• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Frida123123

Grattis till er clemmentina! Ja, vi har alla våra milstolpar, halvstolpar eller vad man nu säger. Jag blev ju gravid-jippi, fick tyst missfall i juni, usch,men missfallsbehandling har gått bra, om man kan uttrycka det så. Nu tillbaka i ett vänta-jätte-länge-läge, väntan på att mensen ska komma igång efter missfallet, första eller andra beroende på semesterstängningar på privata kliniker. Sedan insättning av FET, om de klarar upptining och om allt ser ok ut. Så lustigt det där, man hoppas på att mensen ska komma, sen hoppas man givetvis absolut inte att mensen ska komma. För min del gäller, får jag mens tidigast 30/7, då kör vi på den mensen, kommer mensen tidigare än så, ja då blir det mens Nr 2. Detta pga semesterstängning. Nu har jag fått grönt ljus för Fragmin och embryo glue! Känns bra!

• Frida123123

Är det någon här som testat Fragmin och embryo glue? Erfarenheter? Hört dock att Fragmin ska göra väldigt ont att ta. Aj

• Jez20
    Frida123123 skrev 2021-07-05 19:48:39 följande:

Grattis till er clemmentina! Ja, vi har alla våra milstolpar, halvstolpar eller vad man nu säger. Jag blev ju gravid-jippi, fick tyst missfall i juni, usch,men missfallsbehandling har gått bra, om man kan uttrycka det så. Nu tillbaka i ett vänta-jätte-länge-läge, väntan på att mensen ska komma igång efter missfallet, första eller andra beroende på semesterstängningar på privata kliniker. Sedan insättning av FET, om de klarar upptining och om allt ser ok ut. Så lustigt det där, man hoppas på att mensen ska komma, sen hoppas man givetvis absolut inte att mensen ska komma. För min del gäller, får jag mens tidigast 30/7, då kör vi på den mensen, kommer mensen tidigare än så, ja då blir det mens Nr 2. Detta pga semesterstängning. Nu har jag fått grönt ljus för Fragmin och embryo glue! Känns bra!

Vad tråkigt att höra! Det stämmer så bra det du säger. Att vi inte blivit galna än är ett under.. Hade likadant i våras då jag skulle göra en insemination. Blev överstimulerad så de var tvungna att avbryta och jag fick då vänta EN HEL MÅNAD TILL. I den här processen är en månad sååå lååång tid!! Lycka till med nästa insättning
  • Clemmentina

Tack, så är det verkligen! Skönt att höra att allt verkar ha gått bra i alla fall även om jag vet hur jobbigt det där är att gå igenom. Hade ett segdraget missfall i december och fick sen vänta ett par månader på ny behandling. Håller tummarna för att din mens kommer tidigast 30 juli. Spännande med Fragmin och embryo glue. Har ingen erfarenhet av dem. Varför tar man Fragmin?
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2021-07-05 05:47:30 följande:

Nu har jag testat igen! Och strecken är starkare än i fredags och ett lätt illamående har infunnit sig! Det verkar som om jag är gravid. Fortfarande väldigt orolig men hoppas så att det är vår tur nu. :)

Åååh grattis nu håller ja så tummarna att det går vägen :) när blir det VUL?
  • LEIVF

Jag fick igår börja med gonal-F! Fick det efterlängtade samtalet igår om att det var okej för oss att starta behandlingen! Jag är 26 år och sambon är 28. Vi har försökt i närmare 2.5 år innan vi sökte hjälp. Visade sig att min sambos kvalité och kvantitet är extremt låg och dålig men att det inte är omöjligt. Vi kommer göra ICSI metoden. Har inbokat ultraljud på lördag och är så nervös!

Någon som vill dela sina tankar och erfarenheter?

Någon som börjat sin behandling nyligen också?

• Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-07-06 07:37:30 följande:

Åååh grattis nu håller ja så tummarna att det går vägen :) när blir det VUL?

Tack snälla! Det blir om drygt 3 veckor. :)
  • Frida123123

Jaha, så ännu mer segdraget pga covid-19. Då jag tagit första dosen behöver jag först ta andra dosen + att det ska ha gått en vecka därefter innan start. Inte hela världen givetvis men känns som allt fördröjs hela tiden. Ni förstår känslan. Den eviga väntan

• Inalina

hejsan! tycker du är fantastisk som känns så positiv när du gått igenom ett tyst missfall efter att äntligen blivit gravid. förstår givetvis att du haft dina mörka dagar också men är verkligen imponerad av din återhämtning och att du blickar framåt så tydligt{#emotions_dlg.flower}! en jättebra strategi men inte alltid så lätt att göra i praktiken! hoppas din mens kommer igång fort!!

Är Fragmin blodförtunnande sprutor? För jag fick det i samband med min lyckade graviditet 2018 (men de kallades något annat), och även embryo glue så jag har positiva erfarenheter även om de där sprutorna inte var någon hit då man får MASSOR av blåmärken på hela magen där man tagit sprutan. Så där är det ju lite drygt såklart, har kliniken sagt hur länge du skulle fortsätta med sprutorna om du blir gravid? Det mesta brukar vara till efter VUL, så man sett hjärtat slå. har du någon bevisad blodkoaguleringssjukdom eller det är mest på 'test'? 

Kram till dig jag hoppas du får köra igång med FET på nästa mens!!Solig
  • Frida123123

Till Inalina: Tack snälla! Vad fint skrivet av dig! Fragmin är mer på test. Fick Trombyl förra gången (jag efterfrågade), vilket jag själv tror var en orsak till att ägget fastnade. De tyckte i så fall att Fragmin var bättre för mig denna gång. Varför kommer jag inte ihåg, ha ha. De kommer prata mer om det på ultraljudet i augusti, så vi får se då. Ja, det har varit mörka, gråa och ljusa dagar men just nu är jag nog i ett läge där jag ändå är stolt över mig själv (och partner givetvis ) hur mycket vi fortsätter att kämpa. Kanske jag tänker mest på oss tjejer, för det är vi som får utstå mest ändå. Hur vi kämpar, lyckas, inte lyckas, men ändå tar oss upp igen, och försöker, i den mån vi själva orkar. Jag är stolt över min resa och blir stolt/rörd över alla andra, när jag läser er resa.

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021