• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • apan95
    IVF2021 skrev 2021-07-31 21:09:57 följande:

Låter som en bra plan! Tänk vad coola läkemedel det finns ändå.

Ja verkligen! Ska bli spännande att få följa dig :)
  • IVF2021
    Truuly skrev 2021-07-31 23:20:17 följande:

Ja hoppas verkligen det! Eftersom klinikerna gör olika så kanske det inte har jättestor betydelse om det sker på dag 6 eller 7. Men ändå lite konstigt om rmc har som standard att göra återföring på dag 7 men att vissa får dag 6? Man undrar ju vad det är som avgör.

Eller hur, har också undrat varför man bara ska testa på förmiddagen. Säkrast borde vara att testa 2 ggr/dag men de är så tydliga med att det bara ska testas på förmiddagen.

Jag har oftast min peak på kvällarna, även denna gången. Jag blev liiite osäker på testet på förmiddagen. Tydligt en stegring men testlinjen som ändå var starkt var inte riiiiktigt lika starkt som kontroll linjen. Skulle jag tagit digitalt så skulle jag säkerligen få glad gubbe och innerst inne förstod jag ju att det var positivt. Men man är så konstig och osäker i den här situationen haha. Så jag testade igen på kvällen igen och då fick jag peaken.

På vilken cd brukar du få din peak?

Håller med om att det är konstigt att de kan ha olika dagar som standard. Kanske har de andra klinikerna test på eftermiddagen? Borde ju också spela roll när det står om kontra vilken dag det blir för insättning? Hmm...

Jag har alltid testat på eftermiddag/tidig kväll då det står så på paketet. Men jag skulle verkligen tro att testtiden Malmö önskar är för deras planering skull. Anmälde du omslaget på kvällen eller som för dagen efter?

Jag brukar få CD 13 eller 14. Tror på 14 denna cykeln. Så på fredag. Har du fått bekräftat tid och info för insättning nu?
  • Truuly
    IVF2021 skrev 2021-08-01 09:36:40 följande:

Håller med om att det är konstigt att de kan ha olika dagar som standard. Kanske har de andra klinikerna test på eftermiddagen? Borde ju också spela roll när det står om kontra vilken dag det blir för insättning? Hmm...

Jag har alltid testat på eftermiddag/tidig kväll då det står så på paketet. Men jag skulle verkligen tro att testtiden Malmö önskar är för deras planering skull. Anmälde du omslaget på kvällen eller som för dagen efter?

Jag brukar få CD 13 eller 14. Tror på 14 denna cykeln. Så på fredag. Har du fått bekräftat tid och info för insättning nu?

Ja det blir ju så konstigt för de som tex bara får sin peak på em/kväll. (Som jag)

Jag anmälde omslaget i förrgår på kvällen när jag testade igen med sticka + digitalt. Vet inte om de tar det som att jag fick omslag på fm eller kväll eftersom det var den tiden jag skickade in det. Men även om peaken inte var på förmiddagen så tror jag nog ändå att testet jag tog på fm var positivt. Igår fm testade jag igen bara för att se. Och då hade testat blivit liiite svagare än det på kvällen tidigare. (Såg typ precis som på testet i förrgår på fm) Så då borde det vara rätt att jag anmälde omslag i förrgår..? Jag hade en del molvärk/äl känningar igår em/kväll. Gissar då på att äl skedde igår kväll? Jag fick en tid för återföring på torsdag, så då blir det på dag 5 efter att äl skedde?

Haha jag är så dålig och förvirrad när det gäller allt med ÄL. Så svårt att veta! Åhh hoppas bara att det blir rätt nu.

