• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Frida123123
    GlitterLina skrev 2021-08-19 21:14:47 följande:

Det va ett smärtsamt ägguttag idag, men av alla äggblåsor dem fick ut så va det 8 stycken det fanns ägg i :) jättebra ju. Så nu hoppas vi bara på att några blir befruktade. Dem ska ringa mig i morgon vid lunchtid & meddela!

Aj, bra jobbat! Lycka till nu med nästa steg och återkoppling idag. låter mycket lovande!
  • Frida123123

Nu är jag igång och testar ägglossning med Clearblue. Som många andra skrivit så blir jag rädd att stegringen ska komma på kvällen och att jag missar den då. Fick strikt nej till att testa både morgon och kväll. Varför vet jag inte. Vågar man göra det iaf? Är det någon som vet varför man inte ska göra det? Är det för att det ska gå 24 h mellan testerna för tillförlitlighets skull?

Vad hade ni gjort? Min mens har varit lite oregelbunden nu senaste två mensens pga utförd missfall i juni, rädd att cykeln är rubbad och att det påverkar ägglossningen. Förresten, vid FET, är det insättning embryots ålder, dagar efter ägglossning. Alltså, om det skulle varit positivt idag, mitt embryo är 6 dagars, skulle det vara återföring den 26/8? Dvs man räknar inte ägglossningsdagen som dag 1?

• Truuly
    Frida123123 skrev 2021-08-20 06:33:16 följande:

Nu är jag igång och testar ägglossning med Clearblue. Som många andra skrivit så blir jag rädd att stegringen ska komma på kvällen och att jag missar den då. Fick strikt nej till att testa både morgon och kväll. Varför vet jag inte. Vågar man göra det iaf? Är det någon som vet varför man inte ska göra det? Är det för att det ska gå 24 h mellan testerna för tillförlitlighets skull?

Vad hade ni gjort? Min mens har varit lite oregelbunden nu senaste två mensens pga utförd missfall i juni, rädd att cykeln är rubbad och att det påverkar ägglossningen. Förresten, vid FET, är det insättning embryots ålder, dagar efter ägglossning. Alltså, om det skulle varit positivt idag, mitt embryo är 6 dagars, skulle det vara återföring den 26/8? Dvs man räknar inte ägglossningsdagen som dag 1?

Jag vet inte varför klinikerna är bestämda att endast testa en viss tid på dagen. Jag blev liite osäker på mitt äl test på förmiddagen, så jag tog faktiskt ett test igen på eftermiddagen och då var det ingen tvekan - fick min peak då. Hade inte sett peaken annars för morgonen efter hade det blivit lite svagare igen. Det är säkert lättare med digitala så det kommer nog gå bra! :)

Hade oxå ett missfall i juni och kroppen återgick till det normala ganska fort, som tur är.

Fick min återföring 6 dagar efter med en 5 dagars blastis :)
  • Inalina
    GlitterLina skrev 2021-08-19 21:14:47 följande:

Det va ett smärtsamt ägguttag idag, men av alla äggblåsor dem fick ut så va det 8 stycken det fanns ägg i :) jättebra ju. Så nu hoppas vi bara på att några blir befruktade. Dem ska ringa mig i morgon vid lunchtid & meddela!

väldigt starkt jobbat och det låter jättebra med 8 ägg, håller tummarna för befruktningen nu!!! återkom när de har ringt dig!!Solig 
  • IVF2021

Åh suck. Mensen gör entré. Misslyckandet är ett faktum. Testdag på måndag men blankt tjuvtest och lite blod idag känns ju inte lovande alls.

Är det någon som fått insättning direkt igen, alltså på den ÄL som kommer som kommer om cirka 2 veckor? Gjorde nu FET i naturlig cykel och utan lutinus.

Kliniken tycker jag ska ha bortfallsblödning och sen mens innan jag får ny insättning, alltså måååånga veckor. Men alltså. Har ett embryo satts in helt utan läkemedel och inte alls fastnat/gett upphov till HcG ökning är det ju nästan ett skämt att kalla detta bortfallsblödning och inte bara en helt vanlig mens.

