• Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Jag har nyligen börjat jobba på en kommunal verksamhet efter föräldraledighet och vabbar och blir sjuk ofta (barnet smittar mig). Problemet är att jag får massa dead lines från mina chefer och andra och känner mig stressad över det. Saker blir inte gjorda i tid, men det är ingen som lider av det. Exempelvis gäller det diverse utredningar som tar två månader istället för en. Varför kan inte folk bara slappna av och gilla läget. Istället skriver de massa mejl till mig och undrar när det blir gjort...

• Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Låt chefen vara med i loopen) skrev 2021-01-21 16:56:22 följande:

Tänker att man delar av livet faktiskt har tillfällen då man inte kan prestera och göra bättre än vad man gör.

Du behöver återkoppla till folk på ett sätt som gör att de får en realistisk bild av när deras grej blir klar.

Och din chef behöver också se till att det finns rutiner som hanterar din frånvaro och att du faktiskt gör det som du ska, snarare än hanterar folks frustration över att de väntar på dig.

Du behöver se till att din chef har koll på dina deadlines och hjälper dig att prioritera och kommunicera med de som behöver det du producerar!

Och du behöver strukturera upp ditt arbete på ett sätt som gör att du faktiskt klarar att presentera bra när du faktiskt är på jobbet!

Tack!!! Det var information som jag behövde veta innan kaoset uppstod
  • Mimosa86
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 12:42:20 följande:

Kan du jobba hemifrån? Kan andra föräldern vabba. Eller hämta så du kan jobba ifatt? Borta två v i månaden, ja det är ett problem. Utredningar som tar dubbelt så lång tid, det är väl någon som blir drabbad eller? I arbetslivet ställs krav. Du kan inte bara be dina chefer att "slappna av".

Arbetslivet har möjlighet att sätta in personal. Det behöver inte vara kniven på strupen jämt.

Man är frånvarande mycket första tiden barnen börjar förskolan, och speciellt nu i corona när man är väldigt nitisk.

Då får arbetsgivaren sätta in resurser
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 16:57:11 följande:
    Har inget emot det. Men vi har inte råd att enbart leva på min mans lön. Sverige är byggd så att båda ska jobba.
    Stämmer inte, man kan mycket väl leva på en lön. Man rättar sina utgifter efter inkomsten.

Hur ska du göra om du skiljer dig, vem ska försörja dig då?
  • FuckGoggleAskMe

Naturligtvis är det frustrerande om du bara hinner hälften av det du borde, även kommuner etc har ju planering, mål och deadlines. Slappna av kan man göra i en bastu, inte på jobbet. 
    Kan du inte jobba hemifrån, vara med på möten via Skype el.dyl.? Det gjorde jag väldigt mycket när mitt barn var litet och sjukt ofta.  

• Anonym (Mo)
    Mimosa86 skrev 2021-01-21 17:10:55 följande:

Arbetslivet har möjlighet att sätta in personal. Det behöver inte vara kniven på strupen jämt.

Man är frånvarande mycket första tiden barnen börjar förskolan, och speciellt nu i corona när man är väldigt nitisk.

Då får arbetsgivaren sätta in resurser

Det är problem att folk tänker så. Det är inte bara att sätta in personal, om det är kvalificerade uppgifter. Man kan inte rå för att man blir sjuk men man ansvarar själv för att lösa sin privata situation, fördela vab osv och ta ansvar för sitt arbete. Det är inte arbetsgivarens ansvar att hela tiden ta hänsyn till alla anställdas olika privata situationer. Man kan välja att vara hemma eller gå ner i arbetstid om man inte fixar det.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-21 17:25:42 följande:

Stämmer inte, man kan mycket väl leva på en lön. Man rättar sina utgifter efter inkomsten.

Hur ska du göra om du skiljer dig, vem ska försörja dig då?

Men jag kan Jo klara mig på min lön plus eventuella bidrag och underhållstöd om vi skiljer oss. Men nu kan vi inte ha något av det och lever mest på hans lön plus ersättning från Försäkringskassan och rester av min lön. Slutar jag jobba så får jag inget från Försäkringskassan och det går inte i vår situation.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 17:47:25 följande:

Det är problem att folk tänker så. Det är inte bara att sätta in personal, om det är kvalificerade uppgifter. Man kan inte rå för att man blir sjuk men man ansvarar själv för att lösa sin privata situation, fördela vab osv och ta ansvar för sitt arbete. Det är inte arbetsgivarens ansvar att hela tiden ta hänsyn till alla anställdas olika privata situationer. Man kan välja att vara hemma eller gå ner i arbetstid om man inte fixar det.

Det var ingen som berättade det för mig utan lagen säger att det är arbetsgivarens ansvar.
  • Anonym (Liv)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-21 17:28:04 följande:

Naturligtvis är det frustrerande om du bara hinner hälften av det du borde, även kommuner etc har ju planering, mål och deadlines. Slappna av kan man göra i en bastu, inte på jobbet. 

Kan du inte jobba hemifrån, vara med på möten via Skype el.dyl.? Det gjorde jag väldigt mycket när mitt barn var litet och sjukt ofta.  

Det går, tyvärr, inte. Barnet är 17 månader, högljudd, klängig och oftast är vi sjuka samtidigt.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 17:56:47 följande:

Ok du trollar. Kul

Vad menar du med det? Jag har utbildning i juridik och läste lagen innan jag vågade skaffa barn i Sverige. Det är faktiskt ganska många rättigheter man här som arbetstagare. Men som med allt annat det står massa på papper och sedan finns det outtalade regler som vi invandrare får gissa oss till.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 17:52:02 följande:
    Men jag kan Jo klara mig på min lön plus eventuella bidrag och underhållstöd om vi skiljer oss. Men nu kan vi inte ha något av det och lever mest på hans lön plus ersättning från Försäkringskassan och rester av min lön. Slutar jag jobba så får jag inget från Försäkringskassan och det går inte i vår situation.
    Varför ska du sluta jobba? Du får lösa din situation hemma, så du kan kombinera ditt arbete med ditt privatliv. Så får alla göra. 
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem