• Trean2021

    BIM september 2020

    Hej alla, hoppar in här då mensen kom idag 3 dagar för sent. Fick svagt positivt på CB early i tisdag så känner mig nere och uppgiven. Tror att vi kanske gör ett eller två försök till sen skiter jag i det. Detta blir fjärde försöket. Första barnet var en överraskning och andra barnet tog sig på första försöket så detta känns obekant för mig. Jag vill så gärna men undrar om det inte längre är möjligt för oss. Har dock inte kört med ältester så tänkte beställa hem det till detta försök. Om det tar sig den här gången finns det stor chans att bebis kommer på den äldstas födelsedag.. han är inte heller så sjukt taggad på en bebis så det känns lite motigt..

    Gällande ältester, från vilken cd ska man börja testa och vilken tid är bäst att testa på?

  • Trean2021
    Amidina skrev 2020-08-10 14:43:05 följande:

    Välkommen, och beklagar. :( Förstår att det känns skit, här var mensen bara 1,5 dag sen, men det räckte för att sätta griller i huvudet på mig som alltid är som en klocka annars.

    Med tanke på hur mycket som ska klaffa så är det inte ovanligt att det tar några försök, så om ni verkligen vill ha ett barn till så ge inte upp hoppet iaf. <3 Tempar du, eller har koll på fertilt sekret?

    Jag använder tester från babyplan och är nöjd med dem, de är billiga och jag tycker de funkar bra.

    Hur lång brukar din cykel vara, och när brukar du märka att flytningarna blir lite halare och kanske tom som rå äggvita?

    Lh som man mäter är oftast högre under eftermiddagen, så de flesta märken rekommenderar att man testar då.


    Tack! Ja det sätter sig så snabbt och hjärnan vill så gärna lura mig. Tom nu när jag blöder tänker jag att mensen inte är som det brukar och att det är ganska lite ?så kanske ändå?. Vet inte hur jag ska bli av med det!

    Jag tempar inte men försöker ha koll på flytningar och lägger in symptom i min kalender. Dock vet jag inte om jag är så kunnig som jag tror. För följer jag det bör äl ha skett den 23-24/7 och då min cykel brukar vara 28 dagar blir det en väldigt lång lutealfas.. flytningar brukar komma ca 12-15 dagar efter cd 1.

    Ska gå in på babyplan och beställa! Eftermiddagarna kan bli lite luriga på jobbet, bör man testa samma tid varje dag?
  • Trean2021
    Amidina skrev 2020-08-10 15:44:09 följande:

    Åh, det låter precis som jag det där.. "Man har ju hört om de som blöder som vanligt genom graviditeten så kaaanske att jag är en sån".. Suck, jag har tyvärr inga bra knep för att bli av med de tankarna. Vi har försökt i lite mer än 3år utan ett enda plus men det är samma hopp varje månad ändå liksom. 

    Det låter ju ändå som att du har en väldigt regelbunden cykel och det är alltid lättare. Jag ligger normalt sett också på 28 dagar med ÄL på dag 16. En lutealfas kan tydligen inte vara längre än 16 dagar om jag förstått rätt, är den det så är man gravid. Sen är det ju lite trixigt att pinpointa ägglossningen utan tempstigningen, eller VUL då men vem har tillgång till det, för även sekretet kan ju komma i omgångar om man har otur.

    Om du har fertilt sekret runt CD 12-15 så hade jag börjat testa med stickor på dag 11 eller 12, det gör jag själv också. :) 

    Det är optimalt om du testar runt samma tid varje dag, men en timme hit eller dit gör varken eller. Hur jobbar du, kan du testa när du kommer hem från jobbet istället? Eller om du jobbar sent, kanske innan du går dit? Det viktigaste är att du inte kissat på 4-5h och inte druckit några mängder på den tiden.

    Har du också möjlighet att tempa så gör det, det är verkligen guld värt att faktiskt kunna se den där stigningen och veta att ägget lossade som det skulle. 

