• Anonym (Arg bonusmamma)

Bonusfamilj from hell

Jag har två barn sedan förra förhållandet. Min sambo har ett barn sedan hans förra förhållande. Jag är gravid med vårat första gemensamma. Nu är det såhär att jag tål inte hans barn, har irriterat mig på hans barn från dag ett men tänkte att det går över. Vilket det tyvärr inte har gjort. Hans barn bor här på heltid medan mina barn bor varannan vecka. Och nu är det såhär att hans barn, vi kan kalla det X, ska ha sin pappas uppmärksamhet konstant. När jag och min sambo försöker ha en filmkväll ihop när barnen lagt sig kommer X och ska ha sin pappas uppmärksamhet. När vi äter ska X alltid kommentera det som sägs. X klagar ofta på min mat och vägrar äta. Jag börjar avsky ungen alltså. Innan kunde jag stå ut med att X beter sig så och tänkte att det går över, men nu har vi bott under samma tak i över lite drygt 1,5 år och beteendet avtar inte. Mina barn beter sig inte så alls. Pappan försöker säga till X att sluta osv. Detta hörsammar inte X. Så då har jag rutit ifrån ordentligt till X att h*n ska sluta och lyssna på sin pappa. X lyssnar inte på mig heller. Så nu börjar jag undvika ungen så mycket jag kan. Ledsen men jag börjar känna så, att jag inte orkar med ungen. X mamma vägrar ha något med X att göra, så pappan (min sambo) blir illa tvungen. Detta har börjat eskalera och det är konstant bråk/tjafs mellan mig och X fast jag försöker undvika X. Men av någon anledning kan jag inte det fast jag vill. På julafton till exempel öppnade X ett paket på morgonen som h*n inte fick öppna förrens på kvällen, då blev det droppen för mig. Jag skickade in ungen på sitt rum och skrek åt min sambo att X har hållt på att förstöra julen, varpå jag och min sambo började bråka. Mina barn har sagt att de inte vill bo i detta kaoset, utan då hellre bor hos sin pappa. Just nu är jag förtvivlad och olycklig. Jag älskar min sambo men hans barn retar mig och jag börjar tyvärr känna avsky. Tips någon hur vi ska lösa detta?

• Svar på tråden Bonusfamilj from hell
  • Plupp73

Poängen är att du är vuxen och kan göra vad du vill och bo var du vill. Barnet har inget val alls, han måste bo hos sin pappa, och stå ut med alla som pappan släpar in under sitt tak.

Dagens bonusfamiljer är inte alltid kul för barnen heller. Nu bor jag själv i bonusfamilj förvisso, men mina barn är glada och nöjda som läget är.

• Anonym (Zäta)

Men kära nån, barnet är ju bara 4 år. Det är liksom inget konstigt att vilja vara nära sin pappa. Du säger att mamman inte vill vet av barnet och får det lite att låta som det är barnet fel. Barnet är väl livrädd att pappa med ska försvinna. Sen står du och skriker på en 4:åring på julafton att barnet förstört julen. Vad är det för fel på dig. Du är vuxen och måste bete dig som det. Ni behöver söka hjälp el gå isär, du förstör barnet.

• stjärne

Tycker du borde ta till dig av allt som skrivits ovan och inse att det är ett litet barn du har att göra med, 4 år gammal! Barnet behöver ju din hjälp för att få en trygg punkt i livet nu och speciellt om mamman inte vill ha med barnet att göra. DU är den som kan agera som man bör här och guida barnet rätt. Otroligt själviskt att bara se till dina egna behov här!

• sextiotalist

Fyraåringar kan vara fruktansvärt frustrerande. De kan även få ens egna föräldrar att tappa tålamodet.
    Mina råd, det är att bli särbo. De spelar ingen roll hur mycket de vuxna älskar varandra, om man ska leva ihop så måste det fungera för alla, även barnen.  
    Jag kan inte ens förstå hur man vill leva tillsammans med några som man inte står ut med. Det är inte rätt mot någon. 

• Mandel

Varför vill barnets mamma inte ha någon kontakt med sitt barn?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • HannahHorvath

Har du prövat att involvera X i val av maträtt ibland? Kanske låta X delta lite på sin nivå? Lagar du väldigt annorlunda mat i jämförelse med pappan?

• Anonym (J)

Fy fan ts. Det låter helt fruktansvärt. FÖR BARNET! En stackars liten fyraåring som är bortstött av mamma och gör allt för att bli sedd av pappa. Hur fan är man funtad i huvudet om man som vuxen inte fattar detta? Har du verkligen ingen som helst kunskap om barn och psykologi? Du verkar vara bonusmamman från hell. Stackars barn. Och varför i helvete skaffar du ungar hit och dit när det uppenbarligen inte fungerar i familjen? Nu får du en unge till som ska åka fram och tillbaka. Nä fy fan.. vissa vuxna borde inte få vara i närheten av barn. Se till så pappan SÖKER HJÄLP för barnets skull. Hem behöver nog prata med någon som förstår.

Hoppas pappan inser hur fel detta är och lämnar dig.

• Anonym (Herregud)
    Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-28 13:26:49 följande:

X är 4 år.

Är du seriös? Du är en helt vidrig människa som beter dig så mot en 4-åring som enbart söker trygghet. Hur kan du inte förstå det. Hens familj är ändrad, mamman finns inte där, en ny mäperfon har flyttat in i familjen och beter sig helt vidrigt. Snälla flytta, stackars barn
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-28 13:21:09 följande:

Vi vill inte bo som särbos, speciellt inte eftersom vi väntar vårat gemensamma barn. Hade önskat att X kunde sluta provocera mig istället.

Provocera? Barnet är 4 år
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-28 13:21:09 följande:

Vi vill inte bo som särbos, speciellt inte eftersom vi väntar vårat gemensamma barn. Hade önskat att X kunde sluta provocera mig istället.

Provocera? Barnet är 4 år
Svar på tråden Bonusfamilj from hell