• New  Dawn

    Larm om att tjejer pressas till sex och att sex blivit allt hårdare

    I tråden "Pressa ner magen på tjejen under penetration" kommer debatten att handla om den artikel som en barnmorska skrivit, som handlar om att unga kvinnor söker för att sex gör ont. www.svd.se/barnmorskans-larm-unga-pressas-till-hart-sex. Artikeln handlar om att vissa tjejer ställer upp på sex, på hårt sex, samt att sex blivit allt hårdare.

    Några killar kände igen den sexuella jargongen och svarade på detta genom att göra en film.

    "

    "





    Varför har det blivit så här?

    Varför får tjejer ont av sex?

    Har det alltid varit så här?

    Vad har porren för roll?

    Hur ska vi komma till rätta med detta?


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Svar på tråden Larm om att tjejer pressas till sex och att sex blivit allt hårdare
  • New  Dawn
    Anonym (Inflikning) skrev 2020-09-16 22:16:37 följande:

    Nu vill jag inte framstå som arrogant eller besserwisser men jag blir mycket provocerad av hur du helt okritiskt sätter porren i center oavsett vad samtidigt som du inte intresserar dig för att prata om problemen ur större perspektiv.

    En skriven text, inspelad film, producerad musik etc framställs ju likadant första samt hundrade gången du konsumerar det. Ser du hundra stycken svenska polisfilmer så lär inte den hundraförsta vara särskilt spännande. Då är det troligtvis mer intressant att kolla på ett polskt drama. Mer eller mindre samma sak med porr.

    För att dra fler liknelser: Äter du samma mat varje dag, året om? Lyssnar du på samma podcast jämt? Har du sex på samma sätt alla gånger? Ja, du förstår nog min poäng...

    Om mycket kommersiell porr är likartat så är det inte så konstigt att amatörporr blir mer intressant då de ofta erbjuder mycket mer nischat innehåll, just eftersom de inte är beroende av någon högt uppsatt producent utan har mer friheter.Om man förminskar mansrollen till ett problem orsakat av porren så tar man inte ämnet på allvar utan bara söker en syndabock för att få fram simpla lösningar, skulle jag säga. Inte helt olikt hur många SD:are skyller alla problem på migration.Det beskrivs ju tydligt i bland annat "dokumentären" du hänvisade till från första början. Även Nina Rung har tryckt på teorin att ökad porrkonsumtion i låg ålder ökar risken för att begå sexuella övergrepp när det i själva verket inte finns (mig veterligen) någon forskning som tyder den tesen.Att sexakter visas upp i visuellt väldigt tydliga scener. Dvs att det inte sker under täcket. Tänker på t.ex. 9 Songs.Jag skulle snarare säga att du underskattar människors förmåga att styra sin egna sexualitet samt förenklar påverkan av kulturkonsumtion. För att förklara vidare på ett enkelt sätt...

    Det finns mycket tydliga normer i kommersiell kultur (film och musik i huvudsak) som kan ge oss mycket begränsande synfält för avvikelser om vi inte kan ta in förståelse från andra håll, även om kultur är fiction i grund och botten. Det gäller exempelvis representation av HBTQ-personer. Genom att belysa filmer med sådana teman kan man, åtminstone till viss del, få fler att bli förstående till de rådande heteronormer. Samtidigt kan också ett slentrianmässigt användande av heteropar i populärkultur cementera heteronormen ytterligare, vilket leder till mer marginalisering av HBTQ-personer.

    Att det skulle finnas "en helt annan bredd i utbud i annan film"... Ja, det säger ju ett och annat om hur lite porr du har sett.Vad är det för fel i att tända på en porrfilm? Och även om nu tänkande skulle ändras, behöver det vara något dåligt? Porr kan innehålla så mycket mer än vad du tror. Och den som inte vill se på porr där någon blir slagen behöver inte heller. Det är valfritt.

    Är det skrämmande att gå igång på att bli slagen förresten? Jag tycker väldigt mycket om det och har gärna BDSM de gångerna jag har sex. Finns få saker som får mig att gå igång så mycket som att bli dominerad.I grund och botten är porr till för att folk ska kunna bli kåta. Det är inte så mycket svårare än så...

    Så länge det finns samtycke har jag inga problem med att folk sprutar varandra i ansiktet eller har a2m. Fun fact så visste jag inte vad sistnämnda var förrän alla konservativa moralister blev helt besatta av det... :)Ursäkta men vad fan vet du om mitt nioåriga jag eller hur barn reagerar på olika sorters medier/innehåll?