    Men då följs vi verkligen åt den här cykeln du och jag, jag är på cd2 idag. :)


    Jag känner igen mig så väl. Jag är dock nu övertygad om att jag har fått ett tidigt missfall. Blödningen har varit väldigt udda från min vanliga mens och haft en hel del klumpar och slem i sig så jag ser det som att det är graviditeten som stöts ut tyvärr. Hade en kemisk graviditet förra månaden och nu detta. Mannen har även börjat tveka om det är värt att fortsätta försöka då han ser hur mycket det påverkar mig, vet inte alls vad jag ska tänka..

    Jag ett arbete som innebär att jag är ute Och åker mycket på eftermiddagarna på olika platser så det kan vara svårt att få till testningen, kommer hem runt 17 men då kanske det är lite sent att ta? Annars är jag på kontor på förmiddagarna så skulle kunna ta Kl 11 ca, är det får tidigt? Ska kolla på natural cycle och se om det kan vara något.

    Ja vad kul! Bara en dag emellan! När var din BIM beräknad?
  • Trean2021
    Amidina skrev 2020-08-11 10:31:15 följande:

    Usch, jäkla skit i så fall. :( Eller ja, oavsett med blödning egentligen. Jag har ju klumpar varenda mens numera (endometrios) och på mig gör de ont utav helvete..

    Jag tänker att om man verkligen vill ha barn så hittar man sätt att hantera sorgen som kommer när det inte blir månad för månad. För mig är det viktigt att komma ihåg att när östrogenet står som lägst så mår jag som sämst, men att ljusningen kommer några dagar efter mens. Då börjar östrot klättra igen och med det humöret och hoppet. Prata med din man och se om det finns något han kan göra för att underlätta när du blir så ledsen, och kom ihåg att sorg är en naturlig och behövlig del av livet, och inget man ska sträva efter att bli av med. :) <3 Många män är ju lite såna att de vill att man ska vara glad hela tiden och blir lätt lite rädda när man inte är det. ;)

    17 skulle jag säga är hur bra som helst! När jag jobbade på kontor sist kissade jag sista gången vid lunch ungefär och testade sen när jag kom hem vid 17. :) Fick alltid rättvisande på stickorna vid den tiden.

    Jag har BIM 7/9 tror jag, fick lite längre lutealfas den här gången så räknar på det. :) Du då?


    Ja fy fan för endometrios! Min mamma har det och usch vad tufft hon har haft det!

    Ja vi pratade lite nu under dagen så det känns lite bättre, känner mig redan taggad på kommande äl :) Tror dock på det du säger att män ibland bara tänker att vi ska vara så himla glada och positiva hela tiden! Hur hanterar din man allt under alla försök?

    Vad bra att kunna bolla med en expert :) då ska jag försöka testa innan lunch och sedan igen när jag kommer hem för att maxa!

    Enligt appen ska jag ha mens 8/9 vilket innebär 30 dagar så jag tänker mellan 6-8/9 men ska försöka att inte testa förrän 8/9 denna gång!
  • Trean2021
    Mamma91a skrev 2020-08-11 17:53:45 följande:

    Jag följer tråden, fick troligen ett tidigt missfall idag. 3 test visade positivt och i eftermiddags

    Kom klumpar och jag har sedan dess blödigt och haft så ont i rygg och mage.

    Jag är så rädd att 2 aborter jag tvingades till att göra förra året, ska ha

    Förstört för oss nu.

    Har alltid haft lätt att bli gravid och inte haft några problem.

