• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Smilla93

Hej alla krigare!

Inte varit här inne på sedan i början av sommaren då jag genomgick min första ivf behandling som resulterade i ett misslyckats ET. Däremot lyckades ett embryon klara sig till dag 5 och gick till frysen. Ska nu göra ett FET i stimulerar cykel där jag ska ta progynon 3 tabletter/dag. Är det någon som har erfarenhet av stimuleras cykel med progynon? Har bara hört om folk som tagit letrozol, vilket jag tog innan ivf och då fick jag ägglossning varje gång och min slem hinna var jättebra... Så här fattar inte varför jag inte får stimulera med det.. Någon som vet?

Mvh förvirrad tjej ;)

• IVF2021
    Inalina skrev 2021-08-16 10:02:42 följande:

hejsan!!! så härligt att du äntligen är ruvare!! och det där sista momentet som alla tycker är så smidigt, hua vad nervöst men skönt att embryot är på plats nu i alla fall!!

nu är jag tillbaka efter en rätt lång semester och ska dra igång med sprutorna nästa måndag förmodligen, kör långa protokollet denna gången så fick ta en spruta som skulle nedreglera hela tjohejsan för en vecka sen. sen ett ultraljud på måndag och förhoppningsvis kan jag köra igång med gonal f då! sen blir det att åka till prag för ÄP och återföring, men försöker nog åka 2 omgångar då jag inte vill vara i väg så länge själv (med en 2 åring hemma). 

jag hoppas du får ett fint plus och det ska bli spännande att följas åt!!! Kram!!

Ja, alltså äntligen fått något tillbaka. Hade inte i min vildaste fantasi trodde det skulle ta så lång tid från första sprutan till ett återförande. Men nu så! RD 3 idag och längtar tills test kan tas eller något symtom börjar visa sig.

Verkar som du lyckats med att då den där sprutan i Sverige! Skönt. Hoppas nya protokollet gör susen och att covid inte ökar så det ställer till det för er.
  • endotjej92
    Frida123123 skrev 2021-08-16 19:34:14 följande:
    Lycka till. Tycker med att det ser väldigt lovande ut..
    Tack så mycket!!
    GlitterLina skrev 2021-08-16 19:47:28 följande:
    Håller tummarna för ett fint plus ikväll & i morgon :)
    Tack jag hoppas verkligen det håller i sig är så nervös! spännande med äggplock på torsdag! hittade de många blåsor vid vul?
    IVF2021 skrev 2021-08-16 19:59:41 följande:
    Vad hemskt att ingen trott på dig genom åren trots så mycket symtom! Vad är det för endometriosspecislist? Jag har aldrig tänkt att jag har endometrios tidigare. Blev lite av en chock vid inskrivningen. Har alltid haft hemskt ont kring ägglossning men mens är helt ok. Sen är det så svårt att skilja på symtom och symtom. IBS och endometrios sitter ju båda i magen liksom.

Jag är 32. Bra blodprover och tydligen superbt AMH (vilket ju gör att jag blivit överstimulerad båda stimuleringarna. Känns väl ok som ruvare. Men längtar tills jag kan testa, men får nog vänta till slutet av veckan.

På något att kan man ju hoppas att det ?bara? är endometriosen som stör, då kanske IVF gör susen. Som det verkar gjort för dig!!! Såg ditt fina diskreta streck på testet. Helt fantastiskt ju!
    Ja det är helt galet!! Om du känner till sthlm så finns det en klinik på söder som heter läkargruppen Victoria, en gyn där tror hon hette Anette vad spec på endo. Även hon som remitterade mig till rmc sen. 
    Ja va bra att du hade så bra värden! det är så segt att ruva för de känns så nära men ändå som att det kan tas ifrån en på något sätt.

Ja blev så lycklig när jag såg det strecket har aldrig någonsin sett ett streck förut överhuvudtaget! Nu får vi hoppas de håller i sig och att din visar plus när du testar!

• Frida123123
    GlitterLina skrev 2021-08-16 19:47:51 följande:

På torsdag morgon blir det äggplock:)

Lycka till med äggplocket! Spännande.
  • GlitterLina
    Frida123123 skrev 2021-08-17 06:30:41 följande:

Lycka till med äggplocket! Spännande.

Tack snälla !
  • Inalina
    endotjej92 skrev 2021-08-16 14:05:45 följande:
    Åhhh tack! Hoppet växer blir helt känsloladdad!! Har inte känt någonting i kroppen så jag trodde allt var kört tills imorse när jag såg dedär svaga strecket
    Jag är idag på RD6 om jag räknat rätt gjorde återföringen 10/8.
    Min absolut första IVF och jag blev överstimulerad i juli då de plocka ut 18 (4 till frys) ägg så fick inte göra en ET då, så nu vart det en FET.
    Hoppas verkligen det håller jag och min man började försöka för exakt två år sen att bli gravida och det har tagit så mycket på mig psykiskt att det inte gått. Vilket jag tror e vanligt att de händer de flesta såklart :(
    Så häftigt det är med första plusset nånsin!! Hjärta (ja eller strecket då ;)) jag har också fått positivt på RD 6 när jag fått tillbaka en fryst blastocyst tidigare (som blev min dotter!) 

