• Tue 13 Oct 2020 08:04
    1013 visningar
    24 svar
    24
    1013

    Gå ner i vikt snabbt.

    Hejsan!

    Jag har gått upp rejält i vikt sedan allt med Corona och man började jobba hemma.

    Vill nu gå ner.

    Tror ni det skulle fungera att halvera portionerna med mat? Samt att köra hemma träning 30 min 5 dagar i veckan utan vikter ?

    Har ni nå tips ?

  • Svar på tråden Gå ner i vikt snabbt.
  • Tue 13 Oct 2020 08:10
    #1

    Ja, men framförallt. Ta bort godis, fika, läsk, glass, junkfood, snacks. Försök få in två till tre vettiga måltider per dag och sunda mellanmål.

    Gör Gärna något längra pulsförhöjande tre gånger i veckan.

  • Tue 13 Oct 2020 08:13
    #2
    Kjell2 skrev 2020-10-13 08:10:00 följande:

    Ja, men framförallt. Ta bort godis, fika, läsk, glass, junkfood, snacks. Försök få in två till tre vettiga måltider per dag och sunda mellanmål.

    Gör Gärna något längra pulsförhöjande tre gånger i veckan.


    Tror du att jag kan äta lite skit iallafall 1 gång i veckan?

    Vad rekommenderar du som är mer pulshöjande?
  • Tue 13 Oct 2020 08:19
    #3
    Knaslil96 skrev 2020-10-13 08:13:48 följande:

    Tror du att jag kan äta lite skit iallafall 1 gång i veckan?

    Vad rekommenderar du som är mer pulshöjande?


    Hjälper det dig på sikt att äta vettigt övriga dagar så kör med en svulldag.

    Bästa pulsförhöjande är det du gör, exakt vad spelar mindre roll. Kan vara löpning, cykling, simning, dans, rask promenad, skidåkning, något pass på gym.
  • Tue 13 Oct 2020 08:32
    #4

    Jag lyckas inte citera dig av någon anledning!

    Men tack så myclet.

    Jag funderar även på periodisk fasta, vad tror du om det?

  • Tue 13 Oct 2020 08:40
    #5
    Knaslil96 skrev 2020-10-13 08:32:23 följande:

    Jag lyckas inte citera dig av någon anledning!

    Men tack så myclet.

    Jag funderar även på periodisk fasta, vad tror du om det?


    Fasta är inget för mig. Får jag så pass lite energi funkar jag inte på jobb och i familjen.

    Men testa, det kanske är en bra metod för dig.
  • Anonym (Brått­om?)
    Tue 13 Oct 2020 08:46
    #6

    Jag tycker det verkar dömt att misslyckas att halvera portionerna och lägga på träning 5 dagar i veckan på det viset. Såvida du inte redan äter 6000 kalorier om dagen då. Varför är det så bråttom?

  • Tue 13 Oct 2020 09:52
    #7
    Anonym (Bråttom?) skrev 2020-10-13 08:46:16 följande:

    Jag tycker det verkar dömt att misslyckas att halvera portionerna och lägga på träning 5 dagar i veckan på det viset. Såvida du inte redan äter 6000 kalorier om dagen då. Varför är det så bråttom?


    Jag äter väldigt stora portioner, det är det som är

    Problemet. Jag jobbar även hemifrån och går aldrig ut direkt så blir ingen träning
  • Tue 13 Oct 2020 09:59
    #8
    Knaslil96 skrev 2020-10-13 09:52:28 följande:
    Jag äter väldigt stora portioner, det är det som är

    Problemet. Jag jobbar även hemifrån och går aldrig ut direkt så blir ingen träning
    Gå ut och träna
  • Anonym (Brått­om?)
    Tue 13 Oct 2020 10:01
    #9
    Knaslil96 skrev 2020-10-13 09:52:28 följande:
    Jag äter väldigt stora portioner, det är det som är

    Problemet. Jag jobbar även hemifrån och går aldrig ut direkt så blir ingen träning
    Ok men kommer det då verkligen fungera att halvera dessa utan att du helt "går under"? Äter du verkligen dubbelt så mycket som du borde?
  • Tue 13 Oct 2020 10:11
    #10
    Kjell2 skrev 2020-10-13 09:59:47 följande:

    Gå ut och träna


    Har dessvärre ingen möjlighet. Jobbar heltid och har inte råd med gymkort.
  • Tue 13 Oct 2020 10:12
    #11
    Anonym (Bråttom?) skrev 2020-10-13 10:01:06 följande:

    Ok men kommer det då verkligen fungera att halvera dessa utan att du helt "går under"? Äter du verkligen dubbelt så mycket som du borde?


    Jag vet inte.

    Jag vet helt ärligt inte vad det är som gör att jag gått upp så mycket.

    Vissa dagar äter jag inget alls, vissa dagar äter jag bara lite..
  • Tue 13 Oct 2020 10:17
    #12
    Knaslil96 skrev 2020-10-13 10:11:55 följande:

    Har dessvärre ingen möjlighet. Jobbar heltid och har inte råd med gymkort.