Då är du nära att få göra en återföring snart!
  • endotjej92

Hej tjejer!
    Känner att jag vill skriva av mig lite haft sån otur de senaste!
    Jag gjorde äggplock i juni och blev lite överstimulerad då de fick ut mycket fler ägg än vad de hade väntat sig (18st) så det fick bli totalfrys. Av dessa 18 blev det 4 till frysen och dessa frystes på dag 5. 
    Så jag gick och väntade på mensen för att sen få göra en FET i början av juli jag var överlycklig! Till min otur! Min ägglossning hamnade på en söndag vilket kliniken förklarade att insättningen inte kan bli av då insättningen måste ske på dag 6 efter ägglossning och detta gick inte för den hamna på en lördag och t kliniken vad stängd! Jag var så ledsen helt sjukt! Nu är det snart dags för nästa ägglossning och jag tar stickor varje dag och jag och min man försöker endå själva men det jag vill komma fram till är att idag är det egentligen dags för ägglossning men den har inte visat sig på stickan och jag hoppas jag får utslag tidigast tisdag. Då blir insättningsdagen måndag 9/8 om jag har tur!
    Meeen problemet är att kliniken öppnar upp då, finns det chans då tror ni att jag får göra insättning den dagen?
    Till min otur får jag säkert ägglossning imorgon och då är de egentligen helt onödig diskussion men jag kan bara inte hålla mig för att hoppas!
    Förlåt för mitt långa kanske onödiga inlägg:(

• endotjej92
    IVF2021 skrev 2021-07-27 14:14:43 följande:

Någon med erfarenhet av insättning efter totalfrys?

Jag trodde jag skulle få en insättning om 2,5 vecka men nu verkar det som jag ska vänta en hel cykel till! Blir snart knäpp. Gjort äggplock som ledde till totalfrys pga risk för överstimulering. Hade bortfallsblödning och nu första vanliga mensen. Som jag förstått det kan man göra första FET nu? Men nu har RMC bestämt att jag ska vänta ytterligare.

Vad är det vanliga förfarandet? När brukar FET ske efter totalfrys??

Åh de känns verkligen som att du och jag sitter i samma båt med denna förbannade väntan som suger musten ur en!!
    Ingen svar på din fråga alls då de är första gången för mig med men om inte min ägglossning skulle hamnat på en söndag vilket blir att återinsättning av fet sker 6 dagar efter vilket landade på en lördag så det gick inte men hade återinsättningsdagen hamnat på en vardag hade jag fått sätta in på cykeln efter äggplocket.
    Då läkaren kollade om överstimuleringen gått ner vilket den hade, så jag tycker endå det låter konstigt att du får vänta så länge men samtidigt man vet inte varför de säger så heller. Kanske är bra att vänta mycket eller så kanske de har för många patienter just nu... så svårt att veta
  • apan95

Ni som har gjort stimulerad FET med letrozol, hur har tidslinjen sett ut på ett ungefär?

vilken CD fick ni positivt LH och vilken CD blev FET?

förstår såklart att det kan vara individuellt men lite nyfiken på ungefär hur det kommer se ut! :)

• Jez20

Hej tjejer!

Idag var jag på mitt sista besök på IVF kliniken! Vilken lång semester de har haft ^^ (känts som en evighet för oss alla). Fick se den lilla, vågar jag säga ordet, bebisen röra sig och även vinka till oss! Min man envisas med att kalla det för bebis och jag envisas med att kalla det foster. Men sakta så skall väl även jag tro på det snart!

Jag kommer hålla tummarna för er alla! Ofrivillig barnlöshet är något jag inte önskar någon på denna jord. Men vi/ni som tyvärr går igenom det är de starkaste jag vet. Och när ni väl blir mammor en dag så kommer ni vara de bästa mest omtänksamma mammorna! Det vet jag!

Om någon har frågor får ni gärna skriva till mig. För er som inte vet så har jag gjort IVF och insättning av ett 3 dagars. Jag har dokumenterat varenda liten symptom och biverkning under hela resans gång (mitt sätt att känna att jag hade någon form av kontroll). Allas resor kan vara olika men ibland är det skönt att ha nått att jämföra med.

Den här gruppen hjälpte mig igenom min resa och jag är extremt tacksam till er alla! Fortsätt stötta varandra <3 Ni är bäst!

