• Kikijiki

BF Augusti 2021

Hej! Likt traditionen är det dags att skapa en tråd för oss som hoppas på tillskott i Augusti!

Jag börjar med en presentation: Jag och sambon väntar första barnet. Jag är 31 år, och har tidigare fått ett tidigt missfall i somras - Så hoppas det går vägen denna gången.

Tänker att jag också skapar en privat facebook-grupp där dom som vill kan gå med.

Hoppas vi blir ett gäng som vill följas åt :)

• Svar på tråden BF Augusti 2021
  • Jolly23
    Anonym (Nb) skrev 2021-02-18 22:49:14 följande:

När ni gör KUB tar ni blodprov och utifrån det får ni siffrorna? När jag gjorde så sa dom bara att allt ser bra ut, inga siffror och sa att om blodproverna visar något så ringer man. Annars är allt bra!

Dom kollar blodprov och mäter nackspalten och tar även med ålder och BMI i beräkningarna.

Har du fått Lågrisk så tror jag sällan att man får siffrorna om man inte ber om det.
  • Anonym (hoppfull)
    Jolly23 skrev 2021-02-19 08:21:09 följande:

Om nipt visar sig vara negativt (alltså inga avvikelser) så är det 99,9 % säkert. Visar det positivt så är det lite mindre säkert och man gör Fvp innan man tar något beslut om hur man går vidare. Fvp har istället någon % missfallsrisk, därför rekommenderar dom nipt.

Jo jag vet, men i mitt fall är det inte säkert min bebis kommer överleva hur som :,( man får ut mer information med fvp än nipt har jag förstått det som när ja frågat runt.
  • Anonym (hoppfull)
    Jolly23 skrev 2021-02-19 08:22:55 följande:

Dom kollar blodprov och mäter nackspalten och tar även med ålder och BMI i beräkningarna.

Har du fått Lågrisk så tror jag sällan att man får siffrorna om man inte ber om det.

Jag har tidigare fått siffror utan att be om det trots lägsta risk och de flesta jag känner lika så. Kan nog va olika från bm till bm vad de anser är relevant eller av vikt att veta.
  • Seven Costanza
    Anonym (Nb) skrev 2021-02-18 23:20:26 följande:

Nej aldrig fått några siffror bara att det ser bra ut!

På pappret jag fick står det "inom en vecka är provsvaren klara. Vi ringer upp alla som får en ökad sannolikhet för kromosomavvikelse enligt KUB"

Aha - har du tagit blodprover samma dag som KUB då? För där jag går tar man blodprovet en vecka innan och så får man KUB-siffrorna vid ultraljudet. Övriga svar som järnvärde ringer de om från den vanliga MVC som sagt. Intressant att det är så olika på olika platser.
  • SpändFörväntan
    Anonym (hoppfull) skrev 2021-02-19 08:47:16 följande:

Jag har tidigare fått siffror utan att be om det trots lägsta risk och de flesta jag känner lika så. Kan nog va olika från bm till bm vad de anser är relevant eller av vikt att veta.

Jag tror också det skiljer sig, kanske både mellan BM till BM men också från landsting till landsting.

Här fick jag bara svaret att det var låg sannolikhet. Hade lämnat blodprover 2 veckor innan UL. När jag i efterhand kom på att jag ville veta siffrorna så ville dom först inte lämna ut dom skriftligt, utan ville ringa och diskutera först eftersom dom ansåg att siffrorna är oviktiga när resultatet ändå anses vara lågrisk. Jag var tvungen att säga att jag krävde siffrorna eftersom det är mitt val och alla siffror är baserade på mina prover. Först då fick jag veta siffrorna.

Så det är nog extremt olika.
  • Elvii91

Lägger till mig i listan. Jag kopierade den senaste listan så jag hoppas att alla kom med! (:

1 aug - Eliinaw (2:a barnet)

4 aug - Seven Costanza (2:a barnet)

8 aug - Holy93 (1:a barnet)

9 aug - Tjoppan (5:e barnet)

14 aug - Perssonlund (3:e barnet)

15 aug - Mommo (2:a barnet)

17 aug - Perzika (3:e barnet)

17 aug - Soltroll (1:a barnet)

22 aug - Katizi80 (1:a barnet)

22 aug - isabelle81 (5:e barnet)

23 aug - Slinkann (3:e barnet)

28 aug - Elvii91 (1:a barnet)

• Elvii91

Nu är det ett tag sen jag var inne här. Har varit orolig för KUB och ibland känt en rädsla för att det kanske inte är en bebis i magen. Så jag har försökt hålla mig sysselsatt med massa småprojekt här hemma.

Igår var det äntligen dags för KUBen och det gick bra. Det var en liten bebis i magen, hjärtat slog och bebis rörde på sig, och vi fick låg sannolikhet från kromosomavvikelser. En sten som släppte från mina axlar.

Denna helgen hade vi egentligen tänkt att berätta för närmaste familj och vänner men min sambos föräldrar åkte i till sin stuga över helgen och min mamma har blivit sjuk. Så vi får snällt vänta ytterligare en vecka..

Hur berättade ni? Eller hur planerar ni att berätta?

• Eliinaw

Vi berättade efter att vi gjorde KUB..För oss kändes det mer säkert efter att vi gjort kub och man såg att det fanns en liten människa där. Sen fick vi låg risk och det var superskönt. Jag ringde mina anhöriga och berättade...träffar inte mina föräldrar och syskon så ofta just nu pga covid-19.

• Milie

Har inte skrivit på ett tag då Familjeliv gör mig åksjuk av att scrolla i. Jag är en sån som mår illa lääääänge. Kring vecka 30 gav det sig i mina tidigare graviditeter. Då kunde jag äta som en jävla kung i ett par veckor tills livmodern plattar till magsäcken. Sen när magen sjunker så var det gött att äta igen. LÄNGTAR. Jag är 15+4 idag, så jag försöker bara tänka här och nu och kämpa på.

Såg att ni pratat NIPT. Får man negativt på NIPT så är det ett väldigt säkert resultat. Nästan 100%. Däremot så blir testet positivt om man hittar många fragment från kromosom 21, 18 eller 13 och det kan hända utan att man har någon trisomi (Downs, Edwards eller Pataus). Alltså falskt positivt. Även om det inte är jättestor risk för falsk positivt så är det av vikt att man tar fostervattensprov om man går i tankarna att avbryta graviditeten.

Vi gjorde NIPT. Negativt på trisomierna och könskromosomer XX, d.v.s. flicka. Vi betalade själva och då får man välja att få veta kön.

• Seven Costanza

Grattis till lyckade KUB-resultat! Vi har fortfarande inte berättat trots bra KUB. Det syns inte mycket så vi vill vänta till efter RUL så att vi även känner oss säkrare att berätta för vårt barn att vi väntar syskon. Tror att det ändå är väldigt lång tidshorisont för en femåring att berätta i mitten på mars och bebisen beräknad i början av augusti. Blev tvungen att berätta på jobbet dock för de ville redan ha in hur man tänkte jobba efter sommaren.

Kommer vara i minst vecka 20 när vi berättar för föräldrar och syskon så det ska bli kul att se om de har misstänkt något eller om det blir en överraskning. Ska dit i nästa vecka och då jag i slutet av vecka 17 så vi får väl se om någon frågar eller bara tror att jag lagt på mig lite .

Svar på tråden BF Augusti 2021