• Anonym (Kalle)

    Bråk över magtröja

    Min dotter går i femman.

    Igår hade hon gått och shoppat med en kompis efter skolan och kom hem med nya tröjor.

    Hon visade upp dom och dom såg bra ut, till den sista som visade MINST tio centimeter av magen. Jag sa att den får vi lämna tillbaka och hon blev förbannad.

    Jag sa att hon är för ung för sånt och att jag inte kommer låta henne behålla och nu har hon gömt den och jag lyckas inte hitta den.

    Hon visste innan att jag aldrig skulle godkänna ett sånt plagg.

    Min kompis tycker att jag ska låta henne använda den.

    Vad hade ni gjort i min sits?

  • Svar på tråden Bråk över magtröja
  • Anonym (ooo)

    Låt det bero. Hon lär inte våga ha den på sig så att du ser det nu efter att du sa ifrån. Leta efter den när hon inte är hemma så hittar du den säkert. Försök att inte skapa alltför jobbiga diskussioner om detta. 

    Hade en diskussion med 13-åring för ett tag sedan. Det dök upp ett par svarta stringspetstrosor i tvätten. Förklarade att vi inte tycker det är ok för hennes ålder, och att hon får vänta tills hon är ca 15. Hon gick med på det.  Hon har inte köpt några fler och de hon köpte ligger i garderoben. Gjorde ingen jättesak av det. Försökte prata som vuxen till vuxen och att sådana plagg inte riktigt är menade för 13-åringar. 

    Samtidigt tycker jag att tjejer ska kunna få klä sig fritt, men ändå - jag kan inte tycka det är ok att 13-åringar bär så sexualiserade plagg som svarta stringspetstrosor. De är så uppenbart påhittade för att behaga sexuellt, även om typ alla unga tjejer säger att det är ju inte därfööööör, det är ju för att de är så fiiiina, så fiiiint med spetstyg. Så nej, minst 15. Det finns ju så otroligt mycket kläder att välja på idag så de måste inte ha detta. 

  • Anonym (Q)

    Har du nu sagt att ni ska lämna tillbaka tröjan får du stå för det. Inte en krona till ungen innan hon tar fram tröjan. Den har hon säkert gömt hos sin kompis för att kunna ha när du inte vet om det. Eller så får du vända upp och ner på hela hennes rum tills den kommer fram. Äh, gör det ändå så hon fattar att du menar allvar. Sedan får hon städa upp.

  • Gameofthrones

    Lämnat tillbaka tröjan,

    Utan kvitto hade jag slängt den. 

    Inga diskutoner det jag säger gäller. 

  • nnnnnnnn

    Har varit i den sitsen och jag sa inget, barnet använde den hemma och första gången den skulle utanför dörren så sa vi föräldrar stopp - ta ett linne under. Så barnet tog ett linne under tröjan så magen inte syntes och fick då gå med tröjan till skolan/på fritiden utanför hemmet.
    Såg ingen anledning att göra en stor grej av tröjans utseende. Men att visa magen i skolan... Nä, tack.

  • Anonym (e)

    Shoppat för egna pengar eller pengar som du gett henne för att hon behövde nya tröjor?


     

  • Panduro

    Alltså om du står fast vid att hon inte får använda den så kan du knappast släppa konflikten nu. Hon lär ju ha andra kläder över/ta på tröjan när hon kommer till skolan. Jag är generellt emot straff men här skulle jag nog dra in förmåner tills tröjan kommer fram igen.

  • Anonym (Q)
    Anonym (e) skrev 2020-12-09 16:14:45 följande:

    Shoppat för egna pengar eller pengar som du gett henne för att hon behövde nya tröjor?


     


    Kvittar. Man får inte se ut hur som helst bara för att man betalat för det själv.
  • Anonym (Linnen)

    Vi har haft samma diskussioner här. Och som någon skrev tidigare så gäller här ett linnen under.

  • Anonym (e)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-09 16:19:26 följande:
    Kvittar. Man får inte se ut hur som helst bara för att man betalat för det själv.
    För dig kanske, för mig varierar svaret på det. Däremot inte att tröjan ska användas i skolan under vintern pga ej praktiskt såklart men hemma eller ute under sommaren är jag inte lika brydd med. Men då gäller det att pengarna var tjejens egna, inte pengar som hade ett mål att fylla.
  • Anonym (e)

    Samt som flera säger så kan man ha linne/tröja under.

Svar på tråden Bråk över magtröja