• Frida123123

En fråga till er som gjort FET. Jag har 6-dagars embryo i frysen. Min fråga är: Blir återföring då från positivt ägglossnings dag + 6 dagar framåt? Och om det få infaller på en lördag eller söndag, måste man vänta em månad till och hoppas på det bästa tills nästa gång? Jag ska köra i naturlig cykel.

• IVF2021
    Truuly skrev 2021-08-01 10:03:20 följande:
    Ja det blir ju så konstigt för de som tex bara får sin peak på em/kväll. (Som jag)

Jag anmälde omslaget i förrgår på kvällen när jag testade igen med sticka + digitalt. Vet inte om de tar det som att jag fick omslag på fm eller kväll eftersom det var den tiden jag skickade in det. Men även om peaken inte var på förmiddagen så tror jag nog ändå att testet jag tog på fm var positivt. Igår fm testade jag igen bara för att se. Och då hade testat blivit liiite svagare än det på kvällen tidigare. (Såg typ precis som på testet i förrgår på fm) Så då borde det vara rätt att jag anmälde omslag i förrgår..? Jag hade en del molvärk/äl känningar igår em/kväll. Gissar då på att äl skedde igår kväll? Jag fick en tid för återföring på torsdag, så då blir det på dag 5 efter att äl skedde?

Haha jag är så dålig och förvirrad när det gäller allt med ÄL. Så svårt att veta! Åhh hoppas bara att det blir rätt nu.

Då är du nära att få göra en återföring snart!
    Då har du haft insättning idag?! Hur gick det? Har tänkt på dig. Fick du någon förklaring kring LH, ägglossning och tid för insättning eller du höll tyst om att det egentligen blev omslag på kvällen?

Själv har jag testat och testat efter en LH-peak, men än så länge ingenting. Känns nästan som svagare idag än igår, vilket jag hoppas beror på vätskebalansen snarare än hormonnivåerna. Jag fortsätter tro att imorgon, CD 14, är min dag! Annars blir jag paff.
  • IVF2021
    endotjej92 skrev 2021-08-01 16:48:43 följande:
    Åh de känns verkligen som att du och jag sitter i samma båt med denna förbannade väntan som suger musten ur en!!
    Ingen svar på din fråga alls då de är första gången för mig med men om inte min ägglossning skulle hamnat på en söndag vilket blir att återinsättning av fet sker 6 dagar efter vilket landade på en lördag så det gick inte men hade återinsättningsdagen hamnat på en vardag hade jag fått sätta in på cykeln efter äggplocket.
    Då läkaren kollade om överstimuleringen gått ner vilket den hade, så jag tycker endå det låter konstigt att du får vänta så länge men samtidigt man vet inte varför de säger så heller. Kanske är bra att vänta mycket eller så kanske de har för många patienter just nu... så svårt att veta
     Åh, nej! Läste om ägglossningen som krockade med helg. Hemskt att de nekar insättning på helger. Det är ju rätt stor risk att det blir en helgdag, det är ju liksom ganska många procent av en vecka. Hur har det gått för dig nu? Fick du en stegring som ledde till att du fått en tid för insättning eller har de sommarstängt?

Det har löst sig för min del. Jag tror allt var ett konstigt missförstånd och en barnmorska som verkligen stod på sig utifrån vad hon läste i journalen. Jag lyckades stå på mig mer är henne så hon pratade med en läkare som tyckte det verkade konstigt att jag skulle vänta ytterligare men hon vågade inte riktigt gå emot sin kollegas beslut. Så jag fick komma in för en kontroll och vi var helt överens om att kroppen var återhämtad och redo för en insättning! PUH! Tur man vågar stå på sin ibland. Så nu blir det troligen insättning denna cykel. 

Nu går jag och väntar på LH-ökning. Är i sommarstugan men utedass och massor av familj. Det är rätt krångligt att göra testerna på ett smidigt sätt när det är folk överallt och man inte vill sitta kvar inne på dasset tills testet är klart liksom ;)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021