• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Lilio skrev 2021-08-18 17:59:36 följande:
    Hej, tack för ditt svar. Det var det jag misstänkte :) Jag bor i Tjeckien och de har rekommenderat det (för att kliniken rekommenderar alla det) men de har också sagt att det inte är tvunget.

Känns som att om man inte gör testet så kommer något bli tokigt, och gör man testet visar det säkert ingenting haha. Dilemma
    Hej! Vad spännande, jag gör också min IVF i Tjeckien denna gången, på Gennet! Vilken klinik går du på? Jag fick min dotter genom Gennet i Prag när vi gjorde IVF där 2018, älskar verkligen den staden! (kan ju hjälpa lite att de hjälpte oss att få ett barn hehe).

Eftersom jag inte bor där är ju inget subventionerat för oss så kanske rekommenderar de det där testet för de som är invånare i landet...  

Nja jag förstår att 8 veckor är länge för att vänta på provsvar.. men har ni ingen anledning att tro att ni har någon genetisk sjukdom så kan ni ju avvakta och köra med IVF och se hur det går, tror det är rätt ovanligt att man har genetiska anledningar varför det inte blir bebis. 
  • Inalina
    endotjej92 skrev 2021-08-18 11:59:52 följande:

Hej!
    Är så orolig idag, är på ruvardag 8 och det kom blod på pappret.
    Morgonurinen visade gravid 1-2 v med CB inget blod då!! andra gången jag var på toa kom det blod!
    När jag kissat efter den gången är det som ingenting hänt, inte minsta tecken på blod. Har ingen mensvärk eller så men är så rädd att det blivit tidigt missfall nu.. 
    Egentligen så dumt att testa tidigt förstår jag nu va tror ni händer?? :(

hej vännen, tänkte bara säga att när jag blev gravid med dottern så hade jag flera blödningar, däribland en runt v 5 och sedan flera stycken innan v 11-12. det var skitjobbigt psykiskt men så där tidigt kan du inte göra annat än bita ihop och tänka att det faktiskt är normalt för många att blöda under graviditet. Håller tummarna att allt går fint, så får du boka in ett tidigt ultraljud om några veckor!!Glad
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-08-18 20:02:33 följande:
    Åh vad skönt att läsa det! Då är blödningen förhoppningsvis över på måndag så att du kan börja då. Men mindre kul att du mår dåligt. Jag hoppas på snabb bättring. Jag tänker precis som du gällande stimulerad cykel. Hösten är dessutom rätt uppbokad så finns risk att vi behöver ställa in om ägglossningen skulle komma sent.
    ja precis jag hoppas blödningen är över till helgen, så allt går som smort på måndag och det är ok att börja ta sprutorna då!
    de sprutorna känns verkligen som rena barnleken jämfört med Zoladexen, förstår att man inte kan administrera den själv!

har du fortsatt med dina tillskott eller skippar du det nu när du har blastis i frysen och inte behöver göra äggplock (förhoppningsvis bara till syskonförsök då i så fall..)

jag har fortsatt med mina så blir intressant att se om det blir någon skillnad på kvaliteten denna gången. Har ju i alla fall större tilltro till Prag-kliniken än så länge så får se vad som händer, vågar ju knappt hoppas på att få till frysen denna gången men det vore verkligen jackpott. men ja många moment återstår ju här, första ultraljudet efter 6-7 dagar är jag väldigt spänd på, blir ju dessutom på en helg så ska försöka hitta en tid till det med min gyn...Skäms
  • Lilio
    Inalina skrev 2021-08-19 08:25:39 följande:

Hej! Vad spännande, jag gör också min IVF i Tjeckien denna gången, på Gennet! Vilken klinik går du på? Jag fick min dotter genom Gennet i Prag när vi gjorde IVF där 2018, älskar verkligen den staden! (kan ju hjälpa lite att de hjälpte oss att få ett barn hehe).

Eftersom jag inte bor där är ju inget subventionerat för oss så kanske rekommenderar de det där testet för de som är invånare i landet...  

Nja jag förstår att 8 veckor är länge för att vänta på provsvar.. men har ni ingen anledning att tro att ni har någon genetisk sjukdom så kan ni ju avvakta och köra med IVF och se hur det går, tror det är rätt ovanligt att man har genetiska anledningar varför det inte blir bebis. 

Ah, vad kul! :) Jag bor i Brno, och är i kontakt med Reprofit här. Vi kommer förmodligen att skippa, inväntar svar från dem nu.
  • Veneria

Hej! 