    4/9 Intedensomärden, 32 år, tredje barnet

    5/9 Norrlänning86, 34 år, tredje barnet

    5/9 MsPinnipeds, 29 år, första barnet

    5/9 NiMi12, 41 år, andra barnet

    6/9 mammatill2, 28 år, tredje barnet

    7/9 Jojjo 87, 33 år, första barnet

    7/9 Amidina, 34 år, första barnet


    Vad tråkigt! Går igenom samma sak just nu och det är tufft! :(

    Enligt det jag har läst om abort ska det inte påverka chansen att bli gravid sen, om du alltid har haft lätt för att bli gravid är det nog bara så att kroppen stötte ut något som inte kanske var livsdugligt oftast är det så med missfall. Vet inte om det hjälper men den tanken har hjälpt mig nu med mitt missfall, att detta barn antagligen skulle ha varit väldigt sjukt om det fick komma till världen eller så skulle graviditeten ändå avbrutits bara senare.
  • Trean2021
    Amidina skrev 2020-08-12 11:08:33 följande:

    Ja du.. :p Han har väl fått vackert lära sig att det är okej att bli ledsen, och när jag är det så vill jag inte ha lösningar utan bara tröst så det blir kramar istället. :) Sen blir han ju ledsen själv med men visar det inte så det jobbar vi på. ;) Jag tror ju starkt på att vi behöver alla våra känslor och det är ju så vansinnigt skönt att få utlopp för dem ibland, hur förlösande är det inte att gråta när man är tokledsen liksom.

    Haha, expert vete tusan, men har hunnit lära mig lite på dessa 3 år nu. :P Plus att det är ju så spännande!

    Hoppas du kommer hitta din peak utan problem! Vilket märke använder du på testerna?

    Nu tar vi i och håller tummarna för plus i början på september! :D


    Jag håller helt med dig! Känslor är till för att komma ut! Har jobbar mycket på det med min man, han var som en lök men några lager in har jag nog kommit nu Haha :)

    Ja verkligen! Ska bli spännande att se om det överensstämmer med appens förutsägelse också! Enligt den ska jag ha äl den 25/8 men har laddat ner en till som säger den 23/8.. jag tänkte köpa från babyplan :) sen har jag sett att folk använder någon app där de lägger in testerna och får avläsningar, vet du vad det är?

    Ja nu håller vi tummarna!
  • Trean2021
    Entusiastisk skrev 2020-08-12 17:02:44 följande:

    Appen heter Premom :)


    Tack! då ska jag ladda ner den redan nu :)
  • Trean2021

    Första gången jag kör med älstickor. Fick lite högre imorse och nu lågt igen på eftermiddagen är det vanligt? En app säger att jag ska ha äl imorgon och en att jag ska få på tisdag. Vad tror ni?

  • Trean2021
    Entusiastisk skrev 2020-08-23 06:55:49 följande:

    Lh varierar lite upp och ner under hela cykeln så det är helt normalt! Jag personligen tycker det är intressant att se stegringen när den väl kommer och sen följa den själv(därför föredrar jag stickor).. Men vill man bara ha svart på vitt och inte vill analysera själv så är ju digitala jätte bra.. Där får du positivt eller negativt och sen behöver man inte tänka mer på det :)

    Själv har jag aldrig lyckats fånga min peak varken på digitala eller stickor så även kostnaden för mig spelar in eftersom stickor är billigare så jag kan testa flera ggr/dag för att inte missa stegringen :)


    Tack för svar! Det är som sagt första gången jag provar me ältester så vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig! Tog ett nu som enligt Premom var low men jag tycker det ser typ positivt ut. Tror ni det kommer bli positivt under dagen?

  • Trean2021
    Lillaälta skrev 2020-08-22 21:17:52 följande:

    Tips är clearblues ägglossningstest med smiley :) stickor tycker jag kan stegra upp och ner hela tiden under hela follikulärfasen. När brukar du ha stegring, vilken dag? :) har märkt att jag alltid har ungefär samma dagar.


