• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Clemmentina
    Chajsa skrev 2021-02-04 10:30:18 följande:

Hej, jag var med i tråden i höstas. Blev gravid på första ivf- försöket med färsk blastocyst. Oförklarligt barnlös och försökt lite mer än ett år. Det visade sig att jag väntade tvillingar. Jag har nu tyvärr tvingats göra en sen abort då de drabbats av en aggressiv blodflödessjukdom och hade inget hopp om att överleva. Totalt mörker och ångest. Försöker nu se framåt. Väntar på att mens och ÄL ska komma igång så att jag kan sätta in den blastocyst jag har i frysen. Så rädd att det aldrig mer ska gå. Snälla ge mig lite hopp. Följs gärna åt, är detta tråden vi fortsätter i eller finns det en tråd för 2021?

Men åh vad ledsamt! Det värsta tänkbara, förstår att det är totalt mörker nu. Håller tummarna för blastocysten i frysen! Du är bland likasinnade här. Vi försöker peppa varandra och ge hopp. Vi ger inte upp! Nu verkar det som om vi är många som fortsätter följas åt här men det finns även en tråd för 2021.
  • Always choklad
    Chajsa skrev 2021-02-04 22:32:15 följande:

Tack för pepp<3

Sån tur att jag har er i denna tråd. Pratar inte med någon om ivfen.

Hej

Ja jag höll på bli smått tokig. Min vän som jag valt att prata med svarade inte vid mitt sista misslyckade. Så gick in här och registrerade och bara tömde mitt hjärta. Har fortsatt med det när jag behövt. Sedan har jag helt kopplat av detta när jag inte behövt för att få lite distans.

Har även inte varit inne på Facebook eller Instagram de senaste åren, orkar ej med bäbisbilder samt träffar inga bäbisar yngre än ett år. Verkar vara min magiska gräns. Blir svårt nu när min syster skall ha barn i mitten av april men det får gå på nå sätt hoppas jag utan att bryta ihop.
  • Annna84
    Always choklad skrev 2021-02-05 10:00:54 följande:

Hej

Ja jag höll på bli smått tokig. Min vän som jag valt att prata med svarade inte vid mitt sista misslyckade. Så gick in här och registrerade och bara tömde mitt hjärta. Har fortsatt med det när jag behövt. Sedan har jag helt kopplat av detta när jag inte behövt för att få lite distans.

Har även inte varit inne på Facebook eller Instagram de senaste åren, orkar ej med bäbisbilder samt träffar inga bäbisar yngre än ett år. Verkar vara min magiska gräns. Blir svårt nu när min syster skall ha barn i mitten av april men det får gå på nå sätt hoppas jag utan att bryta ihop.

Känner igen mig, jag har också lagt ner både facebook och instagram nu, varje gång jag gick in var det antingen ultraljudsbilder eller bilder på magar. Märkte att jag bara mådde sämre av det, väldigt skönt att förskona sig från bilderna. Vill heller inte verka bitter, usch, det är svårt. Jag tycker att det jobbigaste är när någon precis har blivit gravid och man ska sitta där och verka så himla glad fast det gör så jäkla ont. När barnet väl kommer tycker jag inte att det är lika jobbigt, förutom att jag känner mig utanför. Jag har berättat om läget för alla mina kompisar, och det är väldigt skönt att kunna säga som det är.

Är din syster yngre?
  • Ivf2020

Hej alla igen.. Har nu vart på återkoll från vårt ma.. Allt såg bra ut, så nu inväntar vi mens för att kunna letrozolbehandla fram en äl. Något bortskämd med 7 st embryo kvar i frys, men jag hoppas och tror att vår tur kan komma.. Kommer dock vara så rädd framöver. :/

• Always choklad
    Annna84 skrev 2021-02-05 10:30:57 följande:

Känner igen mig, jag har också lagt ner både facebook och instagram nu, varje gång jag gick in var det antingen ultraljudsbilder eller bilder på magar. Märkte att jag bara mådde sämre av det, väldigt skönt att förskona sig från bilderna. Vill heller inte verka bitter, usch, det är svårt. Jag tycker att det jobbigaste är när någon precis har blivit gravid och man ska sitta där och verka så himla glad fast det gör så jäkla ont. När barnet väl kommer tycker jag inte att det är lika jobbigt, förutom att jag känner mig utanför. Jag har berättat om läget för alla mina kompisar, och det är väldigt skönt att kunna säga som det är.