    Om du läser vad jag skrev så fick jag ingen negativ reaktion, men nog reflekterade jag över vad jag såg. Det främsta jag tänkte och funderade över var exakt varför killen var naken, som att jag förväntade mig att tjejen skulle vara det. Den tanken säger väldigt mycket om hur pass ingraverade vi blir med förväntningar på kvinnor i samhället i stort.

    Statens medieråd visade i en rapport från 2019 att över hälften av de tillfrågade barnen som hade sett porr att de helt enkelt inte brydde sig. Av de resterande tyckte en del om det på olika sätt (t.ex. upplevde det som spännande) och några blev upprörda. Jag tror inte att det finns något sätt som är mer rätt att reagera på som barn, men generellt tänker jag att de flesta kan hantera porr utan svårigheter och vet att de är fria att stänga ner webbläsaren samt vända sig till vuxna om det blir jobbigt.Men för i h... Du verkar ju avsiktligt missförstå allt som jag skriver.

    Om du mår dåligt av porr så har du ett ansvar att sluta med porr. I Sverige har vi fri sjukvård och det går utmärkt att kontakta en vårdcentral eller psykiatrisk mottagning för hjälp med det. Ser inget konstigt med det egentligen. Men många av de som misstänker att porren är orsaken till deras ohälsa misstar förmodligen det.

    Ska ge dig ett simpelt scenario som jag ber dig lösa.

    Problem: En kille tittar på porr och har inga vänner. Han mår dåligt.

    Lösning 1: Skaffa vänner

    Lösning 2: Sluta titta på porr

    Vilken av lösningar tror du har bäst effekt (kliniskt)?Med tanke på hur debatten ser ut idag så tänker jag att "kritikerna" gör mer skada än nytta. Målar man upp porren som så skadlig som du gör (fastän det inte finns några belägg för det) är risken stor att man skambelägger många som tittar på porr och kommer längre bort från lösningar.

    Hade jag fått lyssna på dårar som Elsa Lantz eller Harry Skärlund som barn så hade jag själv förmodligen aldrig ens vågat kolla på porr eller ha sex.


    Jag har inte skyllt allt på porr alls. Jag tror det finns betydligt fler orsaker till att kvinnor ställer upp på sex, och har sex de inte vill, än just porr. Jag vill att vi pratar om detta. Jag tror dock att porren påverkar synen på sexen, men det är inte bara porren. Jag vill egentligen få igång debatten om varför kvinnor ställer upp på sex de inte vill ha, samt varför människor har olika typer av sex de inte vill ha.

    Din jämförelse med andra saker har vissa brister. Om du ser på filmer finns utveckling åt alla håll. Du menar att denna mångfald finns inom porr, men nog är det väl väldigt svårt att se sex som innehåller tankar och andra känslor än kåthet.

    När visas sex där man belyser problematiken med sex i relationer, tex att kvinnan ställer upp på saker hon inte vill, och tankarna/känslorna bakom det?

    En sexscen med prat? Hur ofta förekommer det ? När man frågar varandra "Hur känns det, när jag gör så här".Eller " Jag vill att vi provar...." När förekommer frågor "Vad tycker du om analsex?" "ska vi prova" När avbryts försöken för att det inte känns bra? När avbryts sexscenen med att någon säger "Nu tappade jag känslan".När får man se att paret börjar med sex men inser att det är bättre att bara smeka varandra.

    När det kommer till BDSM undrar jag hur ofta man visar samtalet innan, där paret pratar om hur de känner och vad de vill. När det gäller film finns filmer som behandlar problem och känslor kring människliga relationer och situationer. Sedan finns det ytliga filmer utan känslor, men när det gäller sex förekommer väldigt lite känslor och tankar i alla kategorier av filmer där sex finns med.

    Sexscener i vanliga spelfilmer är oftast ganska korta och ofta lika. Inte sällan klipper man just när sexet inleds.

    Det är inte fel att tända på porr och jag vet att porr ibland är positivt och att människor kan berikas av det, men jag tror också det kan skapa prestationsångest eller påverka vissa så att de tror att de måste vara som i porren för att duga.

    Det lustiga med BDSM debatten är att flera människor som själv utövar BDSM reagerade på tex "fifty shades of Gray", därför att det visades på fel sätt osv. Men när utsätt porrklipp för liknade diskussion? Det finns inga problem att människor njuter av BDSM om båda gillar det. Problemet är att det oftast inte framgår att det är på den undergivnes villkor i porrens värld. Att njuta av att skada någon är skrämmande. Tyvärr ser det inte sällan ut så i porren. Dvs att mottagaren inte vill. Får ont mm.

