• Anonym (Arg bonusmamma)

Bonusfamilj from hell

Jag har två barn sedan förra förhållandet. Min sambo har ett barn sedan hans förra förhållande. Jag är gravid med vårat första gemensamma. Nu är det såhär att jag tål inte hans barn, har irriterat mig på hans barn från dag ett men tänkte att det går över. Vilket det tyvärr inte har gjort. Hans barn bor här på heltid medan mina barn bor varannan vecka. Och nu är det såhär att hans barn, vi kan kalla det X, ska ha sin pappas uppmärksamhet konstant. När jag och min sambo försöker ha en filmkväll ihop när barnen lagt sig kommer X och ska ha sin pappas uppmärksamhet. När vi äter ska X alltid kommentera det som sägs. X klagar ofta på min mat och vägrar äta. Jag börjar avsky ungen alltså. Innan kunde jag stå ut med att X beter sig så och tänkte att det går över, men nu har vi bott under samma tak i över lite drygt 1,5 år och beteendet avtar inte. Mina barn beter sig inte så alls. Pappan försöker säga till X att sluta osv. Detta hörsammar inte X. Så då har jag rutit ifrån ordentligt till X att h*n ska sluta och lyssna på sin pappa. X lyssnar inte på mig heller. Så nu börjar jag undvika ungen så mycket jag kan. Ledsen men jag börjar känna så, att jag inte orkar med ungen. X mamma vägrar ha något med X att göra, så pappan (min sambo) blir illa tvungen. Detta har börjat eskalera och det är konstant bråk/tjafs mellan mig och X fast jag försöker undvika X. Men av någon anledning kan jag inte det fast jag vill. På julafton till exempel öppnade X ett paket på morgonen som h*n inte fick öppna förrens på kvällen, då blev det droppen för mig. Jag skickade in ungen på sitt rum och skrek åt min sambo att X har hållt på att förstöra julen, varpå jag och min sambo började bråka. Mina barn har sagt att de inte vill bo i detta kaoset, utan då hellre bor hos sin pappa. Just nu är jag förtvivlad och olycklig. Jag älskar min sambo men hans barn retar mig och jag börjar tyvärr känna avsky. Tips någon hur vi ska lösa detta?

• Svar på tråden Bonusfamilj from hell
  • Anonym (Ojdå...)
    Anonym (Flytta) skrev 2020-12-28 16:19:27 följande:

Extremt märkligt hur din sambo låter dig utsätta sitt barn gör detta. Stackars barn!

Ojdå, du missade nog att TS är gravid med sambons barn. Då hamnar TS sambo i en rätt jobbig sits (särskilt med TS beteende) om han måste ta sida mellan sitt barn eller kvinnan som väntar hans andra barn.

Då blir man lätt feg inför sådant. Det är en riktigt läbbig sits. Så visst du har rätt, men försök ha lite förståelse för TS sambo där. Det är som sagt en riktig rävsax han sitter i. 
  • Anonym (Ojdå...)
    Anonym (Flytta) skrev 2020-12-28 16:19:27 följande:

Extremt märkligt hur din sambo låter dig utsätta sitt barn gör detta. Stackars barn!

Ojdå, du missade nog att TS är gravid med sambons barn. Då hamnar TS sambo i en rätt jobbig sits (särskilt med TS beteende) om han måste ta sida mellan sitt barn eller kvinnan som väntar hans andra barn.

Då blir man lätt feg inför sådant. Det är en riktigt läbbig sits. Så visst du har rätt, men försök ha lite förståelse för TS sambo där. Det är som sagt en riktig rävsax han sitter i. 
  • Anonym (J)
    Ess skrev 2020-12-28 17:53:16 följande:

Backa helt och överlåt allt åt pappan, vill x inte äta din mat så får pappa ställa sig och laga något annat. Koncentrera dig helt på dina egna barn och lev parallellt med hans bara, är pappan inte hemma en dag så får han fixa en barnvakt åt x, ta inte på dig något som har med x att göra alls.

Ja men BRAAA där! Uteslut barnet ÄNNU mer från familjen. Jävla psyko. En del borde faan inte ha barn eller någonsin vara i närheten av barn. Idioter!!!
  • Anonym (J)
    Ess skrev 2020-12-28 17:53:16 följande:

Backa helt och överlåt allt åt pappan, vill x inte äta din mat så får pappa ställa sig och laga något annat. Koncentrera dig helt på dina egna barn och lev parallellt med hans bara, är pappan inte hemma en dag så får han fixa en barnvakt åt x, ta inte på dig något som har med x att göra alls.

