• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Janni81
    Lusselelle123 skrev 2021-09-23 17:39:06 följande:

Tack för snabbt svar, det var väldigt lugnande att höra!! Såg framför mig hur spruta efter spruta skulle fyllas med blod och att dom skulle ta slut haha (har katastroftankar inför varje nytt moment). Ja det är verkligen en hel del.. är du ruvare nu? Tack snälla för att du delade med dig av dina erfarenheter 

Ja, ibland kan de där beskrivningarna låta riktigt hemska. Och det ÄR läskigt med alla nya moment. Allt är ju så känslomässigt starkt också.

Jag hade testdag igår och plussade. Så så klart jätteglad då det är min första ivf. Men samtidigt orolig då jag har tre missfall bakom mig.

Men som sagt, vi får stå ut med mycket för att få vår dröm i uppfyllelse. Så nu är det tålamod fram till vul och försöka ha ljusa tankar.
  • Frida123123
    Estelle011 skrev 2021-09-23 13:24:41 följande:

Tråkigt :( vet hur det känns. Jag har inte själv endometrios men har läst jättemycket om IVF generellt och har inte hittat att det ska inte funka pga det.

Själv har jag haft fyra misslyckade försök innan det sista, alla med fina blastocyster som dem har sagt. Jag undrade varje gång varför det inte funkar, vad kan jag göra annorlunda, och dem sa varje - du gör allt rätt, det var bara inte rätt ägg. Nu har jag fått plus utan att jag har gjort något annorlunda, så jag tror verkligen att det är så. I alla fall för oss som inte har andra problem som kan påverka. Vad som har varit annorlunda var att jag hade en paus i somras pga semester och att kliniken hade stängt. Så det kanske är bra att få insättning i november, kroppen kanske behöver paus.

Jättetråkigt att höra om det blanka testet IVF2021. Jag har endometrios. Jag vet faktiskt oförskämt lite om det. Det jag läst dock är att det kan skapa en ogästvänlig miljö för embryot som medför att det blir svårare att fästa/ behålla. MEN, kliniken har inte direkt sagt att det är så men det är min förklaring till ofrivillig barnlöshet (+ ålder). . Tror att det även är beroende på hur mycket/vart endometriosen sitter etc.
  • Frida123123
    Frida123123 skrev 2021-09-23 18:44:02 följande:

Jättetråkigt att höra om det blanka testet IVF2021. Jag har endometrios. Jag vet faktiskt oförskämt lite om det. Det jag läst dock är att det kan skapa en ogästvänlig miljö för embryot som medför att det blir svårare att fästa/ behålla. MEN, kliniken har inte direkt sagt att det är så men det är min förklaring till ofrivillig barnlöshet (+ ålder). . Tror att det även är beroende på hur mycket/vart endometriosen sitter etc.

Oj, det kom på ditt inlägg Estelle. Vill säga grattis till dig till plusset! Härligt! När blir vul?
  • Lusselelle123
    Atocia skrev 2021-09-23 17:33:40 följande:
    Jag tycker inte att det var lika läskigt att dra bak kolven som jag trodde när jag först läste om det. Däremot var det knepigt att knipa i huden samtidigt som man skulle dra bak kolven. Min man fick därför hålla i huden medan jag skötte injektionen. Det kom aldrig något blod för mig, och jag tror att man ska ha extremt otur för att det ska hända. Lycka till, det kommer att gå kanon!
    Ja det var minst sagt knepigt att hitta en bra "ställning" för denna spruta. Då jag är väldigt spruträdd så måste min sambo sköta injektionerna medan jag blundar och försöker överleva haha, men vi löste det och jag tyckte faktiskt att denna kändes betydligt mindre än gonal-f. Så nu har jag överkommit ännu ett moment som jag gruvat mig inför så det känns skönt. Tack så mycket för svar och stöd! 
  • Anonym1Ha
    Janni81 skrev 2021-09-23 17:53:28 följande:

Ja, ibland kan de där beskrivningarna låta riktigt hemska. Och det ÄR läskigt med alla nya moment. Allt är ju så känslomässigt starkt också.

Jag hade testdag igår och plussade. Så så klart jätteglad då det är min första ivf. Men samtidigt orolig då jag har tre missfall bakom mig.

Men som sagt, vi får stå ut med mycket för att få vår dröm i uppfyllelse. Så nu är det tålamod fram till vul och försöka ha ljusa tankar.

Grattis till plusset!! Håller tummarna för er nu att allt går bra <3

Jag kanske vågar mig på ett test imorgon, TD på lördag :)
  • Lusselelle123
    Janni81 skrev 2021-09-23 17:53:28 följande:

Ja verkligen, vi är alla riktiga kämpar och förhoppningsvis är allt värt det i slutändan. Men wow GRATTIS!! Förstår din oro.. :/ Jag håller alla tummar att du  får uppleva en fullgången graviditet denna gång och att du får ditt barn. När ska du på VUL?
  • Frida123123
    Anonym1Ha skrev 2021-09-23 19:26:49 följande:

Grattis till plusset!! Håller tummarna för er nu att allt går bra <3

Jag kanske vågar mig på ett test imorgon, TD på lördag :)

Åh jättespännande! Önskar dig stort lycka till!
  • Estelle011
    Frida123123 skrev 2021-09-23 18:45:24 följande:
    Oj, det kom på ditt inlägg Estelle. Vill säga grattis till dig till plusset! Härligt! När blir vul?
    Tack!Glad Jag har inte pratat med kliniken ännu, men säkert nån gång i november
  • Atocia
    Lusselelle123 skrev 2021-09-23 19:25:38 följande:

Ja det var minst sagt knepigt att hitta en bra "ställning" för denna spruta. Då jag är väldigt spruträdd så måste min sambo sköta injektionerna medan jag blundar och försöker överleva haha, men vi löste det och jag tyckte faktiskt att denna kändes betydligt mindre än gonal-f. Så nu har jag överkommit ännu ett moment som jag gruvat mig inför så det känns skönt. Tack så mycket för svar och stöd! 

Hos oss är det min man som är spruträdd, så jag var illa tvungen att sköta injektionerna själv. Intressant att du tyckte att gonal f kändes mer, för mig var det precis tvärtom. Skönt att ännu ett steg är gjort, lycka till på VUL imorgon!
  • Janni81
    Lusselelle123 skrev 2021-09-23 19:32:45 följande:

Ja verkligen, vi är alla riktiga kämpar och förhoppningsvis är allt värt det i slutändan. Men wow GRATTIS!! Förstår din oro.. :/ Jag håller alla tummar att du  får uppleva en fullgången graviditet denna gång och att du får ditt barn. När ska du på VUL?

Vad skönt att det gick bra med sprutan. Vad fint att du och din man hittat ett sätt som fungerar.

Jag har vul 19/10
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021