• Kikijiki

BF Augusti 2021

Hej! Likt traditionen är det dags att skapa en tråd för oss som hoppas på tillskott i Augusti!

Jag börjar med en presentation: Jag och sambon väntar första barnet. Jag är 31 år, och har tidigare fått ett tidigt missfall i somras - Så hoppas det går vägen denna gången.

Tänker att jag också skapar en privat facebook-grupp där dom som vill kan gå med.

Hoppas vi blir ett gäng som vill följas åt :)

• Svar på tråden BF Augusti 2021
  • Slinkann

Tack alla <3

Jag känner mig ändå rätt lugn då BM var väldigt förvånad över resultatet eftersom allt såg så bra ut. Vi fick 1/90 så inte så jättedåligt heller tänker jag.

Vi kommer att få välja om vi vill veta kön, och det vill vi! Iaf jag och mannen har ingen talan! :-P

• isabelle81
    Perzika skrev 2021-02-18 19:04:20 följande:

Japp då berättade vi för barnen:

?Är det sant?? ?Åh vad roligt? ?Vi ska får bebis!? Min åttåring har kramat min mage flera gånger efter det ??

Berättade för mor och far.

Mor: ?Jaja...? (total silent)

Far: ?Men ni skulle väl inte skaffa fler barn??

Mor: ?Då får ni skaffa större bil?

Jag: ?Vi har två bilar idag, vi ser inte det som något problem?

...

Far: ?Ja men då får man ju säga grattis!?

Samtalet fortsatte och min mamma sa aldrig grattis...

Min farhåga var sann, men nu har jag dragit av plåstret iaf.

Kan tillägga att jag är enda barnet, så de har två barnbarn.

De är väldigt trevliga och sociala annars. Inte direkt att jag kommer be dem vara barnvakt. Så synd att de (främst mamma) beter sig så här...

Bättre ringa svärmor, hon kommer bli överlycklig iaf!

Vad kul barnen blev glada :) Tråkigt med din mamma... De kanske själv ångrade sig att de inte skaffade fler...? Vissa har bara svårt att glädjas åt andra tyvärr :( Men om det är 3:e så behöver ni ju inte skaffa större bil ;)

Kommer träffa min svärmor imorgon första gången efter vi berättat det. Hon ska passa lillan några timmar för just imorgon ska vi jobba båda :)

(Vi har bara en bil för tillfället (vi jobbar nästan aldrig samtidigt) så när fyran var liten bytte vi våra två äldre mot en nyare 7-sits. Lite knepigt ibland men skönt ändå. Mkt jobb med två bilar...)
  • isabelle81
    Anonym (hoppfull) skrev 2021-02-18 10:44:02 följande:

Ja med nipt brukar man få reda på könet om man vill veta det :) är ju mycket säkrare med nipt än kub men kostar desto mer. Funderar hur det kommer bli för mig (om jag nu får bra besked imorgon) som skulle göra kub i måndags, men nu kommer tiden för att kunna göra det gått ut. Undrar om det blir fv prov direkt då istället.

De kommer kanske fråga dig om fv prov men nipt hade jag hellre gjort. Kanske skrämt upp min man nu när jag sa att kub bara visar sannolikheten men det är ju sant. För han sa ska vi inte göra nipt ändå. Jag sa att det rekommenderas inte när siffrorna är bra så iaf får vi betala det själv... kanske värt det. Ska fundera.
  • isabelle81
    Jolly23 skrev 2021-02-18 11:29:21 följande:

Jag som fått riktigt dåliga resultat 2 gånger trots att det sedan visat sig vara bra skulle aldrig någonsin mer göra kub. Skulle göra nipt direkt nästa gång.

Vi fick inte reda på könet när vi gjorde nipt. Det är lite olika hur dom gör.

Ja lite så tänker jag också. Sen kan man ju får bra resultat men när bebis kommer så... kanske ska göra nipt ändå. Ska kolla upp det! Frågade ni om könet?
  • Anonym (hoppfull)
    isabelle81 skrev 2021-02-18 21:58:06 följande:

De kommer kanske fråga dig om fv prov men nipt hade jag hellre gjort. Kanske skrämt upp min man nu när jag sa att kub bara visar sannolikheten men det är ju sant. För han sa ska vi inte göra nipt ändå. Jag sa att det rekommenderas inte när siffrorna är bra så iaf får vi betala det själv... kanske värt det. Ska fundera.

Det är väl mest det att nipt inte är 100% säkert heller. En bekant fick positivt för kromosomförändring på nipt och då fick hon ändå göra fvprov sen. Och om de anser att vattnet ev beror på kromosomförändring vill de nog inte ta omvägar för att få svaret heller, och inte jag heller tror jag. Vill få korten på borden så snart som möjligt bara.
  • Anonym (Nb)

När ni gör KUB tar ni blodprov och utifrån det får ni siffrorna? När jag gjorde så sa dom bara att allt ser bra ut, inga siffror och sa att om blodproverna visar något så ringer man. Annars är allt bra!

• Seven Costanza
    Anonym (Nb) skrev 2021-02-18 22:49:14 följande:

När ni gör KUB tar ni blodprov och utifrån det får ni siffrorna? När jag gjorde så sa dom bara att allt ser bra ut, inga siffror och sa att om blodproverna visar något så ringer man. Annars är allt bra!

Siffrorna får man ju när man är på KUB-ultraljudet. Fick du inte det? Det som de ringer om är det andra som de också kollar från samma blodprov dvs t ex ens järnvärde och sådant.
  • Anonym (Nb)
    Seven Costanza skrev 2021-02-18 23:10:57 följande:

Siffrorna får man ju när man är på KUB-ultraljudet. Fick du inte det? Det som de ringer om är det andra som de också kollar från samma blodprov dvs t ex ens järnvärde och sådant.

Nej aldrig fått några siffror bara att det ser bra ut!

På pappret jag fick står det "inom en vecka är provsvaren klara. Vi ringer upp alla som får en ökad sannolikhet för kromosomavvikelse enligt KUB"
  • Anonym (hoppfull)
    Anonym (Nb) skrev 2021-02-18 22:49:14 följande:

Oftast tar man blodproverna en tid innan ultraljudet så man får siffrorna direkt. Det är ju ultraljudet tillsammans med ålder och vad blodproverna visar som ger en sannolikhetssiffra. Har man inte alla parametrar får man alltså inte hela bilden.

Finns ställen som tar blodproverna i samband med ultraljudet så då blir det ju att de bara kan lämna besked på vad de ser på ul på plats.
  • Jolly23
    Anonym (hoppfull) skrev 2021-02-18 22:07:58 följande:

Det är väl mest det att nipt inte är 100% säkert heller. En bekant fick positivt för kromosomförändring på nipt och då fick hon ändå göra fvprov sen. Och om de anser att vattnet ev beror på kromosomförändring vill de nog inte ta omvägar för att få svaret heller, och inte jag heller tror jag. Vill få korten på borden så snart som möjligt bara.

Om nipt visar sig vara negativt (alltså inga avvikelser) så är det 99,9 % säkert. Visar det positivt så är det lite mindre säkert och man gör Fvp innan man tar något beslut om hur man går vidare. Fvp har istället någon % missfallsrisk, därför rekommenderar dom nipt.
Svar på tråden BF Augusti 2021