    Ja, det finns olika sätt att reagerar på porr. Du som 9 åring reagerade inte känslomässigt, menade jag, men det är lika "normalt" att må dåligt och reagera känslomässigt. Det negativa kan vara att inte reflektera och tänka på det man ser. Jag tror att det är ganska ovanligt att vända sig till föräldrar med tankar om porr. Oavsett vad man tänker. Oavsett hur man reagerar.

    Det finns män som får prestationsångest av porr. Det finns män som påverkas av porr på det viset att de tycker in kuken analt utan förberedelse. Som sprutar i ansiktet utan att veta om kvinnan vill. Som obetänksamt provar för hårda tag utan att veta. Tror du dessa män uppsöker psykiatrin?

    Jag tycker det är viktigt att lite mer allmänt prata om att kvinnor för ofta ställer upp på sex fast de inte vill, samt att de kanske ställer upp på saker de sett i porr fast de inte vill. Om vi aldrig ska prata öppet om detta och ingen kritik mot porr får ske, är det större risk att dessa kvinnor accepterar läget. Jag hade aldrig i livet tänkt tanken att uppsöka psykiatrin för att jag fick ont av sex och ställde upp. Jag gick till apoteket och köpte bättre glidmedel och köpte mer och mer svampmedel. Tycker du att jag skulle uppsökte psykiatrin?

    .

    Ditt exempel om ensamhet har inget med porr att göra. Finns massor av människor som inte ser på porr, och inte har vänner, och som mår dåligt. Jag tror inte de ser så enkelt på saken som du. "skaffa vänner"

    Jag tror den debatten du och jag har behövs. Du tycker att det jag säger skadar. Så man får alltså inte ifrågasätta människor påverkan av porr? Som i alla debatter kommer det finnas de som är väldigt emot och de som är väldigt för, men jag tror det är viktigt att kunna prata om porr och vilka känslor, tankar och reflektioner det ger.

    Det är konstigt att du tänker att du påverkas så mycket av några kritiker av porr (i alla fall som barn) De skulle kunna få dig att inte vilja ha sex alls. Så känslomässigt påverkad skulle du kunna bli av dessa personer. Däremot tycker du inte att människor behöver bli påverkad av porr i sitt sexliv. Om de blir det ska de uppsöka psykiatrin.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (äkkelgris)
    New Dawn skrev 2020-09-18 13:55:08 följande:
    Självklart finns det böcker och filmer du når dåligt av. Det är bra att reagera som du gör. Det är bra och sunt att reagera att må dåligt. Problemet är när liknande saker framställs i porr sker det som underhållning. För att ge upphetsning och njutnining.
    ja, de har tydligen gjort film på den händelsen (blev förbjuden) och manga Gråter

    jag förstår mig inte på våldsporr, jag vet att mkt är fejk, men det räcker att tjejen får en örfil, så vill jag inte se mer
  • Anonym (Inflikning)
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    Din jämförelse med andra saker har vissa brister. Om du ser på filmer finns utveckling åt alla håll. Du menar att denna mångfald finns inom porr, men nog är det väl väldigt svårt att se sex som innehåller tankar och andra känslor än kåthet.
    Vad vill du få fram med detta? Såsom du har hanterat ämnet låter det på dig som att vår sexualitet påverkas i ett vakuum.
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    När visas sex där man belyser problematiken med sex i relationer, tex att kvinnan ställer upp på saker hon inte vill, och tankarna/känslorna bakom det?
    När regissörer vill det? Eller vad menar du med detta, för jag förutsätter att du menar kommersiella spelfilmer? Jag tänker då på typ... Sex, lögner och videoband, om du har sett den. Även om jag är filmnörd har jag rätt dålig koll på "moderna" filmer eller sånt du vanligtvis hittar på typ Netflix, så beroende på hur din filmsmak är utformad har du antagligen bättre koll än mig där.
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    En sexscen med prat? Hur ofta förekommer det ? När man frågar varandra "Hur känns det, när jag gör så här".Eller " Jag vill att vi provar...." När förekommer frågor "Vad tycker du om analsex?" "ska vi prova" När avbryts försöken för att det inte känns bra? När avbryts sexscenen med att någon säger "Nu tappade jag känslan".När får man se att paret börjar med sex men inser att det är bättre att bara smeka varandra.
    Nu tangerar vi från ämnet då jag antar att du fortfarande pratar om spelfilmer, men om du återigen kollar närmre på de exemplen jag tog upp tidigare kommer du nog att förstå min poäng.  Skälet till att många regissörer inte vill filma sexscener är för att det måste finnas en klar kontext i intrigen för att det ska vara motiveras, såsom Imamura ofta gjorde. Annars blir det lätt som i The Room...