    45 minuter rask promenad?
  • Anonym (Em)
    Tue 13 Oct 2020 10:25
    #13
    Knaslil96 skrev 2020-10-13 10:11:55 följande:

    Har dessvärre ingen möjlighet. Jobbar heltid och har inte råd med gymkort.


    Hur då ingen möjlighet? Sen när behöver man gym för att träna? Gå ut och gå, spring, gå till utegym, kör youtube-pass framför tv:n. Ladda ner appen FMTK, där finns många bra program, riktigt bra app.

    Och hur kan du inte ha råd med gymkort om du jobbar heltid? Det kostar bara några hundra i månaden, billig underhållning. Har du inte friskvårdsbidrag på jobbet?
  • Tue 13 Oct 2020 10:28
    #14
    Anonym (Em) skrev 2020-10-13 10:25:35 följande:

    Hur då ingen möjlighet? Sen när behöver man gym för att träna? Gå ut och gå, spring, gå till utegym, kör youtube-pass framför tv:n. Ladda ner appen FMTK, där finns många bra program, riktigt bra app.

    Och hur kan du inte ha råd med gymkort om du jobbar heltid? Det kostar bara några hundra i månaden, billig underhållning. Har du inte friskvårdsbidrag på jobbet?


    Jag vill inte diskutera min lön här. Det är inte bara ?några hundra kr?? i månaden för alla.

    Jag ska kika på den appen.
  • Tue 13 Oct 2020 10:30
    #15
    Knaslil96 skrev 2020-10-13 10:28:56 följande:

    Jag vill inte diskutera min lön här. Det är inte bara ?några hundra kr?? i månaden för alla.

    Jag ska kika på den appen.


    Om du börjar äta mindre och vettigt kommer du troligtvis spara pengar.
  • Anonym (Brått­om?)
    Tue 13 Oct 2020 10:39
    #16
    Knaslil96 skrev 2020-10-13 10:12:37 följande:
    Jag vet inte.

    Jag vet helt ärligt inte vad det är som gör att jag gått upp så mycket.

    Vissa dagar äter jag inget alls, vissa dagar äter jag bara lite..
    Mitt råd är att använda en kaloriräknarapp såsom Myfitnesspal eller Lifesum och räkna ut hur mycket du faktiskt äter. Gör detta i 1-2 veckor utan att ändra något så vet du sedan var du ligger. Det är alltid bättre att börja med att skaffa sig koll innan man gör något drastiskt såsom att halvera portionerna.
  • Tue 13 Oct 2020 10:58
    #17
    Anonym (Bråttom?) skrev 2020-10-13 10:39:01 följande:

    Mitt råd är att använda en kaloriräknarapp såsom Myfitnesspal eller Lifesum och räkna ut hur mycket du faktiskt äter. Gör detta i 1-2 veckor utan att ändra något så vet du sedan var du ligger. Det är alltid bättre att börja med att skaffa sig koll innan man gör något drastiskt såsom att halvera portionerna.


    Det var en riktigt bra idé. Ska köra på det! Blir intressant. Tack!
  • Thu 22 Oct 2020 05:51
    #19

    Är du hemma hela dagarna så säger jag absolut ut och promenera! Oavsett om du lägger till hemmaträning och ändrar kosten. Frisk luft och rörelse är jätteviktigt!

    Har du möjlighet så promenera mitt på dagen, när det är dagsljus. 

    Att promenera mår ALLA bra av, oavsett om man går ner i vikt eller inte. Däremot kommer alla de positiva effekterna av promenad hjälpa till att gå ner i vikt - promenader gör att man sover bättre, blir gladare, piggare, står emot motgång bättre etc. Minskar risken för hjärtsjukdom, gör att mage/tarm funkar bättre osv.

    Lycka till!

  • Anonym (D)
    Thu 22 Oct 2020 08:06
    #20

    Jag kör appen Lifesum i perioder. Det blir väldigt tydligt om man överäter och vad man inte kan äta. Det gäller att bli medveten. Regga allt, väg maten, läs innehållsförteckningarna på maten. Välj högt proteininnehåll och lågt sockerinnehåll. Bli lite manisk, det hjälper.

    Träning utförs verkligen inte bara på gym. Jag jobbar också heltid hemma sedan i mars. Raska promenader på lunchen. Skaffa en stegräknare och ha som mål att gå x antal tusen steg per dag.

    Samt onlineträning som utförs på matta. Jag kör SATS onlineträning men det finns hur mycket som helst som är gratis t ex på youtube. Egen kroppsvikt räcker gott och väl.

    Det är lite för nära till kylskåpet när man jobbar hemma, det tycker jag också :). Ha bara bra mat/mellanmål hemma och gör någon form av rörelse varje dag. Stillasittandet är förödande. När jag åkte till jobbet och var på kontoret gick jag ca 10.000 steg per dag. Nu när jag jobbar hemma, går jag inte ut på hela dagen landar jag på 1300 steg. För en dag spelar det ingen roll, för flera månader gör det massor åt fel håll.

Svar på tråden Gå ner i vikt snabbt.