• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-01-31 17:04:00 följande:

Det är väldigt skönt och avslappnade! Jag har fått höra att det är bra att börja i tid, för det kan ta ca 3 månader innan kroppen ?vänjer sig?. Akupunktörerna säger så olika men det är absolut positivt att starta innan ägguttag.

Vad skönt att du redan känner Lewaize :) Jag har ju aldrig varit gravid i hela mitt liv, så jag vet inte hur det ska kännas. Men än så länge känner jag inte så mycket, inte någon tyngd ned iallafall, bara lite stickningar (brukar nog kännas så då och då annars också). Clemmentina, hur kände du när du blev gravid och hur snabbt?

Borde kolla upp det redan nu då! :) Jag kände nog lite stickningar där efter återföringen. Hade också lite känningar av äggplocket. Men tycker inte att det har varit jättestor skillnad. Kommer ihåg att jag fick som mensvärk efter ett tag vilket förmodligen var växtvärk men jag kände absolut ingen skillnad mot hur jag brukar känna innan mens. Tog Lutinus och det kan också inverka. Det största tecknet för mig var att mensen uteblev! :)
  • Filly
    Sussna85 skrev 2021-01-29 08:23:47 följande:

Åh men tack snälla du! Ja jag är så otroligt tacksam över detta,en sån stor gåva vi nu har fått <3 Tacksamheten blandas med en ganska stor oro att detta kan ryckas ifrån oss,men försöker trycka undan farhågor och njuta att jag verkligen är gravid.

Men,hur är det med dig? :) Ni försökte med ert sista ägg,eller,om jag minns rätt? <3 Ni gick inte vidare med nya försök sen?

Du, ni, är så värda detta. Bara njut! Njut av er lycka!<3

Hur känner du annars i kroppen?:) händer det mycket?:D är så glad för din skull:)

Senast var det ett försök med ett fryst ägg som tyvärr inte tog sig. Sedan hade vi inga kvar i frysen. Nu är vi igång hos privat klinik och jag ruvar nu på en blastocyst. Usch.. det tog så hårt sist och detta försök är inte alls av glädje att få komma igång. Det är en sån tvivel och undran vad fasiken det är för fel!
  • Always choklad
    Sussna85 skrev 2021-01-30 16:09:31 följande:

Jo dessa tankar,aldrig är hjärnan vilande i denna resa...

Jag väntar på remiss från sjukhuset,blev beviljad ett tidigt UL i typ v.7. så om ca 2 veckor hoppas jag iallfall att jag har tid.

Annars mår jag bra, illamåendet som var lite mer påtagligt för några dagar sedan har lagt sig,känner av det lite lite ibland bara.

Men som jag skrev till Clemmentina här ovan, denna konstiga hunger som jag känner är jag inte van vid, vaknar på morgonen och det bara gräver i magen, haha. Aldrig känt så stora hungerskänslor förut faktiskt

Kände nog aldrig att den fäste den lilla, men är ganska säker på att det var dag 4 (ET räknas ju som dag 0) i ruvningen,och då alltså äggets 6 dag i delningen så att säg, tog ju oxå en spruta just den dagen som skulle förbereda livmodern på att ägget skulle fästa. För sen fick jag ju ett ganska starkt streck på testet lördag morgon redan.

Grattis! håller tummar och tår????
  • Annna84
    Lewaize skrev 2021-01-31 17:30:57 följande:

Jag tror jag kände tidigt med dottern också men då gick jag på lutinus och då vet man ju aldrig om det är hormonerna ifrån den man känner eller om det är gravidsymptom.

Alla har ju det så olika så absolut inga konstigheter att inte känna så mycket än heller då det är väldigt tidigt. Jag kanske inbillar mig allt, vem vet :p men jag hoppas och försöker tänka positivt hela tiden och även om den inte vill hålla sig kvar så har jag ändå mått bra under tiden :)

Helt rätt inställning! Det är beundransvärt :) Jag önskar att jag också kunde vara positiv och må bra. Ska verkligen försöka med det :) Efter ett antal misslyckanden i bagaget så är det svårt att hålla lågan uppe.
  • Sussna85
    Filly skrev 2021-01-31 18:47:33 följande:

Du, ni, är så värda detta. Bara njut! Njut av er lycka!<3

Hur känner du annars i kroppen?:) händer det mycket?:D är så glad för din skull:)

Senast var det ett försök med ett fryst ägg som tyvärr inte tog sig. Sedan hade vi inga kvar i frysen. Nu är vi igång hos privat klinik och jag ruvar nu på en blastocyst. Usch.. det tog så hårt sist och detta försök är inte alls av glädje att få komma igång. Det är en sån tvivel och undran vad fasiken det är för fel!