    Varför förväntar du dig en viss representation av sex i film? Ett vanligt begrepp bland regissörer och manusförfattare är "kill your darlings" och det tänker jag säger sig självt. Ditt exempel med att samlaget avbryts tycker jag dock är en intressant aspekt, ty det skulle absolut kunna fungera som en dramaturgisk effekt. Har för mig att Jalla Jalla har en sådan scen även om det var ca 20 år sedan sist.
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    Det är inte fel att tända på porr och jag vet att porr ibland är positivt och att människor kan berikas av det, men jag tror också det kan skapa prestationsångest eller påverka vissa så att de tror att de måste vara som i porren för att duga.
    Återigen påverkas inte vår sexualitet i ett vakuum utan i samhället som helhet och prestationskrav bland män är mycket inbäddad i ens mansnorm som man lär sig redan på dagis. Ja vanligtvis undantas personer med autistiska drag, eftersom de inte påverkas av normer på ett normalt vis.
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    Det lustiga med BDSM debatten är att flera människor som själv utövar BDSM reagerade på tex "fifty shades of Gray", därför att det visades på fel sätt osv. Men när utsätt porrklipp för liknade diskussion? Det finns inga problem att människor njuter av BDSM om båda gillar det. Problemet är att det oftast inte framgår att det är på den undergivnes villkor i porrens värld. Att njuta av att skada någon är skrämmande. Tyvärr ser det inte sällan ut så i porren. Dvs att mottagaren inte vill. Får ont mm.
    Skillnaden är att 50 Shades of Gray gör anspråk på en helt annan publik än vad mycket BDSM-porr gör och då sätts intresset i fokus på ett annat sätt. Ser inget konstigt i att man behandlar kultur och sub-kultur annorlunda.

    Vad får dig att tro att en undergiven person i en BDSM-lek inte skulle få ont? Såvida leken innehåller slag, pisk, klämmor etc eftersom BDSM absolut inte måste göra ont.
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    Ja, det finns olika sätt att reagerar på porr. Du som 9 åring reagerade inte känslomässigt, menade jag, men det är lika "normalt" att må dåligt och reagera känslomässigt.
    Jag är ledsen, men ditt sista påstående där stämmer inte alls.

    Kika gärna på denna undersökning från i fjol.
    statensmedierad.se/download/18.126747f416d00e1ba946903a/1568041620554/Ungar%20och%20medier%202019%20tillganglighetsanpassad.pdf
    Rapporten visar tydligt att barn oftast inte reagerar nämnvärt på porr öht. En del tycker om det och känner att det är spännande. Bland yngre upplevs det oftare som äckligt/motbjudande och äldre (17 årish) är det vanligare att bli upprörd. Men de flesta bryr sig inte.

    Sida 65 i denna rapport från 2017 tycker jag också påvisar något intressant.
    statensmedierad.se/download/18.7b0391dc15c38ffbccd9a238/1496243409783/Ungar%20och%20medier%202017.pdf
    Enligt undersökningen är det mer sannolikt att barn/unga inte blir upprörd av något öht än att bli upprörd av porr.

    Däremot, skall det tilläggas, att bland pojkar (och män i överlag) med sämre psykiskt välbefinnande är det vanligare med mer omfattande porrkonsumtion än män med bättre psykiskt välbefinnande. Det i sig behöver dock inte innebära att porren i fråga är en orsak till ohälsan, men kan absolut vara ett symtom.
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    Det negativa kan vara att inte reflektera och tänka på det man ser.
    Fast det är ju inte detsamma som att reagera känslosamt, vilket du skrev om tidigare. Att reagera på känslor kan ju leda till exakt vad som helst, och det kan absolut vara farligt.

    Som jag påpekade i mitt tidigare exempel så var min reflektion över det jag såg att männen var nakna, vilket jag då inte förstod mig på. Är det någon fara med att tänka såsom jag gjorde då menar du?
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    Jag tror att det är ganska ovanligt att vända sig till föräldrar med tankar om porr. Oavsett vad man tänker. Oavsett hur man reagerar.
    Är det något konstigt menar du? Känner du dig bekväm att prata med din familj om sex, porr etc? Jag skulle aldrig vända mig till dem, men som ung hade jag andra vuxna i min närhet (både genom skolan och privat) som jag kunde anförtro mig åt.
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    Det finns män som får prestationsångest av porr.
    Tidigare skrev du att du trodde att det finns män med prestationsångest pga porr, och nu säger du att det finns? Hur ska du ha det?
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    Det finns män som påverkas av porr på det viset att de tycker in kuken analt utan förberedelse. Som sprutar i ansiktet utan att veta om kvinnan vill. Som obetänksamt provar för hårda tag utan att veta. Tror du dessa män uppsöker psykiatrin?
    Alla har ju sitt ansvar att söka upp rätt vård vid behov, och begår man övergrepp (vilket du illustrerar, även om hårt sex absolut inte är detsamma som övergrepp) är man också en brottsling som förtjänar rättslig påföljd.

