• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • IVF2021
    CarroAnd skrev 2021-06-19 16:10:48 följande:

När gjorde du ÄP? Jag har badat idag. Kunde inte hålla mig. 12 dagar sedan ÄP, så nästan 2 veckor. På en del ställen läste jag att man kunde bada efter 3 dgr dessutom. Så.. ingen aning

Vi gjorde nog plock ungefär samtidigt! Tänkte också bada imorgon, då har det gått 13 dagar. Skönt att läsa att vissa säger 3 dagar, gör ju att 13 dagar känns med god marginal.
  • endotjej92
    IVF2021 skrev 2021-06-19 08:52:07 följande:

Bättre att frysa än att bli sjuk! Framförallt om man har så bra resultat som du skriver! Fantastiskt med sommarlov och vetskapen om att där finns små embryon som väntar i frysen. Har du fått besked om hur många det blev nu?

Här njuter jag av sommaren. Fick min bortfallsblödning riktigt snabbt (så tacksam för det!). Hela cykeln blev bara 18 dagar. Men det var med bara Suprefact. Tog lite längre tid förra gången när jag fick både Suprefact och sen lite ovitrelle. Jag måste nu vänta till ägglossningen efter nästa mens. Så jag hoppas/tror på slutet av juli. De kunde inte garantera insättning då med tanke på semestrar men de hoppades.

Hur är planen för dig nu?

Måste bara fråga först vad menas med bortfallsblödning:)?

Har du fått en mens då efter behandlingen eller hur menas det:)? Och måste du nu vänta på en till mens och sedan ägglossningen efter det? Sorry för mkt frågor haha är så svårt å hänga med när allt är så nytt, men man lär sig mycket här:)

Ja fattar sjukt kort cykel men antar att det kan vara bra?

Ja så skönt att faktist koppla bort lite grann och njuta av värmen och allt som hör till några veckor nu:)

Yes fick besked i föregår att det blev 4 st till frys, de andra var säkert för dålig kvalite för att frysas tyvärr. Men är nöjd med att det ligger 4 st där och väntar:)

Min läkare sa att om jag får mensen denna eller nästa vecka så hinner jag få en insättning innan semesterstängningen. Och blev så lycklig inatt när jag vaknade av att mensen kom!

Så ska ringa och rapportera in den på måndag och sedan antar jag att jag får en tid för insättning.
  • CarroAnd
    IVF2021 skrev 2021-06-19 21:12:46 följande:

Vi gjorde nog plock ungefär samtidigt! Tänkte också bada imorgon, då har det gått 13 dagar. Skönt att läsa att vissa säger 3 dagar, gör ju att 13 dagar känns med god marginal.

Fick du tillbaka en blastocyst eller ett embryo? Fick du någonting till frysen?
  • Iväntanpåivf
    Jill92 skrev 2021-06-19 15:37:44 följande:

Hej gruppen! Ville bara titta in och säga att jag fått minus på testdagen idag. Så tungt! Men hoppas att det blir mer lyckat i aug, och kanske några till frysen då också. Lycka till ni andra!! Vad starka vi är som går igenom detta..

Kram

Nej vad tråkigt. Hoppas verkligen det går bättre efter semestern.
  • Iväntanpåivf
    Jill92 skrev 2021-06-19 15:37:44 följande:

Hej gruppen! Ville bara titta in och säga att jag fått minus på testdagen idag. Så tungt! Men hoppas att det blir mer lyckat i aug, och kanske några till frysen då också. Lycka till ni andra!! Vad starka vi är som går igenom detta..

Kram

Nej vad tråkigt. Hoppas verkligen det går bättre efter semestern.
  • Livetutandig
    Smilla93 skrev 2021-06-18 11:19:36 följande:

Det är säker som du säger att hela denna processen är ganska tuff psykiskt och kan säkert framkalla ångest och oro. Det är ju så ovisst och man har inte riktigt koll på saker och ting och det är ju jobbigt i sig. Sen går det ju inte att på förhand veta hur hormoner påverkar etc och det ät ju jobbigt att leva i en konstant ovisshet.. Håller tummarna att det inte blir värre för dig när du börjar med sprutorna!! Jag mådde ändå bättre än vad jag trodde att jag skulle och jag tog ju också menopur, så det kommer gå super för dig! Hur känns det nu att du snart ska börja? :) ska du ta fyremadel också? För den sprutan kan du förbereda dig på är lite jobbig, jag fick stora utslag och grejer av den..