    Ok! Om det inte tar sig denna månad för jag prova clearblue nästa ;) jag har aldrig kört med tester innan så jag har tyvärr ingen aning :(
  • Trean2021
    Entusiastisk skrev 2020-08-24 19:48:41 följande:

    Det ser ju absolut ut att stegra! Testade du något mer? Hur såg det ut idag? :) kan rekommendera babyplans stickor annars, gravidkollens KAN vara något sämre.. ser att många tipsar om digitala men de är rätt dyra i jämförelse men såklart så behöver man inte tolka(om man inte gillar det). Själv gillar jag att se stegringen på stickorna och veta när det är på gång så man kan följa upp vidare och inte råka missa peaken :)

    Sen kan jag verkligen rekommendera att tempa för att kunna bekräfta när äl skett :)


    Ok, jag har kört med RFSL denna gång då jag inte hann beställa innan jag skulle börja testa så köpte dyrt på apoteket haha!

    Så här ser det ut nu. Betyder det att jag missade peaken och att den kanske skedde under natten eller ska jag fortsätta testa? Är på cd 16 idag,

  • Trean2021

    Någon mer som är på äl + 6-7? Har ni några känningar? Jag har molvärk i magen och igår var jag helt säker på att mensen skulle komma även fast den inte är beräknad om en vecka. Funderade då på om det skulle komma en nidblödning men inget! Känns konstigt att känna av något så här tidigt...

  • Trean2021
    NiMi12 skrev 2020-08-31 17:37:31 följande:

    Äl +8 här. Hade också molvärk äl +6-7 kändes som att mensen skulle komma. Idag har jag dock ingen värk alls. Känner mig hängig, täppt i näsan och allmänt ur form. Men det kan ju vara för att sonen är sjuk så jag kanske är smittad haha!!


    Spännande att vi ändå har likande symptom! Hoppas ändå att du inte är sjuk och att det är tidiga symptom på graviditet :) när har du BIM?
  • Trean2021
    NiMi12 skrev 2020-09-01 10:32:03 följande:

    Mår bättre idag om än fortfarande lite förkyld.

    Jag har BIM på lördag om jag följer min vanliga cykel, följer jag äl blir det på söndag eller måndag. Så ganska oklart Hahah! Du då?


    Ja det är ju också jobbigt när man bara vill veta och så kan man inte ens känna sig säker på BIM!

    Jag har BIM måndag eller tisdag så väldigt nära i tid! Är så sugen på att beställa hem ett testa tidigt test från clearblue men vet att även om det är negativt kommer jag tänka att det är för tidigt osv osv och så kommer jag ändå inte känna mig lugn förrän mensen kommer så jag ska försöka hålla mig från att testa tills på tisdag!
  • Trean2021

    Kunde såklart inte hålla mig utan tog test idag, har BIM måndag eller tisdag. Negativt test tyvärr så känns inte som om det blev något denna månad heller.

  • Trean2021

    Nu vet jag att man inte ska ta bort hylsan på stavarna men den är ju så skuggig så tycker alltid det är svårt att se om det är skugga eller sträck. Detta fick jag imorse, tycker mig ana något men känner mig mest desperat... vad tror ni?

  • Trean2021
    Maramba skrev 2020-09-04 13:30:43 följande:

    Men gud det är ju ett tydligt streck. Och blått ser det ut att vara också?! :D


    Åh vad sjukt! Är helt chockad! Har nu beställt hem typ 10 test till så ska testa imorgon igen, känns verkligen inte som det är sant!
  • Trean2021
    Namaste84 skrev 2020-09-04 13:47:51 följande:

    Åh ett streck! :)

    Förlåt urdum fråga men finns det olika Clearblue, alltså vissa som visar ett streck som är positivt och andra ska visa ett plus? Jag gjorde ju ett imorse och fick ett streck direkt men tänkte det skulle vara ett plus. Fick testet av en kompis så har ju inte köpt det själv.


    Absolut ingen dum fråga! Snarare dumt av dem kan jag tycka att ha olika! Det jag har använt är ett testa tidigt och då ska det bli ett streck bara :)
Svar på tråden BIM september 2020