    Det jag menar är helt enkelt att jag inte ser något fel i att söka hjälp hos psykiatrin om man upplever ett problem med sin porrkonsumtion, men att du då drar parallellen att jag skulle prata om våldtäktsmän visar uppenbarligen att du inte förstår vad jag skriver (som vanligt iofs).
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    Jag tycker det är viktigt att lite mer allmänt prata om att kvinnor för ofta ställer upp på sex fast de inte vill, samt att de kanske ställer upp på saker de sett i porr fast de inte vill. Om vi aldrig ska prata öppet om detta och ingen kritik mot porr får ske, är det större risk att dessa kvinnor accepterar läget. Jag hade aldrig i livet tänkt tanken att uppsöka psykiatrin för att jag fick ont av sex och ställde upp. Jag gick till apoteket och köpte bättre glidmedel och köpte mer och mer svampmedel. Tycker du att jag skulle uppsökte psykiatrin?
    Jag tycker snarare det är viktigare att prata om samtycke och få människor att förstå sin egna integritet. Det är, i sig, mycket viktigare och effektivt än att fokusera på porren i den utsträckning du gör.

    Just eftersom du gör det fatala misstaget att se porren som roten till allt ont. Ja, det är möjligt att porr kan ha negativa effekter hos folk (positiva också förstås), men vår sexualitet påverkas av så mycket mer. Kan du inte förstå det är det ingen idé att jag ens fortsätter skriva med dig.

    Om du f.ö. tror att kvinnor inte kan säga nej till sex de inte vill ha pga porr så låter det rentav som en idiotförklaring av kvinnor. I princip så antifeministiskt det kan bli.
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    Ditt exempel om ensamhet har inget med porr att göra. Finns massor av människor som inte ser på porr, och inte har vänner, och som mår dåligt. Jag tror inte de ser så enkelt på saken som du. "skaffa vänner"
    Och DÄR visade du precis att du inte har en jävla aning om vad du pratar om utan endast är ute efter att skylla allt på porren.

    Har du inga vänner, tittar på porr och mår dåligt är skälet med all sannolikhet att du inte har några vänner. Skaffar du vänner kommer du säkerligen må bättre, men det innebär inte att du behöver sluta kolla på porr.
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    Jag tror den debatten du och jag har behövs. Du tycker att det jag säger skadar. Så man får alltså inte ifrågasätta människor påverkan av porr? Som i alla debatter kommer det finnas de som är väldigt emot och de som är väldigt för, men jag tror det är viktigt att kunna prata om porr och vilka känslor, tankar och reflektioner det ger.
    Problemet ligger i att man vill hitta en syndabock som man kan skylla allt på, vilket märks tydligt på dina inlägg. Det utelämnar så mycket fakta och kunskap som är viktigt för att kunna komma ifrån de sunkiga normer vi har i samhället.
    New Dawn skrev 2020-09-18 16:40:23 följande:
    Det är konstigt att du tänker att du påverkas så mycket av några kritiker av porr (i alla fall som barn) De skulle kunna få dig att inte vilja ha sex alls. Så känslomässigt påverkad skulle du kunna bli av dessa personer. Däremot tycker du inte att människor behöver bli påverkad av porr i sitt sexliv. Om de blir det ska de uppsöka psykiatrin.
    Skolan har ett ansvar att ge kunskap, visa förebilder och ge barn möjlighet att tänka kritiskt. Av min erfarenhet av skolor i överlag är man rätt så mycket mer öppen till att ta in information från de man möter i den miljön än vad man ser i porr. Skulle således jag möta någon fullkomlig galning i mellanstadieskolan som säger att porr gör mig impotent eller våldtäktsman så kan du ge dig fan på att det hade haft mycket större skadeverkan än vad porren i fråga någonsin skulle kunna ha haft.

    Eller menar du på allvar att föreläsningar, TV-inslag (med experter), skolor, akademisk litteratur m.m. möter en publik med mer slutet mindset än de som tittar på porr? Alltså att porren har möjlighet att påverka mer?