Faan va trött jag är på dina mobbarinlägg som har med andras SMÅ barn att göra. Det är fan bara sjuka människor som resonerar såhär.
  • Anonym (Gudrun)

Det är alltså en fyraåring du skriver om? Och det är DU, som är vuxen, som tycker att julafton blir förstörd av att ett litet barn öppnar EN julklapp i förväg?

Någon annan undrade om du har en diagnos och jag tänkte lite samma sak. Nu vet vi ju inte allt, men du reagerar väldigt kraftigt på något som jag tror att de flesta vuxna fnissar lite åt (otåliga barn på julafton).

Det är så svårt att förstå situationen med en kort förklaring i text, men ta dig en ordentlig funderare på vad din roll i detta är. Varför reagerar du så starkt på hur barnet beter sig? Hade du något syskon som gjorde så? Har du blivit strängt uppfostrad att inte göra så? Osv.

Ibland är det lättare att hantera motgångar om man förstår varför man reagerar så kraftigt. Jag tex har väldigt svårt för en av mitt barns dåliga sidor eftersom min bror var likadan när vi var små. Jag har fått nog innan mitt barn ens föddes helt enkelt.

Hitta en familjeterapeut som passar er bättre om det inte funkar med den här. För den här fyraåringen förtjänar ett bättre hem.

• Ess
    Anonym (J) skrev 2020-12-28 20:47:18 följande:
    Ja men BRAAA där! Uteslut barnet ÄNNU mer från familjen. Jävla psyko. En del borde faan inte ha barn eller någonsin vara i närheten av barn. Idioter!!!
    Anonym (J) skrev 2020-12-28 20:48:36 följande:
    Faan va trött jag är på dina mobbarinlägg som har med andras SMÅ barn att göra. Det är fan bara sjuka människor som resonerar såhär.

Bättre pappan tar hand om sin avkomma, än att den ska tvingas på någon som definitivt inte vill veta av den.
    Börjar föräldern ta sitt fulla ansvar så lär det bli lättare för alla parter, men uppenbarligen fattar inte vissa idioter det. Hoppas de idioterna inte har några barn för då är det synd om dem med sådana odugliga föräldrar som anser att andra ska dras med deras avkommor.
  • Anonym (Du är helt fel på det)
    Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-28 14:01:30 följande:

Barnet öppnade ett paket på morgonen som var avsett för att öppnas på kvällen. Detta visste 4-åringen om men sket i det.

Det var ett bus för tusan!

Barn gör sådant utan att mena något illa.

Jag blir så ledsen av att läsa vad du skriver, en vuxen ska guida och stötta ett barn igenom livet för att bli en vuxen, trygg och stabil individ.

Har nu X mamma vänt honom ryggen och hen bara har sin pappa är det ännu viktigare med ett tryggt och stabilt hem. Med vad händer? Jo X pappa hamnar under samma tak som en vuxen kvinna som beter sig som en riktig mobbare och rabiat, egotrippad, instabil galning.
  • Anonym (B)

Jag förstår inte hur du tänkte när du valde att skaffa barn med pappan till ett barn som du avskydde redan från början. Det bästa vore om ni kunde bli särbo.

Vad sa familjerådgivningen när ni var där?

• Anonym (Ojdå...)

Usch jag mår dåligt av den här tråden. Kommer ihåg när min storebror hade gjort en jäkla häxa gravid och hon sedan vägrade att han skulle få träffa sitt äldre barn för att hans barn var ond demon och ville mörda henne och barnet i magen hävdade hon.

"Graviditetspsykos" kallades det tydligen när man får för sig att vissa små barn kommer från helvetet .

• Anonym (Du är helt fel på det)
    Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-28 17:00:21 följande:

Ungen har något emot mig och beter sig därefter. Innan jul började vi med familjerådgivning/familjeterapi men tycker inte så mycket har hänt. Ska fortsätta med detta nu efter jul. Varför mamman inte är med i bilden vet inte jag. Men jag vet att ungen trotsar mig extra mycket eftersom X uppenbart har något emot mig.

För varje svar du ger framstår du bara som mer och mer som ett riktigt rikspucko.

Denna tråden har verkligen gjort mig ledsen och bedrövad. Det är ingen "unge", det är ett barn som behöver en uppsjö av kärlek, närhet och omtanke.
Svar på tråden Bonusfamilj from hell