• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • chislin

Efter äggplock (för 9 dagar sedan) är mina äggstockar fortfarande förstorade, nästan 10 cm vardera. Gyn menar att det ju finns risker att de vrider sig så jag måste vara försiktig med rörelser osv. Man blir ju lite uppskrämd?. Känns som jag har två tickande bomber där inne. Har någon här haft samma? Oroar jag mig för mycket i onödan? Vågar ju knappt röra mig haha? Gjorde f ö ingen insättning just pga riskerna med överstimulering.

• Dibella
    Inalina skrev 2021-09-22 09:33:42 följande:
    woohaa!!! nu kör vi, vad härligt att få börja igen!!Hjärta

Ja äntligen!

Såg att du fått tillbaka HCG provet, väldigt tråkigt att det inte blev något denna rundan. Också impad över att du redan nu orkar tänka framåt! Men vore kanske en idé och fråga varför inte en mix eller enbart menopur vore en idé om Gonal-F inte fungerat senaste 2 gångerna. Får hoppas de kommer med något vettigt vid uppföljningen!

• Annna84
    Anonym1Ha skrev 2021-09-20 19:56:58 följande:

Min historia ser ut så här, Började försöka skaffa barn 2019, hände ingenting

Började utredning feb -20 som visade att jag hade PCOS. Började med letrozol enkel dos, metformin för bättre och lättare ägglossning samt levaxin för lätt förhöjt TSH. Mannens sperimieprov var perfekt.. Höll på med detta i 8månader med ägglossning varje månad (gick på VUL och tog ovitrelle) tog bort en polyp i livmodern augusti -20. Inget efter det heller. Remiss för IVF i dec -20 och vårt första IVF blev i maj -21. Efter En lång jobbig stimulering med gonal-f blev det äggplock dag 23, resulterade i 6 mogna ägg men bara 1 befruktat. Det slutade dela sig och blev ingen återföring. Fick vänta och göra hyseroskopi i juni för att utesluta ny polyp då de sätt vätska i livmodern vid äggplock. Blev nekad start i juli och fick göra IVF 2

Nu i augusti då med menopur, högre dos och äggplock blev istället dag 16. 9 mogna ägg av 17ägg vid plock. Med hjälp av ICSI denna gången så blev 5 av 9 befruktade. Vi fick tillbaka en blastocyst dag 5 och fick 2st till frysen. Som sagt vilka kämpar vi är! Så mycket minnen det framkallade att sammanfatta allt. Som vi kämpar allihop!! I med och motgångar!!

Nu är jag på ruvardag 7. Massa mensvärk och inga andra känningar eller symtom. Efter förra IVF:en fick jag mens som idag, en vanlig cykel skulle jag säga BIM på torsdag och testdagens är satt till lördag.

Det blir en lång vecka denna veckan känner jag. Men fortsätter hålla tummarna att det gått vägen <3 annars får vi kämpa lite till, och denna gången fick vi ju faktiskt nått till frysen vilket känns nästan overkligt efter resultatet av ivf 1. Men oj vad det tär på en det här <3 hela processen..

Det låter som att du också haft en lång kämpig resa, heja dig!

Usch, för mig blev det samma sak vid första IVFen, inget gick att sätta tillbaka. Körde vidare med gonal f vid Ivf 2 och det gav egentligen samma resultat, insättning av en 2dagars och inget till frysen. Sedan tog vi beslut att byta till menopur, trots klinikens avrådan, vilket gav till frysen. Även vid ivf 4.

Intresssnt att menopur resulterade i mycket bättre resultat även för dig. Så underbart och helt overkligt att få det beskedet!!

Nu håller jag tummarna för dig! Än så länge håller sig mensen borta? Kramar
  • Amelia84
    Lusselelle123 skrev 2021-09-21 17:29:55 följande:

Ja exakt så, det känns som du beskriver att "varför skulle detta fungera när inget annat gjort det". Men du, och fler i denna grupp, är ju ett levande bevis på detta så man får försöka hålla fast hoppet även fast de är svårt ibland  Vad skönt att ha fått några till frysen, och jag hoppas verkligen att det lilla miraklet stannar hos dig!! 

Ja det känns jättespännande och det ska jag göra :) Jag mår faktiskt bättre nu några dagar in än vad jag gjorde innan vi kom igång, upplevde väntan på mensen som värre eftersom jag är otroligt spruträdd men det gick ju som en dans så nu är jag mestadels taggad men samtidigt rädd för överstimulering då jag har väldigt många äggblåsor.. vill verkligen få göra en återföring denna månad och inte behöva vänta ytterligare, för vänta har man gjort nog haha. 