    Annars är det ju bara att lyssna på Elsa Lantz från Porrfri Barndom när hon, i Aftonbladet Daily*, påstår att hon pratat med ett tjugotal skolsköterskor i Stockholm som vittnar att barn i tioårsåldern leker anala våldtäktslekar på skolgården. Samt att lösa det genom att sätta in porrfilter. För det är ju ingen fara alls i att låta dårar få utrymme i media och skolor...

    * Finns att höra här: www.aftonbladet.se/tv/a/7Kn409/debatten-om-porrfilter-i-skolan
    Ca 4:40 in i avsnittet.
  • New  Dawn
    Anonym (Inflikning) skrev 2020-09-19 12:50:29 följande:

    Vad vill du få fram med detta? Såsom du har hanterat ämnet låter det på dig som att vår sexualitet påverkas i ett vakuum.När regissörer vill det? Eller vad menar du med detta, för jag förutsätter att du menar kommersiella spelfilmer? Jag tänker då på typ... Sex, lögner och videoband, om du har sett den. Även om jag är filmnörd har jag rätt dålig koll på "moderna" filmer eller sånt du vanligtvis hittar på typ Netflix, så beroende på hur din filmsmak är utformad har du antagligen bättre koll än mig där.Nu tangerar vi från ämnet då jag antar att du fortfarande pratar om spelfilmer, men om du återigen kollar närmre på de exemplen jag tog upp tidigare kommer du nog att förstå min poäng.  Skälet till att många regissörer inte vill filma sexscener är för att det måste finnas en klar kontext i intrigen för att det ska vara motiveras, såsom Imamura ofta gjorde. Annars blir det lätt som i The Room...

    Varför förväntar du dig en viss representation av sex i film? Ett vanligt begrepp bland regissörer och manusförfattare är "kill your darlings" och det tänker jag säger sig självt. Ditt exempel med att samlaget avbryts tycker jag dock är en intressant aspekt, ty det skulle absolut kunna fungera som en dramaturgisk effekt. Har för mig att Jalla Jalla har en sådan scen även om det var ca 20 år sedan sist.Återigen påverkas inte vår sexualitet i ett vakuum utan i samhället som helhet och prestationskrav bland män är mycket inbäddad i ens mansnorm som man lär sig redan på dagis. Ja vanligtvis undantas personer med autistiska drag, eftersom de inte påverkas av normer på ett normalt vis.Skillnaden är att 50 Shades of Gray gör anspråk på en helt annan publik än vad mycket BDSM-porr gör och då sätts intresset i fokus på ett annat sätt. Ser inget konstigt i att man behandlar kultur och sub-kultur annorlunda.


    Det jag menar är att porr är den absolut största källan till att se sex. Det finns liksom inget riktigt alternativ. Just därför påverkar porr våran syn på sex. Det handlar inte om att jag förväntar mig att andra filmer ska innehålla sex. Jag bara konstaterar att det är främst genom porr vi ser sex. Det finns saker som i princip aldrig förekommer inom porr och det är tankar, känslor, samtal och misslyckanden.

    Syftet med porr är ju att få människor upphetsade så misslyckaden faller ju bort. Även tankar och känslor få en naturligt begränsad plats. I det verkliga sexlivet är det jättebra att prata om sex, men många är obekväma med det, kanske för att vi är så ovana vid att se det. Porr innehåller aldrig innehåller det. I den mån andra filmer innehåller sex förekommer det inte heller.

    Eftersom porr är den absolut största källan att se sex, går det inte att jämföra med annan film eftersom det finns alla möjliga typer av filmer inom andra ämnen.

    Ja jag förstår att Fitfy shades of Grey blev mer omdebatterad, men på något sätt känns det som att toleransnivån hos de som gilla porr, är väldigt hög och förlåtande mot porrfilmer.

    Även om man inte tycker att porr ska förbjudas kanske det är bra att man även kan prata om porr som känns destruktivt. Även om det bara är din egen känsla. Det finns ju en del verkliga övergrepp som filmas så nog kan det vara på sin plats att prata om vad som inte känns okej.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn

    Svarar på resten av inlägget vid något senare tillfälle

    [quote=80654444][quote-nick]Anonym (Inflikning) skrev 2020-09-19 12:50:29 följande:[/quote-nick.[/quote]


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Inflikning)
    New Dawn skrev 2020-09-19 17:07:34 följande:
    Det jag menar är att porr är den absolut största källan till att se sex. Det finns liksom inget riktigt alternativ. Just därför påverkar porr våran syn på sex. Det handlar inte om att jag förväntar mig att andra filmer ska innehålla sex. Jag bara konstaterar att det är främst genom porr vi ser sex. Det finns saker som i princip aldrig förekommer inom porr och det är tankar, känslor, samtal och misslyckanden.