Nä jag har väl inte heller så bra koll egentligen på storlek på blåsorna.. Men när jag använde letrozol för att stimulera vanlig ägglossning så så min gynekolog att ägglossning brukar ske när de är typ 25 mm så jag antog att det var samma vid ivf.. ;)

Tack för pepp! <3 Äggplocket gick bra, inte alls så farligt som jag trodde! Väldigt trött nu efter bara.. Va på plats 08.30 och sätt i bilen på väg hem 10.20 så betydligt snabbare också! Totalt plockades 10 ägg, några va nog inte mogna men jag tycker ändå att det känns bra! :) imorgon skulle vi få besked om befruktning och eventuell återföring dag, så nu hoppas jag bara att några blir befruktade och åtminstone ett utvecklas som de ska. :)

Nu är första sprutan tagen och jag kliver in i nästa steg av behandlingen. Mannen fick blanda till sprutan och ge mig den, så nu är vi igång båda två. Känns fantastiskt, läskigt och smått overkligt att kliva in i nästa fas. Jag var helt beredd på att behandlingen kunde kicka igång min panikångest, för precis som du skriver är allt ovisst och dessutom triggas det av att kroppen känns lite annorlunda.

Men vad skönt att äggplocket gick bra och över förväntan. Förstår att du var trött efteråt. Det måste varit omtumlande. Skönt att det gick snabbt alltihop. Fantastiskt med 10 ägg! Nu hoppas jag att de flesta (helst alla) befruktas och att du snart får tillbaka ett litet embryo oeller blasto <3
  • Livetutandig
    Smilla93 skrev 2021-06-18 11:19:36 följande:

Det är säker som du säger att hela denna processen är ganska tuff psykiskt och kan säkert framkalla ångest och oro. Det är ju så ovisst och man har inte riktigt koll på saker och ting och det är ju jobbigt i sig. Sen går det ju inte att på förhand veta hur hormoner påverkar etc och det ät ju jobbigt att leva i en konstant ovisshet.. Håller tummarna att det inte blir värre för dig när du börjar med sprutorna!! Jag mådde ändå bättre än vad jag trodde att jag skulle och jag tog ju också menopur, så det kommer gå super för dig! Hur känns det nu att du snart ska börja? :) ska du ta fyremadel också? För den sprutan kan du förbereda dig på är lite jobbig, jag fick stora utslag och grejer av den..

Nä jag har väl inte heller så bra koll egentligen på storlek på blåsorna.. Men när jag använde letrozol för att stimulera vanlig ägglossning så så min gynekolog att ägglossning brukar ske när de är typ 25 mm så jag antog att det var samma vid ivf.. ;)

Tack för pepp! <3 Äggplocket gick bra, inte alls så farligt som jag trodde! Väldigt trött nu efter bara.. Va på plats 08.30 och sätt i bilen på väg hem 10.20 så betydligt snabbare också! Totalt plockades 10 ägg, några va nog inte mogna men jag tycker ändå att det känns bra! :) imorgon skulle vi få besked om befruktning och eventuell återföring dag, så nu hoppas jag bara att några blir befruktade och åtminstone ett utvecklas som de ska. :)

Glömde skriva att jag inte ska ta den sprutan du skrev, utan Ovitrelle. Är det typ samma tro?
  • Jill92
    CarroAnd skrev 2021-06-19 16:45:05 följande:

Åh, vad tråkigt för dig. Är det första försöket?

Tack fina ni! Nej tyvärr fick bara ut två ägg, ett till mig och det andra skulle odlas lite till för att eventuellt frysas, men det klarade sig inte :/
  • Jill92
    CarroAnd skrev 2021-06-19 16:45:05 följande:

Åh, vad tråkigt för dig. Är det första försöket?

Tack! Ja det var första. Antar att jag hade lite väl höga förhoppningar att det skulle gå direkt hmm. Men kämpar vidare!
  • Jill92
    Clemmentina skrev 2021-06-19 18:10:24 följande:

Åh vad tråkigt! :( Starkt av dig att tänka framåt. Försök njuta av sommaren så håller vi tummarna för augusti! <3

Tack!! Ja ska försöka vila och njuta mkt, nya tag sen <3
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021