Tack tack tack fina du! <3 Ja jag ska försöka göra det,det är ju så att detta kan jag inte påverka,vad som än händer,händer ju...jag har mycket molande värk i magen just nu både igår,inatt och nu på morgonen. Och så känns det som att tarmarna gör ommöblering därinne,haha!

Har väntat med spänning på att jag ska få mörkare bröstvårtor,men icke. De är de första jag har fått de andra graviditeterna,före plusset t.om,så jag var så säker på att om jag inte får det så är jag inte gravid. Det var ju fel:D

Ja usch jag förstår,alla misslyckade försök skalar bort lite av all glädje och förväntan<3 Men nu hoppas jag hårt hårt på er lilla blastis! När var testdag? Förlåt om du har skrivit det förut
  • minnie768
    Clemmentina skrev 2021-01-29 14:19:42 följande:
    Usch vad jobbigt! Förstår att du inte vet vad du ska göra. Om inte läkaren gör bedömningen att du ska ta tabletterna hade jag nog inte valt att göra det. Om du inte får tydligare besked från läkaren än så hade jag nog försöker få till ett utlåtande från en annan läkare. Håller tummarna för att du kommer att må bättre framöver! Kram
    Jag fick ju inte klart svar från läkaren som skrev ut tabletterna som är en känd duktig läkare inom just migrän, han som jag ändå litade mest på. Läkaren på bm-mottagningen ringde upp mig på eftermiddagen (efter att jag skrev inlägget) och jag förklarade min oro. Han kollade upp läkemedlet och hittade forskningsresultat där man tagit slutsatserna att tabletterna inte medför ökad risk för missbildningar eller övrig problematik. 
    När jag själv googlade efter info innan de hittade jag också att tabletterna kan rubba tillväxten så bäbisen inte växer tillräckligt. Läkaren hos bm noterade detta i min journal och dom ska hålla extra koll på mig för att lindra min oro.

Så nu väntar jag på svar från min vc så jag kan kontrollera ekg sen kommer jag börja med tabletterna.
    sussan skrev 2021-01-29 19:19:44 följande:
    Jag vet hur jobbigt det är med migrän. Jag är lite hormonkänslig och får migrän vid varje mens. Det är en huvudvärk som är svår att förstå om man aldrig haft migrän... Men trots det hade jag nog inte vågat ta den medicinen. Har du varit i kontakt med migränhjälpen? 
    Det är oerhört svårt att förklara hur det är att ha migrän och leva med sjukdomen för en som inte upplevt det själv. Jag hade inte vågat ta den bara baserat på första läkarens utlåtande men som du ser ovan lugnade läkaren från bm-mottagningen mig och såg inga problem med att ta dem. Däremot sa läkare 1 att jag kunde ta upp till 2 tbl/dag men det kommer jag inte våga, 1 får räcka... Migränhjälpen har jag faktiskt inte hört talas om innan, det ska jag kolla upp. Tack för tipset!
    Sussna85 skrev 2021-01-30 07:47:09 följande:
    Ja jag måste hålla med denna tråd är så finHjärta

Men till ditt problem, vad jobbigt och frustrerande. Jag skulle nog vilja ha flera utlåtanden från flera läkare innan jag skulle ta den. Finns det inte andra alternativ till denna medicin? De kan nog inte neka dig sjukskrivning för att du i sin tur nekar en medicin som i värsta fall skulle kunna skada fostret.
    Jag hoppas du kan må bättre snart hur det än blir med medicinering och sjukskrivning. Kramar!

Därför föll tankarna direkt på denna tråden när jag inte visste hur jag skulle tänka <3 Ang andra mediciner, nej det finns det egentligen inte. möjligen botox men det kommer bli väldigt knappt om tid innan bf. kramar!

Tack alla för era svar! <3 
  • Sussna85
    minnie768 skrev 2021-02-01 09:33:15 följande:
    Jag fick ju inte klart svar från läkaren som skrev ut tabletterna som är en känd duktig läkare inom just migrän, han som jag ändå litade mest på. Läkaren på bm-mottagningen ringde upp mig på eftermiddagen (efter att jag skrev inlägget) och jag förklarade min oro. Han kollade upp läkemedlet och hittade forskningsresultat där man tagit slutsatserna att tabletterna inte medför ökad risk för missbildningar eller övrig problematik. 
    När jag själv googlade efter info innan de hittade jag också att tabletterna kan rubba tillväxten så bäbisen inte växer tillräckligt. Läkaren hos bm noterade detta i min journal och dom ska hålla extra koll på mig för att lindra min oro.