• Inalina
    Estelle011 skrev 2021-08-19 16:29:15 följande:

Hej alla gamla och nya IVF kompisar Glad

Hoppas ni har haft härlig sommar Solig nu har kliniker öppnat igen och processen fortsätter. Vi har fått 6 befruktade ägg i frysen så jag väntar bara på mens nästa vecka för att kunna boka fet (hoppaaaas att den kommer aldrig, finns en chans ändå). 

Har redan frågat men inte fått så många svar - hur gör ni med vaccin? Nu är vi jättepressade från både familj och kollegor att vaccinera oss. Vi har inte berättat vad vi gör, för att jag klarar inte frågor hur det går, ledsna blickar osv. Men vet inte. Finns inte riktigt mycket info om hur ska man göra. Om det är 0,001 % chans att vaccinet påverkar processen eller att jag behöver ta paus, då hoppar jag över det. Hur gjorde ni? Är det någon som har fått plus med ivf som är vaccinerad? 

hejsan! ja då var vi tillbaka i tråden igen, hoppas det är sista försöket för oss alla och att vi får njuta av vår- och sommarbebisar nästa år Hjärta låter ju (precis som någon annan också skrev), väldigt lovande med 6 embryon i frysen! (hehe känner såklart igen det där med att 'det kanske tog sig denna månaden ändå;)) det hoppas vi såklart!

jag tog mitt vaccin i maj när jag var precis igång med IVF då, vi skulle ju resa till sverige (bor ju i schweiz) i sommar och jag ville vara säker på att vara fullvaccinerad. 'Problemet' som jag ser det är ju också hur man ställer sig till när man faktiskt ÄR gravid att ta vaccinet? om du blir gravid ska du inte ta det då heller på 9 månader? Folk får ju göra precis som de vill men jag tänkte att jag var mer orolig för att få covid som gravid/eller precis när man ska föda och vara mer orolig för de långsiktiga biverkningar många har fått av sjukdomen än för vaccinet. kram hoppas du kommer fram till rätt beslut för digHjärta Jag fick ju inte plus då så kan tyvärr inte skryta med det, men jag känner mig stensäker på att det inte hade med vaccinet att göra då mina ägg ändå var av så dålig kvalitet.
  • Inalina
    chislin skrev 2021-08-19 20:36:40 följande:

Hoppar gärna in i tråden om det är ok! Vi ska göra vår första IVF nu i början på september och det snurrar ganska mycket i huvudet hehe?, Det känns som att jag kommer att glömma någon viktig detalj, blanda sprutan fel, förvara den fel, osv osv. Ja, mycket nerver!

Någon här som tagit Menopur och Fyremadel? Funderar på hur tidigt jag kan hämta ut dem från apoteket i och med hur de ska förvaras (i kylskåp har jag förstått).

Vi måste tydligen också ta blodprov för hiv och hepatit (som kostar skjortan) innan vi kan påbörja behandlingen.

Kul med denna tråd!

hej o välkommen till tråden! hehe ja jag minns nerverna man hade första gången man skulle börja, allt var väldigt nytt och spännande och lite läskigt! men vi har alla vart där så bara att fråga om om det är något du funderar över, vi är flera här inne som gjort ganska många IVFer.

Då apoteken tar max 2 dagar på sig att beställa de där sprutorna skulle jag vänta tills när du tror att det börjar närma sig, du kan ju ha dem i kylen någon vecka hemma själv för att vara på den säkra sidan. Jag tror det är standard med de där blodproven innan man kör igång och dem kommer man inte ifrån.. jag bor dock inte i sverige så vet inte vilka grejer som går på högkostnadsskydd etc? det kanske någon annan kan svara på!