Nu är jag igång igen efter sommaruppehåll. Gjorde första IVF:en i maj (misslyckat) och fick ett embryo till frysen som sattes in idag i en naturlig cykel (CD20). En blastocyst som såg ut att vara påväg ur sitt skal eller vad det heter - känns ju positivt iallafall :)

Ska testa om 12 dagar - känns väldigt väldigt långt fram? Enligt NC är min mens beräknad till om en vecka för har ganska kort lutealfas, så antar att det är mensen som kommer att visa om det har lyckats eller inte. Men om det hade varit ett helt naturligt försök hade man ju kunnat testa från bim-dagen eller är det något jag missar här?

Håller tummar och tår för oss alla, oavsett var ni befinner er i processen!

• Estelle011

Hej alla gamla och nya IVF kompisar Glad

Hoppas ni har haft härlig sommar Solig nu har kliniker öppnat igen och processen fortsätter. Vi har fått 6 befruktade ägg i frysen så jag väntar bara på mens nästa vecka för att kunna boka fet (hoppaaaas att den kommer aldrig, finns en chans ändå). 

Har redan frågat men inte fått så många svar - hur gör ni med vaccin? Nu är vi jättepressade från både familj och kollegor att vaccinera oss. Vi har inte berättat vad vi gör, för att jag klarar inte frågor hur det går, ledsna blickar osv. Men vet inte. Finns inte riktigt mycket info om hur ska man göra. Om det är 0,001 % chans att vaccinet påverkar processen eller att jag behöver ta paus, då hoppar jag över det. Hur gjorde ni? Är det någon som har fått plus med ivf som är vaccinerad? 

• Veneria
    Estelle011 skrev 2021-08-19 16:29:15 följande:

Hej alla gamla och nya IVF kompisar Glad

Hoppas ni har haft härlig sommar Solig nu har kliniker öppnat igen och processen fortsätter. Vi har fått 6 befruktade ägg i frysen så jag väntar bara på mens nästa vecka för att kunna boka fet (hoppaaaas att den kommer aldrig, finns en chans ändå). 

Har redan frågat men inte fått så många svar - hur gör ni med vaccin? Nu är vi jättepressade från både familj och kollegor att vaccinera oss. Vi har inte berättat vad vi gör, för att jag klarar inte frågor hur det går, ledsna blickar osv. Men vet inte. Finns inte riktigt mycket info om hur ska man göra. Om det är 0,001 % chans att vaccinet påverkar processen eller att jag behöver ta paus, då hoppar jag över det. Hur gjorde ni? Är det någon som har fått plus med ivf som är vaccinerad? 

6 befruktade ägg i frysen låter mycket lovande!

Jag gjorde FET idag och ska ta dos 2 imorgon. Så som det ser ut i dagsläget finns det ju inga studier som visar att det skulle finnas några negativa effekter för en själv som (ev.) gravid eller barnet, så går efter det. Tänker också att det är skönt att vara fullvaccinerad inför framtida försök om nu detta försök skulle misslyckas. Väntade t.ex. jättelänge med att ta TBE-vaccin för att vi försökte bli gravida (naturligt), när det såhär i efterhand hade varit bättre att bara ta det direkt.

På min klinik har de överhuvudtaget inte frågat om covid-vaccinering och jag har inte tagit upp det heller.
  • endotjej92
    Inalina skrev 2021-08-19 08:27:40 följande:
    hej vännen, tänkte bara säga att när jag blev gravid med dottern så hade jag flera blödningar, däribland en runt v 5 och sedan flera stycken innan v 11-12. det var skitjobbigt psykiskt men så där tidigt kan du inte göra annat än bita ihop och tänka att det faktiskt är normalt för många att blöda under graviditet. Håller tummarna att allt går fint, så får du boka in ett tidigt ultraljud om några veckor!!Glad
    Tack så mycket! Det värmer att läsa era erfarenheter, det är så läskigt. Men pratade med kliniken för att få råd och hon sa precis som du att det är helt normalt att få blödning så tidigt. Dessutom kändes det bättre imorse när strecket var något starkare än igår. Tack, hoppas du kommer igång snart <3
  • chislin

Hoppar gärna in i tråden om det är ok! Vi ska göra vår första IVF nu i början på september och det snurrar ganska mycket i huvudet hehe?, Det känns som att jag kommer att glömma någon viktig detalj, blanda sprutan fel, förvara den fel, osv osv. Ja, mycket nerver!

Någon här som tagit Menopur och Fyremadel? Funderar på hur tidigt jag kan hämta ut dem från apoteket i och med hur de ska förvaras (i kylskåp har jag förstått).

Vi måste tydligen också ta blodprov för hiv och hepatit (som kostar skjortan) innan vi kan påbörja behandlingen.

Kul med denna tråd!

• GlitterLina

Det va ett smärtsamt ägguttag idag, men av alla äggblåsor dem fick ut så va det 8 stycken det fanns ägg i :) jättebra ju. Så nu hoppas vi bara på att några blir befruktade. Dem ska ringa mig i morgon vid lunchtid & meddela!

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021