• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Chajsa

Hej, jag var med i tråden i höstas. Blev gravid på första ivf- försöket med färsk blastocyst. Oförklarligt barnlös och försökt lite mer än ett år. Det visade sig att jag väntade tvillingar. Jag har nu tyvärr tvingats göra en sen abort då de drabbats av en aggressiv blodflödessjukdom och hade inget hopp om att överleva. Totalt mörker och ångest. Försöker nu se framåt. Väntar på att mens och ÄL ska komma igång så att jag kan sätta in den blastocyst jag har i frysen. Så rädd att det aldrig mer ska gå. Snälla ge mig lite hopp. Följs gärna åt, är detta tråden vi fortsätter i eller finns det en tråd för 2021?

• AndraSladdis
    Chajsa skrev 2021-02-04 10:30:18 följande:

Hej, jag var med i tråden i höstas. Blev gravid på första ivf- försöket med färsk blastocyst. Oförklarligt barnlös och försökt lite mer än ett år. Det visade sig att jag väntade tvillingar. Jag har nu tyvärr tvingats göra en sen abort då de drabbats av en aggressiv blodflödessjukdom och hade inget hopp om att överleva. Totalt mörker och ångest. Försöker nu se framåt. Väntar på att mens och ÄL ska komma igång så att jag kan sätta in den blastocyst jag har i frysen. Så rädd att det aldrig mer ska gå. Snälla ge mig lite hopp. Följs gärna åt, är detta tråden vi fortsätter i eller finns det en tråd för 2021?

Beklagar så! Fick också göra en sen abort efter IVF förra året för trisomi 18, inte förenlig med liv. Väntar nu på att få sätta in en PGT-A-testad blasto i mars. Går utomlands så det tar lite tid.

Man glömmer inte avbrytandet men smärtan blir mindre med tiden. Det finns en FB-grupp för oss som fått avbryta, skicka PM om du vill veta mer.
  • Annna84
    Always choklad skrev 2021-02-03 20:39:06 följande:

Hmm svår fråga vet inte om jag gör det eller så bra. Sen jag började innan ivf var det värre grät varje dag då jag inte visste vad vi skulle göra. Min biologiska klocka hann gå några år innan min sambo var med och flera försök under flera år innan han gick med på ivf. Nu äntligen sen ett år drygt är vi på samma bana att vi vill ha barn på ett eller annat sätt????

Nu känns det bättre har kommit fram till att det nog inte går på egen hand och accepterat det. Tacksam att det finns hjälp och man inte suttit i samma situation typ för 20 år sedan eller så.

Men önskan är där hela tiden givetvis och frustrationen när det har misslyckats. Bara att kämpa på, ul nästa mån för att kolla om progynon gett värkan sen troligen ett från frysen mitten av feb hoppas hoppas.

Usch, jag minns också att jag var stressad innan IVFen och jag ville ha barn och min sambo ville vänta. Skönt att tillslut vara eniga om vägen framåt. Jag var så inställd på att det skulle fungera snabbt med ivf och så gjorde det inte det, det har gjort mig rädd. Men nu tänker jag; tillslut ska det gå.

Vad hjälper progynon till med? Hoppas hoppas att det hjälper.

Har ni kvar en i frysen och hur många insättningar har ni gjort?
  • Annna84
    Chajsa skrev 2021-02-04 10:30:18 följande:

Vännen, usch vad fruktansvärt att behöva gå igenom detta.

Kärlek och styrka till dig. Det kommer att gå igen! Och vad bra att du har en blastocyst i frysen. Var det länge sen du gick igenom aborten? Kram
  • Annna84
    Sussna85 skrev 2021-02-03 17:02:40 följande:

Jo,det fick jag redan på RD 8 med ett 2 dagars,men som du skriver ovan,det är sån variation när man plussar efter insättning. Och jag tror att plussa RD 8 med ett 2 dagars är väldigt tidigt egentligen. Därför vill jag inte att du misströstar ännu vännen! <3 Kram!

Söta du <3 Jag håller ut och hoppas. Hoppas att mensen inte dyker upp som beräknat på lördag. Kram
  • Annna84
    Dhalia skrev 2021-02-03 19:18:11 följande:

Sen var jag lite dum och tog inte ett tidigt test heller för ja tänkte spara de haha :D

Haha! Vi har köpt storpack med billiga stickor, typ 4 förpackningar :) Sitter och analyserar och lyser genom testen för att leta efter tecken
  • Always choklad
    Annna84 skrev 2021-02-04 11:05:50 följande:

Usch, jag minns också att jag var stressad innan IVFen och jag ville ha barn och min sambo ville vänta. Skönt att tillslut vara eniga om vägen framåt. Jag var så inställd på att det skulle fungera snabbt med ivf och så gjorde det inte det, det har gjort mig rädd. Men nu tänker jag; tillslut ska det gå.

Vad hjälper progynon till med? Hoppas hoppas att det hjälper.

Har ni kvar en i frysen och hur många insättningar har ni gjort?

Hej jo progynon det bygger upp slemhinnan. Första gången nu i ej naturlig cykel. Vi har satt i 4 och gjort 2 ivf. Blir ny 1 till FET och har en kvar därefter i frysen
  • Chajsa
    Annna84 skrev 2021-02-04 11:16:44 följande:

Vännen, usch vad fruktansvärt att behöva gå igenom detta.

Kärlek och styrka till dig. Det kommer att gå igen! Och vad bra att du har en blastocyst i frysen. Var det länge sen du gick igenom aborten? Kram

Tack <3 nej precis nu men min kropp bara skriker efter att vara gravid igen. Känns så onaturligt att avbryta en graviditet som jag var mitt i och inte få med mig något barn hem. Vill bara gå in i en ny graviditet och sörja parallellt... var i processen befinner du dig?
  • Chajsa
    AndraSladdis skrev 2021-02-04 10:59:11 följande:

Beklagar så! Fick också göra en sen abort efter IVF förra året för trisomi 18, inte förenlig med liv. Väntar nu på att få sätta in en PGT-A-testad blasto i mars. Går utomlands så det tar lite tid.

Man glömmer inte avbrytandet men smärtan blir mindre med tiden. Det finns en FB-grupp för oss som fått avbryta, skicka PM om du vill veta mer.

Åh beklagar ditt öde också :( så fruktansvärt att behöva vara med om detta. Har du redan gjort ivf- försök i Sverige?
  • AndraSladdis
    Chajsa skrev 2021-02-04 12:46:42 följande:

Åh beklagar ditt öde också :( så fruktansvärt att behöva vara med om detta. Har du redan gjort ivf- försök i Sverige?

Ja, graviditeten som jag avbröt i Sverige kom från IVF I Sverige. Eftersom det var en kromosomavvikelse och jag är 40+ så ville vi nu testa embryona och det kan man inte göra i Sverige (om man inte har en dokumenterad genetisk risk och det har inte vi).
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020