Måste vara pga MA på något sätt. Låter inget vidare, men har du PCOS? tänkte eftersom du fått letrozole. Ja hade velat prova de, de månader man väntar på IVF haha. Skulle inte skadat mig om de lossnar två ägg istället för ett :D
  • Dhalia
    Always choklad skrev 2021-01-29 17:37:25 följande:

Hej

Just nu minns jag ej. Diskuterade nya lösningar med doktorn.

Jag tror de föreslog så. Jag nämnde teombyl jag hört om.

Skulle varit vid förra återföringen men då glömdes det bort.

Skall definitivt bli denna. Nämner det varje gång.

Okej hoppas de funkar. Teombyl har ja inte hört om eller menar du trombyl blodförtunnande? Det skulle ja få från Livio om det blir aktuellt att vi gör FET hos dem.
  • Dhalia
    Annna84 skrev 2021-01-29 16:58:52 följande:

Söta söta du som kommer ihåg :) Idag har jag haft återföring av en blastocyst och det gick bra. Allt går ju så himla snabbt, egentligen vill jag ställa massa frågor. Den började ta sig ut ur sitt skal, jag hoppas att det är ett bra tecken. Jag tror att det var en 6-dagars. Nästa vecka ska vi vara lediga, vilket ska bli så skönt! Jag hoppas så att du får komma igång som planerat nu i slutet februari och att inget sätter käppar i hjulen. Hur ser planen ut för nästa försök? Kram

Det är jättebra tecken om den börjat kläckas :)
  • Always choklad
    Dhalia skrev 2021-01-29 20:26:06 följande:

Okej hoppas de funkar. Teombyl har ja inte hört om eller menar du trombyl blodförtunnande? Det skulle ja få från Livio om det blir aktuellt att vi gör FET hos dem.

Hej jo felstavning trombyl ska det vara
  • Sussna85
    minnie768 skrev 2021-01-29 10:36:03 följande:

Jag vet att detta egentligen är helt fel tråd, men är man inte ivf:are tror jag inte att man förstår mina tankar på riktigt.
    Jag har sedan rätt många år lidit av kronisk migrän = många anfall per månad vilket lättade när jag 2018 hittade rätt medicinering förebyggande, då ändrades min diagnos till svår migrän "bara". Men jag hade ett för mig så normalt liv som jag tror är möjligt med 1-2 anfall per månad så länge jag inte utsatte mig för stress, åt bra osv.
    Min ivf-resa är kanske jämförelsevis kort, vi började försöka 2018 och blev gravida nu i oktober på första försöket och första återföringen. Men ni vet ju oron, alla tankar, varför skulle det vara vår tur nu? Jag har fortfarande inte riktigt accepterat och insett trots växande mage att jag faktiskt är gravid i v19..

Men till mina tankar. När jag blev gravid var jag tvungen att avbryta min förebyggande medicinering då den inte var ok under graviditet/amning. Min migrän var under kontroll fram till runt v12 då den ökade. Nu har jag 4-5 dagar/vecka med någon form av huvudvärk och har blivit erbjuden ny förebyggande medicin. När jag frågade läkaren om den var ok att ta under graviditeten valde han att läsa ur bipacksedeln utan att rätt ut svara på min fråga: 

Metoprolol får endast användas under graviditet om det finns synnerliga skäl och efter noggrann risk-nyttabedömning av behandlande läkare. Det finns belägg för att metoprolol minskar blodflödet till moderkakan (placenta) och därför kan orsaka tillväxtstörningar hos fostret.

Nu vet jag inte hur jag ska tänka, vågar jag verkligen ta medicinen eller bör jag försöka få förlängd sjukskrivning med risk att behöva sluta jobba helt? Och skulle jag ens bli erbjuden en sån sjukskrivning när jag nekat medicinering? Har varit sjukskriven 50% i 2v och huvudvärken har lättat men fortfarande inte alls bra! Skulle något hända mini där inne skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv för att jag hade "lite ont i huvudet"... 
    Förlåt för långt inlägg men jag vet ingen mer förstående och stöttande tråd än denna <3  

Ja jag måste hålla med denna tråd är så finHjärta

Men till ditt problem, vad jobbigt och frustrerande. Jag skulle nog vilja ha flera utlåtanden från flera läkare innan jag skulle ta den. Finns det inte andra alternativ till denna medicin? De kan nog inte neka dig sjukskrivning för att du i sin tur nekar en medicin som i värsta fall skulle kunna skada fostret.
    Jag hoppas du kan må bättre snart hur det än blir med medicinering och sjukskrivning. Kramar!
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020