    Syftet med porr är ju att få människor upphetsade så misslyckaden faller ju bort. Även tankar och känslor få en naturligt begränsad plats. I det verkliga sexlivet är det jättebra att prata om sex, men många är obekväma med det, kanske för att vi är så ovana vid att se det. Porr innehåller aldrig innehåller det. I den mån andra filmer innehåller sex förekommer det inte heller.
    För det första: Vad förväntar du dig av porr? Mycket porr är producerad på så vis att det ska se "perfekt" ut, precis som att många amerikanska filmer utspelas i Kalifornien eller New York. Porr är helt enkelt inte producerad med den tankesättet och jag ser i praktiken inget fel med det.

    För det andra: Det finns mycket porr som gör HBTQ-personer möjlighet att kunna identifiera sig med, just eftersom sex är så pass öppet och brett inom porr. Baserat på hur du själv resonerar kring samhällets normer och liknande gissar jag på att du är hetereosexuell och även cis-person (du är förstås fri att rätta mig om jag har fel). För oss som är homosexuella kan porren vara en möjlighet att känna oss representerade och sedda, även om det förstås finns tydliga normer inom de kategorierna.

    Det är väldigt tråkigt att så mycket inom sex är tabu att prata om i offentliga rum, men det är inte porrens fel och den alarmism vi ser nu hjälper inget. Tvärtom är moralismen skadlig för folks sexualitet och redan marginaliserade grupper riskerar att uppleva ännu mer intolerans.

    Om vi ska f.ö. förhålla oss till amerikanska spelfilmer (vilket jag gissar att du i huvudsak gör anspråk på med "annan film") så är det vanligt att undvika explicita sexscener för att inte få en hög åldersgräns, eftersom det försvårar distributionen mycket och således minskar omsättningen. Paul Thomas Anderson brottades med det problemet när han gjorde Boogie Nights, då produktionen hade inneburit en för stor risk åt filmbolaget om den fått 17-årsgräns i USA.
  • New  Dawn
    Anonym (Inflikning) skrev 2020-09-19 20:43:11 följande:

    För det första: Vad förväntar du dig av porr? Mycket porr är producerad på så vis att det ska se "perfekt" ut, precis som att många amerikanska filmer utspelas i Kalifornien eller New York. Porr är helt enkelt inte producerad med den tankesättet och jag ser i praktiken inget fel med det.

    För det andra: Det finns mycket porr som gör HBTQ-personer möjlighet att kunna identifiera sig med, just eftersom sex är så pass öppet och brett inom porr. Baserat på hur du själv resonerar kring samhällets normer och liknande gissar jag på att du är hetereosexuell och även cis-person (du är förstås fri att rätta mig om jag har fel). För oss som är homosexuella kan porren vara en möjlighet att känna oss representerade och sedda, även om det förstås finns tydliga normer inom de kategorierna.

    Det är väldigt tråkigt att så mycket inom sex är tabu att prata om i offentliga rum, men det är inte porrens fel och den alarmism vi ser nu hjälper inget. Tvärtom moralismen skadlig för folks sexualitet och redan marginaliserade grupper riskerar att uppleva ännu mer intolerans.

    Om vi ska f.ö. förhålla oss till amerikanska spelfilmer (vilket jag gissar att du i huvudsak gör anspråk på med "annan film") så är det vanligt att undvika explicita sexscener för att inte få en hög åldersgräns, eftersom det försvårar distributionen mycket och således minskar omsättningen. Paul Thomas Anderson brottades med det problemet när han gjorde Boogie Nights, då produktionen hade inneburit en för stor risk åt filmbolaget om den fått 17-årsgräns i USA.


    Jag bara konstaterar att porr är vad vi möter när vi ser sex. Det finns inget alternativ.

    Därför påverkas vi av porr mer än av andra filmer, som ju finns i alla de slag. Alla filmer är inte "perfekta". Det finns massor av filmer som visar tragedier, känslor, relationer, våld, utsatthet, fiktion, drama mm.

    Porr har inte den bredden och andra filmer kan inte möta upp det som porr saknar.. eftersom att sex inte behandlas i annan film.

    Nej jag refererar inte till någon särskild film. Sex syns i olika filmer.

    HBTQ är mer accepterad i dag och det märks i många sammanhang.