Ja, den här gruppen ger verkligen hopp och pepp när allt känns svårt :) skönt att du mår bättre, jag tyckte också att sprutorna var mycket enklare att ta än vad jag trodde. Ah, då förstår jag att du är orolig för överstimulering. Hur många blåsor hade du vid första VUL innan ni körde igång? Sa kliniken något om att det fanns en förhöjd risk för dig?
  • Amelia84
    Frida123123 skrev 2021-09-21 18:53:33 följande:

I vecka 7, absolut. Det ska dom kunna göra. Annars hade dom nog aldrig bokat in dig haha. Ja, det upptäckte på vul, fick därefter gå till sjukhuset för att få en second opinion, som konstaterade samma och tillbaka till sjukhuset igen en vecka senare då de inte ville starta en missfallsbehandling innan det var 100 % säkert. Det var typ 99 %. Det är samma ingång till förlossningen så det var jättejobbigt att vara där, och ensam med pga covid. För att inte tala om själva cytotec- aj aj aj. Usch, det vill jag inte göra om igen.

Denna gång förstod min klinik iaf hur jobbigt det var förra gången och släpper in min sambo på kommande vul undersökning. Annars är det nej på det.

Haha! Du har ju såklart helt rätt, de hade ju inte bokat mig annars. Tror jag bara går och nojjar mig för det mesta, den här resan har verkligen vart en prövning för mitt kontrollbehov. Men det är ju bara att släppa på det och åka med!

Usch vilken hemsk upplevelse det måste varit <3 jag kan inte ens föreställa mig den sorgen! Så glad för att det är er tur nu! Och vad skönt att din sambo får följa med denna gång. På min klinik får sambon också följa med så det är jag otroligt tacksam för.
  • Amelia84
    Inalina skrev 2021-09-22 09:32:39 följande:

ja precis, äggkvaliten verkar ju vara mitt problem och det enda problemet som egentligen inte går att göra så mkt åt, men jag tänker att det endast behövs ETT ägg som ska klara sig och bli starkt...  jo jag har en del frågor men framförallt kanske gällande stimuleringen då de senast satte sig emot att prova gonal f och menupur ihop pga av något värde jag hade, men nu kommer jag nog propsa på det, eller ev endast menopur. 

jag blöder (väldigt mkt) just nu med mensvärk from hell, men skulle känna mig redo att köra igång nästa mens. Dock vill jag ev. kunna styra lite när jag sätter igång då mitt schema för hösten är lite fullsmockat med vänner och familj som kommer o besöker oss. Jag har fått ett möte nu med kliniken den om 2 v så efter det hoppas jag kunna planera in för ny stimulering!  så nej, jag vill aldrig ta en längre paus!!!

precis som du säger kan du inte påverka varken symtpom eller vad det lilla livet bestämmer sig för att göra men nu är du gravid och det är ju faktiskt ett litet mirakel i sigkram!!!

Exakt :) det behövs bara ett guldägg! Hoppas nu att det blir ett bra samtal med kliniken och att du får testa en annan behandling! Så härlig inställning att köra igång igen! Du är GRYM!

Hoppas att mensvärken släpper och att du mår bättre snart <3 kram!!
  • Inalina
    Annna84 skrev 2021-09-22 13:58:11 följande:
    Det låter som att du också haft en lång kämpig resa, heja dig!

Usch, för mig blev det samma sak vid första IVFen, inget gick att sätta tillbaka. Körde vidare med gonal f vid Ivf 2 och det gav egentligen samma resultat, insättning av en 2dagars och inget till frysen. Sedan tog vi beslut att byta till menopur, trots klinikens avrådan, vilket gav till frysen. Även vid ivf 4.

Intresssnt att menopur resulterade i mycket bättre resultat även för dig. Så underbart och helt overkligt att få det beskedet!!

Nu håller jag tummarna för dig! Än så länge håller sig mensen borta? Kramar
    (sorry hijackar ditt inlägg!)

Ja men just det - du är ju också ett levande bevis för att Menopur funkade bättre trots avrådan från kliniken! Då kan jag ta med mig dig som exempel till min mötet med min klinik! Flört
    Vet du av vilka grunder din klinik avrådde dig? Min klinik i Prag sa något om mina LH värden tror jag - att pga av dem så borde Gonal F funka bättre än Menopur, men jag kan också vara lite förvirrad av alla förkortningar som används hela tiden...
  • Annna84
    Inalina skrev 2021-09-22 14:51:53 följande:

(sorry hijackar ditt inlägg!)

Ja men just det - du är ju också ett levande bevis för att Menopur funkade bättre trots avrådan från kliniken! Då kan jag ta med mig dig som exempel till min mötet med min klinik!

