• Anonym (Arg bonusmamma)

Bonusfamilj from hell

Jag har två barn sedan förra förhållandet. Min sambo har ett barn sedan hans förra förhållande. Jag är gravid med vårat första gemensamma. Nu är det såhär att jag tål inte hans barn, har irriterat mig på hans barn från dag ett men tänkte att det går över. Vilket det tyvärr inte har gjort. Hans barn bor här på heltid medan mina barn bor varannan vecka. Och nu är det såhär att hans barn, vi kan kalla det X, ska ha sin pappas uppmärksamhet konstant. När jag och min sambo försöker ha en filmkväll ihop när barnen lagt sig kommer X och ska ha sin pappas uppmärksamhet. När vi äter ska X alltid kommentera det som sägs. X klagar ofta på min mat och vägrar äta. Jag börjar avsky ungen alltså. Innan kunde jag stå ut med att X beter sig så och tänkte att det går över, men nu har vi bott under samma tak i över lite drygt 1,5 år och beteendet avtar inte. Mina barn beter sig inte så alls. Pappan försöker säga till X att sluta osv. Detta hörsammar inte X. Så då har jag rutit ifrån ordentligt till X att h*n ska sluta och lyssna på sin pappa. X lyssnar inte på mig heller. Så nu börjar jag undvika ungen så mycket jag kan. Ledsen men jag börjar känna så, att jag inte orkar med ungen. X mamma vägrar ha något med X att göra, så pappan (min sambo) blir illa tvungen. Detta har börjat eskalera och det är konstant bråk/tjafs mellan mig och X fast jag försöker undvika X. Men av någon anledning kan jag inte det fast jag vill. På julafton till exempel öppnade X ett paket på morgonen som h*n inte fick öppna förrens på kvällen, då blev det droppen för mig. Jag skickade in ungen på sitt rum och skrek åt min sambo att X har hållt på att förstöra julen, varpå jag och min sambo började bråka. Mina barn har sagt att de inte vill bo i detta kaoset, utan då hellre bor hos sin pappa. Just nu är jag förtvivlad och olycklig. Jag älskar min sambo men hans barn retar mig och jag börjar tyvärr känna avsky. Tips någon hur vi ska lösa detta?

• Svar på tråden Bonusfamilj from hell
  • sextiotalist
    Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-28 14:19:03 följande:
    Nej jag förväntar mig inte att en 4-åring ska bete sig perfekt men däremot behöver ju X inte reta upp mig konstant och käfta emot mig. Då blir jag förbannad.
    Låter som en ganska vanlig fyraåring. 
    Sedan är det där med att reta upp. Jag kan lugnt säga, att 9 fall av 10 som min dåvarande 4-åring (numera välartad 23-åring) retade upp mig, så berodde på att jag tillät det, var trött eller helt enkelt inte var på humör för att handskas med en fyraåring. 
    4-åringar är ibland från hell, det är liksom deras uppgift i livet att göra det jobbigt för oss vuxnaFlört
  • Mimosa86
    Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-28 13:26:49 följande:

X är 4 år.

Vänta lite nu TS... det ser alltså ut såhär:

- barnet är bara 4 år

- barnets mamma vill inte veta av honom

- barnets pappa har en ny familj

- barnets nya mamma har ogillat honom från start.

- barnet är för det mesta ensambarn i hushållet

Hur menar du att det ens skulle vara möjligt för en liten 4 åring att reda sig själv? Det klart en ensam liten 4 åring kräver uppmärksamhet! Vad gör DU gör att knyta an till honom? Hur ofta hittar du på saker ensam med honom?

Det är faktiskt inte synd om dig i denna röra TS. Det är en liten 4 åring som helt hamnat utanför i en ny familj. Vilken tur att han har en så bra pappa som ser honom och lägger tid på honom.

Och för den delen, mina barn är i lågstadiet och de somnar inte själva och stör oss varje gång vi ska se på tv ensamma. Så gör småbarn. Det är inget unikt för din bonusson.
  • Mandel
    Nej jag förväntar mig inte att en 4-åring ska bete sig perfekt men däremot behöver ju X inte reta upp mig konstant och käfta emot mig. Då blir jag förbannad.

Fast hur markerar du att det inte är ok att käfta emot? Genom att själv käfta emot eller genom att bara säga nej, nu räcker det?
    Självklart retar barnet upp dig och käftar emot eftersom det triggar dig.

Så fort mina barn har försökt sig på något jag inte gillat/accepterat har jag sagt stopp, nej eller detta är inte okej och då har jag sagt det direkt. Använder nog även kroppsspråk för att tydligt signalera vad som är ok eller inte. En stoppande hand, "onda ögat" osv.
    Och jag är övertydlig eftersom till och med 16-åringens kompisar som också är tonåringar vet exakt vad som gäller i mitt hem

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Drottningen1970

Oj... trodde vi talade om en 13-14 åring här... men det är alltså en pytteliten 4 åring vi talar om, som du alltså avskytt sedan han var 2,5 år. Du kan inte vara frisk. Stackars barn som har en mamma som inte bryr sig och en pappa som utsätter honom för dig. Ren ondska alltså..

• sextiotalist
    Mandel skrev 2020-12-28 14:37:54 följande:

Fast hur markerar du att det inte är ok att käfta emot? Genom att själv käfta emot eller genom att bara säga nej, nu räcker det?
    Självklart retar barnet upp dig och käftar emot eftersom det triggar dig.

Så fort mina barn har försökt sig på något jag inte gillat/accepterat har jag sagt stopp, nej eller detta är inte okej och då har jag sagt det direkt. Använder nog även kroppsspråk för att tydligt signalera vad som är ok eller inte. En stoppande hand, "onda ögat" osv.
    Och jag är övertydlig eftersom till och med 16-åringens kompisar som också är tonåringar vet exakt vad som gäller i mitt hem

Nej, det räcker nu (vilket man troligen får upprepa till förbannelse med en fyraåring ibland) är nog det bästa. Man fångar inte upp tråden helt enkelt. Just kroppsspråk är ofta tydligare än ord. När jag blev riktigt arg på sonen, så var det kroppsspråket och en låg röst som fungerade bäst. Inte skrika och skälla, det bet inte lika bra. 
  • Limeblad

Känns ju inte rimligt att vara så upprörd på en fyraåring. Inget du beskrivit låter ovanligt för fyraåringar. Ännu värre en tvååring som X var när ni träffades. Och hur tänkte ni när ni väljer att skaffa ett till barn när den befintliga familjen inte fungerar?

• Anonym (M)

Har du någon diagnos/psykisk störning eller kanske narcissistisk personlighetsstörning? Tycker inte du verkar normal men barnet låter som en fullt normal fyraåring. Kommer du avsky ditt eget barn om det pratar för mycket?

Barnet far väldigt illa hos er så det bästa för barnet är att du gör en socanmälan så förhoppningsvis fr barnet det bättre.

• Anonym (Eh)

Tänker inte kommentera något mer än att du inte verkar helt frisk där uppe och bör söka professionell hjälp av psykolog snarast.

• MrsPJ

Stackars, stackars barn. Mamman vill inte ha något med hen att göra och bonusmamman är en egotrippad häxa. Men absolut, det är FYRAÅRINGEN det är fel på!

• Anonym (Moa)

Jag tycker du ska söka hjälp.
    Jag trodde liksom andra att trådstarten handlade om ett bortskämt barn i övre tonåren.
    Men det är alltså en 4-åring du står och skriker på, på julaftonen. En 4-åring som bara har sin pappa.

Helt allvarligt, sök hjälp, för hela familjens skull.

Svar på tråden Bonusfamilj from hell