Tips när du ska ta sprutorna är att kolla youtube filmer (ca 300ggr haha) för då ser du precis hur de gör, att läsa en instruktion är ju som att försöka läsa grekiska för mig FlörtDet kommer gå fint, lycka till!!
  • Inalina
    IVF2021 skrev 2021-08-20 08:38:00 följande:

Åh suck. Mensen gör entré. Misslyckandet är ett faktum. Testdag på måndag men blankt tjuvtest och lite blod idag känns ju inte lovande alls.

Är det någon som fått insättning direkt igen, alltså på den ÄL som kommer som kommer om cirka 2 veckor? Gjorde nu FET i naturlig cykel och utan lutinus.

Kliniken tycker jag ska ha bortfallsblödning och sen mens innan jag får ny insättning, alltså måååånga veckor. Men alltså. Har ett embryo satts in helt utan läkemedel och inte alls fastnat/gett upphov till HcG ökning är det ju nästan ett skämt att kalla detta bortfallsblödning och inte bara en helt vanlig mens.

Men åhGråter jäkla skit!!! fan va ledsen jag blir för din skull! Jag vet dem som fått insättning direkt och som du säger, du har ju inga hormoner som ska ur kroppen direkt så kanske gör de ett undantag för dig! Speciellt med tanke på din historik hur lång tid det har tagit så tycker man att de kan vara lite schyssta, men allt beror på kliniken. styrkekramHjärta
  • Estelle011
    IVF2021 skrev 2021-08-20 08:38:00 följande:

Jag har gjort FET två gånger och båda gångerna va det direkt, utan att vänta. När jag gjorde färsk återföring, då väntade jag till nästa mens
    Inalina skrev 2021-08-20 08:47:44 följande:
    hejsan! ja då var vi tillbaka i tråden igen, hoppas det är sista försöket för oss alla och att vi får njuta av vår- och sommarbebisar nästa år Hjärta låter ju (precis som någon annan också skrev), väldigt lovande med 6 embryon i frysen! (hehe känner såklart igen det där med att 'det kanske tog sig denna månaden ändå;)) det hoppas vi såklart!

jag tog mitt vaccin i maj när jag var precis igång med IVF då, vi skulle ju resa till sverige (bor ju i schweiz) i sommar och jag ville vara säker på att vara fullvaccinerad. 'Problemet' som jag ser det är ju också hur man ställer sig till när man faktiskt ÄR gravid att ta vaccinet? om du blir gravid ska du inte ta det då heller på 9 månader? Folk får ju göra precis som de vill men jag tänkte att jag var mer orolig för att få covid som gravid/eller precis när man ska föda och vara mer orolig för de långsiktiga biverkningar många har fått av sjukdomen än för vaccinet. kram hoppas du kommer fram till rätt beslut för digHjärta Jag fick ju inte plus då så kan tyvärr inte skryta med det, men jag känner mig stensäker på att det inte hade med vaccinet att göra då mina ägg ändå var av så dålig kvalitet.
    Hoppas verkligen att det kommer att gå denna gången för oss båda. Skönt att det gick bra för dig med sprutan och att mensen kom i tid Glad

Svårt det där med vaccin. Som Veneria skrev, det finns inga studier som visar att den ska påverka negativt, men det är det som är läskigt, finns inga studier alls. Däremot, för gravida finns bevis att det är säkert efter nån vecka och det finns bevis att vaccinerade gravida kvinnor föder friska bebisar. 

Men jag ska inte skrämma er andra med mina tankar, jag får prata med kliniken när jag går dit nästa gång och bestämma mig efter det. 

Lycka till alla som är igång! Nu händer det Baby
  • Estelle011
    Estelle011 skrev 2021-08-20 09:42:29 följande:
    Jag har gjort FET två gånger och båda gångerna va det direkt, utan att vänta. När jag gjorde färsk återföring, då väntade jag till nästa mens
    Inalina skrev 2021-08-20 08:47:44 följande:

Jag menade att jag väntade en till mens efter färsk återföringen för att göra FET. Men FET efter FET bokade dem direkt Glad
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021