Så nu väntar jag på svar från min vc så jag kan kontrollera ekg sen kommer jag börja med tabletterna.
    sussan skrev 2021-01-29 19:19:44 följande:
    Jag vet hur jobbigt det är med migrän. Jag är lite hormonkänslig och får migrän vid varje mens. Det är en huvudvärk som är svår att förstå om man aldrig haft migrän... Men trots det hade jag nog inte vågat ta den medicinen. Har du varit i kontakt med migränhjälpen? 
    Det är oerhört svårt att förklara hur det är att ha migrän och leva med sjukdomen för en som inte upplevt det själv. Jag hade inte vågat ta den bara baserat på första läkarens utlåtande men som du ser ovan lugnade läkaren från bm-mottagningen mig och såg inga problem med att ta dem. Däremot sa läkare 1 att jag kunde ta upp till 2 tbl/dag men det kommer jag inte våga, 1 får räcka... Migränhjälpen har jag faktiskt inte hört talas om innan, det ska jag kolla upp. Tack för tipset!
    Därför föll tankarna direkt på denna tråden när jag inte visste hur jag skulle tänka <3 Ang andra mediciner, nej det finns det egentligen inte. möjligen botox men det kommer bli väldigt knappt om tid innan bf. kramar!

Tack alla för era svar! <3 
    Vad skönt att du nu har fått rätsida på detta,och nu förhoppningsvis får hjälp av tabletterna att hålla migränen i shack. Betryggande att du kommer att få extra kontroll av bm därtill. Stor kram!
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2021-01-31 13:52:55 följande:

Åh förstår! Låter bra med ultraljud innan. Och bra att prata om justerad dos. Jag har fått 225 enheter av Menopur. Vad tog du? Sen kan de ju justera efter första ultraljudet. Bra även att fråga om antalet embryon!

Jag hade sist 187,5 och skulle köra på det igen om dem nu inte justerar igen. Hon frågade om hur många äggblåsor såg man totalt och jag hade för mig dem sa jag hade 10 bra blåsor för de va de dem plockade sedan. Sedan satte hon att vi kollar ultraljud innan sprutstart. Men tror också de lika bra vi gör de. Aa de måste ja!
  • Filly
    Sussna85 skrev 2021-02-01 07:28:44 följande:

Tack tack tack fina du! <3 Ja jag ska försöka göra det,det är ju så att detta kan jag inte påverka,vad som än händer,händer ju...jag har mycket molande värk i magen just nu både igår,inatt och nu på morgonen. Och så känns det som att tarmarna gör ommöblering därinne,haha!

Har väntat med spänning på att jag ska få mörkare bröstvårtor,men icke. De är de första jag har fått de andra graviditeterna,före plusset t.om,så jag var så säker på att om jag inte får det så är jag inte gravid. Det var ju fel:D

Ja usch jag förstår,alla misslyckade försök skalar bort lite av all glädje och förväntan<3 Men nu hoppas jag hårt hårt på er lilla blastis! När var testdag? Förlåt om du har skrivit det förut

Det är så, kanske låter otroligt töntigt Haha, men jag ler när jag läser om när du beskriver hur du mår och hur känslan är. Är så glad för eran skull!:D. Tänka sig att man letar sådana tecken på kroppen Haha.

Skummade igenom tidigare inlägg, är det ultraljud snart då?

Minns när du skrev om stormen och ni kunde inte ta båten osv.. och nu idag så har du ett litet frö som bonar in sig ordentligt:D fantastiskt!!

Ja det gör ju det. Nu fick vi besked om att 3ägg kunde frysas efter noggrann uppföljning så det känns ändå glädjande:).

Nej det är ingen fara, jag är inte alls lika aktiv längre. Det tog så mycket på krafterna att bygga upp förväntningar så jag kikar in lite då och då:). 13/2 är det testdag.

Usch, knappt jag vill skriva det... vill inte se något tomt test.
  • minnie768
    Sussna85 skrev 2021-02-01 20:34:16 följande:
    Vad skönt att du nu har fått rätsida på detta,och nu förhoppningsvis får hjälp av tabletterna att hålla migränen i shack. Betryggande att du kommer att få extra kontroll av bm därtill. Stor kram!
    Ja det kändes väldigt skönt att läkare 2 (bm) läste på ytterligare och lugnade mig. Tack! Jag hoppas iaf att huvudvärken mellan anfallen mildras. Läkare 1 sa ju att jag kunde ta uppåt 2 tabletter/dag, men det kommer jag inte att göra. Det är ändå under så pass kort tid också, vill inte riskera att ha något kvar i kroppen när bf närmar sig och man vet ju aldrig när mini tittar ut <3
    Tack fina du, tänker tillbaka på när jag precis plussade och letade symptom :) Håller tummarna att tiden till VUL går fort och att allt ser bra ut då. Stor kram tillbaka! 
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020