Vet du av vilka grunder din klinik avrådde dig? Min klinik i Prag sa något om mina LH värden tror jag - att pga av dem så borde Gonal F funka bättre än Menopur, men jag kan också vara lite förvirrad av alla förkortningar som används hela tiden...

Hej :) Tänker på dig!! Jag tycker absolut att du ska testa att prova menopur, det är gjort av mer naturliga ämnen (som jag har förstått det).

Min klinik tyckte att jag hade fått så bra resultat på mina två första ivf:er, dvs fått ut många mogna ägg och fått embryon (själv tyckte jag inte det eftersom vi inte fick några blastocyster på sammanlagt 28st mogna ägg) De tyckte att det var riskabelt att byta pga att menopur är lite svårare att reglera och att det kunde bli antingen färre ägg eller att jag skulle bli överstimulerad och inte få sätta tillbaka något alls. De tog till och med upp vår fråga i läkargruppen och avrådde oss, men vi kände att vi inte hade något att förlora på att testa. Särskilt eftersom det var vårat sista landstingsförsök. Så glad att vi testa det med tanke på att det var vid ivf 3 och 4 som vi fick fram blastocyster och dessutom till frysen.

Stort lycka till med mötet med kliniken <3
  • Smilla93
    Inalina skrev 2021-09-21 13:37:04 följande:

Låter ju skönt om det slutat blöda i alla fall, MA är ju väldigt lurigt, men att vara med om det 2 ggr i rad låter ovanligt så försök att intala dig det.

Symptom hit och dit skiftar väldigt mkt i början minns jag, det är ju väldigt tidigt ännu, de flesta av mina vänner inkl jag själv fick de ordentliga symptomen med illamående etc i v 7 ungefär.. Men vissa har inte känt något alls under hela graviditeten och istället oroat halvt ihjäl sig pga av det.. så alltid är det något

Jag tog blodprov idag men är 100% på att det inte syns något där eftersom jag även fått tillbaka min mens idag. Är faktiskt riktigt glad över det (hur sjukt det än låter) eftersom jag har läst om sprutan jag tog för nedregleringen kan göra att vissa hamnar i klimakteriet och alltså INTE får tillbaka mensen alls, det hade varit katastrof!! Så jag är tacksam över mensen denna gången då jag ändå visste att det inte blev något. Gulligt av dig att hoppas in i det sista för mig !

Ja det var super tufft för både mig och min sambo är vi fick beskedet om att det inte fanns något foster som utvecklades. Men som du säger så är kanske chansen att vara med om ett missfall två gånger liten, så jag ska ta med mig det! Jag och sambon har kommit överens om att vi ska försöka sluta noja och bara vara, vi kan ju ändå inte göra eller påverka något. Dock ska jag ringa kliniken imorgon och kolla om jag kan gå komma på ultraljud tidigare eftersom att det känns väldigt sent i V. 10.

Åh vad tråkigt att det inte blev något, men samtidigt skönt att du iallafall fick din mens som vanligt! Vad sjukt att de ger en sådan spruta om det finns risk att hamna i klimakteriet efteråt.. Men ge inte upp, det kommer gå någon gång! Har det gått en gång så ska de ju gå fler! Hur ser planen it för er framåt nu då? Kram
  • smulis85
    Lusselelle123 skrev 2021-09-21 20:31:56 följande:

Ja det är ju lite ovisst allting när man gör det för första gången, men jag är precis som du - både taggad, hoppfull och livrädd så försöker också bara ta en dag i taget nu  Är lite nervös inför andra sprutan, äggplocket vill jag inte ens tänka på men mest rädd är jag nog för att de inte ska kunna göra en återföring denna gången.. har du fått missfall eller utomkveds förut? 

Ja två missfall men väldigt tidigt v6 så de var mer som en sen mens. Har även haft ett utomkveds där jag fick operera bort ena äggledaren. Som tur var fick jag behålla äggstocken så har fortfarande två äggstockar att hämta ägg ifrån. Var super tufft efter operationen hade massa blod i buken och jätte ont efter. Så det vill jag verkligen inte vara med om igen.
    Amcc skrev 2021-09-21 20:03:53 följande:

Har egentligen min testdag 26/9 men kunde inte hålla mig då jag kännt mig så konstig med molande värk och illamående. Har också kännt att urinet luktat annorlunda.. testade först för 3 dagar sedan på rv 9 och då var det negativt. Haft ännu starkare symtom idag på rv 11 så testade igen och det visade starkt POSITIVT :'))) lång väg att gå men är så glad!! Embryot jag fick tillbaka var ett 3-dagars med 8-10 celler så ja jag hoppas nu att de vill fortsätta att bo kvar <3 Håller mina tummar och tår för er alla i den här tråden! För eller senare så är det bara!

Stort grattis!! Så kul att se att flera plussar här i tråden.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021