Är din syster yngre?

Jo man är inte ensam om detta, det är tydligt skjutit bort vänner och släkt i min närhet som blitt gravida alt de man gråtit ut hos innan jag började med ivf då har jag bara vänt mig till en vän plus en till som jag träffade när jag var på insättning på sjukhuset, blev det som oundvikligt.

Vet inte om det är bra eller dåligt att hantera det så men nu är det så.

Jo yngre är hon 7 år och de försökte nån månad sen fungerade det bara. Väldigt orättvist. Men jag är givetvis glad för det dock lite avundsjuk.
  • GlitterLina
    Chajsa skrev 2021-02-04 10:30:18 följande:

Hej, jag var med i tråden i höstas. Blev gravid på första ivf- försöket med färsk blastocyst. Oförklarligt barnlös och försökt lite mer än ett år. Det visade sig att jag väntade tvillingar. Jag har nu tyvärr tvingats göra en sen abort då de drabbats av en aggressiv blodflödessjukdom och hade inget hopp om att överleva. Totalt mörker och ångest. Försöker nu se framåt. Väntar på att mens och ÄL ska komma igång så att jag kan sätta in den blastocyst jag har i frysen. Så rädd att det aldrig mer ska gå. Snälla ge mig lite hopp. Följs gärna åt, är detta tråden vi fortsätter i eller finns det en tråd för 2021?

Men nej :( fy så hemskt för dig :( beklagar verkligen. Fruktansvärt att behöva gå igenom något sådant! Kram
  • Sussna85
    Chajsa skrev 2021-02-04 22:39:23 följande:

Tack fina du. Avbrytande i vecka 20 var helt inhumant och fruktansvärt. Att behöva berätta för omgivningen, göra sig av med dubbletten av bebisgrejerna (även om vi inte köpt något stort), planera om från att jag skulle på föräldraledighet parallellt med sorg och total chock. Kommer ta lång tid att bearbeta samtidigt som jag ?måste? komma vidare.

Såg att du är gravid och blir helt varm i hjärtat, jättestort grattis! <3 ska bli spännande att följa. Jag ser så mycket fram emot att komma igång igen.

Ja fy verkligen så fruktansvärt att behöva uppleva :/ Så är det,detta är inget du kan komma igenom på en handvändning,långt ifrån,men starkt att du/ni kan bearbeta sorgen och gå vidare och kunna blicka framåt igen. Stor stor kram!

Och tack snälla du! <3 Ja plötsligt hände det och jag blev så förvånad och glad över att få se två streck på stickan.
  • Annna84

Jag fick ett plus igår, mitt första, helt overkligt och jag kan inte förstå det ännu. Det var suuupersvagt men på det digitala stod det gravid 1-2v :) Nu tänker jag bara ta en dag i taget, och testa varannan dag och se om det ökar, på söndag är det officiell testdag. Hur många veckor efter testdagen får man komma på första VUL hos ivf-kliniken?

• Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-02-07 10:31:26 följande:

Jag fick ett plus igår, mitt första, helt overkligt och jag kan inte förstå det ännu. Det var suuupersvagt men på det digitala stod det gravid 1-2v :) Nu tänker jag bara ta en dag i taget, och testa varannan dag och se om det ökar, på söndag är det officiell testdag. Hur många veckor efter testdagen får man komma på första VUL hos ivf-kliniken?

Åh vad roligt, vad glad jag blir. Stor grattis! Nu håller vi tummarna för att det fortsätter utvecklas bra. Första vul brukar vara i vecka 8 (dvs. 7 plus några dagar) så om ungefär 3-4 veckor borde det bli. <3
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-02-07 10:31:26 följande:

Ps. Vis av egen erfarenhet..,testa inte för ofta med de digitala. Dels kan de visa fel veckor, dels är de inte så känsliga som en kan tro.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020