    Jag kan inte se att just porren har varit central i den utvecklingen.

    Ja det är tråkigt att det inte går att prata om porr. Det går inte att ta upp negativa reflektioner /tankar /erfarenheter för då får porrförespråkare panik och slår ifrån sig allt, precis som porrmotståndare.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Inflikning) skrev 2020-09-19 12:50:29 följande:

    Vad får dig att tro att en undergiven person i en BDSM-lek inte skulle få ont? Såvida leken innehåller slag, pisk, klämmor etc eftersom BDSM absolut inte måste göra ont.Jag är ledsen, men ditt sista påstående där stämmer inte alls.

    .


    Vilket stämmer inte?

    Du uppfattade inte vad jag skrev. Jag skrev "att njuta av att SKADA någon är skrämmande". Om du tycker att det är normal så anser jag att det är skrämmande.

    Min uppfattning är att de som tar emot slag, pisk och klämmor och annat BDSM, sex njuter av det, alternativt blir upphetsade av det, och då handlar det absolut inte om att skada.(Det som jag skrev om)

    Om någon njuter av smisk (kanske tom får orgasm av det) handskar det inte om att personen får "ont". Men det där med att njuta av smärta kan ju beskrivas på olika sätt. Någon kan kanske benämna det som att det gör ont, samtidigt som det är skönt. Problemet är att detta ofta inte framgår i porr. Att se någon som ser plågade ut känns osunt. Jag har vänner som utövar mycket BDSM, men den kvinnan njuter av smisk tex.

    Det viktiga i sammanhanget är ju att de som utövar BDSM, är extra noga med att ta reda på vad den andre vill och här blir porren problematisk eftersom det inte syns, eller framkommer, att personen som utsätts verkligen vill detta. Det är extra komplicerat eftersom att den typ av sex dyker upp lite här och där utan att man valt att se det. Det finns inslag där lättare våld och förnedring ingårni klipp där man INTE förväntar sig sex med dessa inslag. Det är klart att det kan bli problem om det blir mainstream med förnedring.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Inflikning) skrev 2020-09-19 12:50:29 följande:

    Kika gärna på denna undersökning från i fjol.

    statensmedierad.se/download/18.126747f416d00e1ba946903a/1568041620554/Ungar%20och%20medier%202019%20tillganglighetsanpassad.pdf

    Rapporten visar tydligt att barn oftast inte reagerar nämnvärt på porr öht. En del tycker om det och känner att det är spännande. Bland yngre upplevs det oftare som äckligt/motbjudande och äldre (17 årish) är det vanligare att bli upprörd. Men de flesta bryr sig inte.

    Sida 65 i denna rapport från 2017 tycker jag också påvisar något intressant.

    statensmedierad.se/download/18.7b0391dc15c38ffbccd9a238/1496243409783/Ungar%20och%20medier%202017.pdf

    Enligt undersökningen är det mer sannolikt att barn/unga inte blir upprörd av något öht än att bli upprörd av porr.


    Jag ställer mig tveksam till att närmare hälften av barnen inte brydde sig av porrklipp. Det kan vara svårt att våga säga både att man gillar det, att man känner obehag ocv inte gillar det (trots att det är anonymt). Enklare att då svara att man inte brydde sig. Ibland kanske det tom är flera känslor samtidigt. Både kåthet, osäkerhet, obehag, motstånd, nyfikenhet samtidigt, och då blir det svårt. Svarsalternativen täcker inte upp på långa vägar.

    Sedan är det ju väldigt väsentligt att veta VAD de såg för klipp. Såg de samlag och oralsex, där de medverkande såg glada ut och såg ut att njuta, eller såg de klipp med analsex, klipp där kvinnan fick örfilar, trycktes ned i madrassen, sprutades i ansiktet eller fick kuken nedtryckt i munnen med kräkrelexer som följd. Det är extremt står skillnad.

    Du skrev att man tröttnar efter att ha sett flera avsugningar, och av samma anledning kan ett nyfiket barn eller ung tonåring, mycket väl klicka på olika klipp och om man inte är jättevarsam kommer man lätt in på grövre sex.

    Att se på förnedring och sexuella våldsinslag och reagera med att "inte bry sig" är en oroväckande trend i så fall
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Inflikning) skrev 2020-09-19 12:50:29 följande:

    Att reagera på känslor kan ju leda till exakt vad som helst, och det kan absolut vara farligt.

    .


    Vadå att reagera på känslor kan vara farligt? Vad menar du?
    Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Larm om att tjejer pressas till sex och att sex blivit allt hårdare