• Anonym (Arg bonusmamma)

Bonusfamilj from hell

Jag har två barn sedan förra förhållandet. Min sambo har ett barn sedan hans förra förhållande. Jag är gravid med vårat första gemensamma. Nu är det såhär att jag tål inte hans barn, har irriterat mig på hans barn från dag ett men tänkte att det går över. Vilket det tyvärr inte har gjort. Hans barn bor här på heltid medan mina barn bor varannan vecka. Och nu är det såhär att hans barn, vi kan kalla det X, ska ha sin pappas uppmärksamhet konstant. När jag och min sambo försöker ha en filmkväll ihop när barnen lagt sig kommer X och ska ha sin pappas uppmärksamhet. När vi äter ska X alltid kommentera det som sägs. X klagar ofta på min mat och vägrar äta. Jag börjar avsky ungen alltså. Innan kunde jag stå ut med att X beter sig så och tänkte att det går över, men nu har vi bott under samma tak i över lite drygt 1,5 år och beteendet avtar inte. Mina barn beter sig inte så alls. Pappan försöker säga till X att sluta osv. Detta hörsammar inte X. Så då har jag rutit ifrån ordentligt till X att h*n ska sluta och lyssna på sin pappa. X lyssnar inte på mig heller. Så nu börjar jag undvika ungen så mycket jag kan. Ledsen men jag börjar känna så, att jag inte orkar med ungen. X mamma vägrar ha något med X att göra, så pappan (min sambo) blir illa tvungen. Detta har börjat eskalera och det är konstant bråk/tjafs mellan mig och X fast jag försöker undvika X. Men av någon anledning kan jag inte det fast jag vill. På julafton till exempel öppnade X ett paket på morgonen som h*n inte fick öppna förrens på kvällen, då blev det droppen för mig. Jag skickade in ungen på sitt rum och skrek åt min sambo att X har hållt på att förstöra julen, varpå jag och min sambo började bråka. Mina barn har sagt att de inte vill bo i detta kaoset, utan då hellre bor hos sin pappa. Just nu är jag förtvivlad och olycklig. Jag älskar min sambo men hans barn retar mig och jag börjar tyvärr känna avsky. Tips någon hur vi ska lösa detta?

• Svar på tråden Bonusfamilj from hell
  • Anonym (Herremingud)

Vad är det för fel på kvinnor som uppenbarligen inte klarar av att behålla sin familj men ändå måste skaffa "kärleksbarn" i varje relation de skaffar? Hur svårt är det att använda kondom? Kan skicka gratis på posten om du inte vet vad det är.

Herregud, mobbar en 4-åring och ska dessutom skaffa ytterligare ett barn när hon uppenbarligen inte förstår hur barn funkar. 1 år till och hon har säkert separerat med sambon innan könsorganet är på upptäcksfärd igen och vill skapa ytterligare ett "kärleksbarn" med någon ny.

• Anonym (Haloo Baloo)
    Plupp73 skrev 2020-12-28 13:30:10 följande:

Det är nog viktigt att förstå att barn aldrig får välja med vem de skall bo. Här har vi ett barn som mamman inte vill veta av, som alltså bara har sin pappa.

Plötsligt beslutar sig pappan att en ny kvinna och hennes barn skall flytta in... Snabbt därefter får man veta att nytt syskon är på väg.

Hur hade du själv mått som barn i det här?

Har själv en jobbig bonusfamiljelivssituation där vi har 1 gemensamt barn. .men jag avskyr inte mina bonusar. Tycker ärligt talat synd om denna 4 åring. Måate vara så jävla hemskt att känna att mamma inte vill ha mig, och sen en "ny mamma" som heller inte vill ha mig. Stackars barn :( Blir så ledsen på nått vis..