jag vet hur tufft det är med hela processen (vi är nog alla smärtsamt medvetna om det här inne..) vi försökte i 4 år innan dottern blev till på 3:e återföringen! Nu ska jag köra igång med 3:e IVF:en för i år med syskonförsök där det inte gick så bra i feb och maj, men hoppas nu på att hösten blir min tur igen! Jag håller tummarna för att ditt lilla pyre håller sig kvar i 9 mån! Solig

• Inalina
    Clemmentina skrev 2021-08-16 15:27:51 följande:
    Hej! Fint att se dig här igen (även om jag såklart önskar att vi slapp vara här). Tiden efter missfallet var tuff. Vi har funderat fram och tillbaks hur vi ska göra (är berättigade att göra en missfallsutredning men avstår för nu) men landat i att göra ett fet så snart mensen kommer (tror jag hade ägglossning i helgen). Så det borde bli i mitten-slutet av september i så fall! Spännande med nedregleringen och att du snart kan vara igång med sprutorna igen! Ser fram emot att följa dig här framöver och hoppas på att vi blir gravid båda två i höst!
    Hej vännen, förstår att det var tufft för er, den mentala bergochdalbanan är inte att leka med i den här processen :( . Visst har ni 2 snöflingor i frysen? 

jag har ju inte fått min blödning som tydligen ska komma efter man tagit Zoladex-sprutan som jag tog för en vecka sen, och jag får inte göra mitt första VUL innan blödningen är över, och min VUL är bokad till måndag så jag börjar bli nervös att allting ska skjutas på :(
    och jag sitter liksom fast lite då min man kommer åka bort på kurs i 2 veckor i mitten av sep så jag måste ha gjort återföring senast 12 sep så jag MÅSTE liksom börja med sprutorna senast mån, så nu går jag o nojar att något är fel för att blödningen inte kommer eller att vi måste skjuta på det etc etc etc... fasen alltså aldrig får man slappna av i den här processen...Obestämd

ska du göra naturlig återföring eller stimulerad?
  • Inalina
    IVF2021 skrev 2021-08-16 20:03:45 följande:
    Ja, alltså äntligen fått något tillbaka. Hade inte i min vildaste fantasi trodde det skulle ta så lång tid från första sprutan till ett återförande. Men nu så! RD 3 idag och längtar tills test kan tas eller något symtom börjar visa sig.

Verkar som du lyckats med att då den där sprutan i Sverige! Skönt. Hoppas nya protokollet gör susen och att covid inte ökar så det ställer till det för er.
    nej jag förstår det du har verkligen fått vänta länge! Förvånad måste kännas som flera evigheter ;) så mysigt med ruvartider, har du tänkt att vänta till testdag eller BIM eller ännu tidigare? 

jo jag lyckades få den där sprutan i sverige förra veckan, inga större problem ändå, sköterskan som gav den hade gett den till många patienter innan (då efter cancerbehandling), men den var en HELT annan historia än de små fjuttiga sprutorna man tar under stimuleringenTungan ute denna var nog 5 ggr så tjock och man lägger liksom in ett inplantat precis innanför huden, men sköterskan var duktig så jag hade ingen anledning att oroa mig för det. dock märker jag inte av några speciella tecken på klimakteriet så kanske kommer det plötsligt bara eller så får inte alla några biverkningar Drömmer
  • endotjej92
    Inalina skrev 2021-08-17 10:01:40 följande:
    Så häftigt det är med första plusset nånsin!! Hjärta (ja eller strecket då ;)) jag har också fått positivt på RD 6 när jag fått tillbaka en fryst blastocyst tidigare (som blev min dotter!) 

jag vet hur tufft det är med hela processen (vi är nog alla smärtsamt medvetna om det här inne..) vi försökte i 4 år innan dottern blev till på 3:e återföringen! Nu ska jag köra igång med 3:e IVF:en för i år med syskonförsök där det inte gick så bra i feb och maj, men hoppas nu på att hösten blir min tur igen! Jag håller tummarna för att ditt lilla pyre håller sig kvar i 9 mån! Solig

Heej! Ja det var så speciell känsla, otrolig glädje med skräck samtidigt, för man vet att de kan hända grejer. 
    Va skönt att du fått en lyckad IVF,  och hoppas det går vägen för dig i höst! synd att det inte tog sig i vår för er :( man blir verkligen helt nere när det känns som allt man gör bara är förgäves. 
    Så underbart att höra att ni fick en dotter, det ger mig hopp om att lillen stannar kvar hos mig!
    Aldrig varit så nervös någonsin ska försöka sysselsätta mig om dagarna an annars blir man lite knäpp haha
  • Lilio

Hej! :)

Jag är ny i tråden och har precis påbörjat fertilitetsutredning. Jag skulle vilja höra om det är vanligt i Sverige (jag bor utomlands) att de rekommenderar alla att genomföra genetiskt anlagsbärartest innan första IVF? Oavsett om ni inte har några kända sjukdomar eller anledningar att tro att det behövs.

Där jag bor är det rekommenderat, men det tar också 8 veckor...

Tacksam för svar :)

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021