Kan du inte du TS försöka trycka på the re-start Button? Försök i alla fall en gång till. Tänk som de flesta i tråden säger. Att barnet är vilket, rädd, känner kanske sig rädd för att bli övergiven av pappa också. Kan inte kliva in och visa att hans mamma gjort fel och att det inte är ngt fel på honom, att inget dåligt ska hända. Så kan jag lova, att om han känner att du bryr dig, även om du är sträng eller så, att du tycker om honom, att du ngn gång kan ta hans sida i ett bråk, även framför dina egna barn, att du bakar ngt tsm mee honom, fråga om han vill se på film med bara dig och hans pappa, fixa godis påse till honom. Så lovar jag att efter ett tag så kommer han att känna sig tillräckligt trygg att det inte kommer finnas ngt behov av ständig uppmärksamhet, utan bara den vanliga som alla vill ha från sina föräldrar. Var den snälla som skyddar honom. Visa honom att han är älskad och trygg hemma hos er.
  • Inteutanproblem

Du har allvarliga problem TS. Jag hoppas att du någonstans inom dig förstår att alla reaktioner du fått här inte är en slump, utan ett tecken på att du resonerar helgalet. Så pass att andra reagerar kraftigt på det. Jag hoppas att du tar det här på allvar och faktiskt tar upp med terapeuten på parterapin hur du upplever fyraåringen, hur du uppfattar situationen, känner inför fyraåringen och framförallt är BRUTALT ärlig med hen om allt, och kring HUR du reagerar och hanterar situationerna. Du kommer behöva professionell hjälp. Dina känslor inför, och ditt sätt att hantera barnet på är INTE sunt. För att inte glömma hur extremt negativt du påverkar barnet ifråga, som blir utsatt för det här, sånt kommer ge långtgående konsekvenser för hela livet om detta upphör omedelbart.

• Anonym (F)
    Ess skrev 2020-12-28 21:06:08 följande:
    Anonym (J) skrev 2020-12-28 20:48:36 följande:
    Faan va trött jag är på dina mobbarinlägg som har med andras SMÅ barn att göra. Det är fan bara sjuka människor som resonerar såhär.

Bättre pappan tar hand om sin avkomma, än att den ska tvingas på någon som definitivt inte vill veta av den.
    Börjar föräldern ta sitt fulla ansvar så lär det bli lättare för alla parter, men uppenbarligen fattar inte vissa idioter det. Hoppas de idioterna inte har några barn för då är det synd om dem med sådana odugliga föräldrar som anser att andra ska dras med deras avkommor.
    Sök hjälp

Jag tar till mig vad ni säger till viss del, men relationen i familjen är väldigt infekterad.

• Anonym (Ajdå)
    Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-28 22:41:39 följande:

Jag tar till mig vad ni säger till viss del, men relationen i familjen är väldigt infekterad.

Problemet är dock du och din sambo. Och att du skyller problemen på en fyraåring. Gå i terapi. Du behöver det.
  • Anonym (Hmmm)

Så varför skaffa en unge i en dysfunktionell "familj"? Antar att allt var bra innan du kom in i deras familj.
    Anonym (Hmmm) skrev 2020-12-28 23:23:54 följande:

Så varför skaffa en unge i en dysfunktionell "familj"? Antar att allt var bra innan du kom in i deras familj.

Det var oplanerat.
  • Anonym (fx)

Fram till dess att du föder barnet är du fri att flytta var du vill. När barnet är fött riskerar du att tvingas bo kvar i bonushelvetet. 
    Flyger du medan burdörren står öppen?

• Anonym (Haloo Baloo)

Jag tror jag förstår hur du menar med infekterad. Jag har också ett gemensamt med min sambo som har 2 barn sedan tidigare. I början var allt jättebra. Sen gick bonusarna igenom olika faser vid olika tidpunktet i livet vilket gjorde att jag kunde bli svin irriterad och less på de. Ibland kände jag bara för att ignorera de. Men det gav inte så mkt. Sedan har jag ju alltid i grund och botten tyckt/tycker om de. Känner ingen avsky alls mot bonusarna. Men det som är svårt är att de är i tonåren nu, det är corona, jag jobbar nätter och kvällar, vilket gör att jag är hemma samtidigt som de. Är påfrestande på alla sätt och vis. Sedan tycker jag inte alltid om min sambos sätt att hantera vissa saker när det rör hennes egna barn. Allt detta skapar mlt konflikter. Och så har vi vårat gemensamma barn som jag vill skydda från allt detta tjafs och negativitet. Oavsett så är bonusfamiljeliv knappast en dans på rosor. Är för många viljor, för många man ska göra glad och nöjd, för många olikheter. Men det är sånt man helt enkelt måste "ta" om man valt detta sätt att leva. Eller så får man inse att det inte funkar och bli särbos eller göra slut. Inga barn ska behöva bli lidande oavsett.
Svar på tråden Bonusfamilj from hell